Miehesi jädessä koti-isäksi. Kuka hoitaa päivittäiset kotityöt?
Eli vaikka mieheni osallistuu kotitöihin osittain aina viikon aikana. Joudun silti minä (joka käyn myös töissä) huolehtimaan että arki pelaa päivittäin.
Kaupassa käynnit, pyykit yms. Ja kyllä mies niistä myös huolehtii, jos minä pyydän häntä.
Eli kyse on siitä että hän ei huomaa jos maito tai puhtaat sukat ovat lapsilta loppu.
Eli johtoasemassa oleva mieheni pystyy täysin keskittymään työhönsa. Ja minä huolehdin omasta vaativasta työstäni sekä kannan vastuun kaikesta muusta.
Ja en tarkoita tätä valituksena. Näin asiat meillä vain on ja sen hyväksyn.
Mutta ajatuksena tässä viestissä on aikaisempi viesti jossa kysyttiin että voiko vaimo tarjota miehelleen 2 vuoden koti-isyyden rahallisesti.
Olen itse sitä mieltä että rahallisesti pysytyn tarjoamaan muuten en. Nimittäin uskon että moni miehistä kuvittelee että lasten ja kodinhoito hoituuu itsestään. Ja että sitten on aikaa omille jutuille päivittäin.
Ainakin meidän perheessä homma kaatuisi siihen että jos minä en sitten työni jälkeen huolehtisi arkiasoista ne jäisi tekemättä.
Ja käsi sydämmellä tämä on totuus. Kyse ei ole siitä ettenkö antaisi mieheni hoitaa omalla tavallaan lapsia ja kotia. Vaan yksinkertaisesti siitä että, mieheni ei tajua mitä kaikkea asoita hoidan päivittäin jotta arki rullaisi. vaikka muuten loistava mies onkin.
Miten teillä?
Kommentit (41)
mies rajasi tehtäväkseen vain lapsenhoidon jotenkin automaattisesti. Itse en tajunnut sitä erikseen ottaa esille, että tottahan sen hommiin kuuluu myös kodinhoito ihan kuten mullekin oli vastaavassa tilanteessa kuulunut.
Kärkevä keskustelu kyllä käytiin ja sen jälkeen menikin ihan hyvin. Kyllä tervejärkinen, koulutettu suomalaismies osaa mikroa ja imuria käyttää ja jotkut tekevät jopa ruokaakin.
ja kyllähän se niin meni että omatoimisesti ei aluksi osannut tehdä täällä oikein mitään. Lapsi sai ruokaakin milloin sattui ja saattoi unohtua koko ruoan antaminenkin :( mun oli ihan pakko siihen jo puuttua koska kyseessä kuitenkin lapsen paras. Kyl se sit pikkuhiljaa alkoi muistaanämä päivittäiset rutiinit. olen silti sitä mieltä että naiselta nää hoituu ihan perstuntumalla mutta ei mieheltä niin helposti....eikä kyseessä ole se etteikö miehet saisi sitä tehdä vaan siitä ettei heille pälkähdä päähän.
miten ihmeen usein teillä oikein luodaan lumet, ajellaan nurtsi tai vaihdetaan renkaat? :D
nainen kykenee tekemään montaa asiaa yhtäaikaa ja mies harvemmin.Miehellä myöskään ei kotona ole samanlaista organisointikykyä kuin naisella vai miten usein se meneekään niin että mies voi vallan hyvin kävellä vaikka viikon ajan likapyykkikasan ohi näkemättä sitä ollenkaan? Nainen hoitelee ne toisella kädellään samalla kun imettää lasta liinassa.
aloitin vuorotyön, jolloin mies oli aamut töissä ja itse olin illat. aamulla laitoin lapset kouluun, siivosin ja laitoin ruuat ja muut tarpeet iltaa varten valmiiksi. myös juoksevat asiat hoidin aamun aikana.
yleensä illalla kotiin tullessa tiskit olivat levällään, ruokatarvikkeita lojui pöydällä ja huusholli näytti siltä, että aamulla taas pakko alkaa heti järjestelemään. mies ei kuulemma jaksanut näitä pikkujärjestelytehtäviä enää työpäivänsä jälkeen. tosin ei vapaapäivinäänkään osallistu kotitöihin, joten ei se nyt niin paljon yllättänyt minua.
tästä syystä meidän kummankaan mielestä hyvä, että mies jää missään vaiheessa koti-isäksi. omat päiväni venyivät 5-24 mittaisiksi, jolloin en ehtinyt kunnolla enää nukkumaan (vanhassa omakotitalossa puulämmityskin vie aikaa). mies itse sanoi, että homma ei toimi, jos olen töissä. jäin uudelleen kotiin ja taas on elämä normalisoitunut. enää ei tarvitse omista yöunistaan nipistää työn tai kotihommien takia.
Kyllä mies hommat varmaan hoitaisi suunnilleen siinä missä minäkin. Hän on ihan hyvä kokki ja hyvä olemaan läsnä lapsille HALUTESSAAN. Siivous voisi kyllä lipsua ja lasten vaatetus olla vähän sattumanvarainen. Toki työssäkäyvänkin pitää jonkin verran osallistua.
Oikeastaan tilanne on kuitenkin melko selkeä silloin, kun toinen vanhemmista on kotona. Kummallakin on 'omat' hommansa, ja kotityöt pääosin toisen vastuulla. Hankalaksi tilanne muuttuu silloin, kun aiemmin kotitöistä vastannut (yleensä nainen) menee töihin, eikä toiselle välttämättä mene jakeluun, että sen jälkeen asiat on organisoitava ihan toisin ja kotityöt tasan.
yllin kyllin. Lopulta oli pakko pyytää kaveria traktorin kanssa kylään, muuten olisi keväällä kellarissa ollut tulva. Puita täytyy myös sahata ja pilkkoa päivittäin, käytetään jätepuuta lämmitykseen, nämä lavoina tulevat puut pitää myös purkaa. Puuta menee paljon, säästyy pitkä penni. (sentti)
Piha on iso, kyllä ruohoakin pitäisi työnnettävällä joka päivä vähän leikata, jos ei ole ruohonleikkuuta, niin muuta hommaa kyllä. Koska molemmat käydään töissä, niin ostettiin ajettava leikkuri. (siihen menikin monen vuoden puu"säästöt", mutta ajateltiin että ehkä sillä voisi työntää luntakin?)
Teinin skootteria pitää huoltaa jatkuvasti. Sai lahjaksi uuden mutta paskan. Remonttitöitä riittäisi ainakin vuodeksi eteenpäin.
Olisin niin tyytyväinen jos mies kotona ollessa voisi vihdoinkin keskittyä näihin "miesten hommiin" että tekisin laulaen "naisten työt". Vaan kun me molemmat joudutaan käymään töissä, on kaikki aina ihanasti rempallaan.
Ja silloin, kun me lähdettiin tähän asumismuotoomme, olin minä terve, pystyin tekemään myös raskaampia töitä, mutta kun ei ole ennustaja, niin sille ei voi mitään.
Nämä ajatukset siis perustuu siihen, jos mieheni jäisi koti-isäksi. Ravinnosta huolehtimisen hoitaisi tietenkin.
Tämä siis ihan esimerkkinä siitä, että kyllä joissakin huusholleissa riittää miehellekin töitä vaikka ei niin kauhean paljon osallistuisi perinteisiin naisten kotitöihin.
Sinä oikein alistat miestäsi kieltämällä tekemästä pyykinpesua. Tuon oppii lapsetkin. Oikeasti älä viitsi vähätellä miestäsi. Tuo on jotain todella pimeää. Ei minunkaan mies osannut käyttää pesukonetta. Hän osti aina uudet vaatteet likaisten tilalle tai pesi pahimmat käsin.
Hänen äitinsä oli aina pessyt vaatteet. Ihmistä pitää opettaa ja antaa ohjeet. Kehitysvammainenkin oppii pesemään pyykkinsä, miksei sinun miehesi? Mikä tuo avuttomuuden pointti on? Onko se sinusta söpöä? Minusta tuo on todella kieroa ja pimeää. Hyi helvetti.
T: Pekka
mun mammanpoikani korjaa ihan mitä vaan, kaulakoruista, tietokoneen kautta traktoreihin, antaa kissoille matolääkkeet paljain käsin, on ystävä minkä tahansa eläimen kanssa. Kantaa metsästä pihaan kokonaisen tukin, savustaa kalat, löytää kantarellit ja näkee kaikki metsänelukat muita ennen. Puhuu linnuille.
Ruokaa hän osaa tehdä, mutta ei se ole niin terveellistä, eikä kaunista, mutta kyllä nälkä lähtee. Kauppaostokset osaa tehdä lapun kanssa, usein myös jotain puuttuu, koska ei jaksa etsiä. Kauppa on kamala paikka. ;o) Ilman lappua jos menee, niin sieltä tulee tonnikalaa ja makaroonia.
Puutyöt ja lumityöt tekee, nykyään pääsääntöisesti itse, koska mulla on fyysinen rajoitus.
Mutta pyykkikoneeseen en anna koskea. Tulee liian kalliiksi. Myöskään ripustaminen ei onnistu. Ohjattuna onnistuu siivoaminen. Että semmoinen mammanpoika. Ihan hyvä mulle. Mä en osaa puoliakaan noista, ihan luuseri. =D Kaikki me ollaan niin erilaisia.
kun ekan lapsen kanssa jäi isäkuukaudeksi kotiin ja plussana pariksi kuukaudeksi hoitovapaalle. Parina ekana päivänä oli ruoka valmiina, kun tulin, mutta loppujen lopuksi minä tein ruoan aina iltaisin seuraavaa päivää varten valmiiksi. Hoiti kyllä tiskit ja pari kertaa pesi pyykkiäkin. Ekalla viikolla jopa mankeloi ihan vain näyttääkseen, että ehtii... :) Mutta sitten hiipui. Ei imuroinut kertaakaan. Ei tehnyt juuri ruokaa. Ei käynyt kaupassa. Ei tehnyt ostoslistaa.
Mutta vietti todella aikaa lapsen kanssa. Leikkivät ja puuhastelivat yhdessä. Kokosi parit huonekalut ja siivosi työhuoneensa.
Nyt meillä on iso omakotitalo, jossa riittää puuhasteltavaa, kun jää viikon kuluttua isäkuukaudelle. En vaadi ihmeitä mutta pyykit ja tiskit täytyy hoitua. Itsekään en ole ollut kovin siisti kotona ollessani. Välillä on ollut imuroimatta toista viikkoa, nyt leluja aivan kaikkialla. Mutta nyt hoidankin kotityöt sataprosenttisesti. Mieheltä vaadin vain 50 prosenttia. Jos hoitaa tiskit ja pyykit ja lelujen keräyksen, niin minä voin tehdä ruoan, käydä kaupassa, imuroida ja pestä lattiat. Puuhaa sitten lasten kanssa enemmän ulkona ja tekee ulkotöitä (haravointi, puutyöt, autojen kunnostus ja pesu). Mutta jos aikoo vaan leffoja katsella, niin sitten tulee stoppi!
Ei ihminen voi olla oikeasti niin vajaa etteikö oppisi laittamaan pyykkiä ja pesemään sitä. Sinä oikein alistat miestäsi kieltämällä tekemästä pyykinpesua. Tuon oppii lapsetkin. Oikeasti älä viitsi vähätellä miestäsi. Tuo on jotain todella pimeää. Mikä tuo avuttomuuden pointti on? Onko se sinusta söpöä? Minusta tuo on todella kieroa ja pimeää. Hyi helvetti.
että eivät ole kodinhoitajia vaan hoitavat vauvaa. Esikoinen päiväkotiin ja mies työpäivän jälkeen tekemään kotityöt, koska heillä on tasa-arvo.
isyyskuukaudella tuon kuukauden viime marraskuussa. Pyykit oli pyykätty, ruuat valmiina töistä tullessani, koti siisti ja lapsi tyytyväinen. Eli meillä hyvinkin voisin luottaa kodin mieheni käsiin. Ja rahallisesti olemme suht samapalkkaisia, joten ongelmaa ei tuonkaan puolesta ole.
Nykyisestä mammaporukastamme tuntuu, ettei osa äideistäkään osaa pitää kotia kunnossa; sotkuista, pyykkejä missä tahansa, kaupassa käydään vasta, kun mies tulee kotiin. Jokainen kun meistä on erilainen taloudenhoidossa, niin naiset kuin miehetkin.
osa vaatteista on kuivurissa pilattu ja pitää ostaa uudet. =D
Omia vaatteitansa saa pestä ihan vapaasti, muiden ei.
Meille ei ole mikään ongelma se, että mä pesen pyykkiä ja hän tekee jotain muuta. Hommia kyllä riittää.
Meille ei ole mikään ongelma se, että mä pesen pyykkiä ja hän tekee jotain muuta. Hommia kyllä riittää.
Miehesi itsevarmuus nousisi, kun oppisi käyttämään tuota maagista KONETTA, josta löytyy vipuja ja erilaisia pesuohjelmia.
Kaikkien vanhempien tulisi opastaa lapsiaan kotitöissä. Perusasioita asumisessa. Nyt on käynyt niin että ap:n miehen äiti tai isä ei ole opastanut poikaansa, sillä kuvittelee että ap;n tuleva vaimo hoitaa kaiken.
Tämä edistää epätasa-arvoa. Nämä ovat pieniä asioita. Tuo pesukonevamma on miehellesi kipeä paikka ja hän saattaa vältellä pesukonekeskusteluja ystäviensä kanssa ja vaihtaa keskustelut autokeskusteluiksi.
Esim. minun mieheni muuttuu täysin avuttomaksi pesukoneen edessä, vaikka muista mitä hankalimmista vempaimista rakastaa ottaa selvää, miten ne toimivat. Aikamoista priorisointia. Ja huom. minä pidän pyykinpesusta toisin kuin monista muista kotitöistä, joten meillä tuo ei sinänsä ole ongelma, vaan havainto.
joten ei yhtään haittaa, että saan käyttää pesukonetta. ;o)
Meille ei ole mikään ongelma se, että mä pesen pyykkiä ja hän tekee jotain muuta. Hommia kyllä riittää.Miehesi itsevarmuus nousisi, kun oppisi käyttämään tuota maagista KONETTA, josta löytyy vipuja ja erilaisia pesuohjelmia.
Kaikkien vanhempien tulisi opastaa lapsiaan kotitöissä. Perusasioita asumisessa. Nyt on käynyt niin että ap:n miehen äiti tai isä ei ole opastanut poikaansa, sillä kuvittelee että ap;n tuleva vaimo hoitaa kaiken.
Tämä edistää epätasa-arvoa. Nämä ovat pieniä asioita. Tuo pesukonevamma on miehellesi kipeä paikka ja hän saattaa vältellä pesukonekeskusteluja ystäviensä kanssa ja vaihtaa keskustelut autokeskusteluiksi.
Ehkä tuo pesukoneen käyttötaidottomuus on vain merkki tuon metsien adoniksen heikkous (kuten teräsmiehellä kryptoniitti).
Pesukonetta käyttävä vaimo hallitsee miestään tälläkeinoin ja siirtää pesukonefobiat tulevalle miesjälkipolvelle.
Tällöin hän saa myös tietyntyyppisiä miniöitä pompotettavakseen pullanraikkaaseen "mummolaansa".
Miksihän pesukoneen mukana ei tule ohjeita?
Lähestulkoon jokaisessa koneessa on käyttöohjeet, mutta pesukoneen mukana ei näitä tule?
Pesukoneen käyttöohjeet kulkeutuvat naissukupuolelta toiselle, vain harvat miehet ovat haalineet tämän jalon taidon haltuunsa.
T: Valkea kauluspaita
Miksihän pesukoneen mukana ei tule ohjeita? Lähestulkoon jokaisessa koneessa on käyttöohjeet, mutta pesukoneen mukana ei näitä tule? Pesukoneen käyttöohjeet kulkeutuvat naissukupuolelta toiselle, vain harvat miehet ovat haalineet tämän jalon taidon haltuunsa. T: Valkea kauluspaita
Minä (nainen) en ainakaan olisi ensimmäisen oman pesukoneen saatuani osannut käyttää sitä ilman ohjeita. Siispä luin ne ja opin.
Lapsilla olis puhtaat vaatteet, ruoat tekis varmasti valmiiksi myös minulle, siivois ja korjais. Mulle kyllä jäis ihan varmasti pöytien pyyhkiminen, pyykkien viikkaaminen, pölyjen pyyhintä ja tavaroiden paikoilleen vieminen. (Jonka jälkeen ei olis temppu eikä mikään imuroida ja pestä lattiat...)
multitaskingin vaikutuksesta ihmisen kognitiiviseen toimintakykyyn. Sukupuolesta riippumatta useamman tehtävän samanaikainen suorittaminen vaikuttaa kognitiivista kykyä alentavasti.
Suomeksi tämä tarkoittaa, että kummallakaan sukupuolella ei ole moniajo-ominaisuutta, ja sellaisen yrittäminen tekee ihmisestä tyhmemmän.
nainen kykenee tekemään montaa asiaa yhtäaikaa ja mies harvemmin.Miehellä myöskään ei kotona ole samanlaista organisointikykyä kuin naisella vai miten usein se meneekään niin että mies voi vallan hyvin kävellä vaikka viikon ajan likapyykkikasan ohi näkemättä sitä ollenkaan? Nainen hoitelee ne toisella kädellään samalla kun imettää lasta liinassa.
Eihän mammakaan tee!