Olimme viikonloppuna 60v juhlissa,missä ei ollut erikseen lapsille mitään tarjottavaa
kutsu koski siis koko perhettä ja etukäteen tuli ilmoittaa tulijat. Hienot juhlat olivat,mutta hiukan harmitti kun 4v.lle ei oiken syötävää/juotavaa löytynyt.
Ruokajuomana oli vesi tai alkoholi (meillä kyllä juodaan vettä monesti ruuan kanssa).
Ruokana silakkapihvit,suolakurkku hunajalla ja smetanalla,uunijuurekset,ronkeli kun lapsi on niin eipä syönyt muutakuin leipää..ja juomaksi se vesi.
Kommentit (58)
Itse en syö juurikaan perunaa, mutta kalan kanssa ehdottomasti pitää olla keitetyt perunat. Ja suolakurkku hunajalla ja smetanalla. Meillä lapset kyllä tykkää suolakurkusta ja maustekurkusta, mutta ei hunajalla ja smetanalla. Ei tarvitse edes olla ronkeli, todetakseen että köyhät oli tarjoilut, ja ihmettelen jos ei moni aikuinenkin jäänyt nälkäiseksi. Puhumattakaan siitä että ei tarjota alkoholitonta juomavaihtoehtoa, ainoastaan vesi. Taisi juhlakalu haluta vain poimia lahjat ilman että vaivautui panostamaan ruokailuun. Moinen ruokalista tulee kysymykseen kiirisenä viikkona, kun on pikaisesti jotain ruokaa saatava pöytään töiden jälkeen, ennen harrastuksiin menoa.
Minusta mehukatti ei kuulu hienoihin juhliin ja potut voi keittää kotonakin. Saadusta ruuasta pitää olla kiitollinen. Aina.
mutta silti minusta silakkapihvit eivät ole juhlaruokaa, vaan ihan arkisapuskaa. Ja hyvää sellaista :)
Outoa, jos ei ole.
Kaipa siellä autoilijoitakin oli, kyllä olisi pitänyt ottaa kaikki alkottomat paremmin huomioon, myös lapset! Itsekin vähän kummastelen tuota silakkaa, jännä valinta noinkin isoihin juhliin... Olisi voinut olla jokin kasvisvaihtoehto m yös, siitähän olisi lapsellekin voinut antaa. Itse tunnen TODELLA monta aikuista ja lasta, jotka eivät silakasta välitä. Moni pikkulapsi myös kammoaa ruotoja, vaikka muuten olisikin kaikkiruokainen. Itse en ihan taaperolle ruodollista kalaa edes syötä. Näin, kun kerran lapsi vetäisi ruodon kurkkuunsa ja se ei ollut kaunista katseltavaa.
Minusta vesi ja kahvi ovat ihan hyvät vaihtoehdot alkoholittomille. Mielestäni uunijuurekset ovat kasvisvaihtoehto ja kenties silakka on juhlaparin mieluista ruokaa ja sopi juhlan henkeen. Kynttiläillallisilla on sitten eri meininkin, mutta tuskin lapsia kutsuttuna. Mitä muuten on ruodoton kala? Silakastakin saa äiti tai isi ruodot poistettua jos on tarvis. Ja mitkä lapsET? Ap:n mukaan paikalla ei ollut muita lapsia kuin heidän 4vee.
jostain suolakurkusta on? Syököön ken tahtoo, se nyt ei vissiin ole koko ruokailun ydin. Mutta on todellakin nirso lapsi, jos ei uunikasvikset kelpaa. Silakan jotenkin vielä ymmärrän, koska on ruotoinen kala...
muut pöydässä olijat ottivat asiasta ongelmaa ja hämmästelivät,tosin olivat "hienompaa porukkaa" kulinaristeja ja olivat varmaan tottuneet runsaampiin tarjoiluihin
ap
[Minusta mehukatti ei kuulu hienoihin juhliin ja potut voi keittää kotonakin. Saadusta ruuasta pitää olla kiitollinen. Aina.
[/quote]
alkoholittomia vaihtoehtoja löytyy runsaasti kaupan hyllyistä, muutakin kuin mehukattia. Itse ainakin kyllästyisin pelkän veden lipittämiseen, jos juhlissa pitempään viipyisin. Ja toki kotona voi jokainen pottunsa keittää, samoin voi muuten kotona tehdä ruokansa ihan miten haluaa, mutta jos juliin menee ja ruokatarjoilu on noin kurja, voisi sitä kutsussa sanoa että syökää ennen tuloanne, varsinkin kala-allergikot. Ja mitä se kiitollisuus tähän littyy? Vaikka olisin miten kiitollinen tarjotusta ruuasta, surkea tuo menu on kuitenkin.
meidän naperon lisäksi ei muita lapsia ollut paitsi ne murkut. Niille kyllä maistui ruoka.
olisi pitanyt olla tarjolla kokonaan eri ruokaa?? Enko nyt oikein ymmarra vai mika tassa tokkii?
niin oisit pyytänyt sitä maitoa, varmaan olisi saanut. ja lapsi nyt syö leipää, varmaan leipääkin oli. Eli ei mitään ongelmaa. Ei meilläkään lapset syöneet häissä mitään, mutta en kyllä odottanutkaan että söisivät, olivat 2vuotias ja 10kk häiden aikaan. Leipää pupelsivat, omat maidot oli mukana.
Ota ap opiksi ja kanna laukussa vaikka pillimehua...
Mitä on alkoholiton juoma jos ei vettä/kivennäisvettä?
Minusta mehukatti ei kuulu hienoihin juhliin ja potut voi keittää kotonakin. Saadusta ruuasta pitää olla kiitollinen. Aina.
Alkoholittomana vaihtoehtona tarjotaan vastaavia kuin alkoholillisiakin ja lisäksi otetaan erityishuomioon syystä tai toisesta alkoholittomat henkilöt (esim. lapset ja nuoret, raskaanaolevat).
Tässä tapauksessa alkoholittomia olisi kuulunut olla veden ja kahvin lisäksi vähintään limsa (paikalla oli kutsuttuna teinejä), mehu (paikalla oli kutsuttuna lapsi) ja kivennäisvesi sekä alkoholiton kuohuviini tmv.
Lisäksi ei olisi ollut kohtuutonta odottaa myös alkoholitonta boolia ja ehkä myös alkoholiton viini/siideri.
Siis yhden ainoan ronkelin lapsen takia
meidän naperon lisäksi ei muita lapsia ollut paitsi ne murkut. Niille kyllä maistui ruoka.
olisi pitanyt olla tarjolla kokonaan eri ruokaa?? Enko nyt oikein ymmarra vai mika tassa tokkii?
tai kala-allergiset?
tai vesi-allergiset, semmoinenkin kummajainen tällä palstalla on nähty =)
Mielestäni juhla-ateria pitäisi sisältää vähän vaihtoehtojakin.
Ymmärrän että ap:tä harmittaa mutta jos lapsi opetetaan nirsoksi niin sitä se sitten on.
Mistäpä juhlien järjestävät voivat tietää mistä kukakin tykkää.
jostain suolakurkusta on? Syököön ken tahtoo, se nyt ei vissiin ole koko ruokailun ydin. Mutta on todellakin nirso lapsi, jos ei uunikasvikset kelpaa. Silakan jotenkin vielä ymmärrän, koska on ruotoinen kala...
juhlien järjestäjän ajatuksia, silakka on todella arkinen ruoka. Jos on 60-v kutsut kyseessä, ehkäpä ahvenfileet olisivat olleet sopivampaa tarjottavaa. Nyt on sitä paitsi ahvenaika parhaimmillaan. Minä rakastan kalaa mutta silakkaa en syö, se on kuin järsisi neulatyynyä.
Ymmärrän että ap:tä harmittaa mutta jos lapsi opetetaan nirsoksi niin sitä se sitten on.
Mistäpä juhlien järjestävät voivat tietää mistä kukakin tykkää.
Ja jos lapsille on erikseen jotain varattu, niin hyvin usein se on sitä nakkia. Joka olisi jäänyt ap:n lapselta syömättä sekin.
Juomista olen ehdottomasti samaa mieltä, että alkoholittomia vaihtoehtoja olisi pitänyt olla muitakin kuin ruokajuomana vesi. Mitä lapsille/teineille oli tarjolla kakun kanssa - samaa vettäkö?
Itse koin karmeana itä-länsi eron. Oli sulhon mumman 80 v juhlat idässä ja ruokana oli rantakalaa. Siis kalat kokonaisena suolaveteen ja voita puoli kiloa perään. Juhlat olivat mökillä.
Kirkasta sen verran tarjolla, että boyfrendi kaatu päänsä maahan ja puhu sekavia (kutsu mua lempinimellä). Kävi ensiapujoukoille kertomassa, että kännissä se vaan.
Lännessä olisi ollut kaffijuhlat ja pötyä pöydässä.
Sittemminkin olen todennut, että kalakeitolla ja kalakeitolla on eroa. Itäinen versio sisältää vaan vesieläimiä :-)
Itse en syö juurikaan perunaa, mutta kalan kanssa ehdottomasti pitää olla keitetyt perunat. Ja suolakurkku hunajalla ja smetanalla. Meillä lapset kyllä tykkää suolakurkusta ja maustekurkusta, mutta ei hunajalla ja smetanalla. Ei tarvitse edes olla ronkeli, todetakseen että köyhät oli tarjoilut, ja ihmettelen jos ei moni aikuinenkin jäänyt nälkäiseksi. Puhumattakaan siitä että ei tarjota alkoholitonta juomavaihtoehtoa, ainoastaan vesi. Taisi juhlakalu haluta vain poimia lahjat ilman että vaivautui panostamaan ruokailuun. Moinen ruokalista tulee kysymykseen kiirisenä viikkona, kun on pikaisesti jotain ruokaa saatava pöytään töiden jälkeen, ennen harrastuksiin menoa.
Köyhältä tuntuu tosiaan se ettei alkoholittomia vaihtoehtoja ole muuta kun vesi. Muuten ruuassa ei mielestäni mitään vikaa.
En usko että niitä kurkkuja oli sinne hunajaan ja smetanaan upotettu. Ainakin aina kun mä olen sellaiseen yhdistelmään tarjolla törmännyt, on hunajat ja smetanat lisukkeena otettavissa lautaselle.
Ja perunaa ei kaikki syö muutenkaan, jotkut on jopa allergisiakin, eli mielestäni uunijuurekset on tosi hyvä vaihtoehto kaikkia ajatellen.
Ehkä tuo sitten oli juhlakalun lempiruokaa ja siksi sitä juhlissaan halusi tarjottavan. Kyllä mä ainakin tarjoaisin omaa herkkuruokaani 60v juhlissa, jos niin kauan saan elää. :D Miksi pitäisi aina ajatelle että mitähän muut ajattelee ja pitääkö lisätä tuota ja tuota listalle että kaikille maistuu??
Allergiat toki erikseen ja heille pitääkin sitten tarjota jokin vaihtoehti. Nirsoilu ei kuitenkaan ole allergia...
vaan, että kutsuja olisi voinut niin haluta. Siinä on vissi ero.
Ja kyllä meillä reipas 1v. taapero opettelee. Maistaa kaikkea, jota vaan äiti hirviää tarjota. (oliivit, graavikalat, kaikki yltiö suolainen jätetään hieman myöhemmäksi ja tietty karkit ja muu makea höttö, niinkuin mehut ja limsatkin) Mitäköhän se, joka kirjoitti, että 4v. saa ronkeloida, niin on syöttänyt tähän asti lapselleen, jos hän nyt vasta opettelee...?? :o
Mutta kuten kirjoitin, hieman oli outo menyy.. Mutta ihan syötävää, niinkuin kaikki ruoka.
sehän vasta opettelee!
Aikuiset sen sijaan voisivat opetella syömään kaikkea, mutta tiedän nirsoja aikuisia, jotka kyllä kovaan ääneen julistaisivat, etteivät silakkaa syö.
Yleensä juhlapöydissä on jotain neutraaleja vaihtoehtoja myös, kuten lihapullia.