Raskaana ja mieli tekee sushia koko ajan!
Onko siitä jotain vaaraa? Raakaa kalaahan se on, syön vain lohta, en muita kaloja. Voisin ahmia niitä kalapaloja ihan joka aterialla, pelkkää raakaa lohta siis, ja tätä himoa on jatkunut jo useita viikkoja. Harmi vaan, etten itse uskalla (enkä osaakaan) kaupasta ostamastani lohesta niitä paloja laittaa ja ravintolassa maksaa ihan tuhottomasti.
Kommentit (9)
Mua himottaa nimenomaan se raaka lohi! EI auta mitkään kasvisversiot. Mitä haittaa siitä raa'asta lohesta siis voi olla?
ap
Ei kai siitä raa'asta lohesta mitään erityistä haittaa ole. Sushissahan lähinnä merilevä on ongelma, en usko, että sushia yleisesti tehdään vakuumiin pakatusta kalasta. Ja se vakuumihan on se ongelma.
...joten mitään loisiahan siitä ei voi saada.
Lisäksi sushikalan pitää aina olla ehdottoman tuoretta ja säilytetty erityisen huolellisesti niin, ettei se esim. ole ottanut makua toisen kalan nahasta.
Ostan aina sushikalan Stockmannilta ja siellä kun sanoo kalatiskillä haluavansa sushikalaa, he tietävät, mistä on kysymys.
Mielestäni raa'an kalan vaarallisuudesta puhuttaessa tarkoitetaan vakuumipakattuja kaloja, joissa voi olla bakteereja. Tuore, hyvälaatuinen merikala ei ole vaarallista.
eli osta kaupasta tiskiltä suoraan. Vakuumikaloissa on listeria riski. Sitten vaan kirjastoon hakemaan sushi-opusta ja rullien vääntöön! Olen syönyt kaikissa raskauksissani tuoretta lohta eikä mitään ongelmaa. Vakuumipakattua lohta ei saa syödä! Ja kirjolohta, joka yleensä on makeanveden kala ei kannata raakana/suolaamattomana syödä loisten vuoksi. Merikalassa niitä ei ole.
Ei kai siitä raa'asta lohesta mitään erityistä haittaa ole. Sushissahan lähinnä merilevä on ongelma, en usko, että sushia yleisesti tehdään vakuumiin pakatusta kalasta. Ja se vakuumihan on se ongelma.
Näin mäkin olen ollut ymmärtävinäni, mutta pelkään kuitenkin että siitä raa'asta kalasta voi jotain tulla. Mutta kun en oikeasti tiedä, kysyn täältä. Vaan voipi olla, että lähden hakemaan sitä sushiannostani ravintolasta ennen kuin mammat ehtii vastailla.
ap
mutta teen itse hallista haetusta kalasta (pyydetty korkekintaan edellisenä päivänä)ja teen kunnon satsin, niin riittää.
Tekeminen on oikeasti helppoa. ja melkein ilmaista verrattuna sushipakkauksien hintoihin.
graavilohta, mutta ehdottoman tuoretta sellaista, ei valmiiksi pakattua, eikä mitään ongelmia.
Ja halvemmaksi tulee tehdä sushi itse, mut tosiaan kannattaa ne levät jättää pois :)
2
Esim kurkkua, porkkanaa ym sinne sisälle, ja tekee ne rullat ilman sitä levää... Netistä löytyy kyllä varmasti ohjeita :) Mä en oo sushia uskaltanu sen levän takia syödä kun siinähän oli kai jodia niin paljon että saattaa vaikuttaa kilpirauhaseen tai jtn..
Ellei sulla nyt tosiaan nimenomaan oo siihen kalaan himo niin sit toi kasvisversio ei auta :D