Mä en oikein osaa kuvitella kerrostaloasuntoa kotina
Olen lapsuuteni asunut okt;ssa, samoin 10 vuotta okt:ssa ex-mieheni kanssa. Nyt asun kerrostalossa ja mietin rt- ja kt-asuntojen välillä. Jotenkin tuntuu, että sellainen edes pienen pieni rt-piha tekee kodin.
Rivitalot on vain paljon kerrostaloasuntoja kalliimpia. Puhukaa mulle järkeä! :)
Kommentit (12)
jos talon tyyppi vaikuttaa siihen onko se koti. esineelliset asiat eivät saisi olla tärkeitä.
Ainoastaan opiskeluaikana asuin 4 v.
Mulle piha on aina ollut yhtä tärkeä kuin talon sisätilat. Puutaarhatöistä en kuitenkaan välitä, nytkin meillä on metsää ja kalliota ympärillä, istutuksia hyvin vähän.
että landet pysyy landella ja jättää kerrostalot niille, jotka urbaanista elämästä jotain ymmärtää.
että landet pysyy landella ja jättää kerrostalot niille, jotka urbaanista elämästä jotain ymmärtää.
itse kerrostalossa ja noin 20km päässä keskustassa. Ja hitsi, keskustalaisten mielestä ollaan ihan landelaisia mutta rajojen mukaan ollaan edelleen kaupunkiin kuuluva alue =D
Mitä nää landella olevat kerrostalot sitten on? Jotain kulissejako? Niissäkö ei siis asu ketään? Entäpä suuremmissa kaupungeissa olevat omakotitalot? Sama juttu niiden kohdalla?
on lähiössä tai siis anteeksi pientaloalueilla kaupungin reunamilla. Ei se ole urbaania. Ja toisaalta taas tiivis kerrostaloalue jossain laitamilla taas on urbaani ympäristö.
Asuin lapsuuden omakotitalossa kuten myös mieheni. Teineinä muutimme yhteen ja olemme nyt 10v asuneet kerrostalossa. Aluksi muutimme tiheään. Kaksi viimeistä ovat olleet omistusasuntoja. Ekassa asuttiin 4v ja tässä olemme asuneet 3v.
Minä en ole koskaan täysin kotiutunut. Jotenkin tämä ei tunnu omalta.. Naapurit seinän takana, aina jostain meteliä, yhteinen piha jne. Erityisesti ärsyttää kun mistään ei saa täysin päättää itse esim. meille tuli keväällä kylppäriremontti, joka oli oikeasti täysin turha.
Ensi kesänä valmistuu meidän oikea koti eli omakotitalo. Tontti ei ole iso, mutta suojainen. Saadaan pitää omat yhtiökokoukset vaikka keittiönpöydän äärellä. Odotan niin paljon tuota, kyllä siitä on pitkään haaveiltukkin :)
Kerrostalot keskellä peltoa ovat outo juttu, paha suunnitteluvirhe. Kerrostalot kuuluvat kaupunkiin, jossa on paljon palveluja, kerrostalojen kivijaloissa putiikkia/ruokakauppaa/kahvilaaa ym., jotka kompensoivat sen puuttuvan pihan.
Jos taas okt on oikeasti urbaanin keskustan kupeessa, niin se on aika kallis harvinaisuus (ainakin täällä Helsingissä). Toki haluttu/himoittu. Tavisten okt:t on lähiöissä, yleensä kaukana kaikesta sellaisesta, mitä urbaaniksi voidaan kutsua.
Jos ei kerrostalo kodilta tunnu, niin eiköhän jokaisella työssäkäyvällä ihmisellä löydy rahoitusta toisenlaiseen asumismuotoon, vaikka sitten vähän pienemmillä neliöillä.
Ei mua sais muuttamaan Limingan pelloille rakennettuihin uudistaloihin ilmaiseksikaan, kun satun olemaan kaupunkilainen sydämeltäni. Joo, huomautan nyt, ettei muiden tarvitse: maalaiskaupunkilainen, en oikea sellainen. Ehe, ehe... nää suomalaiset "kaupungit"...
korkeammat vastikkeet, mutta sitä vastaan ei saa juuri mitään ja lisäksi ne ovat ostettaessa kalliimpia eli varsin kallis asumismuoto. Pikku piha voi myös olla ihan jees, mutta jos molemmilla puolilla on asunto, näköyhteys hyvä ja joku urpo naapurina, niin kerrostaloparveke on rauhallisempi keidas. Jos kt kamalasti ahdistaa, niin mieluummin ok kuin rt. Minusta kiva kerrostaloasunto on koti siinä missä mikä vaan ja niiin huoletonta asumista. Kyllähän rivaritkin ihan kivoja voi olla, paitsi 2-kerroksiset, joissa rappuset vie suhteettomasti tilaa ja asunto on usein vähän pimeä, etenkin jos ylhäällä on sisään vedetty parveke.
ja en sitten kaipaa päänaukomista keltään, tämä on vain oma mielipiteeni nimim. kokemusta on!
Jos ei kerrostalo kodilta tunnu, niin eiköhän jokaisella työssäkäyvällä ihmisellä löydy rahoitusta toisenlaiseen asumismuotoon, vaikka sitten vähän pienemmillä neliöillä. Ei mua sais muuttamaan Limingan pelloille rakennettuihin uudistaloihin ilmaiseksikaan, kun satun olemaan kaupunkilainen sydämeltäni. Joo, huomautan nyt, ettei muiden tarvitse: maalaiskaupunkilainen, en oikea sellainen. Ehe, ehe... nää suomalaiset "kaupungit"...
Jos asuuu pääkaupunkiseudulla tai vaikkapa Tampereella, molemmilla on matala palkka ja säästöjä ei löydy, niin omakotitalo jää haaveeksi vaikka töitä olisikin.
Olen nyt pakon edestä joutunut muuttamaan omakotitaloon, enkä tajua kuinka joku vapaaehtoisesti voisi ottaa kontolleen puutarhan ja jonkun ihme pihasaunan. 5v asuttu, eikä kertakaan ole sitä lämmitetty. Enkä tee puutarhatöitä.
Muuttaisiin kerrostaloon takaisin vaikka heti, jos se taloudellisesti olisi mahdollista, mutta meille nyt vaan on halvempaa asua tässä talossa. Voit tulla hoitamaan meidän pihaa!