kirkon ja valtion erottaminen!
Sehän oli jo Lutherin ajatus, nyt olisi aika toimia oikein!
Koska valtion kirkossa tulisi kaikilla kansalaisilla olla yhtäläiset oikeudet, ei voida vedota raamattuun ja estää näin homojen vihkiminen/siunaaminen kirkossa, koska se on syrjintää.
Eli ratkaisu; valtio ja kirkko erilleen, jolloin vihkiä voi maistraatissa kaikki ja raamatunpaukuttajat saa pitää omat mielipiteensä ominaan. Ilman valtion rahavirtoja tosin, jolloin mielipiteet saattaa vähän avartuakin pian jäsenkadon myötä... ;)
Kommentit (17)
Kyllä itse ainakin kannatan valtion ja kirkon yhtenäisyyttä, jo pelkästään juhlapäivien vuoksi.
Jos ei olisi valtion kirkkoa ei olisi syytä pitää kirkollispyhiä palkallisina vapaapäivinäkään..
vihitään kaikki samannimiseen liittoon ja uskovaiset voivat käydä kirkossa siunaamassa itselleen oman nimikkeen.
kirkkoa vanhempi historia. Uskovaiset on omineet juhlapäivät pakanoilta.
Kyllä itse ainakin kannatan valtion ja kirkon yhtenäisyyttä, jo pelkästään juhlapäivien vuoksi.
Jos ei olisi valtion kirkkoa ei olisi syytä pitää kirkollispyhiä palkallisina vapaapäivinäkään..
Usassakin on kaikilla joululoma, vaikka vain osa kansasta on kristittyjä.
Mutta ne on palkallisia vapaapäiviä koska on nelikannassa sovittuja...
ehdotan pakanallista "joulua" , joka olisi palkallinen 3 kk loma kaikille ja parhailla enemmän.
En siis näe kristinuskossa ja palkallisissa lomissa mitään yhtenäisyyttä.
oli paljon pitempi. Rellästettiin viikko jotain häitä.
kyllähän valtiovalta voi säätää vapaapäivät ilman kirkkoakin. Pyhäpäivät lienee enemminkin vakiintunut tapa, kuin kirkollinen pyhä. Tai aika harva varmaankaan pyhäpäiviään enää pyhittää=ei tee arkiaskareita.
Ja tosiaan, esim. joulu on vanhempi juhla, kuin kristinusko, eli sitä ei tarvitse poistaa ja perua, vaikka kirkko ja valtio erotettaisiinkin. Lisäksi vapaatahan on myös itsenäisyyspäivänä, uutenavuonna ja juhannuksena. Nämä ei kai liity mitenkään kirkkoon?!
Itse en näe mitään syytä valtionkirkkoon, tai jos näin pitää jatkua, on todellakin kirkon otettava erittäin paljon vapaampi linja ja fundamentalistien siirryttävä vapaisiin suuntauksiin.
Menisiköhän enää työnantajajärjestöillä neuvotteluissa läpi pahimmillaan 10 palkallista arkipyhää ilman valtionkirkkoa.
Kirkonkannalta taas olisi järjetöntä luopua vihkimisoikeudesta. Sehän kokoaa kansaa kirkkoon, varsinkin pakanoita.
Vaikka en käytäkkään kirkon palveluita kannatan valtion kirkkoa.
Kyllähän meidän historia kuitenkin vielä on aika luterilaisuuteen kallistuva.
Taitaa kuitenkin aika moni olla vasta ensimmäisen polven fundamentalisteja.
Totuus on se, että työnantajat maksavat tällä hetkellä aikamoista yhteisö=kirkollisveroa. Mä luulen, että ilolla työnantajat pitäisivät palkalliset vapaat, jos saisivat luopua kirkollisveron maksusta...
Lisäksi on hupaisaa puhua luterilaisuudesta valtion kirkkoa puolustaessa, koska kuitenkin nimenomaan luterilaisuuden oppi-isä Luther kannatti valtion ja kirkon erillisyyttä!
Saadaan valtionkirkon tilalle jenkkimalliin aggressiivisia yksityisrahoiteisia lahkoja, jotka myyvät kansan syville riveille sen kovasti kaipaamaa ahdasmielisyyttä.
Vaikka ei olekaan tällaista systeemiä
en usko missään nimessä, että suomalainen kulttuuriperimä ajaisi kovinkaan nopeasti jenkki-tyyliin.
Mutta siihen taipuvaisethan voivat nyt jo ottaa osaa äärisuuntauksiin, kyllä niitä Suomessa on nytkin...
Valtion ja kirkon ero on ainoa järkevä tapa hoitaa tämän hetkinen pattitilanne, jossa kirkko yrittää kumarrella joka suuntaan, mutta tulee samalla pyllistäneeksi aina toisaalle.
Tämä on ajatus ollut minulla päällimmäisenä mielessä tämän homokiistan aikana. Kansankirkko ei voi sulkea ketään pois, mutta kyllä kirkon tulee voida pitää kiinni Jumalan sanasta.
T: kristitty uskova
PS. Se jenkkityyli ei tarkoita vain pelottavia, koraaneja polttavia äärilahkoja, vaan enimmäkseen kiinteitä yhteisöjä, joilla on jäsenilleen merkitystä ja joiden papeilla on jotain sanottavaa, jonka takana he voivat ja haluavat seistä.
Mulle ainakin sopii hyvin, että kirkolliset vapaapäivät poistetaan. Kunhan samalla kirkon jäsenet tekee myös lauantait duunia (samalla palkalla tietenkin). Eipä se jumalakaan kuudentena päivänä lepäillyt!
Jos uskovaiset haluavat erottaa avioliitot kahteen kastiin, erotus pitää tehdä akselilla uskovaiset - muut, ei homot - muut. Koska uskovaiset tätä erottelua haluaa, he erottakoon itsensä.