Olimme viikonloppuna 60v juhlissa,missä ei ollut erikseen lapsille mitään tarjottavaa
kutsu koski siis koko perhettä ja etukäteen tuli ilmoittaa tulijat. Hienot juhlat olivat,mutta hiukan harmitti kun 4v.lle ei oiken syötävää/juotavaa löytynyt.
Ruokajuomana oli vesi tai alkoholi (meillä kyllä juodaan vettä monesti ruuan kanssa).
Ruokana silakkapihvit,suolakurkku hunajalla ja smetanalla,uunijuurekset,ronkeli kun lapsi on niin eipä syönyt muutakuin leipää..ja juomaksi se vesi.
Kommentit (58)
Sinänsä mun mielestä ei lapsille todella tarvitse olla mitään omaa tarjottavaa jos tarjolla on ihan perusruokaa.
Mutta jos ei kyse ollut ihan perhepiirin juhlista (jossa kaikki tuntevat toisensa hyvin ja tietävät myös mahdolliset ruokarajoitteet) niin jännä että ainoa pääruoka oli kala ja vielä silakka, joka varmaan aikuisissakin jakaa mielipiteitä - itse olen todellakin silakkapihvien ystävä.
Nyt en tietenkään tiedä millaisia uunijuurekset olivat, eli ehkäpä ne ois menneet ihan kasvisruoasta jos oli monenlaista juuresta siinä, eikä tyyliin perunaa ja porkkanaa.
meidän naperon lisäksi ei muita lapsia ollut paitsi ne murkut. Niille kyllä maistui ruoka. Voitteko tosiaan sanoa,että suolakurkut on teidän naperoiden herkkua?! tai silakkapihvi,meidän 4v ei kyllä ole tottunut niitä syömään,mutta varmaan tottuu niinkuin isoveljensä ovat tottuneet. No jokatapauksessa vaihtoehtoina olisi voinut olla ihan vihreä kurkku,perunat ja allergisille ja tälle naperolle esim.lindströmin pihvit tms.
Vesi on hyvä ruokajuoma,mutta kun alkoholia oli joka lähtöön niin alkoholitonta juomaa ei ollut muutakuin se vesi. Alkoholia oli valkkaria,punkkua,olutta,siideriä,lonkeroa,boolia,kuoharia.Alkoholitonta vesi
ap
Tosiaan toi suolakurkku juttu ei kyllä sopis kovinkaan monelle tuntemalleni 60-vuotiaalle. Jos nyt ei vielä ole diabetesta, niin korkea verenpaine on jo usealla.
Silkka on hyvä kala, mutta silakkapihvit pitää paistaa mopsaan ja tarjoat heti, ettei ne muutu pehmeäksi mössöksi.
Kyllä mä silti olisin tarjonnut vaikka siikaa ja ehdottomasti ihan perunoita lisäksi, keitettyinä.
Uunijuurekset sopii mielestäni lihan kanssa paremmin, johan nuo vie hennolta kalalta kaiken maun pois. Ja yleensä uunijuurekset on aika öljyisiä.
Ja jos juuri suolakurkuista tykkää, niin onhan tuossa muutakin.
Omaan korvaani ei vaan kovin "hienolta" tuo menu kuulosta, tavallista arkiruokaa enemmänkin.
Vaihtoehtoina olisi tietysti voinut olla vaikka mitä, mutta mitä jos lapsenne ei vaikka sitten olisi syönyt punajuurta lindströmin pihveistä? Kyllä tavallista ruokaa lapsikin pystyy syömään - jos ei pysty, niin ei se ole juhlien järjestäjän ongelma, vaan vanhempien.
siis oliko kakkua+ pipareita tms?
tätä jäin ihmettelemään..
Kaipa siellä autoilijoitakin oli, kyllä olisi pitänyt ottaa kaikki alkottomat paremmin huomioon, myös lapset!
Itsekin vähän kummastelen tuota silakkaa, jännä valinta noinkin isoihin juhliin... Olisi voinut olla jokin kasvisvaihtoehto m yös, siitähän olisi lapsellekin voinut antaa.
Itse tunnen TODELLA monta aikuista ja lasta, jotka eivät silakasta välitä. Moni pikkulapsi myös kammoaa ruotoja, vaikka muuten olisikin kaikkiruokainen. Itse en ihan taaperolle ruodollista kalaa edes syötä. Näin, kun kerran lapsi vetäisi ruodon kurkkuunsa ja se ei ollut kaunista katseltavaa.
Tosiaan toi suolakurkku juttu ei kyllä sopis kovinkaan monelle tuntemalleni 60-vuotiaalle. Jos nyt ei vielä ole diabetesta, niin korkea verenpaine on jo usealla.
Eihän nyt kenenkään terveys halkea yhdestä kerrasta suolakurkkua! Itse tunnen myös 60-vuotiaita, joilla on matala verenpaine ja suolaa pitäisi siksi nauttia.
Juhlaruokailun ideana harvoin on olla vain täysin terveellistä.
juustokakku karpalomelballa,oli hyvää ja ihanat juhlat olivat vaan menu ei musta ollut ihan kohdallaan. Itse olin autolla ja oli aika ankeaa litkiä vettä koko ilta,oltiin sentään monta tuntia siellä.
ap
Joka ois multakin saattanut jäädä syömättä mut onhan se nyt selvä ettei yhden "lelli"lapsen takia voi/tarvii kenenkään 60vjuhlien ruokailua järjestää.Kun kylään mennään niin sit ollaan vaik syömättä jos ei kelpaa/sovi.Allergioistahan on ihan sopivaa mainita etukäteen.Itsekin olen aikuisena monet kerrat mennyt kotiin juhlista syömään enkä näe siinä mitään pahaa.Mä en myöskään voi tajuta mikä ihmeen ongelma tän palstan äitien lapsilla on suola/maustekurkusta??? Mä en tunne yhtään lasta joka ei niitä söis ja tääl kuulee juttua miten hampurilaisistakin räävitään ne julkisella paikalla veke ja sit ihmetellään kun lapset ei osaa ruokailla kyläpaikoissa.
ottaa omat ruuat ja vaikka pillimehu mukaan. Uunijuurekset sopivat lapselle hyvin, samoin silakkapihvit ja vesi. Jos tarjolla oli myös kahvia, olisi maitoa varmaan saanut pyytämällä. Lapsenne oli ainut piltti paikalla, joten ei liene ihme jos yhdelle lapselle ei oltu väsätty omia ruokia. Kyllä sitä sitäpaitsi 4-vuotias kyläreissun jaksaa vaikka leivällä jos ei muu kelpaa. Ronkeli tenava kannattaa syöttää kotona valmiiksi. Juhlaruokaa syödään vain satunnaisesti, joten verenpainepotilaatkin voivat syödä kohtuudella jotain "ei niin terveellistä". Pääasiahan on kuitenkin kaikenikäisille vieraille juhla sinänsä, joten omasta ruokavaliosta ei ole kohteliasta tehdä suurta numeroa.
Koska kyllä se paljon kielii siitä, miten lapsi syö ja miten vanhemmat syövät.
Meillä maisteltiin ekat markkina-muikut hippasen vajaa 1v. ja kun en suolan takia hirveesti tohtinut antaa, huuto tuli :)
Broileri ja uunijuurekseet, kyljys ja peruna-porkkana lohkot, kalakeitto ym. vastaava kotiruoka on meidän taaperon herkkua.
Pakko kuitenkin myöntää, että hieman outoa kalan kanssa ja varsinkin silakoiden, ettei ollut perunaa, mutta on sitten mahd. hh.?
Ja juhlakaluhan sen tarjoilun saa ihan ite päätää, niinkuin senkin, että olisi voinut toivoa, ettette ota tuota 4v. mukaan? Kun ilmeisesti olivat kuitenki enempi aikuisten juhlat. Ei melläkään lapsille erikseen tehdä. Allergiat otan huomioon ja niitähän meillä riittää, joten olisi vielä todella rasittavaa erikseen miettiä kaikkien ronkeleille herrantertuille tarjottavaa...
Siltä varalta, että tarjottu ruoka ei maistuisi. Ei tietenkään niin, että kaivetaan omat safkat esiin pöydässä, vaan ensin maistetaan tarjottuja ruokia, mutta jos niitä menee huonosti, niin sitten voi myöhemmin antaa vaivihkaa vähän täydennystä.
Lapseni syö tosin käytännössä aina samaa kuin aikuisetkin, mutta joskus jos on esim. tosi suolaista, niin voi olla ettei maistu.
En ymmärrä, miksi isännän/emännän pitäisi tietää, että lapsenne on nirso. Ja vaikka tietäisivätkin, niin mistä he voivat tietää, mitä armollinen lapsenne suvaitsee syödä?
>Että mua risoo nämä mammat, jotka tolkuttaa kun meidän Lise-Lotte ei syö kuin sitä, tätä ja tota, eikä heille ole koskaan tarjottukaan mitään muuta.
Maistamisen paletti kasvaa vain MAISTAMALLA!
nimim. ammattikokki.
Kaipa siellä autoilijoitakin oli, kyllä olisi pitänyt ottaa kaikki alkottomat paremmin huomioon, myös lapset! Itsekin vähän kummastelen tuota silakkaa, jännä valinta noinkin isoihin juhliin... Olisi voinut olla jokin kasvisvaihtoehto m yös, siitähän olisi lapsellekin voinut antaa. Itse tunnen TODELLA monta aikuista ja lasta, jotka eivät silakasta välitä. Moni pikkulapsi myös kammoaa ruotoja, vaikka muuten olisikin kaikkiruokainen. Itse en ihan taaperolle ruodollista kalaa edes syötä. Näin, kun kerran lapsi vetäisi ruodon kurkkuunsa ja se ei ollut kaunista katseltavaa.
Minusta vesi ja kahvi ovat ihan hyvät vaihtoehdot alkoholittomille. Mielestäni uunijuurekset ovat kasvisvaihtoehto ja kenties silakka on juhlaparin mieluista ruokaa ja sopi juhlan henkeen. Kynttiläillallisilla on sitten eri meininkin, mutta tuskin lapsia kutsuttuna.
Mitä muuten on ruodoton kala? Silakastakin saa äiti tai isi ruodot poistettua jos on tarvis.
Ja mitkä lapsET? Ap:n mukaan paikalla ei ollut muita lapsia kuin heidän 4vee.
4v.n kotiin :))
Kutsu koski KOKO PERHETTÄ,meillä oli murkut mukana ja niin monella muullakin. Suvussa ei vaan ole muita iltatähden tehneitä joten niitä taaperoita ei voinut muilla olla,toki muutamat olivat jättäneet lapsensa kotiin koska päättivät juhlia ihan kunnolla. Olimme juhlissa 16-22 ja lapsi söi kyllä ruokaa ennnen lähtöä vaan pitkä ilta oli silti. Lapsemme syövät normi kotiruokaa,silti se ei tarkoita,että kaikki ruuat menevät,käytän ronkeli sanaa pojasta koska hän ei syö kaikkea,syö kalaa,muttei silakkapihvejä,syö kurkkua,mutta ei suolakurkkua ja kaikkien iloksi hän ei syö nakkeja,inhoaa niitä,maksaruokaakin saattaa katsella kammoksuen,mutta ehkä hän vielä oppii niinkuin veljensä!!
ap
Syö sitten kotona enemmän, jos ei juhlapaikan tarjoilut kelpaa.
Itse en syö juurikaan perunaa, mutta kalan kanssa ehdottomasti pitää olla keitetyt perunat. Ja suolakurkku hunajalla ja smetanalla. Meillä lapset kyllä tykkää suolakurkusta ja maustekurkusta, mutta ei hunajalla ja smetanalla. Ei tarvitse edes olla ronkeli, todetakseen että köyhät oli tarjoilut, ja ihmettelen jos ei moni aikuinenkin jäänyt nälkäiseksi. Puhumattakaan siitä että ei tarjota alkoholitonta juomavaihtoehtoa, ainoastaan vesi. Taisi juhlakalu haluta vain poimia lahjat ilman että vaivautui panostamaan ruokailuun. Moinen ruokalista tulee kysymykseen kiirisenä viikkona, kun on pikaisesti jotain ruokaa saatava pöytään töiden jälkeen, ennen harrastuksiin menoa.
Oliko ruoka-aine allergioita huomioitu ollenkaan?
sehän vasta opettelee!
Aikuiset sen sijaan voisivat opetella syömään kaikkea, mutta tiedän nirsoja aikuisia, jotka kyllä kovaan ääneen julistaisivat, etteivät silakkaa syö.
Yleensä juhlapöydissä on jotain neutraaleja vaihtoehtoja myös, kuten lihapullia.
Meillä on usein ruokana silakkapihvejä ja grillatun lihan kanssa melkein aina uunijuureksia. Hyvin menee ihan pienimmäisellekin. Suolakurkku, smetana ja hunaja pienenä annoksena eivät ole lapsellekaan haitaksi. Hunajakielto koskee vain ihan pieniä lapsia.
Nuo ovat ainakin meidän pöydässä ihan tavallisia ruokia, joita lapset syövät mielellään.