Oleteko kuunnelleet synnytyksessä musiikkia?
Ja onko se edes mahdollista?
Itse suunnittelin kuuntelevani musiikkia synnytyksessä ja kun kerroin siitä tällä palstalla, minun aikeet tyrmättiin täydellisesti. Tuli kommentteja tyyliin: "Luuletko, että siinä tlassa voit keskittyä musiikkiin? Ne puudutukset sua lähinnä kiinnostaa". Mutta musiikilla on ollut aina niin suuri vaikutus minuun, että uskon sen myös auttavan synnytyksessä. Ainakin haluan kokeilla. Kokemuksia?
Kommentit (13)
Esikoisen synnytyksessä oli mukana muutama levy joita pyöritettiin eestaas. Oltiin salissa kellon ympäri kun synnytys eteni vähän hitaanlaisesti ja oli ihan kiva kun oli musaa mukana. Sitten kun olin jo kipeämpi, saatoin laulaa (öristä) mukana, se helpotti oloa. Synnytyslaulua nääs.
Toisen synnytykseen ei ehditty ottaa mukaan mitään levyjä ja se sujui muutenkin niin sutjakasti ettei ehtinyt musiikkeja kaipaamaan. Mutta ota toki mukaan, eihän ne mitään siellä haittaakaan! Yleensä synnytyssaleissa lienee jonkinlainen radiosoitin ainakin.
mutta synnytyssalissa sattui oleman radio ja viritin sen radio rokille aikani kuluksi. aika kului paremmin ja oli ihan kiva että oli taustamusaa eikä hiljaisuudessa tarvinnut ähistä. en kyllä muista yhtään mikä biisi soi kun lapsi syntyi...
Joka huoneessa on soitin.
Esikoisesta vein omia cd-levyjä mutten halunnutkaan kuunnella niitä.
Kakkosesta en ottanut mitään mukaan, enkä kuunnellut mitään.
Kolmannesta kuuntelin Radio Rockia. Kätilöstä se oli hauskaa.
Nelosesta taas kuunneltiin musiikkia. Radiota jälleen. 957 tais olla päällä.
Kannattaa kysellä vaikka synnärin vastaanotosta, mahdollisesta valmennuksesta tai neuvolasta miten teidän sairaalassa. Suosittelen ottamaan pari erilaista levyä mukaan, se oma suosikki saattaa tuntua ällöttävältä tai siihen saattaa jäädä jotain ikäviä muistoja vaikka pahalta kestävä synnytyskivut tai turhauttavat viimeset 3 senttiä avautumista!
Itse sain musiikista voimaa, musiikkiin oli ihana keskittyä ja se piti mukavasti tilanteessa kiinni.
Ilman musiikkia tuntuu synnytys erilaiselta, musiikki rentouttaa. Ja jos sulla paikat rentoutuu niin synnytyskin helpottuu.
Itse halusin, että on ehdottoman hiljaista. Useat kätilöt kävivät opastamassa, että täällä on kyllä stereot, että ettekö tosiaan halua kuunnella mitään..
Synnytin sovitulla sektiolla ;-D
Vaikka oli tietenkin peloissani ja paniikissa leikkauksesta niin musiikki rentoutti ja samaten lääkärien ja hoitajien leppoisa keskustelu.
Paikalla olivat leikkaava lääkäri, nukkumatti ja lastenlääkäri sekä lukuisia määrä ihania asiansa osaavia hoitajia.
Terveiset Naistenklinikalle!
en ollut niin aloitteellinen, että olisin edes pyytänyt. Synnytyssaliinkinpääsi vasta niin myöhään, ettei siinä enää paljoa olisi ehtinytkään kuunnella. Mikäs siinä, mutta enpä ole jäänyt kaipaamaan kuitenkaan.
Luulisin. Monet, kuten minä, kuitenkin vaipuvat ikään kuin johonkin toiseen tilaan. Minä en synnyttäessäni ole pystynyt oikein kuulemaan enkä näkemäänkään ja kommunikointi on ollut työlästä etenkin sitten, kun kivut ovat olleet kovat. En varmaan olisi pystynyt kuuntelemaan musiikkia tai ainakaan siitä ei olisi ollut mitään hyötyä.
Toisaalta, jos avautumisvaiheet olisivatkin olleet hitaita ja rauhallisia (minulla eivät ole olleet), niin ehkä silloin ja etenkin vielä kun on kotona odottamassa sairaalaan lähtemistä voisi kuunnella jotain.
helpotti kipua... sopivaa 50-luvun rokkia mukana
Radio siellä oli, tai siis olisi voinut kuunnella omia levyjäkin. Mutta en sitten kestänyt sitä ääntä, ja pyysin miestä laittamaan sen hiljaiselle.
Mutta kyllä jotkut kuuntelee.
En ottanut omaa musiikkia mukaan, mutta huoneessa oli radio mitä mies aikansa kuluksi viritteli. Kun tuli aika ponnistaa laittoi kätilö radion kiinni ja sanoi että hiljaisuudessa on parempi keskittyä
kuuntelin sekä levyjä että radiota. On jäänyt iäksi mieleen kun sain esikoisen viimein vatsalle iltakymmeneltä pitkän päivän jälkeen, alkoi radiossa soida samalla hetkellä Elton Johnin "Can you feel the love tonight". Tulee edelleen kyyneleet silmiin kun kuulen tuon biisin.
synnytysosaston ohjeissa jopa neuvotaan ottamaan mielimusiikkia mukaan, jos tahtoo. Kyllä sitä ehtii kuunnella.