Räsänen selkeyttää tilannetta
Mun mielestä Räsänen teki kaikille palveluksen ja sai aikaan ihmisten itsearvion siitä mikä on heidän näkemyksensä kirkon suhteen.
Minusta on vain hyvä että ihmiset itse ottavat asiakseen arvioida mihin porukkaan haluavat kuulua, eivätkä roiku kirkon kirjoilla vain siksi että ovat alunperin seurakuntaan syntymästä asti kuuluneet.
Näin kirkolta vähenee myös tämä maallistuneempi porukka ja samalla paine tavallaan koettaa "miellyttää kaikkia". Tietysti tämä vähitellen johtaa siihen että kirkon on hyväksyttävä ettei se voi olla yhtä iso kuin on pitkään ollut, kun ns. enemmän tai vähemmän nukkuvat heräävät ja valitsevat aktiivisesti mitä ovat. Samalla se kuitenkin vapauttaa kirkon olemaan selkeämmin sitä mitä se haluaa olla ja on.
No, itse en ole mikään äärilaita mihinkään suuntaan, vaan ehkä juuri yksi nimikristityistä kirkon kirjoilla hengaajista, mutta näen kirkossa kuitenkin enemmän positiivista kuin negatiivista, joten ainakin tässä vaiheessa kirkkoon kuuluminen saa meidän perheessä jatkua. Jotain järisyttävämpää pitää tapahtuva ja isompiin asioihin ottaa jonkun Räsästä merkittävämmän kantaa niin voimakkaasti että se omaankin arkeemme vaikuttaa ennenkuin alan hötkyillä.
Voi tietysti olla niinkin että homokysymys vain on itselle niin etäinen ettei siihen jonkun kannanotto suuntaan jos toiseen paljoa hetkauta. Ei sillä, tunnen kyllä näitä vähemmistöedustajiakin, mukavia ja epämiellyttäviäkin persoonia ja perheitäkin, lapsiaankin, että on sentään normaali kontaktipinta olemassa jonka myötä olen nähnyt että ihan ovat persoonia ja samanmoisia kuin muutkin niin hyvässä kuin pahassakin, mutta että kyseinen kysymys ei perhettämme tai läheisiämme kosketa, että ehkä siksi neutraali suhtautuminen.
Ja olen kanssasi samaa mieltä.