Raskausdiabetes ja arvojen huononeminen loppuraskaudessa
Kyselin tästä jo toisella palstalla, mutta siellä ei tietoa tunnu olevan. Ehkä täällä?
Mulla siis rd, todettu rv23. Siitä asti on sokeriarvot pysyneet tosi hyvin kurissa ruokavaliolla. Mutta nyt kun viikkoja on 38, iltapäivän arvot on alkaneet käyttäytyä tosi arvaamattomasti. Päivällistä edeltävä arvo voi olla
Kommentit (10)
vaan tilannetta seurataan esim. ultralla (katsotaan kokoa). Ole yhteydessä äitipoliin. Jos tilanne oikein paha, niin sitten varmaan käynnistetään.
Päivällistä edeltävä arvo voi olla
vaan tilannetta seurataan esim. ultralla (katsotaan kokoa). Ole yhteydessä äitipoliin. Jos tilanne oikein paha, niin sitten varmaan käynnistetään.
Kiitti kommentista. Ajattelinkin huomenna joka tapauksessa soitella ainakin neuvolaan.
En ymmärrä, miksi en saa viestiä läpi. Olkoot.
ap
ruokavaliosta huolimatta sokerit eivät pysy kurissa. Sokerinsieto ikäänkuin alentuu. Kyllä insuliinihoito voidaan aloittaa ihan loppuraskaudessakin, jos arvot ovat todella huonot. Juuri loppuraskaudessa olisi hyvä, että sokerit olisivat mahdollisimman hyvät ja tasaiset. Tämä luo lapselle parhaat edellytykset. Jos lapsi esim kaksi viimeistä viikkoa elää liian "sokeripitoisessa" ympäristössä on hyvinkin mahdollista, että lapsi joutuu sokeritippaan synnyttyään (lapsen elimistö tuottaa liikaa insuliinia ja lapset sokerit ovat matalat). Eli ota yhteyttä neuvolaan tai diabetes hoitajaan (jos sinulla on tällaiset yhteystidot). Saattaa hyvinkin olla aiheellista tehdä jotain asialle.
ruokavaliosta huolimatta sokerit eivät pysy kurissa. Sokerinsieto ikäänkuin alentuu. Kyllä insuliinihoito voidaan aloittaa ihan loppuraskaudessakin, jos arvot ovat todella huonot. Juuri loppuraskaudessa olisi hyvä, että sokerit olisivat mahdollisimman hyvät ja tasaiset. Tämä luo lapselle parhaat edellytykset. Jos lapsi esim kaksi viimeistä viikkoa elää liian "sokeripitoisessa" ympäristössä on hyvinkin mahdollista, että lapsi joutuu sokeritippaan synnyttyään (lapsen elimistö tuottaa liikaa insuliinia ja lapset sokerit ovat matalat). Eli ota yhteyttä neuvolaan tai diabetes hoitajaan (jos sinulla on tällaiset yhteystidot). Saattaa hyvinkin olla aiheellista tehdä jotain asialle.
Mä nyt yritän vielä kerran laittaa tuon mun viestin, kun siinä on niitä arvojakin.
Eli ongelmaksi on muodostunut lähinnä päivällistä edeltävä arvo, joka voi olla 3,8-3,9 tai se voi olla 6 kuten tänään! En huomaa mitään logiikkaa sen välillä, että mitä sokerit on ja mitä, kuinka usein tai milloin viimeksi olen syönyt aiemmin päivällä. Ylityksiä (mulle sanottu rajaksi 5,5) mulla on nyt 2 tältä viikolta ja nämä on ekat ylitykset koko aikana.
Aamun paasto on ollut jo viikkoja välillä 4,2-4,8. Aamiaisen jälkeiset arvot pysyy hyvinä, kunhan syön mahdollisimman vähän hiilareita. Lounastakin edeltävä arvo on ollut nyt vähän noususuunnassa, mutta on kuitenkin pysynyt alle 5,2 aina. Usein muuten sokeriarvot on mulla laskeneet aterian jälkeen eli 1h-arvo on pienempi kuin ateriaa edeltävä arvo.
Se mitä mä mietinki oli just tuo, että kuinka herkästi näillä viikoilla aletaan harkita insuliinihoitoa (paljonko ylityksiä saa tulla??) Ja siihen sainkin jo vähän tietoa.
Noh, mä soittelen neuvolaan ja kyselen asiasta. Jos jollain on vielä tietoa tai edes mutua, niin luen mielelläni lisäkommentteja!
ap
Voin kertoa, ettei insuliinihoitoa helposti aloiteta lainkaan noin myöhään ja toisekseen noi sun arvot on ihan tosi hyvät. Mulla on paljon huonommat, vaikka olen tosi tosi tarkka, mulla ateriaa edeltävät nousee helposti lähes kahdeksaankin välillä ja aterian jälkeiset on ylittäneet kasin. Nyt kuitenkin pysyvät kun en syö juuri mitään hiilareita. Lääkäri sanoi, että insuliinohoitoa harkitaan jos kahdeksalla alkavia arvoja on usein. Eli sulla on vielä runsaasti matkaa niihin, ja lisäksi noi sun ateriaa edeltäväthän on olleet tosi matalia! En ole koskaan kuuna päivänä raskausdiabeteksen aikaan mitannut arvoa alle 4,6 ja sähän saat niitäkin. :)
Älä huoli, sun vauva voi varmasti hyvin eikä ole mitään huolta. Muutenkaan satunnaiset korkeat ei tee mitään ja ykköstyypin diabeetikoilla on loppuraskaudessa helposti yli kymmenenkin sokereita, ja silti vauvat voi usein hyvin. Jaksamista, tää osaa olla tosi vaikeaa, tiedän!
Synnytin siis tammikuussa 2010 ja viikolla 37 olin viimeisen kerran diabeteshoitajalla, koska sanottiin aivan selvästi, että tämän jälkeen ei enää insuliinihoitoa harkita. Sitten on jo kyseessä muut keinot eli tosiaan synnytyksen käynnistyminen ja piikki vauvan keuhkoja vahvistamaan. Mulla oli kanssa satunnaisesti pielessä arvoja mutta ei mitään kovin suurta. Tosin aina melkein se pielessä oleva arvo oli paastoarvo, joka oli pahimmillaan jopa 6. Mulle lääkäri sanoi äitipolilla, että ei ole väliä enää, kuinka paljon se arvo heittelee vaan se insuliinihoito aloitetaan tosi herkästi jo siitä, että kaksi arvoa on tietyllä jaksolla koholla, mulla esim. oli 5,3 paastoarvo sokerirasituksessa ja siitä alkoi seuranta, koska oli raja-arvo. 5,5 on jo kohonnut arvo ja toinen oli muistaakseni 5.7 ja jos olisi ollut seuraavalla jaksolla kaksi kohonnutta arvoa, olisi insuliinihoito aloitettu. Ap:llä ei tätä riskiä varmaan ole, koska viikkoja on jo noin paljon kasassa ja koska todellakin minulle sanottiin suoraan, että se insuliinihoito ei enää kannata, koska määrät on vaikea laittaa kohdalleen ja se vie aikaa.
Tässä loppuraskaudessa siis tärkeintä on keuhkojen kypsyys ja vauvan koko. Jos arvot ovat vasta nyt koholla, voidaan olettaa, että vauvan keuhkot ovat jo kypsät (normaalisti jo viimeistään viikolla 37) ja näin siis ongelmaksi jää koko. Jos kokoa on jo seurattu ultralla eikä ole ollut kovin iso, niin ihan kauheasti ei ehdi parissa viikossa kasvaakaan. Luultavasti vain arvoja seurataan edelleen ja jos jatkuu nousu, niin synnytys käynnistetään. Toisaalta mun ei tarvinnut enää tehdä seurantaa viikon 37 jälkeen kuin kahdella satunnaisella paastoarvolla, vaikka ultrassa kooksi arviotiin 4 kg (ei onneksi ollut sitten noin suuri).
Missä asut? Mulla on tässä tokassa raskaudessa (tokaa kertaa myös rd) arvot kohonneet monessa kohtaa. Sit ne on saatu kuriin taas ruokavaliota muuttamalla ja sit ne on taas kohonneet ja taas on rukattu ruokavaliota. Tällä hetkellä hiilareita menee tosi vähän suositukseen verrattuna ja arvot pysyy aika hyvin, päivässä kaksi kohollaan olevaa tai juuri rajalla olevaa arvoa. Silti eivät lähde insuliineja laittamaan, koska nousua on niin vähän. Enää ei oikein voi hiilareitakaan kyllä vähentää, että seuraava aste olis sitten insuliinit varmaan. Tuskin enää tässä raskaudessa siltikään, koska nyt on 34 ja enää muutama viikko tosiaan jäljellä sinne loppurajoille.
Esikoinen oli 3560g, tästä ei olla tehty kokoarviota nyt hetkeen niin en osaa sanoa.
Kiitos näistä lohduttavista viesteistä! Soittelen tänään neuvolaan joka tapauksessa, jotta tietävät asiasta. Vauvan painoarvio on mennyt ihan normaalin rajoissa, rv 36 oli n. 3kg.
Alkaa olla jo vähän tiukkaa tässä loppuvaiheessa koko sairauden kanssa. Ei tee mielelle hyvää olla tiukalla ruokavaliolla ja mitata sokereita, jotka sitten käyttäytyy ihan miten sattuu :/ Onneksi tätä ei voi enää jatkua kovin pitkään kuitenkaan, max kuukausi :) Tsemit muillekin rd:n kanssa taisteleville!
Jostain syystä jäi loppuviesti pois. Tässäpä se:
Päivällistä edeltävä arvo voi olla