Meillä joulun juomat lähes aina näin:
Aattona joulurauhanjulistukseen terästettyä glögiä termariin klo 12. Kotona klo 14 suunnilleen ruoka, jolloin viiniä ruuan kanssa. Ehkä lasi viiniä vielä lahjoja avatessa. Illemmalla klo 19 joulusauna ja erikoisoluet. Lapset nukkumaan ja sen jälkeen voidaan vielä ottaa viiniä.
Ei olla humalassa todellakaan. Miksi ei voisi näin toimia. en tajua
Kommentit (28)
Aamusta aloitetaan ja iltaan jatketaan ja humalassahan ei ole kukaan =D
Alhainen määrä, pitkä aika ja runsaasti ruokaa.
alkoholista kysellä, sut leimataan juopoksi ja ties miksi täällä. Normalai ihminen voi juoda viiniä muutaman lasin ruoan kanssa ja myöhemmin illalla vaikka terästetyn glögin, ei pitäisi olla räkäkännissä eikä tulla lapsille traumoaj. mutta tän palstan mukaan tuo on hirveä häväistys ;)
Illalla sitten nautitaan terästettyä glögiä, kun lapset ovat menneet nukkumaan. Eikä sitä tosiaan kuppitolkulla oteta, yksi tai kaksi mukia joulutorttujen kera =)
alkoholistien lapsia, joille alkoholi on mörkö.
Lapseni sanoi noin 12-vuotiaana, että mä en ole ikinä nähnyt sinua humalassa äiti. Joopajoo.
Jotkut nyt vain eivät örvellä kännissä, eivätkä edes juo kännejä vaan toimivat niin kuin ap.
Ap, sinun ei tarvitse kysyä av-mammoilta lupaa toimia, kuten toimit.
Täällä alkoholisteja ovat kaikki ne, jotka juovat kaksi lasia viiniä kerrallaan. Huvittavaa / :
alkoholistien lapsia, joille alkoholi on mörkö. Lapseni sanoi noin 12-vuotiaana, että mä en ole ikinä nähnyt sinua humalassa äiti. Joopajoo. Jotkut nyt vain eivät örvellä kännissä, eivätkä edes juo kännejä vaan toimivat niin kuin ap. Ap, sinun ei tarvitse kysyä av-mammoilta lupaa toimia, kuten toimit. Täällä alkoholisteja ovat kaikki ne, jotka juovat kaksi lasia viiniä kerrallaan. Huvittavaa / :
mutta en koe alkoholia mitenkään mörkönä. Ei meillä isä riehunut tms. kännipäissään, mitä nyt sammuili eteiseen ja me lapset saatiin hyppiä yli kun mentiin vessaan.
Mä tajua kyllä, alkoholia voi ottaa maltillisesti, ei sen tarvitse mennä överiksi.
punaviinipohjaista glögiä. Sitä voidaan sitten ottaa toinenkin lasillinen iltapäivän aikana.
Sauna on päivällä ja mies ottaa tummaa olutta saunajuomaksi. Minä useasti limsaa, mutta saatan ottaa siiderinkin. Se ei ole minulle ongelma.
Ruoka meillä on vasta illalla ja siinä tarjoillaan alkusnapsit ja valkoviiniä kalan kanssa. Kinkun kanssa punaviiniä. Jälkiruoaksi kahvit ja konjakit.
Illalla kun jaamme lahjoja suvun kesken, maistelemme jotain hyvää joulujuomaa, mutta ei todellakaan vedetä räkäkännejä:D
Kukaan ei ole humalassa.
Glögiä ei terästettyä. Kalohen kanssa lasilinen valkoviiniä eli noin 1dl. Liharuona ja laatikoiden kanssa lasillinen punaviiniä eli taas se noin desi.
Vaihtoehtoisesti joku saattaa ottaa lasillisen oluttta.
Myöhemmin illalla pieni tilkka portviiniä yms.
Eikä kukaan ole humalassa.
ei vielä päiväaterialla ole viiniä, kun käydään iltapäivästä sitten vielä haudalle viemässä kukat. Iltaruualla sitten viiniä ja kahvin kanssa yleensä konjakit (tuolloin on vieraitakin, pukki jo käynyt)
Mutta esim. viime jouluna aamupuurolla oli tummaa leipää ja kinkkurasvaa, mikä on namia oluen kanssa.
Päivällä ei otettu mitään, mitä nyt mies saattoi pari pulloa olutta ottaa. En laskenut (meillä kun ei ole ongelmaa niin ei tarvitse kytätä toisen juomista, toisin kuin av.mammojen perheissä).
Ruoan aikaan oli tarjolla kotikaljaa, punaviiniä, valkoviiniä, olutta. Jokainen otti sen verran kuin halusi. Meillä ei lasketa, että nyt saat ottaa desin viiniä tai susta tulee alkkis. Lahjapulloista sitten maisteltiin illalla lasi tai pari.
Joulunpyhinä ruokajuomana oli koko ajan olut ja viinit ja kotikalja. Ihan sen mukaan sai ottaa, miltä itsestä tuntui.
saunaolut ja siideri kun kumpikaan emme ole oikein viininystäviä. Juomme olutta ruoan kanssakin.
Ja olla lisäksi sitä mieltä että selvinpäin on mukavampaa viettää joulua.
Miksi minun pitää selittää juomattomuuttani juhlapyhinä?
oletko varma ettei kukaan humaltunut? Kun tuollaisista määristä sentään puhut ;)
Glögiä ei terästettyä. Kalohen kanssa lasilinen valkoviiniä eli noin 1dl. Liharuona ja laatikoiden kanssa lasillinen punaviiniä eli taas se noin desi. Vaihtoehtoisesti joku saattaa ottaa lasillisen oluttta. Myöhemmin illalla pieni tilkka portviiniä yms. Eikä kukaan ole humalassa.
Luetella kuinka monta desiä juo alkoholia mihinkin kellonaikaan?
Jonkunasteinen alkoholiongelma on kyllä mielestäni ihmisellä, jonka pitää laskea juomansa ja puolustella juomistaan. Minun ei tarvitse.
sua on pyytänyt mitään selittelemään? ihan vaan tiovottu että ymmärtäisit, että joku voi oikeesti juoda alkoholia tulematta rähinäkänniin.
Ja olla lisäksi sitä mieltä että selvinpäin on mukavampaa viettää joulua. Miksi minun pitää selittää juomattomuuttani juhlapyhinä?
Minulle on ihan sama juotko viiniä, maitoa tai muumilimsaa, mutta toisaalta oletan että minunkin juomiseni on sinulle ihan sama. Minulle on myös ihan sama pidätkö enemmän lanttulaatikosta vai porkkanalaatikosta, viinihän on myös vain elintarvike joten ihmettelen miten tälläistä keskustelua ei ole myös kinkun menekistä tai suklaakonvehtien määrästä.
ahistelua.
-miksi et ota, ei se yks lasi tapa, älä oo nipo
-oot sää paksuna taas kun et ota
-mikä tiukkapipo susta on tullut
-tulitsä tänne näyttään muka paremmalta kun et ota
-eikö nyt yks lasi menisi kohteliaisuuden takia
-ootsä muka jokus uskis vai? Jeesuski otti viiniä
niin ei mene päähän.
Eri asia olisi ottaa ne glögit ja saunaoluet ja vinkut ja konjakit ja iltarommit yhdellä kertaa.
Onneksi suomalaiset ovat oppineet ottamaan hillitysti.
ahistelua.
-miksi et ota, ei se yks lasi tapa, älä oo nipo
-oot sää paksuna taas kun et ota
-mikä tiukkapipo susta on tullut
-tulitsä tänne näyttään muka paremmalta kun et ota
-eikö nyt yks lasi menisi kohteliaisuuden takia
-ootsä muka jokus uskis vai? Jeesuski otti viiniä
suosittelen kyllä vaihtamaan kaveripiiriä jos tuollaista koet, ei meidän piireissä kyllä vahdata toisten juomisia tai syömisiä tai ilmankaan olemisia :O Oudolta kuulostaa, todellakin!
Aamusta aloitetaan ja iltaan jatketaan ja humalassahan ei ole kukaan =D