Ymmärrätkö äitiä joka säästää lapsenlapselleen vaunuja?
Mun yksi sukulainen säästää kuulemma vaunut lapsenlapsia varten. Siis tod näk 20-30v!!! Ja vaunut itse nähneenä voin sanoa etteivät ole mitkään erityisen ihmeelliset.... Heillä on toki tilaa säästtää tavaroita ja ekologisuus on mielstäni hyvä asia, mutta mitä itse tuumaisitte jos odottaisit esikoistasi ja tuleva mummi toisi innosta hehkuen sinun omat 30v vanhat vaunut esikoisesi käyttöön?
Kommentit (23)
Minäkin tiedän naisen, joka säästä ainaki vaunuja, kylpyammetta ja pottaa poikiensa tulevia lapsia varten. Varmaan miniä kiljuu onnesta kun mummo tuo noi 20-30 vuotta vanhat kamat :) Kierrätys on hieno asia mutta nimenomaan se että tavara kiertää ei makaa jossain säilytyksessä vuosikymmeniä.
on törkeen in ja kallista, joten ehkä hän on vain edeltä viisas? Mä ainakin säästän syöttötuolin ja varmaan potankin. Vaunuista en tiedä. Jos käytetään ns. ihan loppuun, niin varmaan nekin. Ei ole pikkurahan tarvetta, että tartteisi kaikki irtoava kama myydä..
ja tuore äiti ihan itse "vaati", että meillä säilytyksessä olevat vaunut vuodelta 1981 menisivät heille käyttöön. Todella noloa, pitänee mennä kertomaan, että tuo nyt vaan ei käy.
Ei tavaroiden säästämisessä ole mitään pahaa, käyttäjä itse päättää, ottaako ne vai ei. Meiltä on paljon tavaraa ollut teatteriesityksissä rekvisiittana eli käytössä, vaikka vanhaa ja kulunutta onkin ollut.
Minä aion säästää lasteni kamoista enintään yhden paidan ja tossut.
Tripp Trapp varmaan periytyy myös, mutta se onkin varmaan jatkuvassa käytössä itsellä siihen saakka, kun lapsenlapsia tulee.
ettei lapsiperheen tarvitse raahata kaikkea tavaraa mukana vaan mummolassa olisi parvekevaunut valmiina.
Ei meillä äiti ainakaan suostunut hankkimaan kotiinsa mitään vauvatavaraa vaan ilmoitti, että hänelle ei sinne matkasänkyä tai leluja riesaksi jätetä. Joku toinen ajattelee toisin.
60- tai 70-luvuilta, toiset parvekerattaina ja toiset mökillä.
Eihän ne kauniita olleet, mutta ei niissä yhtään mitään vikaakaan ollut.
Taas ihmeellistä tuomitsemista. Mä veikkaan, että ap on kysynyt saisiko tyypiltä vaunuja, ja on kimpaantunut, kun ei saakaan. Tyypillistä, ikävä kyllä. Ilmaiseksi pitäisi saada tai melkein ilmaiseksi ja sitten naristaan kun ei saadakaan. Ihmiset on itse tavaransa usein hankkineet, ei heillä ole velvollisuuksia antaa niitä eteenpäin.
Joku vauvan amme ja potta nyt menee (koska voi käydä lapsivieraita muutenkin, ja ammetta voi käyttää muuhunkin, eism. mä olen kantanut sillä pyykkejä ja kerännyt siihen omenoita) jos on tilaa.
Mä olen jättänyt yhdet rattaat meille varastoon, voi käyttää tarpeeseensa tai sitten joskus tulevaisuudessa retroilla niiden kanssa. Mitä pahaa?
Taas ihmeellistä tuomitsemista. Mä veikkaan, että ap on kysynyt saisiko tyypiltä vaunuja, ja on kimpaantunut, kun ei saakaan. Tyypillistä, ikävä kyllä. Ilmaiseksi pitäisi saada tai melkein ilmaiseksi ja sitten naristaan kun ei saadakaan. Ihmiset on itse tavaransa usein hankkineet, ei heillä ole velvollisuuksia antaa niitä eteenpäin.
tai annan todelliseen tarpeeseen kuin hyvätuloisille ihmisille jotka ruinaavat tavaraa ilmaiseksi.
Varsinkin kun tiedän, etteivät he puolestaan laita mitään kiertämään vaan myyvät jopa äitiyspakkauksen tavarat kirppiksellä.
mallit muuttuu, toimivuus, toiminnallisuus ja ergonomia kehittyy huimasti tuossa ajassa.
Ehkä ne 60-70 -lukujen vaunut toimii parvekkeella tai mökillä, mutta jakuvassa käytössä ei.
on ollut mummolassa käytössä miehen vanhat vaunut. ihan kiva on ollut, ettei ole omia tarvinnut sinne viedä. Vakituisessa käytössä en olisi tykännyt, ovat sen verran painavat ja raskaat.
Vakituisessa käytössä meillä sen sijaan on ollut tosi paljon miehen vanhoja vauvavaatteita, minun vanha syöttötuolini ja ammeeni. Leluista ja kirjoista puhumattakaan. Hyvää käyttökelpoista tavaraa olleet kaikki ja kiva että ne on säästetty.
että toisi lapsensa vanhat vaunut lapsenlapsensa käyttöön, eiköhän mummi säästele ne siitä siksi, että lapsenlapsi voisi käyttää kyseisiä vaunuja vieraillessaan mummin luona?
briot 80-luvulta. Yritti meille niitä tuputtaa, ei otettu vastaan. Ne oli sit anopilla lainassa, anoppi sai niillä nukuttaa vauvaa siellä. Palauttaa pitää, että anopin siskon lapset saavat ne käyttöönsä.
Ehkä silloin syödään lihaa vain sunnuntaisin? Ehkä huoli ympäristöstä on niin suuri, ettei uusia vaunuja enää ostella? Tai ne ovat jotakin ihan rimpulaa, ettei niihin kuluisi raaka-aineita? Ehkä ilmastonmuutos on ajanut maailman talouden lopullisesti raiteiltaan, ettei ole rahaakaan ostaa vaunuja? Onhan silloin mukavaa, kun löytyy tasokkaat 20??-vuoden vaunut käyttöön. Joka äidillä ei sellaisia olekaan.
Vaunuthan pitäisi säilyttää lämpimissä sisätiloissa, etteivät kankaat homehdu tai ainakaan ala haista tunkkaiselle. Kenellä on niin paljon säilytystilaa?
Ymmärrän kyllä sen, jos joltakin vain jää vanhat vaunut vuosikymmeniksi varastoon. Ensin ei raaski/ehdi/jaksa myydä, sitten niistä ei pian kukaan enää maksaisikaan mitään, eikä sukulaisille tai kavereille enää synny lapsia, joille ne voisi kierrättää.
Mutta sitä en ymmärrä, että joku oikein varta vasten säästää vaunut lapsenlapsille. Täytyy olla joko todella pihi (tai pimahtanut) tai sitten vaunufriikki, joka on panostanut kieseihinsä rahaa ja sydänverta. Mutta vaunufriikinkin (ja varsinkin vaunufriikin!) luulisi tajuavan, että uusia hienoja malleja tulee joka vuosi, tekniikka kehittyy, materiaalit paranevat jne. Ja että lähes jokainen äiti (kenties isäkin) mieluiten valitsisi vaunujen värin ym. itse.
Vaunuthan pitäisi säilyttää lämpimissä sisätiloissa, etteivät kankaat homehdu tai ainakaan ala haista tunkkaiselle. Kenellä on niin paljon säilytystilaa? Ymmärrän kyllä sen, jos joltakin vain jää vanhat vaunut vuosikymmeniksi varastoon. Ensin ei raaski/ehdi/jaksa myydä, sitten niistä ei pian kukaan enää maksaisikaan mitään, eikä sukulaisille tai kavereille enää synny lapsia, joille ne voisi kierrättää. Mutta sitä en ymmärrä, että joku oikein varta vasten säästää vaunut lapsenlapsille. Täytyy olla joko todella pihi (tai pimahtanut) tai sitten vaunufriikki, joka on panostanut kieseihinsä rahaa ja sydänverta. Mutta vaunufriikinkin (ja varsinkin vaunufriikin!) luulisi tajuavan, että uusia hienoja malleja tulee joka vuosi, tekniikka kehittyy, materiaalit paranevat jne. Ja että lähes jokainen äiti (kenties isäkin) mieluiten valitsisi vaunujen värin ym. itse.
mutta onneksi voi aina mummona sanoa, että ostakaa tänne samanlaiset vaunut kuin teillä on kotona, minä en kuluihinne osallistu. Niin nuori perhe sitten laittaa muutaman tuhatlappusen kaksiin vaunuihin, kun vanhat ei kelpaa ja kuosi halitaan valita itse.
omille lapsilleni käyttöön. Ne oli varta vasten minulle teetetyt, vihreää keinonahkaa (sellasta sammalen vihreää tai hiukan vaaleampaa), sisusta auringonkeltainen, pienet ikkunaluukut vauvan naaman kohdalla ja ikkunaluukuissa verhot. Mutta äiti heitti pois, runko kuulemma huono. Olisin voinut kunnostaa vaikka tai hankkia uuden rungon:(
mutta onneksi voi aina mummona sanoa, että ostakaa tänne samanlaiset vaunut kuin teillä on kotona, minä en kuluihinne osallistu. Niin nuori perhe sitten laittaa muutaman tuhatlappusen kaksiin vaunuihin, kun vanhat ei kelpaa ja kuosi halitaan valita itse.
Jos vauvaa kuljetetaan kodin tai mummolan välillä, niin eikö ne omat vaunut kulje auton takakontissa mukana? Miten yleensä voi tietää, miten 20-35 vuoden päästä eletään ja liikutaan? Tai jos kakkosvaunuja tarvitsee, niin sellaisethan voi ostaa käytettynä (miksei ykkösvaunujakin) - suunnilleen samalla rahalla, jonka oli saanut myydessään vanhat 2+0-35 v sitten.
Jos haluaisin jotain säästää lapsenlapselle, niin vaikka laittaisin ne vaunujen myynnistä saadut rahat säästötilille!
Minun on vaikea uskoa, että kukaan vaatisi omia vanhempiaan ostamaan vaunujen kaltaisia tarvikkeita lapsenlapselleen.
Tiedän kyllä ihmisiä joiden on äärimmäisen vaikea luopua mistään aineellisesta - oma isänikin hamstraa isoon taloonsa paljon suoranaista roskaa sillä ajatuksella että ehkä jossain on joku joka pystyy tekemään jotain sillä rojulla.