Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko tuntemanne 15-17-vuotiaat auttelevat kylässä ollessaan

Vierailija
19.10.2010 |

Jos ovat siis esim. yökylässä, auttavatko oma-aloitteisesti lakanoiden laitossa/ pois otossa, pöydän kattamisessa tai pois siivoamisessa, roskien kantamisessa jos viet ne kun olette lähdössä ulos yhtä aikaa, lasten vahtimisessa tms?

Olen hämmästynyt että tuttavapiirini tuon ikäiset (viisi kpl) eivät osallistu mihinkään ellei pyydä. Itse tarjouduin aina, se oli lapsuudenkodissa iskostettu mieleen.

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka muu perhe olisikin, nuoriso on aina saanut jäädä kotiin (!!), mutta tuntemani teinit ei auta edes kotonaan missään hommassa, hyvä, jos omat astiat saadaan pöydästä pois. Olipa perheessä mitkä juhlat tahansa, ja minä pöhkönä äidille sanon, että onhan teillä nuoria auttamassa, niin äiti vain naurahtaa... ja olenhan tuon nyt nähnyt jo itsekin. Opetettu palveltaviksi ja passattaviksi, perkuleet...

Vierailija
2/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän kylässä kukaan muutenkaan tuommoisiin tuppaudu? Oishan tosi epäkohteliasta tuppautua johonkin lakanoiden vaihtoon, ihan kuin et uskoisi, että emäntä/isäntä on viitsinyt vaihtaa. Tai siivoamiseen, ihan kuin näyttäisi siltä, ettei talonväki ole siivonnut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

teinejä vahtimaan lapsia tai viemään roskia ulos, vaikka yhtä aikaa lähdettäisiinkin.

Kattamiseen, petaamiseen ym. en haluaisi muutenkaan apua. Sitä on toki kohteliasta tarjota, mutta en pidä epäkohteliaana jos ei sitä tule tehneeksi.

Vierailija
4/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne, kun eräs 17v teini oli neljä yötä kylässä. Mieheni on matkalla, joten olin yksin lasten (5kk, 1v 9kk ja 4v) kanssa. Vipinää siis riitti. Nuori vieras ei tarjoutunut laittamaan omia lakanoitaan (katsoi tv:tä kun laitoin lakanat ja samalla hoidon vilkkaita lapsia), smaoin aamupalat, lounaat, iltapalat ym, hän istui pöydässä odottamassa ja katsomassa kun tein ruokaa pienemmille ja syötin heitä, ja samalla yritin laittaa meille isommille pöytää valmiiksi/ korjata pois. Lähtiessämme koko porukka kaupunkiin (hän halusi shoppailemaan) minulla oli tuplarattaat, 4-vuotias, kolme roskapussia ja availin ovia, teini huolehti peilistä huulipunastaan.. ja niin pois päin. Pyysin kyllä aina välillä apua, ja silloin hän kyllä saattoi esim. hakea maidon jääkaapista.

Tarkemmin ajatellen ei hänen äitinsäkään koskaan tarjoudu auttamaan, hän olisi voinut hyvin olla lapsensa tilalla ;) .

ap

eihän kylässä kukaan muutenkaan tuommoisiin tuppaudu? Oishan tosi epäkohteliasta tuppautua johonkin lakanoiden vaihtoon, ihan kuin et uskoisi, että emäntä/isäntä on viitsinyt vaihtaa. Tai siivoamiseen, ihan kuin näyttäisi siltä, ettei talonväki ole siivonnut.

Vierailija
5/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttavat kyllä, jos pyydetään. Itsekään en ole koskaan kylässä tuppautunut auttamaan, mutta autan pyydettäessä.

Vierailija
6/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten paljon teillä kyläilevä keski-ikäinen pariskunta auttelee? Tiskaako mies, korjaako autotallin repsottavan oven ja kiinittää listoja vai rupatteleeko mukavia, kun kyläilemään on kutsuttu?

Vierailija
7/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap ei olisi ikinä ajatellut pyytää apua lakanoiden vaihtoon ja lapsien vahtimiseen, jos kyseessä olisi poika.

Useimmiten näitä asioita edellytetään juuri tytöiltä...

Vierailija
8/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanne, kun eräs 17v teini oli neljä yötä kylässä. Mieheni on matkalla, joten olin yksin lasten (5kk, 1v 9kk ja 4v) kanssa. Vipinää siis riitti. Nuori vieras ei tarjoutunut laittamaan omia lakanoitaan (katsoi tv:tä kun laitoin lakanat ja samalla hoidon vilkkaita lapsia), smaoin aamupalat, lounaat, iltapalat ym, hän istui pöydässä odottamassa ja katsomassa kun tein ruokaa pienemmille ja syötin heitä, ja samalla yritin laittaa meille isommille pöytää valmiiksi/ korjata pois. Lähtiessämme koko porukka kaupunkiin (hän halusi shoppailemaan) minulla oli tuplarattaat, 4-vuotias, kolme roskapussia ja availin ovia, teini huolehti peilistä huulipunastaan.. ja niin pois päin. Pyysin kyllä aina välillä apua, ja silloin hän kyllä saattoi esim. hakea maidon jääkaapista.

Tarkemmin ajatellen ei hänen äitinsäkään koskaan tarjoudu auttamaan, hän olisi voinut hyvin olla lapsensa tilalla ;) .

ap

Meillä kyläilee lasten kavereita paljonkin ja minä kyllä ihan pyydän nuoria osallistumaan hommiin, jos tarvetta on. Moni on kyllä omatoiminen ja reipas ihan pytämättäkin..

Vierailija
9/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on 16v ja ne tykkää hoitaa/leikittää meiän poikaa ja yleensä myös pöydän korjaamisessa ym. auttavat, mutta mulle on oikeestaan tärkeintä se et tykkäävät olla lapsen kanssa viis niistä muista hommista :)

Vierailija
10/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Mikset yksinkertaisesti pyytänyt apua?

Mikset kysynyt "voisitko ottaa tämän roskapussin tai työntää tuplarattaita että päästään tästä ulos?"

"voisitko ottaa toisesta päästä lakanoista kiini, niin saadaan yhdessä laitettua nämä lakanat sulle?"

Yhdessä ystävällisen hymyn kanssa jos olisit noin kysynyt, niin luulen että hän kyllä olisi auttanut.

Meilläkin on 15v joka auttaa, mutta vaan jos pyytää. Hän ei vaan muuten tajua tehdä mitään. Eikä hän aina tiedä milloin ja miten voisi auttaa jos hänelle ei selitä yksityiskohtaisesti sitä.

Ei se ole mitään pahansuopaisuutta ja (kokonaan pelkkää) laiskuutta, vaan yksinkertaisesti kokenemattomuutta kotitöissä (vaikka onkin niitä tehnyt jonkin verran).

Vierailija
11/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on kutsuttu vieraaksi, niin sitten on vieraana, eikä ryhdy lastenhoitajaksi. Kummallisen monessa pikkulapsiperheessä oletetaan, että teini-ikäiset nuoret tulevat kylään ollakseen au paireja.

Vierailija
12/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

useimmat ystäväpariskunnistamme nimenomaan auttavat. Ja sama toisinpäin, mekin aina jos olemme jollakulla kylässä, yö- tai muuten vaan. Vähintäänkin viemme omat astiamme keittiöön -tai ainakin yritämme viedä, joskus se estetään ;) . Ilman muuta myös itse tarjoudumme laittamaan lakanat, ja otamme ne pois. Vaikka yleensä meillä on kyllä ne mukanammekin. Sama myös jos meille tulee aikuisia vieraita, harva odottaa, että me laitamme ne valmiiksi (usein tosin laitan valmiiksi jos ehdin). Ja kyllä esim. yövieraat useimmiten tarjoutuvat auttamaan esim. aamupalan laitossa.

ap

Miten paljon teillä kyläilevä keski-ikäinen pariskunta auttelee? Tiskaako mies, korjaako autotallin repsottavan oven ja kiinittää listoja vai rupatteleeko mukavia, kun kyläilemään on kutsuttu?

Vierailija
13/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minusta olisi aika normaalia tarjoutua auttamaan esim. ottamaan lautaset kaapista (ainakin sinä neljäntenä aamuna) tai viihdyttää ihan pieni hetki 1-vuotiasta, kun yritän laittaa tuolle vieraalle aamiaista/ lounasta/ iltapalaa..

ap

Meillä vieraat ovat vieraina, eivät ilmaisena lastenhoitoapuna

Vierailija
14/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylässä mitään auttele, pyydettäessä kyllä kait kaikki :)

En usko, että omakaan kylässä ollessaan ehdottaa apuaan tarjolle.

Vierailija
15/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa meillä kyläillyt teini (16v) joka ON osallistunut oma-aloitteisesti näihin hommiin, esim. kiirehti laittamaan lakanoita kanssani ja vei AINA omat astiansa koneeseen. Hän on poika, 16v, ja 5-lapsisen perheen toiseksi vanhin.

ap

Ap ei olisi ikinä ajatellut pyytää apua lakanoiden vaihtoon ja lapsien vahtimiseen, jos kyseessä olisi poika.

Vierailija
16/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini auttoi juuri sen verran kuin pyysin. Esim. Ottaisitko juomat jääkaapista- otti juuri sen mehun, mitä ITSE halusi juoda, vaikka meitä oli pöydässä 4 ja kolmena muuna aamuna oli juomia pöydässä laaja valikoima... Tai kun pyysin ottamaan omat lakanansa pois, otti juurikin vain sen lakanan ja muut (pussilakana, tyynyliinat) jäivät sänkyyn.. Roskien viennissä pyysin lopulta auttamaan myös, hän avasi roskiksen oven.

ap

Ei kaikki nuoret ole oma-aloitteisia mutta miksi ihmeessä et itse pyytänyt apua?????

Vierailija
17/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoa meillä kyläillyt teini (16v) joka ON osallistunut oma-aloitteisesti näihin hommiin, esim. kiirehti laittamaan lakanoita kanssani ja vei AINA omat astiansa koneeseen. Hän on poika, 16v, ja 5-lapsisen perheen toiseksi vanhin.

ap

No ison perheen toiseksi vanhin on ehkä kasvatettu toisella lailla kuin vaikka kaksilapsisen perheen esikoinen.

Edelleen ihmettelen miksi sä et aikuisena saanut suutasi auki ja nätisti pyytänyt apua???

Vierailija
18/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tuntuu että teinit tulee vain olemaan, eivät osallistumaan meidän elämään. Ihmetyttää, miksi haluavat tulla, kun kuitenkin sitten ovat vähän niin kuin omissa oloissaan. Ilmeisesti kuitenkin viihtyvät meillä, juttelevat kyllä ruokapöydässä (välillä). Tulevat myös ilman vanhempiaan.

ap

on 16v ja ne tykkää hoitaa/leikittää meiän poikaa ja yleensä myös pöydän korjaamisessa ym. auttavat, mutta mulle on oikeestaan tärkeintä se et tykkäävät olla lapsen kanssa viis niistä muista hommista :)

Vierailija
19/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini auttoi juuri sen verran kuin pyysin. Esim. Ottaisitko juomat jääkaapista- otti juuri sen mehun, mitä ITSE halusi juoda, vaikka meitä oli pöydässä 4 ja kolmena muuna aamuna oli juomia pöydässä laaja valikoima... Tai kun pyysin ottamaan omat lakanansa pois, otti juurikin vain sen lakanan ja muut (pussilakana, tyynyliinat) jäivät sänkyyn.. Roskien viennissä pyysin lopulta auttamaan myös, hän avasi roskiksen oven.

ap

Ei kaikki nuoret ole oma-aloitteisia mutta miksi ihmeessä et itse pyytänyt apua?????

Vierailija
20/47 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkaan ole kysymys tässä mitä ajan takaa.

Jos olet itse yökylässä useamman päivän, etkö osallistu MILLÄÄN tavalla perheen arkeen? Ja saman opetat lapsillesi? Täytyy sanoa että kovin montaa päivää en jaksaisi sinun perhettäsi pitää yökylässä jos noin on.

ap

Omilleni olen opettanut, että piikomaan ei ryhdytäJos on kutsuttu vieraaksi, niin sitten on vieraana, eikä ryhdy lastenhoitajaksi. Kummallisen monessa pikkulapsiperheessä oletetaan, että teini-ikäiset nuoret tulevat kylään ollakseen au paireja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi seitsemän