Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

KUKA äiti voi juottaa lapsilleen esim Fun light mehutiivistettä ?????

Vierailija
18.10.2010 |

Fun Light juomatiiviste sisältää ainoan valmistusaineensa veden lisäksi pelkästään lisäaineita: Happamuudensäätöaineet (E296, E331), aromi, makeutusaineet (aspartaami ja asesulfaami K), stabilointiaineet (E415, E414, E445), väri (E160e), säilöntäaine (E202), hapettumisenestoaine (E300). Kirjan mukaan sen ei pitäisi edes olla mehuhyllyssä, vaan ihan jossain muualla.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mikä pakko mehuja on ylipäätään siemailla jatkuvasti?

Vesi janojuomaksi, maito ruokajuomaksi ja mehua sitten juhlahetkiin.

Vierailija
22/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sokeriton ja sokerillinen mehu ovat yhtä pahaksi hampaille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä joku juotti muksuille yöllä light-mehua, että ei mene hampaat. voi jösses. Muuten en ota kantaa, mutta kyllä se light on ihan yhtä tuhoisaa kuin kaikki muukin juoma ja ruoka vettä lukuun ottamatta.

Miksei voi yöllä juoda vettä?

Vierailija
24/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka kerta, kun suuhun laitetaan jotain muuta kuin vettä, syntyy happohyökkäys. Hyvin yksinkertaista. Ihmisen suu kestää niitä korkeintaan viisi päivässä, ja niiden pysäyttämiseksi suositellaan ksylitolituotteiden käyttöä aterioiden jälkeen.

Vierailija
25/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi sokeriton ja sokerillinen mehu ovat yhtä pahaksi hampaille?

ja aiheuttaa hampaissa mm. eroosiota....

Vierailija
26/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli ei ihan taapero. Ja tottumuksista on kyse. Ihan varmasti poika haluaa jo nyt mehua, karkkia ja keksiä kaupassa. Mutta minä en niitä osta. Eikä asiasta ole tarvinnut toistaiseksi paljoa tapella. En myöskään ole mikään natsiäiti, joka ei lapsen kyläillessä annan poloisen syödä tarjottuja herkkuja.

Mielestäni vanhemmuuteen kuuluu opettaa lapselle sitä, ettei kaikkea voi saada eikä ainakaan heti. Itsellekin on välillä yllättävän vaikeaa hillitä mielihaluja, kun asiat on niin helposti tarjolla.

Ja varhaislapsuus on hampaiden kannalta aika tärkeää aikaa.

Myönnän toki että 10 vuoden päästä lapseni voi alkaa vetää limppaa ja sipsiä minä kerkiää, vaikka olisi kotona opetettu mitä. Se kuuluu nuoruuteen. Mutta kotona on annettu kuitenkin malli, joka toivottavasti pysyy alitajunnassa aikuistumisen myötä.

Ja kukaan ei ole täydellinen. Itse olin tukevassa energiajuomakoukusssa, josta raskauden myötä nyt pääsin irti. Niinpä hampaani ovatkin hyvin paikatut ja motivaatio säästää omat lapset samalta on kova.

Vierailija
27/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse kasvanut perheessä jossa juotiin koko lapsuuden pieni lasillinen limua kerran viikossa saunan jälkeen ja namipäivänä sai muutaman karamellin. ja kun teini-ikä koitti ja omat rahat niin kyllä ne hupenivat karkkikioskille. Kun taas tuntui että ne kaverit joiden kotona oli ollut paljon vapaampaa pitivät herkkuja jotenkin arkisempina eikä niihin ollut sellaista tarvetta.

Tästä syystä olen omien kohdalla ollut paljon vapaamielisempi. Herkkuja ei syödä päivittäin, mutta kuitenkin aika usein ja limuakin juodaan lähes joka päivä(ei nyt ihan taaperoiden kanssa) Nyt vanhimmat lapset ovat pian täysikäisiä, ei yhtään reikää hampaissa, omilla rahoilla eivät juuri herkkuja osta kun kotonakin saa, kouluruoka maistuu...

Eli minun mielestäni tärkeintä on normaali suhtautuminen eri asioihin, fanaattisuus ja ehdottomuus on useimmissa asioissa pahasta=)

Vierailija
28/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä juodaan yksi pillimehu viikossa-tyyppejä. ja näin lapsi ei opi koskaan haluamaan herkkuja=) Odottakaa vain kun teini-ikä lähestyy, monesti ne joita on kotona kovasti rajoitettu ovat myöhemmin pahimpia karkkien ym. suurkuluttajia.

Yllättävän paljon teinit elävät limsalla ja sipseillä.

Tuo varhaislapsuus ja sen ruokatottumukset on kuitenkin aika pieni osa koko elämänkaaressa.

Joten tärkeintä olisi opettaa kohtuus, kaikkea voi syödä, herkkuja saa olla mutta kohtuudella.

Nimenomaan lapsuudessa luodaan ruokatottumukset, jotka vaikuttavat aikuisuuteen asti. Ihan siitä lähtien, millaisiin makuihin lapsi tottuu, ja millaisiin makuihin heillä on positiivinen suhde. Mitä aidompaan ja monipuolisempaan makumaailmaan tottuu jo pienestä asti, sitä todennäköisemmin sellaisia makuja arvostaa myös aikuisena. Ja päinvastoin. Jos pienenä on lohdutettu fun lightilla, niin hyvin todennäköisesti kokee sen maun hyväksi aikuisena.

Meillä ei fanaattisesti vältellä makeita jne. Esim isovanhemmat saavat ihan vapaasti antaa lapsille karkkia jne, mutta ihan pääosa kotona syödystä ravinnosta on aitoa eikä mitään keinotekoista ruokakemian tuotetta.

Ja nimenomaan, herkutella saa, mutta se vaihtelee, mikä ihmisillä on käsityksenä herkuista. Meillä se on esim itse tehtyjä jälkiruokia, pirtelöjä jne. Kyllä kaikkea voi syödä, mutta kohtuudella. Minusta kaikki, missä on paljon lisäaineita, vain kerta kaikkiaan maistuukin pahalle. Ja se varmasti johtuu pitkälti kotona opitusta makumaailmasta ja ruokailutavoista.

Vierailija
29/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

juotti sitä meille. Veljelläni on 1-tyypin diabetes ja äiti halusi välttää turhaa sokeria. Minulta jäi mehut juomatta, sen verran pahaa se mehu on! Nyt omilla lapsilla suosin anopin itse tekemää punaviinimarja- ja mustaherukkamehua. Ei sitä mehua kuitenkaan joka päivä juoda ja hampaita hoidetaan.

Vierailija
30/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Light-juomia on tutkittu paljon eikä niistä ole haittaa vasta kuin erittäin suurilla annoksilal, eikä kukaan ihminen voi juoda niin paljon että haitallinen annos täyttyisi. Tää on taas tätä. Pelottelupropagandaa.

sellaiseenkin tutkimukseen, jossa tutkitaan aspartaamista tehtyjä tutkimuksia. Suurin osa niistä tutkimuksista, joissa aspartaami todettiin vaarattomaksi, olivat aspartaamia käyttävien firmojen rahoittamia. Sen sijaan suurin osa niistä tutkimuksista, jotka totesivat aspartaamin vaaralliseksi, olivat riippumattomia.

Tämä tutkimus löytyy netistäkin, joku sen tänne joskus linkitti. Mulla ei ole sitä nyt aikaa etsiä.

Vierailija
31/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Light-juomia on tutkittu paljon eikä niistä ole haittaa vasta kuin erittäin suurilla annoksilal, eikä kukaan ihminen voi juoda niin paljon että haitallinen annos täyttyisi. Tää on taas tätä. Pelottelupropagandaa.

sellaiseenkin tutkimukseen, jossa tutkitaan aspartaamista tehtyjä tutkimuksia. Suurin osa niistä tutkimuksista, joissa aspartaami todettiin vaarattomaksi, olivat aspartaamia käyttävien firmojen rahoittamia. Sen sijaan suurin osa niistä tutkimuksista, jotka totesivat aspartaamin vaaralliseksi, olivat riippumattomia. Tämä tutkimus löytyy netistäkin, joku sen tänne joskus linkitti. Mulla ei ole sitä nyt aikaa etsiä.

Mutta mammat eivät usko... kun sokeri on niin pahaa hampaille.... !! millähän vuosissadalla nämä juntit elävät ?

Ja se yksi juntti joka antaa LIGHT juomaa YÖLLÄ. Et taida tietää mitä hapan tekee hampaille ???

Vierailija
32/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mut kasvatettiin just noin, karkkia vaan pieniä annoksina (tyyliin yksi pieni pastillirasia viikossa), samoin limsaa, ei sokeroituja jogurtteja, vanukkaita satunnaisesti. En ole koskaan, siis edes teininä juonut paljon limsaa ja syönyt paljon karkkia. Liian makeita, ei vaan maistu. Kun ei lapsena tottunut jatkuvasti syömään makeaa ei sitä myöhemminkään kaivannut.

Meillä juodaan yksi pillimehu viikossa-tyyppejä. ja näin lapsi ei opi koskaan haluamaan herkkuja=) Odottakaa vain kun teini-ikä lähestyy, monesti ne joita on kotona kovasti rajoitettu ovat myöhemmin pahimpia karkkien ym. suurkuluttajia.

Yllättävän paljon teinit elävät limsalla ja sipseillä.

Tuo varhaislapsuus ja sen ruokatottumukset on kuitenkin aika pieni osa koko elämänkaaressa.

Joten tärkeintä olisi opettaa kohtuus, kaikkea voi syödä, herkkuja saa olla mutta kohtuudella.

Vierailija
33/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse tekemää mustaherukkamehua juodaan. JA siinä ei muuten paljoa sokeria ole. sokeria saa lisättyä mutta pois sitä ei saa.

Vierailija
34/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samoin Mehukattia, samoin mummonmehua...Juu kauhia paikka sentäs! En hysteerisesti syynää joka ikistä pakettia kaupassa ja laske montako E-koodia niissä on. Meillä syödään monipuolisesti ja pääsääntöisesti terveellisesti. Jos siellä silloin tällöin vilahtaa FunLight niin se ei paljon paina. Ja saa muuten aika paljon juottaa lapsille noita makeutettuja juomia, jotta niistä on haittaa. Kuten joku jo sanoi, pelottelupropagandaa ja se vielpä joihinkin uppaa.

Tässä Joku puhui juuri mun sanoin KIITOS!

Vierailija
35/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hedelmät ja marjat on paras syödä ihan silleen, vesi taas vie janon parhaiten. Jos herkutella haluaa, niin kait mehua voi juoda silloin tällöin, ja silloin se on ihan sama onko fun lightia tai mummonmehua. Lapsuudenkodissani oli marjamehupullo aina pöydällä ja sitä juotiin pitkin päivää, ei tajuttu happaman&makean vaarallisuutta hampaille. Kyllä niitä hampaita pestiin ahkerasti, mutta mehun jälkeen harjaus on erityisen pahasta.

Vierailija
36/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta mies ostaa ja juottaa. Ei se kuulkaa ole aina siitä kiinni mitä ÄITI tekee. Mutta turha täällä on sukupuolirooleista ja stereotypioista kirjoittaa kun meitä uhkaavat kauheat LISÄAINEET!!!

Vältän niitä itsekin mutta en jaksa tyhmää vouhkaamista. Ja lisäksi ap, olisi ollut kohteliasta laittaa lähde, tuohan ei ole sinun omaa tekstiäsi...

Vierailija
37/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse koske light-tuotteisiin pitkällä tikullakaan, mutta tämän luettuani aloin heti kerätä mielessäni vastalauseita viestille. Tämä on vapaa maa, enkä ole kuullut kenenkään light-tuotteisiin kuolleen.

Vierailija
38/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen itse kasvanut perheessä jossa juotiin koko lapsuuden pieni lasillinen limua kerran viikossa saunan jälkeen ja namipäivänä sai muutaman karamellin. ja kun teini-ikä koitti ja omat rahat niin kyllä ne hupenivat karkkikioskille. Kun taas tuntui että ne kaverit joiden kotona oli ollut paljon vapaampaa pitivät herkkuja jotenkin arkisempina eikä niihin ollut sellaista tarvetta. Tästä syystä olen omien kohdalla ollut paljon vapaamielisempi. Herkkuja ei syödä päivittäin, mutta kuitenkin aika usein ja limuakin juodaan lähes joka päivä(ei nyt ihan taaperoiden kanssa) Nyt vanhimmat lapset ovat pian täysikäisiä, ei yhtään reikää hampaissa, omilla rahoilla eivät juuri herkkuja osta kun kotonakin saa, kouluruoka maistuu... Eli minun mielestäni tärkeintä on normaali suhtautuminen eri asioihin, fanaattisuus ja ehdottomuus on useimmissa asioissa pahasta=)

että sä rankaiset lastasi omasta ankeasta lapsuudestasi.

Vierailija
39/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut opetettua lapsilleni kohtuukäytön erilaisissa herkuissa. Se on ollut koko ajan tavoitteeni. ja lapseni ovat alipainoisia, ehjähampaisia murrosikäisiä eli en nyt teidä mikä meni niin väärin?

Vierailija
40/88 |
18.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi viesti joka toimii tarkoitustaan vastaan. En itse koske light-tuotteisiin pitkällä tikullakaan, mutta tämän luettuani aloin heti kerätä mielessäni vastalauseita viestille. Tämä on vapaa maa, enkä ole kuullut kenenkään light-tuotteisiin kuolleen.

Samaa mieltä myös että lähde olisi pitänyt mainita. Tyhmä aloitus.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan