Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmeessä jotkut laittaa lapsen nukkumaan jo seitsemältä??

Vierailija
15.10.2010 |

En voi ymmärtää,miksi lapsi laitetaan yöunille 19-20 aikaan illalla. Tietysti ajoissa pitää mennä nukkumaan,jos seuraavana päivänä on aikainen herätys,mutta silti,eikö 19 ole liian aikaisin. Pienet lapsethan nukkuvat vielä päiväunia,joten paikkaavat aamun heräämistä sillä. Eihän nämä perheet voi käydä esim. iltaisinedes kylässä,kun pikku nuppu pitää saada ajoissa nukkumaan. Olen itsekin jämäkkä nukkuma-ajoista,mutta meillä on 21 ollut sellainen hyvä yöuniaika. Entäpä kun lapsi haetaan hoidosta klo.17 ja nukkumaan klo19,mitä tällainen lapsi tietää kodista ja normaalista illasta perheen kanssa?? Tietysti aikuisille jää reilusti omaa aikaa,lapsihan voi sitten nukkua hoidossa vähemmän,et nukahtaa kotona aikaisin...

Kommentit (100)

Vierailija
1/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt aivan samaa ap. Mulle ainakin osasta näitä vanhempia on tullut sellainen kuva, että halutaan äkkiä lapsista eroon, että jää omaa aikaa. Eipä tarvitse olla kuin pari tuntia lastensa kanssa päivässä. Mulle se ei riittäisi.

Ymmärrän jollain tapaa asian näiden kaikkein pienimpien kohdalla, jotka eivät saa päivähoidossa ollessaan nukkua päivällä riittävän kauan. Ja niiden joilla aikaiset herätykset vanhempien työaikojen vuoksi.

Muuten olen aina ihmetellyt aivan samaa, enkä pidä myöhäisenä aikana 20.30-21.00 nukkumaan menoaikaa, enkä tunne ketään jonka lapset valvoisivat klo 23 asti. Enkä pidä parempina vanhempina sellaisia, joiden lapset menevät aikaisin nukkumaan. Kuten sanottu, jokaisella perheellä on oma aikataulunsa.

Meillä on se etu tällä hetkellä, että lapset saavat nukkua klo n. 7.30 asti, koska pk on niin lähellä ja samoin työpaikat. Eli menevät hoitoon n.klo 8.30. Todennäköisesti rytmi kuitenkin aikaistuu puolella tunnilla, kun toinen aloittaa koulun ensi syksynä. Itse ajattelin lyhentää työaikaa, että pystyn olemaan enemmän aikaa lasteni kanssa.

Vierailija
2/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin lapsellista ajatella että halutaan lapsista eroon ja omaa aikaa ja pälä pälä. Kun se vaan on niin yksinkertaista, että lapsi on väsynyt jo 6 jälkeen joten nukkumaan 7, 7aamulla ylös ja päivällä yhdet 2-3h päikkärit ja silti nukuttaa jo 6 maissa. Että valvotanko lasta vai mitä hä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset 5- ja 6- vuotiaita ja aikasemmin on ollut ihan turha pitää hereellä myöhempään -koska ei ne vaan jaksa-

Tarkoitan nyt sitä että pojat poksahtaa jos ne valvoo kasia pidemmälle.

Ollaan kokeiltu joskus valvoa myöhään, pelata Afrikan tähteä saunan jälkeen mutta ei vaan onnistu niin ei onnistu. Jos nappulat lentää seinälle ja potkitaan toista niin ei siitä kukaan nauti!

Lapsista ja aikuisista on moneen.

Meillä toimii se että lastenohjelmien jälkeen ei telkkaa tai tietokonetta, ollaan yhdessä.

Syödään iltapala seittemältä ja aletaan puuhaamaan nukkumaanmenoa.

Tämä on meillä se paras tapa, lapset ei vaan jaksa valvoa. Makaavat kuuntelemassa iltasatua.

Meillä pojat katseli äsken Suomi-kanavalta Aarteenmetsästyksen ja yhden kerran tartti muistuttaa kun tappelivat peitosta sohvalla.

Aikasemmin se olisi päätynyt nyrkkitappeluun ja kiukutteluun.

Vaikka ipanat selvästi oli väsyneitä niin jaksoi olla! Saas nähdä mikä on huomenna vointi, se ratkasee lopullisesti taas hetkeksi aikaa noiden pidennetyn illan. Jos kiukuttelee, ei voi valvoa myöhään. Ei kiusalla vaan ihan lapsen itsensä takia.

Minä uskon kasvatuksessa rajoihin ja ollaan niitä määritelty pienille ipanoille, niitä sitten muutetaan sen mukaan kun kasvaa.

Uudet säännöt tuo lapselle lisää velvollisuuksia myös.

Minulle on kamalaa jos eri ikäisiä sisarruksia kohdellaan samojen sääntöjen mukaan.

Vaikka sille pienelle on kiva kun voi tehdä kuten isommat, niin isommalle lapselle taas on hyvä jos häneen suhtaudutaan kuin kypsempään ihmiseen.

Aika usein on niin että perheessä ne ekat lapset on ne jotka on yksillä säännöillä, kun tulee sisarrus, se nuori menee isompien mukana.

Minusta sitä pienempää toppuutellaan ja rajotetaan enempi, isompi saa vastuulleen isompia asioita.

Toisaalta pienellä on pienemmät ympyrät, isommalla isommat. Vaikka pientä harmittaisi kun isompi saa olla pihalla iltapalan jälkeen niin tälle on kuitenkin omat turvalliset puitteet kasvaa, ei liian isoissa saappaissa.

Meillä huomenna aamulla herätään seitsemältä. Se on lapsilla sisään kasvanut kello joka pirahtaa. Saas nähdä miten isommat jaksaa 10 tunnin yöunilla, saatetaan ottaa puolenpäivän aikaan aikalisä ja lukea kirjoja sängyssä. Ehkä nukahtavat? Pienemmän silmät ainakin pyöri päässä kun äsken kömpi sänkyyn.

Minusta tälläset alle kouluikäset nyt ei valvo arki-iltana pitkään, meillä lapsille se on mahdottomuus ollut, paitsi että tulee riitaa, se sama väsymys jatkuu seuraavana päivänä.

Meillä taapero meni nukkumaan vanhaan tuttuun aikaan kasilta vaikka isommat jäivät valvomaan.

Vierailija
4/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis nukkumaan kuudelta vai seitsemältä? Päätä.

Vierailija
5/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, koska toi on sinun pään sisänen vamma kai että kehtaat ajatella toisista että laittaa lapset nukkumaan että saavat "parisuhdeaikaa"???

Kyllä minä mielelläni pelaisin poikieni kanssa myöhempään tai katseltaisiin jotain hauskaa ohjelmaa herkutellen olkkarissa viinirypäleitä lojuen lattialla mutta kun ei lapset vaan JAKSA!

Varmaan olisin "parempi" jos pitäisin kymppiin saakka väkisin hereellä, etten nyt vaan olisi kahden miehen kanssa.

Jumalauta. 21 kiittää ja kumartaa.

Vierailija
6/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitinkö että meillä lapset elävät tiukan aikataulun mukaan? Mun lapset on kotihoidossa ja menevät nukkumaan siis NOIN yhdeksältä. Ihmettelinkin lähinnä näitä hoitolapsia,jotka ehtivät kotona illalla vain syödä ja mennä nukkumaan. Eipä mekään kovin paljoa missään iltaisin kyläillä,mutta ei tuota ongelmaa,jos illalla jotain menoa sattuisi olemaan. No,kukin tyylillään tietysti. Enpä ihmettele,kun niin paljon lasten nukuttamisen kanssa ongelmia,eipä taida kaikki lapset vielä oikeasti olla tarpeeksi väsyneitä nukahtaakseen. Eipä ole meillä koskaan tarvittu nukutusrumbaa iltaisin,lapset menevät sänkyyn ja nukahtavat ja heräävät tarpeeksi nukuttuaan aamulla. Koululaisille herätys toki vähän yli seitsemältä,mutta heillekin siis uniaikaa mukavasti 10h,joka tietääkseni aivan riittävä. Viikonloppuisin voivat sitten nukkua kahdeksaankin.ap

Juurihan tuolla moni kommentoi, että lapset nukahtaa ihan itsestään siihen aikaan.

Kyllä meillä ehditään päiväkodin jälkeen syödä, käydä harratuksissa, kaupassa, leikkiä, pelata tai ulkoillakin vielä. Ei tietysti kaikkea tätä joka ilta, mutta lapset ovat aktiivisia. Ei voida istua sohvalla iltaa.

Tietysti, jos lapset vaan nuohoavat pitkin sohvaa, niin ei ehkä ihan samalla tavalla väsytäkään illalla.

Ei ole ollut nukahtamisvaikeuksia koskaan. Lapset käyttävät energiansa ihan 100-prosenttisesti ja sitten simahtavat.

Vierailija
7/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku haluaa aikaa suhteelle ja lapset ovat väsyneitä..eikös sitten luonnollisesti laiteta nukkumaan??Vai onko parempi että ei ole parisuhde aikaa ja sitten suhteelle käy huonosti.Kyllä lasten kanssa ehtii olemaan päivällä eikä silloin kun nukkumaan meno aika.

Vierailija
8/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jopa silloin kun oli kesä

syynä se että olin raskaana ja huomasin että ainoa keino millä minä pystyn lastani hoitamaan on aikainen nukkumaanmeno.

Minä itse olin niihin aikoihin aivan poikki iltaisin.

Aamulla tietenkin aikaisin herätys.

Vierailija
9/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee kohta 8 v nukkumaan 19 paikkeilla.Se nyt on niin saatanan väsynyt muuten kun herää 7.20 aikoihin.Jos ei mene aikaisin nukkumaan niin on kun se ois kännissä melkein.

Vierailija
10/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska molemmat ovat VÄSYNEITÄ silloin. Arkisin heräävät kello 7 aamulla, viikonloppuisin 8-9.

Jos menemme kylään illalla, tai jos meillä on vieraita, niin lapset valvovat väsymyksestään huolimatta.

Hoitopäivät eivät kestä kello 17 asti. Pienempi haetaan kello 14 ja isompi tulee koulusta päivittäin kello 12-14.

3 v lopetti päiväunet kesällä, saisi nukkua mutta ei nukahda, lepää kyllä kauniisti ja hiljaa hoidossa.

Vierailija
11/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

syystä että

a) ovat kotihoidossa, joten ehtivät kyllä päivällä nähdä sitä oikeaa perhe-elämää :D

b) ovat väsyneitä silloin. Heräävät joka tapauksessa klo 7-8 aamulla, riippumatta siitä, mihin aikaan heidät laittaa nukkumaan. Lisäksi nukkuvat 1-2h päiväunia.

c) myös me vanhemmat haluamme viettää kahdenkeskeistä aikaa iltaisin

d) emme muutenkaan kyläile iltaisin

e) tällainen aikataulu sopii perheellemme oikein hyvin, joten miksi lähteä vaihtamaan vain sen takia, että sinä ihmettelet?

B,C,D ja E meilläkin!!!!

Vierailija
12/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ihmettele,kun niin paljon lasten nukuttamisen kanssa ongelmia,eipä taida kaikki lapset vielä oikeasti olla tarpeeksi väsyneitä nukahtaakseen. Eipä ole meillä koskaan tarvittu nukutusrumbaa iltaisin,lapset menevät sänkyyn ja nukahtavat ja heräävät tarpeeksi nukuttuaan aamulla.

Kotihoidossa ollessaankin saivat mennä nukkumaan kello 19 aikoihin, koska silloin heitä väsytti. Kumpaakaan en ole nukuttanut, vauvoina ja taaperoina laitoin petiin kun näyttivät väsyneiltä. Nukahtavat itse nopeasti omaan sänkyyn ja heräävät aamulla. Ei olla koskaan tapeltu lasten kanssa nukkumaanmenosta.

T: 28

Vierailija
13/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika nukahtaa 19-20. Ei ole mitään nukkuma-aikoja, mutta kun yliväsyy ja näyttää että nukahtaa leikeissä niin eikös se ole sama viedä sänkyyn? Mitä sitä hereilläkään pitämään sinne 21.00 :)

Vierailija
14/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavampi lapsellekin päästä omaan sänkyyn nukkumaan

Vierailija
15/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka itse ovat luoneet. Minusta on väärin mennä heidän rytmiään muuttamaan vain siksi, että jonkun mielestä lapsi ei saa mennä nukkumaan 19.00.

Vierailija
16/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minun 5 v poikani sanoi tänäkin iltana hieman ennen seitsemää, ja toki vastasin myöntävästi.

Lapsen oma sisäinen kello sanoo, että unirytmi 19-07 on hänelle paras mahdollinen. Minulla ei mielestäni ole oikeutta estää häntä ylläpitämästä itselleen luonnollisinta vuorokausirytmiä, vaikka mielelläni katselisin Hauskat kotivideot hänen kanssaan sohvalla istuen.

Vierailija
17/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestämme eletään ihan normaalia lapsiperheen arkea ruokailuineen ja ulkoiluineen, mutta ei puhettakaan, että saisin tuon 3v:n klo 19.00 nukkumaan tai edes klo 20.00. Menee yleensä nukkumaan siinä klo: 22.00-22.30 ja herää klo: 7.00. Joskus nukkuu päiväunet, joskus ei. Päiväunilla ei vaikutusta nukkumaanmenoaikaan.

Miten saisin tuon nukkumaan edes tuntia aiemmin? Vinkkejä otetaan vastaan. Näin on jatkunut varmaan jo vuoden päivät.

Vierailija
18/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole laittanut lapsia nukkumaan koskaan aikasin että saisin aikaa mieheni kanssa.

Päinvastoin, olisi ihana jos lapset jaksaisivat olla jo vähän pidempään hereellä!

Minusta pienellä lapsella kuuluu olla pidempi yöuniaika kuin isommalla lapsella. Ei niin että sama kaikilla.

Itse lykkään lapset nukkumaan kasiksi koska ne hyppii seinille muuten, taaperokin kävelee itse vuoteeseensa kun tuntee että nukuttaa.

Isommat lapset joskus kinisee vastaan mutta mistä nyt ei saisi joskus vääntää? Jos lapsi ei jaksa valvoa, kuuluu mennä nukkumaan.

Silloin voi joko itse mennä nukkumaan kasilta tai valvoa muutaman tunnin.

Meillä se on ollut lähes automaatti että aikaa on yhdessä muutama tunti kun lapset nukkuu, ei niin että ollaan erikseen laitettu lapset nukkumaan saadaksemme aikaa yhdessä.

Ei me nyt joka ilta panna vaikka lapset nukkuu aikaseen tai olla käsikädessä sohvalla!

21

Vierailija
19/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n lapset toimii päivällä, mutta meillä ainakin vanhin (6) menee puoli kahdeksalta nukkumaan _omasta_ tahdostaan. Nuorempi (1) menee seitsemältä nukkumaan ja nukkuu noin kolmen tunnin päikkärit joka päivä. Herää seitsemältä.

Meillä touhutaan ulkona että sisällä paljon ja lapset yleensä väsyy noista. Olisi väärin heitä kohtaan pidentää heidän nukkumaanmenoaikoja..

Ja alusta asti olemme olleet lapsentahtisia nukkumaanmenojen suhteen.

Vierailija
20/100 |
15.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta äiti ei jaksa odotella puoleen päivään lapsen heräämistä.

Iltatoimet alkaa noin 19 ja nukkumassa viimeistään 20.

Lapsi on vähän alle kaksi vuotias. Herää aamulla kymmenen aikaan ja nukkuu tunnin päiväunet.

Vaikka laittaisin myöhemmin nukkumaan niin päiväunet on tunnin, paitsi että iltapäivällä on sitten kiukkuisempi ja tosi väsynyt jo ennen seitsämää.

Jos herätän aikaisemmin käy päikkäreille aikaisemmin mutta nukkuu silti vain tunnin ja iltapäivällä kiukkuinen ja ennen seitsämää tosi väsynyt.

Niin.. miksiköhän laitan lapseni nukkumaan seitsämän jälkeen..jaa'a.. varmaan kun on kiva rauhassa lukea nettiä ja katsoa leffaa jne.. tuskin.. en vain oikeasti jaksa jatkuvasti sitä kiukuttelua ja raivareita joita lapsi "harrastaa" vähempi unisena.