Uusi talopaketti vai 80-luvun tiilitalo?
Kumpi järkevämpi ratkaisu? Olemme hankkimassa siis okt:a.
Toisaalta 80-luvun taloon pitäisi tehdä remonttia (lähinnä pintasellaista), mutta imee rahaa ainakin ehkä 20 t. Taloon voisi kuitenkin muuttaa heti, joka olisi iso plussa ja remontoida pikkuhiljaa.
Itse emme ole valmiita rakentamaan ns. pitkästä tavarasta vaan jokin pakettiratkaisu tulisi kysymykseen.
Olisi kiva saada kaikki uutta ja itse valittua ym. ym.
Meneekö kuitenkin nyt uudesta talosta 10 v:n kuluttua kaikki remonttiin. Onko nykyiset talopaketit terveellisiä ja laadukkaita kuten luulisin 80-luvulla rakennetun täystiilitalon (jota olemme katselleet) olevan.
mm tällaisia asioita olen pohdiskellut. Jos kokemusta, niin kerro hyviä/ huonoja puolia.
Kommentit (31)
Tarkoitin siis, että yritä vielä löytää lisää noita valmistalojen toimittajia. Sillä noilla älväri-tyyppisillä valmistajilla todellakin on tuo ongelma, että niillä on mallisto, joihin ei juurikaan voi tehdä muutoksia seinän paikkoihin.
Mutta nyt parina viime vuotena moni elementtitalojen toimittaja on alkanut tarjoamaan talojaan valmiiksi rakennettuina. Ja minä oon käsittänyt, että niitä taloja voi tehdä vaikka omista suunnitelmista. Hinnoista mulla ei tosin ole tietoa, mutta mainosten perusteella käsitys on, ettei ne sen kummemman hintaisia ole kuin talot ylipäätään.
Eli jos tosiaan olet uuden talon kannalla, niin älä luovuta, vaan jatka etsimistä, kunnes löydät teille sopivan ratkaisun.
Yhdellä tutulla puuttui uudesta kannustalosta eristeet kokonaan yhdestä ulkoseinästä.
millaisia ne "uudet" ovat 10 v:n kuluttua. Siis esim. 2000-luvun alussa pystytetyt... onko ilmennyt mitään ongelmaa. Tai -90 luvun lopun talot...
T. keskustelua seurannut=)
mutta eipä noissa uusissa talopaketeissakaan ole hurraamista viimeaikaisten uutisten perusteella. Alle vuoden pystyssä olleissa taloissa on jo kosteus- ja homevaurioita jne.
Ollaan asuttu talossa 8 vuotta. Ostettiin alkuperäisessä kunnossa (vain tapetointia tms. oli välillä tehty ja -98 keittiöremppa).
Itse ollaan remontoitu pikkuhiljaa mieleiseksemme ja nyt on kaikki nurkat koluttu=) Keittiönkin uusimme -08. Talomme on paikalleen muurattu täystiilitalo, eli sekä sisä- että ulkoseinät ovat kiveä. Mitään isoja remppoja ei olla jouduttu tekemään, vaan kaikki on ollut omasta vapaasta tahdosta ja viihtyvyyssyistä tehtyjä pintaremppoja.
Eli en nyt tiedä, miksi 80-luvun taloilla olisi huono maine??? Vai eikö meille nyt osunut vaan ajalle tyypilliset rakennusvirheet tms.?
Kyseisen -83/-85 rakennetun talon on suunnitellut ja rakentanut omalle perheelleen rakennusmestari. Talosta on myös olemassa erittäin kattavat paperit. Myös mieheni on rak.mest., joten jonkinnäköinen käsitys asioista on myös hänellä;-) Mieheni on vanhan talon kannalla...täystiilitalosta vs. pakettitalosta ei kuulemma voida puhua edes samana päivänä... no joo, itse vain ajattelin kysellä kokemuksia myös käytännössä (aivan mieheni selän takana). Ja tämä vanha talo ei nyt ole edes kovin ahdas tai pimeä vaan päinvastoin esim. makuuhuoneet ovat huomattavasti isompia kuin katsomissamme talopaketeissa. Ja meillä on iso perhe, niin valmistaloista on aika mahdotonta saada isoa taloa isoilla makkareilla... loppuvat neliöt taloista useimmiten kesken. Kokemuksia lisää (ja mieluiten oikeita kokemuksia eikä luuloja/ennakkoluuloja)!
Meillä on Omatalon paketti, valmistui viime vuonna ( tai okei, pientä keskeneräisyyttä on toki vieläkin : )). Me saatiin muokata taloa ilmaiseksi sisältä mieltymystemme mukaan, ja lisäksi taloa pystyi kasvattamaan30cm paloissa jommasta kummasta päästä haluttaessa. Me kasvatettiin niin, että lastenhuoneisiin tuli pari neliötä lisää, samoin kuin kodinhoitohuoneeseen, kylppäriin ja saunaan. Ja tuo kasvattaminen ei montaa sataa maksanut.
Jos tosiaan pieni pintaremontti teillä riittää, niin ehkä se vanha talo on parempi. Usein vaan todellakin käy niin, että kun laittamaan alkaa, niin sitä laittamista löytyy, löytyy, löytyy, löytyy ja vielä vähän löytyy, ja rahaa palaa hurjasti.
eikä mitään isompaa remonttia ole tarvinut tehdä, niin nyt kun ne pinnat vihdoin on kunnossa, niin putkistot onkin 30 vuotta vanhoja ja niiden korjaaminen voi olla edessä ihan koska vain. Siinä menee ne hartaudella uusitut pinnat taas uusiksi.
Ja ap:n tapauksessa tuo on edessä vielä pahempana, kun he vasta nyt alkaisivat laittelemaan niitä pintoja mieleisiksi, ja sit kaikki olisi valmista joskus 8 vuoden päästä, jolloin putket ovatkin liki 40 vuotta vanhoja! Eipä siinä niitä uusia pintoja missään nimessä kauan saa ihailla ennen kuin on se isompi putkiremontti edessä.
Ollaan asuttu talossa 8 vuotta. Ostettiin alkuperäisessä kunnossa (vain tapetointia tms. oli välillä tehty ja -98 keittiöremppa). Itse ollaan remontoitu pikkuhiljaa mieleiseksemme ja nyt on kaikki nurkat koluttu=) Keittiönkin uusimme -08. Talomme on paikalleen muurattu täystiilitalo, eli sekä sisä- että ulkoseinät ovat kiveä. Mitään isoja remppoja ei olla jouduttu tekemään, vaan kaikki on ollut omasta vapaasta tahdosta ja viihtyvyyssyistä tehtyjä pintaremppoja. Eli en nyt tiedä, miksi 80-luvun taloilla olisi huono maine??? Vai eikö meille nyt osunut vaan ajalle tyypilliset rakennusvirheet tms.?
eikä mitään isompaa remonttia ole tarvinut tehdä, niin nyt kun ne pinnat vihdoin on kunnossa, niin putkistot onkin 30 vuotta vanhoja ja niiden korjaaminen voi olla edessä ihan koska vain. Siinä menee ne hartaudella uusitut pinnat taas uusiksi. Ja ap:n tapauksessa tuo on edessä vielä pahempana, kun he vasta nyt alkaisivat laittelemaan niitä pintoja mieleisiksi, ja sit kaikki olisi valmista joskus 8 vuoden päästä, jolloin putket ovatkin liki 40 vuotta vanhoja! Eipä siinä niitä uusia pintoja missään nimessä kauan saa ihailla ennen kuin on se isompi putkiremontti edessä.
Meillä seinien värit ym. vaihtuu todella usein, eikä niihin putkirempat vaikuta! Ja yleensä putkiremontti tuonikäisiin taloihin tehdään juuri kph-remontin yhteydessä kustannussyistä! Eikä ensin pintoja ja sitten putkia.... pölö.
Vanha keskustelu, mutta itse olemme saman ongelman äärellä nyt. Onko millaisia kokemuksia? Talo valmistunut 1980. Betonielementtitalo kallion päällä rinteessä. Vedet valuu pois seinistä, mutta salaojia ei ole tai ainakaan niistä ei ole tietoa. Kph ja sauna alkuperäisessä kunnossa ja se menisi kokonaan uusiksi. Pintamittauksissa kuiva. Lähinnä arveluttaa asbestipurku ja sen hinta sekä mahdolliset rakenteelliset ongelmat(?) Mikä voisi olla pahin kauhuskenaario täyskivitalon kohdalla? Rahat ei riitä uusiin eikä rahkeet rakentamiseen. Tässä olisi sijainti täysi 10 ja pohja meidän tarpeisiin täydellinen.
Joku viisas sanoi joskus että jos talo on seisonut sen 35vuotta ilman ulkopuolelta tulevia kosteusvaurioita, menee se todennäköisesti toiset mokomat likäli vain omistajat huolehtivat kunnosta jatkossakin.
Ja sitten muuttamaan päästiin siitä 1,5 vuoden kuluttua. Sen jälkeen oli vielä pari kuukautta kirvesmiehet töissä (terassia, ulkorakennusta). Mutta meillä tosiaankin tehtiin tuossa ajassa muutakin kuin vain taloa. Meillä piti perustaa koko tontti alusta asti, tehtiin tiet ja kunnallistekniikka, rakennettiin talon ja ulkorakennuksen lisäksi vielä yksi muu rakennus. Mutta toisaalta me panostettiin rakentamiseen: mies vähensi työnsä minimiin ja minä jäin kotiäidiksi, vaikka nuorin täytti jo kolme. Eli me järjestettiin aikaa rakentamiselle ja siten se ei käynyt liian raskaaksi.
Mä luulen, että moni mies karsastaan rakentamista juuri siksi, että se oikeesti on aika työläs juttu. Mutta jos siitä kuitenkin innostuu, niin kannattaa etsiä sellainen rakennuspaikka, missä ei ole tontin rakentamista (tiet, sähköt, vedet, jne.) ja tontilla saisi olla ulkorakennus / autotallikin valmiina, jotta tosiaan ei tarvitsisi tehdä mitään muuta kuin se talo. Se kohtuullistaa urakkaa melkoisesti. Mutta kyllä siihen silti jää.
Jos edelleen kuitenkin haluat selvittää asiaa lisää, niin yritä etsiä vielä mistä firmasta saisi riittävän valmiin talopaketin kohtuullisella hinnalla. Laita vaikka uusi otsikko missä huutelet valmistalojen perään. Niitä nimittäin mainostaa muutkin kuin nää tavallisimmat älvärit, designtalot ja muut. En oo perehtynyt asiaan, mutta oliko Kastellilla sellaisia ja Honkarakenteella vai kenellä se oli... Ja sit muuten kannattaa kysyä ihan vaikka myyjiltä, että miten ne sais järjestettyä asian. Niillä on yhteyksiä rakennusfirmoihin, meidän talomyyjällä esimerkiksi on oma rakennusfirma!