En jaksa enää työtä opettajana. Mitä teen?
Olen ollut kielten ope niin ala- kuin yläkoulussakin pari vuotta. Nyt tuntuu etten enää jaksa.
Olen mielestäni hyvä opettaja, mutta en ole lapsi/nuorisojoukon kasvattaja. Luokassa pitää aina muutaman tietyn oppilaan kanssa käydä taistelu siitä, että ottavat kirjat esiin. Että kuuntelevat tunnilla, kun on sen aika. Että eivät heitä kuminpaloja. Että eivät pidä järjetöntä älämölyä.
Joka tunnin alussa ja tunnin kuluessakin sama tahtojen taistelu tiettyjen oppilaiden kanssa. Voitaisiin tunnilla tehdä kaikkea kivaa, jos ei niitä 2-4 hankalaa oppilasta olisi joka luokalla. Sabotoivat muidenkin kouluviihtyvyyttä.
En jaksa enää laumaa jatkuvasti rajoja koettelevia lapsia ja nuoria. En jaksa koko ajan olla huomauttelemassa purkan syömisestä tunnilla tai kiroilusta. Tai olla puuttumassa kahinoihin.
Opettaminen tai pikemminkin opiskelemaan ohjaaminen olisi ihanaa ja unelmatyötäni. Mutta ei jatkuva häiriköiden kanssa mittely. Miksi vanhemmat ei kasvata kotona lapsiaan?
En vaan enää jaksa. Ja olen vasta 35v. Mitä ihmettä alkaisin tehdä seuraavaksi? Voisin mennä vaikka uudelleen opiskelemaan. Kääntäjäksikin voisi ruveta, mutta palkka on niin surkea, että ei sittenkään. Enkä haluaisi työtä, jossa istutaan vaan yksin koneen ääressä.
Kommentit (60)
Olen AV-kääntäjä, mutta tässä työssä on tosiaan niin naurettavat palkat ja friikkuna elämä aina epävarmaa, joten itse olen pohtinut siirtymistä opetuspuolelle... Siinä tökkii vain juuri tuo kurinpidollinen puoli ja mahdolliset häiriköt. Muutoin uskoisin viihtyväni opena ainakin alakoulussa. Mitähän muuta sitä tosiaan voisi keksiä? Minäkin olen 35-vuotias. Ei oikein jaksaisi aloittaa uusia opintojakaan ihan A:sta.
enää mitään järjestyshäiriöitä, opetusalanikin on kyllä tosi mielenkiintoinen lähes kaikille nuorille. Mä olen väsynyt kaikkeen muuhun, erillistehtäviin (hopsit, hojksit, kv-vastaava, mrk-vastaava, palautejärjestelmän ja työelämäyhteistyön ylläpitäjä jne.), joita hoidan illat ja viikonloput ja vielä en ole päässyt syyslomalle, huoh!
Itselläni siis on taustalla kielitutkinto, ja kyllä opiskelukavereita on suurlähetystöissä, kaikenlaisissa järjestöissä, opettajina, kääntäjinä, tulkkeina, oikolukijoina, oppikirjojen kirjoittajina, kustannustoimittajina, matkailualalla, yliopistolla tutkijoina, toimittajina... En tiedä, kuinka pitkän listan halusit, mutta sivuainevalinnoilla voi todella paljon vaikuttaa siihen, mihin tulevaisuudessa työllistyy.
Ap olisi tosi kiinnostunut matkailun opettamisesta amkssa! Mutta luulin aina, että pitäisi siellä olla tohtorin tutkinto alalta, tai että pitäisi olla opisellut matkailua yliopistossa.
Aikuiskoulutuspuolella olen pitänyt kielikursseja matkailun ammattilaisille. Ja opettanut joitakin matkailualan kurssejakin.
voi sentään rankaista ja jopa koskea kurittomiin kakaroihinsa, opettaja ei voi kuin kauniisti pyytää menemään luokan ulkopuolelle, ja silloinkin on oppilasta pystyttävä valvomaan koko ajan, eli vilkuilemalla esim. avoimesta ovesta että oppilas on paikallaan, jottei hänelle satu mitään onnettomuutta, joka olisi sitten opettajan vika.
Ap olisi tosi kiinnostunut matkailun opettamisesta amkssa! Mutta luulin aina, että pitäisi siellä olla tohtorin tutkinto alalta, tai että pitäisi olla opisellut matkailua yliopistossa.
Aikuiskoulutuspuolella olen pitänyt kielikursseja matkailun ammattilaisille. Ja opettanut joitakin matkailualan kurssejakin.
kielten opena voisit olla AMK:ssa. t. ei 18, vaan ohis
niin voit jäädä nykyiseen työpaikkaasi. Tutustu niihin kaikkein vaikeimmiksi kokemiisi nuoriin. Lue Gordonin kirja kanssakäymisestä. Kuuntele niitä nuoria ja ajattele, että juuri sinä voit olla ainut aikuinen, joka antaa hänelle hetken huomiota ja aikaa. Anna niille nuorille, jotka eivät kotoaan ole saaneet edes sitä kohtalaista kotikasvatusta se kokemus että ovat tulleet hetkeksi nähdyksi ja kuulluksi. Tässä on se kohta, jossa voit tehdä jotakin todella merkittävää. T. Ope joka ajatteli kuten sinäkin, mutta näillä eväillä olen jaksanut paremmin jopa motivoitunut uudestaan.
niin voit jäädä nykyiseen työpaikkaasi. Tutustu niihin kaikkein vaikeimmiksi kokemiisi nuoriin. Lue Gordonin kirja kanssakäymisestä. Kuuntele niitä nuoria ja ajattele, että juuri sinä voit olla ainut aikuinen, joka antaa hänelle hetken huomiota ja aikaa. Anna niille nuorille, jotka eivät kotoaan ole saaneet edes sitä kohtalaista kotikasvatusta se kokemus että ovat tulleet hetkeksi nähdyksi ja kuulluksi. Tässä on se kohta, jossa voit tehdä jotakin todella merkittävää. T. Ope joka ajatteli kuten sinäkin, mutta näillä eväillä olen jaksanut paremmin jopa motivoitunut uudestaan.
jos nuori pitää opettajaa ihan naurettavana pellenä ja maailman säälittävämpänä olentona, eikä minään kunnioitettavana auktoriteettinä, jonka huomio kiinnostaisi yhtään? Näin se oli ainakin omina kouluaikoina. Vaikka ope olisi ollut ns. pelottava, jonka tunnilla ei häiriköity, niin kyllähän niillekin naurettiin.
lehtorille riittää maisterin tutkinto. Samoin tuntiopettajille.
Matkailun puolelta voisit saada aluksi jonkun sijaisuuden tms. ja voisit samalla suoritella matkailun opintoja (avoimessa) yliopistossa, jos sitä pidetään tarpeellisena. Tai sitten lähdet suorittamaan ylempää amk-tutkintoa matkailun puolelta. Kumpikaan ei kuitenkaan ole välttämätöntä, sillä sinulla on maisterin tutkinto (vaikkakin kielistä). Jos työnantaja sitä vaatii, niin saat käyttää opiskeluusi työaikaasi. Sama pätee esim. ammatillisen opettajan pedagogisen pätevyyden hankkimiseen.
Ei riitä, pitää olla siitä opetettavalta alalta vähintään maisterin tai ylempi amk-tutkinto.
kielten opena voisit olla AMK:ssa. t. ei 18, vaan ohis
Nämä kaikki ovat neuvoteltavissa, jos kyse on sijaisesta. Jos työntekijä on hyvä, niin hänelle voidaan räätälöidä vakituinenkin työsuhde, jossa opettaa esim. kieliä ja matkailua. Kaikki on mahdollista! :) Tärkeintä on kuitenkin se, että on se yksi maisterin tutkinto. Lisäpätevyyttä voi hommata monin tavoin.
18
Hmmm... onko kysymyksesi pilailua vai oletko ihan tosissasi. Ei kai hyvä opettaja ole mikään pelottava hirviö vaan ihminen, kanssakulkija. Kyllä oppilaat huomaavat, arvostetaanko, kunnioitetaanko, kuunnellaanko heitä. Ihmistä voi arvostaa, vaikka ei tekoja hyväksyisikään. Oma kokemukseni on että lapset ja nuoret janoavat kuuntelevia, fiksuja aikuisia. Ihan tavallisia keskusteluja heidän kanssaan. Kun nuoren ottaa tosissaan ja vakavasti harvassa ovat ne nuoret, jotka eivät arvosta sellaista kohtaamista. Kyllä niitäkin tietysti on.
olin varma, että ap olisi ruotsin opettaja...
Hmmm... onko kysymyksesi pilailua vai oletko ihan tosissasi. Ei kai hyvä opettaja ole mikään pelottava hirviö vaan ihminen, kanssakulkija. Kyllä oppilaat huomaavat, arvostetaanko, kunnioitetaanko, kuunnellaanko heitä. Ihmistä voi arvostaa, vaikka ei tekoja hyväksyisikään. Oma kokemukseni on että lapset ja nuoret janoavat kuuntelevia, fiksuja aikuisia. Ihan tavallisia keskusteluja heidän kanssaan. Kun nuoren ottaa tosissaan ja vakavasti harvassa ovat ne nuoret, jotka eivät arvosta sellaista kohtaamista. Kyllä niitäkin tietysti on.
miksi opettajilla olisi mitään kurinpito-ongelmia, jos se riittäisi, että arvostaa itse oppilaita? Kyllähän useammin oppilaat eivät arvosta opettajaa, pitävät esim. hiljaisena hissukkana tai muuten vaan ärsyttävänä, jolloin kun tämä ope yrittää sanoa, että onko sulla Kalle joku ongelma, haluatko jutella, niin saa osakseen vain räkäistä naurua. En ole opettaja, olen kyllä käynyt opetusharjoittelun, ja kyllä itse arvostin oppilaita mutta he eivät minua, juuri siksi kun olin ujonpuoleinen. Jos muita kaltaisiani on opettajina, niin en usko, että oppilaiden kuuntelu pahemmin auttaa, kun he eivät itse pidä opettajaa minään. Eri juttu, jos joku Teemu Selänne tulisi sinne luennoimaan.
En usko että se on kiinni Teemu Selänteestä tai muusta pintapuolisesta. Ei se kanna pitkälle. Mutta koetko itse, että aikalailla vieras ihminen joka sanoa töksäyttäisi sinulle yks kaks että onko sulla joku ongelma, arvostaisi sinua? Tuntuisiko se kysymys sinusta turvalliselta ja hyvältä. Tai haluatko keskustella? Aika tunkeilevie aloituksia. Jos joku sanoisi minulle noin, en pitäisi siitä. Tutustuminen ei tarkoita nuoren ongelmien penkomista vaan ihan tutustumista ainakin aluksi. Mitä sinulle kuuluu? Jos aikuinen uskaltaa olla ihmisenä haavoittuvanakin läsnä oppilaille, eivät ne yleensä elävänä syö. Jos ope taas lähtee riitelemään, teinit kyllä lähetevät lapsellisuuttaan ja taitamattomuutaan mukaan siihen. Kyllä se suhteen suunta on aikuisen näytettävä. Minä välitän sinusta, olit mitä olit. Uskon sinuun. Jne. Jos nämä keinot eivät auta uskoisin, että nuori tarvitsisi apua.
Taidan alkaa lähestyä läheistä AMKta, jossa opetetaan myös matkailua.
Tosin muutakin kuin opettajan hommaa voisin ajatella. Kun vaan keksisi jonkun sellaisen alan, jolle kouluttautua, jolla sitten olisi työtä. Yksi tuttavani ei saanut maisterinpapereilla töitä, opiskeli hitsaajaksi (luvattiin, että töitä riittää) - ja on nyt parin vuoden päästä taas työtön, kun töitä ei vaan ole.
Tuollaiseen tilanteeseen en halua joutua.
Tuntuu, että alat, jotka kiinnostaisi, aina niitä. joilla ei töitä juuri ole. Kuten vaokuvaus, toimittajan työ, jne.
perusteella siita maailman parhaasta koulusysteemista.
Opettaminenkin on sellainen laji etta sita pitaa opiskella, ap:n matkailualan opinnoilla ei luokkahuoneessa pitkalle potkita.
Itse olen ollut aineenopettaja kymmenet vuodet ja heti kattelyssa tehnyt selvaksi sen etta tama on MINUN luokkahuoneeni ja MINA taalla maaraan ja minulle ei ryppyilla.
Sattuu myos sana olevan hallussa, siina on moni koltiainen jaanyt punanaamaiseksi toiseksi.
En ihmettele, että ap on väsynyt ja kyllästynyt. Teen välillä opettajan sijaisuuksia ja meno koulussa on juuri tuollaista kuin ap kuvaa.
Osa lapsista käyttäytyy kuin villi-ihmiset, riehuu, huutaa, heittelee tavaroita, häiritsee, lähtee luokasta, puhuu puhelimessa.
Vanhemmat eivät kasvata lapsiaan ja tässä tulos. Opettajan auktoriteettiongelmista on turha puhua kun näihin ongelmatapauksiin ei tehoa edes poliisi.
Oikeasti tekisi mieli ajaa ulos koulusta pahimmat kiitämättömät häiriköt.
-oletko käynyt viime aikoina yläkoulussa(veikkaan että et) Onko itselläsi pieniä lapsia eikä juuri tuntumaa isompien maailmaan? Utopiassa elelet,jos kuvittelet asian näin olevan..Mitähän opettaja voi tehdä,jos niitä lapsikultia ei sitten olekaan "kasvatettu fiksuiksi" ?? Fakta on se,että opettajan ajasta menee valtava osa kasvattamiseen - se opettaminen on useasti lähinnä sivujuoni tunnin aikana. Tästä syystä niin useat opet haluavat vaihtaa ammattia,todella kuluttavaa ja hommaan nähden palkkakaan ei kummoinen. Opettajan ei oikeasti jaksa,jos sitä ei koe jonkinlaisena kutsumuksena.