Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten varainsiirtovero menee, kun mieheni ostaa minut ulos asunnosta?

Vierailija
20.10.2010 |

Kun myy asuntoa, niin varainsiirtovero on 1,6%, jonka ostaja maksaa.

Miten tämä menee, kun mieheni ostaa minut ulos tästä? Maksaako hän veron siitä summasta, jolla hän ostaa minut ulos?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyseessä ositus vai joku muu ostaminen? (menee eri tavalla)

Vierailija
2/24 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

summasta ton veron.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitset lakimiehen seuraavista syistä:

1) et ymmärrä ositusta ja tasinkoa itse selvästikään

2) lakimies osaa katsoa, ettette turhaan siirtele omaisuutta niin, että niistä menee verottajalle osa - olisi ihan tyhmää jakaa omaisuus niin, että verottajalle menisi paljon rahaa!

3) lakimies maksaa itsensä varmasti takaisin, maksaa vain muutaman satasen, joten teidän omaisuudessa se on tosi pieni juttu, prosentteina aivan marginaalinen

4) lakimiehen tekemää ositusta ei voi moittia, toisin kuin itse tehtyä, tämä tarkoittaa sitä, että jos mies ei olekaan puolen vuoden päästä uuden böönan löydettyään (vai tää tais olla se jo, jolla oli jo) tyytyväinen ja haluaa jakaakin asiat eri tavalla, niin hän saa pistää koko jaon uudestaan ja siinä sitten oletkin palauttelemassa sitä ja tätä ja tuota ja saat jotain mieheltä, jota et tosiaankaan tarvitse ja mistä tää uusi bööna ei tykännyt.

Sopikaa vaan itse jaosta ja kirjoittakaa se paperille. Sitten viette sen lakimiehelle, joka vain tarkistaa sen, että se on oikein.

Tämä on vakuutus siitä, että asiat menee oikein ja vanhoja haavoja ei tarvitse avata uudestaan.

Vierailija
4/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todellakaan palkkaa vaan sen takia, että joku käskee. Minun pitää ymmärtää, mihin tarvitsen lakimiehen, ja miksi muka emme voi keskenämme sopia rahojen jaosta ja allekirjoittaa sopimusta todistajien läsnäollessa.

Onko tietäviä paikalla?

ap

ihmetellä niitä verottajalta tulevia mätkylappuja.

Vierailija
5/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia viestistä.Minä muuten kyselin myös talvirenkaista ja sinä neuvoit aiemmin viikolla niistäkin :-). Juu, ja olen sama tyyppi kuin "miten meidän avioliiton kävi,mies rakastunut toiseen, korni tilanne".

No, mies oli ottanut selvää osituksesta,kuten minäkin. Netistä on löytynyt pohja,miten se tehdään. Meillä on kaikki tilit yhteisiä ( niin käyttö- kuin säästötilit). Olemme tällaisia, että kaikki on ollut yhteistä, ihan kaikki.

Osakkeet ovat tosin minun nimelläni, ja jaossa on otettu huomioon myyntivoittojen vero, jonka maksamme puoliksi suunnitelmiemme mukaan. Minä siis joudun huomioimaan jälkiverot

budjetoinnissani.

Toinen on auto on jo valmiiksi minun nimelläni ja toinen mieheni nimellä. Näin pidämmekin ne.

Asunnon ja auton lisäksi meillä ei ole muuta materiaa paitsi huonekalut.

Onko tietoa,miksi jotain voisi mennä verottajalle? Mieshän maksaa siitä varainsiirtoveron, kun ostaa minut ulos. Autot ovat omat. Ei kai nyt pankkitilistä tai huonekaluista veroa mene...

Kysyin tänään kiinteistövälittäjältä asiaa ja hän oli sitä mieltä,että voimme kirjoittaa osituksen itse ja sitten vaikka pankissa pyytää todistajia allekirjoittamaan se.

En vieläkään ymmärrä,mihin sitä lakimiestä tarvitaan? Mehän tiedämme omaisuutemme. Ja os saamme aikaiseksi yhteisymmärryksen, nimet paperiin ja virallisen paperin muutenkin.

Kysyn tätä täällä sen vuoksi, että TIETYSTI otan lakimiehen,jos on tarvis. Mutta minun pitää ymmärtää, miksi niin teen.

ap

Tarvitset lakimiehen seuraavista syistä: 1) et ymmärrä ositusta ja tasinkoa itse selvästikään 2) lakimies osaa katsoa, ettette turhaan siirtele omaisuutta niin, että niistä menee verottajalle osa - olisi ihan tyhmää jakaa omaisuus niin, että verottajalle menisi paljon rahaa! 3) lakimies maksaa itsensä varmasti takaisin, maksaa vain muutaman satasen, joten teidän omaisuudessa se on tosi pieni juttu, prosentteina aivan marginaalinen 4) lakimiehen tekemää ositusta ei voi moittia, toisin kuin itse tehtyä, tämä tarkoittaa sitä, että jos mies ei olekaan puolen vuoden päästä uuden böönan löydettyään (vai tää tais olla se jo, jolla oli jo) tyytyväinen ja haluaa jakaakin asiat eri tavalla, niin hän saa pistää koko jaon uudestaan ja siinä sitten oletkin palauttelemassa sitä ja tätä ja tuota ja saat jotain mieheltä, jota et tosiaankaan tarvitse ja mistä tää uusi bööna ei tykännyt. Sopikaa vaan itse jaosta ja kirjoittakaa se paperille. Sitten viette sen lakimiehelle, joka vain tarkistaa sen, että se on oikein. Tämä on vakuutus siitä, että asiat menee oikein ja vanhoja haavoja ei tarvitse avata uudestaan.

Vierailija
6/24 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs se verottaja tietää, minkälaista summaa tässä on liikuteltu, kun ei ole välikäsiä?

Kyse siis ihan ulosostamisesta avioerossa. Ei kai se mitään ositusta ole.

ap

Vierailija
7/24 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se vero siitä summasta,millä toinen ostaa toisen ulos vai miten tämä menee??Paljonko se vero on %:ssa?

Vierailija
8/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustelin jo riittävästi. Lue ajatuksella rauhoituttuasi nuo viestini. Osaat ajaltella nyt ihmeen rauhallisesti tilanteessasi muuten, niin älä sotke nyt tätä talousasiaasi sillä ettet viitsi tehdä asioita lakimiehen kanssa.

Yksi hyvä esimerkki on juuri noiden myyntivoittoverojen ja asuntojen lunastamisen verot. Ovat luultavasti täysin tarpeettomia tai suurelta osaltaan tarpeettomia, kun vaan järjestelisitte asiat oikein juristin avulla. En ole juristi ja en enempää rautalankaa ala vääntämään, riittävästi olen jo perusteluja antanut. Nyt jos et usko, niin en voi sanoa kuin omapa on häviösi ja kenties myös miehesi tai tulevan exäsi. Ihan hauskahan se tietysti minun kannaltani on, jos omalta osaltanne haluatte avittaa meitä muita verojenkerryttämisessä ;-)

Vierailija
9/24 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on avioero, niin kyseessä on varmasti myös ositus. Tällöin ei mene samalla taavalla kuin muu asuntokauppa (tiedän kun olen noiden miesten kanssa sekä ostanut ja myynyt ja ositellut omaisuutta ;-).

Ja kyllä verottajan pitää tietää, että minkälaisista summista on kyse. Myös pankin pitää tietää minkälaisista summista on kyse ja lisäksi esim. isännöitsijälle pitää toimittaa paperit, että minkä nojalla se puolikas asunto on siirtynyt.

Nyt suosittelen sinulle seuraavaa: ota ositukseen mukaan lakimies, joka tekee teille selvät paperit ja ositukseen merkitään, että ositusta ei voi moittia.

Varainsiirtoveroa maksetaan siltä osalta minkä mies joutuu käyttämään ulkopuolista rahoitusta.

Väännetään nyt tähän vaikka joku esimerkki. Teillä on vaikka asunto, jonka arvo on 200000. Jos mies ostaisi asunnosta sinulta puolet eli 100000, niin jos ette olisi tekemässä sitä avioeron aikana, niin mies maksaisi siitä sen 1,6% veroja. Nyt kun kyse on siitä, että asunto saadaan osituksessa miehelle, niin mies maksaa vain siitä summasta veroja minkä verran ottaa lainaa. Jos siis miehellä on vaikka 50000 rahaa ja 20000 euron auto, jonka antaa sinulle osituksessa, niin sitten mies maksaa sen 1,6% vain siitä 30000 eurosta.

Sen verran sekaisin on sinulle nyt nuo seikat ja teillä ilmeisesti paljon omaisuutta, joten nyt tosiaan lakimiehelle! Jos sopuosituksen teette, niin se ei montaa sataa maksa, mutta takaa sen, että asiat menevät oikein ettekä menetä turhaan veroja tms.

Niin ja mainittakoon, että ositusperuste muodostui sillä hetkellä, kun pistitte avioerohakemuksen ykkösvaiheen sisään.

Jos olet se nainen, jonka mies on pettänyt, niin suosittelen tekemään osituksen asap, sillä noissa tilanteissa asiat tapaavat mutkistua ajan kanssa.

Pistäkää tarkkaan tilitiedot ja omaisuudet talteen siltä päivältä, kun ykkösvaihe on pistetty sisään. Sen jälkeen jos toinen ottaa velkaa, niin on sitten ihan itse siitä sitten velvollinen huolehtimaan.

Tsemppiä sulle. Tarvitset nyt jotain, joka on kartalla asioista - palkatkaa vaikka yhdessä lakimies, jos ette ole kovin riitaisia.

Vierailija
10/24 |
20.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja olihan tuo siis asunto? Ei kiinteistö?

Kannattaa tutustua muutenkin osituksen perusteisiih. Se joka on rikkaampi maksaa tasinkoa, jollei teillä ole avioehtoa. Kuitenkin kumpikin saa pitää sen mitä hänellä on ja rikkaampi saa valita, että millä omaisuudellaan sen tasingon maksaa.

Vierailija
11/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on todella vaikeaa ymmärtää tätä nyt.

Olemme jakaneet kaikki rahat puoliksi. Kaikki säästöt menevät puoliksi, toinen ottaa toisen auton ja toinen toisen. Autot ovat suurin piirtein yhtä arvokkaita.

Miehelle (tietysti myös minulle) on erittäin tärkeää lasten etu. Pyrimme siis vain jakamaan kaiken hiljaisuudessa.

Säästötilit olemme sopineet laittavamma puoliksi. Osakkeet myymme pois ja puoliksi - vaikka osaketili onkin minun nimissäni ja mies on voittoa siellä tehnyt.

Asumme paritalossa ja me itse olemme hallitus ja isännöitsijä ja kaikki.

Lapset jäävät tähän miehen kanssa vuoroviikoin.

Olemme siis sopineet asunnon arvoksi saman neliöhinnan, millä seinänaapurimme möi juuri omansa, eli 3100 euroa per neliö. Näin ollen minä saan tästä 180 000 euroa. Mies on hakenut lainaa 150 000 eurolle.

En jaksasi mitään lakimiehiä tähän sotkea. Inhoan lakimiestekstiä. Sen jälkeen en ymmärrä mistään mitään etenkään.

En ymmärrä tasinkoa enkä mitään.

Ei ole ollut avioehtoa.

Ei meistä kumpikaan ole rikkaampi kuin toinen. Mies on ollut enemmän töissä ja elättänyt minua vuosia. Nyt mies saa tonnin ennemmän bruttoa työstä kuin minä.

ap

Vierailija
12/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksoi mut ulos ja siitä summasta maksettiin puoliksi tuo vero. Pankista otti lainan tuota varten, minä maksoin sen sitten hänelle siitä summasta minkä sain.

Vierailija
13/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun on todella vaikeaa ymmärtää tätä nyt.

En jaksasi mitään lakimiehiä tähän sotkea. Inhoan lakimiestekstiä. Sen jälkeen en ymmärrä mistään mitään etenkään.

En ymmärrä tasinkoa enkä mitään.

Ei ole ollut avioehtoa.

Ei meistä kumpikaan ole rikkaampi kuin toinen. Mies on ollut enemmän töissä ja elättänyt minua vuosia. Nyt mies saa tonnin ennemmän bruttoa työstä kuin minä.

ap

Sanot sille lakimiehelle, ettet ymmärrä tätä juttua, hoida sinä se! Ja sitten kysyt, mihin kohtaan laitetaan nimi. Saat lakimiehen esim. omasta pankistasi. Älä jää yksin hoitamaan tätä, ettei miehesi viilaa sinua linssiin!

Vierailija
14/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN se mies voisi viilata minua linssiin. Maalaisjärjellähän hän antaa minulle rahat ja minä annan hänelle osakekirjat.

ap

Vierailija
15/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisesti vaan epämiellyttäviä jälkiseuraamuksa mm. verottajan taholta. Joten palkkaa nyt vaan se lakimies, älä ole tyhmempi kuin jo valmiiksi olet...

Vierailija
16/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

todennäköisesti vaan epämiellyttäviä jälkiseuraamuksa mm. verottajan taholta. Joten palkkaa nyt vaan se lakimies, älä ole tyhmempi kuin jo valmiiksi olet...

Vierailija
17/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
18/24 |
21.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
19/24 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osituksemme ei ole edennyt vielä minnekään.

Vierailija
20/24 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tuomari sanoi, että

kauppahinnasta maksetaan vero. Siis siitä hinnasta, mistä mies maksaa minulle.

ap

omaisuutta eri tavalla jakamalla voi välttyä osittain tai kokonaan varainsiirtoverolta