Haluan alkaa osittain omavaraiseksi kuin Korpimuija-Katri. Mistä aloitan?
Olen pettynyt yhteiskuntaan ja haluan vetäytyä johonkin korpeen. Budjetti jonkun töllin ostamiseen löytyy. Olen valmis tinkimään mukavuuksista, mutta en tiedä, onko yhtälö silti mahdoton jos ei ole mikään someammattilainen.
Kommentit (38)
Muuta jonkun vauva palstan miehen luokse niin olet sitten omavarainen.
Ei voi kuin nauraa miten täältä häviää nämä keskustelut. Ei saa kritisoida hänen elämäntapaa? Tämä elämäntapa on ollut jo vuosikymmeniä ihan normaalia
Auto käytössä. Siellä mummoja ja pappoja asuu ilman sitä
Just kävin naapuri mummolla. Ikää 90v. Koko ikänsä kantanut vettä kaivosta. Hyvin pärjää. miten terve nuori nainen ei pärjäisi??
Ei siihen someammattilaisuutta tarvita. Ostat mieleisesi mörskän ja alat asumaan siinä.
Minä sain perintönä metsämökin ilman mukavuuksia. Olen nyt vuosia asunut tässä ja käynyt osa-aikatöissä.
Ensin ostat sen tönön. Näitä saa halvalla peräkyliltä. Kana on myös halpa. Sitten asut siellä.
Kannattaa selvittää ensin onko rakennus hyväkuntoinen vai talopaketti. Maksut, nuohous, tiemaksut, kaivot, verot. Ja miten veto- tai vuotokohdat paikataan. Onko naapuria lähellä. Puutalo ei ole paloturvallisin vaihtoehto, ei edes hirsimökki. Mammuttihirsiä voidaan silti kai käsitellä jotenkin. Lämmitys ja vesiasiat myös kuntoon. Entä auto, sehän on moderni vempele, ei omavarainen kulkumuoto.
Ei tarvitse olla edes niin extreme kuin Korpimuija-Katri, vaan ihan juoksevalla vedellä ja sisävessalla varustettuja taloja saa edullisesti maaseudulta.
Potki elämästä pois ihmiset neuvomasta ja arvostelemasta, hanki eläimet ja etsi tori.fi joku tönö korvesta.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla edes niin extreme kuin Korpimuija-Katri, vaan ihan juoksevalla vedellä ja sisävessalla varustettuja taloja saa edullisesti maaseudulta.
Laita ilmoitus Maaseudun Tulevaisuuteen, fb, mitä muita keksit ja jonkinmoinen hintahaarukka mimmosta mökkiä haet.
Listaa omat, ainakin yksi, vaatimukset mökille. Vesi, lämpö, sisävessa ? Onko omalla vai vuokratontilla. Kiinnitykset. Kuka auraa talvella jos mökkitie. Tingi.
Me löysimme oman mökkimme, tiesin, jo kun yleiseltä tieltä kurvasimme pihaan, että tämä se on. Kaikki oli niin just sillai kun pitikin. Hesasta muutettiin, Tampereelle matkaa 30 km, 2 ha maata, ulkorakennukset, pieni kyläkoulu, hieno kyläyhteisö. Ei ruuhkia, ei stressiä, Kymmenen vuotta mennyt ja tämä on KOTI.
On kyllä ihmeen herkkä aihe? Täällä maalla asuvana ihan samalla lailla kuin tämä nainen. Ikää on kyllä jo 65v. Hyvin menee, naapurissa 83v pappa hakkaa itse polttopuut ja lämmittää taloa. Ihan normaalia elämää täällä maalla
Äitini juuri soitti, ikää 89v, laittoi juuri sauna lämpiää.itse pilkkoi puut. On toki sähkö talossa, mutta hyvin vähän sähköä käyttää. Talossa pönttöuuneja ym. Ei autoa.Hyvin pärjää
On kyllä aikalailla nykysukupolvi vieraantunut tavallisesta maalaiselämästä. Sitä ihan puut haetaan metsästä, pilkotaan ne. Laitetaan kuivumaan. Kerätään metsästä marjoja, sieniä. Jopa metsästetään ja kalastetaan? Itse asun korvessa ja olen omavarainen. Näin asuu tuhansia ihmisiä. Eniten nostan hattua näille vanhoille ihmisille jotka jaksavat vielä elää näin. Mikäs meillä terveillä ihmisillä on ollessa? Tehdä ihan normaaleja kodin askareita.
Vierailija kirjoitti:
Äitini juuri soitti, ikää 89v, laittoi juuri sauna lämpiää.itse pilkkoi puut. On toki sähkö talossa, mutta hyvin vähän sähköä käyttää. Talossa pönttöuuneja ym. Ei autoa.Hyvin pärjää.
Juuri näin. Mitä ihminen tarvii ? Juuri mieheni osti pienen traktorin. On erämies. Kaataa ja pilkkoo talven puut. Traktori on hänelle terapiatraktori. Niin kertoi eilen.
On 70 vee ja suurimman osan ajasta viettää aikaa tallissa nikkaroimassa, kalassa, metsällä tai ulkona kesällä kasvimaalla sekä halkohommissa. Ei ressiä.
Terveysasema lähetti hänelle kutsun tarkistukseen kun ei mies ole käyttänyt ollenkaan mitään palvelua. Joo, terve mies, ei juo, ei polta, hoikka. Sydän ok. Liikunta OK. Lekuri oli sanonut, että laita seinälle tulokset raameihin, on kuulemma senverta hyvät noi kolestroolitkin. Ja coronapiikki käsivarteen, jäykkäkouristus rokotus takamukseen.
Omavaraisuus on suhteellisen vaativaa. Jos sitä haluaa, niin kalastus pilkkiminen ja onkiminen liene taloudellisesti kannattavinta. Sienestys ja marjastus on myös helppoa ja ilmaista.
Viljelyssä etenkin, jos pitää ostaa multaa, rakentaa kellaria, ostaa työkaluja, niin tahtoo mennä ruoka kalliimmaksi kuin kaupassa. Helpointa on pistää maahan kaupan yrtti- ja salaattiruukkuja. Ainakin rucola, basilica ja minttu toimivat hyvin.
Sitten ehkä taloudellisesti tuottavimpia ja helpoimpia ovat kesäkurpitsat ja kurpitsat. Peruna on myös satoisa helppo ja varma. Toisaalta kun sato kypyyy noitakin tahtoo saada kaupasta 50 senttiä kilo.
Metsäsätys ja kalastus, jos vaatii auton, pitkiä matkoja, veneen, aseen ja muiden välineiden hankkimista menevät monesti taloudellisesti tappiolle.
Jos tarkoitus on elää halvalla. Kannattaa hankki mahdollisimman pieni asunto paikasta, jossa ei tarvitse omaa autoa. Asunnon on syytä olla hyvässä kunnossa tai ainakin itse remontoitavissa halvalla.
Kun kaupasta ostaa raaka-aineet ja tekee ruokaa mahdollisimman paljon itse, niin halvaksi tulee. Kun oppii vielä hyödyntämään tarjouksia. Esim maksalaatikko on ravintorikas ja halpa valmisruoka. Halpoja proteiinin lähteitä ovat kananmunat, raejuusto, soijarouhe.
Kuten korpimuijakin, niin vaatteita ja muuta tavaraa kannattaa etsiä eri ryhmistä ja kirppareita. Niitä saa monesti ilmaiseksi ja halvalla. Ainakin pääkaupunkiseuduilla kirjastota löytyy jos jonkimoita pajaa, joissa on ompelukonetta ja vaikka mitä käytössä.
Aina jos tullaan tilanteeseen, että täytyy rakentaa jotain, ostaa moottorisahaa puita varten, niin helposti menee tappiolle hyvä pyrkimykset.
Muuta mun luokse. Teen ruuat, siivoan ja hoidan talon.
Haluan vain nuolla ja panna pillua.
Mitä se tarkoittaa? Tulot tubesta, tarvitaan laitteet, sähkö, netti, liittymät. Se on elinkeino. Siinä pyörii tämän päivän teknologia, energiatuotanto, raha. Mikä se omavaraisuus tuossa kombinaatiossa on? Entä vuokratilan metsät, miten saadaan puut lämmitykseen? Mikä on omavaraisuus tässä? Missä pellot? Vilja? Mikä se omaraisuus on, mulle on epäselvä asia.
Mökin ostamisessa on paljon asioita, joista kannattaa ottaa selvää, huonokin korjattavissa oleva mökki voi olla parempi valinta, kuin söpö, johon ihastuu.
On huomioitava esim. maaperä, onko multavaa maata, jossa voi kasvattaa niitä omia eväitään. Savimaalla ja hiekkakankaalla ei paljon hedelmäpuut menesty, kuin suurilla kustannuksilla.
Ilman suunta, mökin pitää aueta mielellään lähes etelään eli sen pitäisi olla tontin pohjoispuolella, mielellään mäellä, ettei sadevesien takia mökki ole kuopassa. (noinhan kyllä ennen yleensä rakennettiin).
Onko oma kaivo ja onko siinä puhdasta vettä? Riittääkö kaivovesi myös hellekesinä kasvien kasteluun.
Onko polttopuita omalla tontilla? Minkälainen ja minkä hintainen tie ja kenen tie, onko oikeus sitä käyttää ja kuka maksaa korjauskustannukset.
No kaikkea ei voi saada, ottaisin mukaan jonkun asiantuntijan, esim, rakentajan tai maanviljelijän.
Osta tönö joka on järven rannalla ja pari hehtaaria maata ympärillä että saat touhuilla.
Muuta jonkun vauva palstalaisen miehen luokse niin se riittää ja olet omavarainen.