Saako toisen kotia kuvata ilman lupaa?
Missä menee kotirauhan rikkomisen raja? Olen jo kaksi kertaa törmännyt pihalla mieheen (kahteen eriin) jotka kuvaavat kotiamme ja naapureidemme kotia. He kuvaavat ainoastaan tätä meidän päätyämme, eivät muuta osaa asuinrakennuksesta eivätkä muita rakennuksia. Eka mies zoomaili ihan kunnon isolla kameralla ensin yläkerran ikkunoihin ja sitten meidän ikkunoihin, ja häipyi kun tajusi herättävänsä huomiota. Tänään sit pihalla hiippaili toinen tyyppi ja yritti ottaa kuvia huomaamattomasti ihan tavallisella kameralla. Yritti ottaa kuvaa myös lapsestani ja minusta, ja lähti myös vetämään kun lähdin häntä kohti. Ja nämä on siis ne kerrat kun olen tällaista havainnut, varmaan tätä on tapahtunut muulloinkin.
Me ollaan ihan tavallisia ihmisää, samoin naapurit. Ei olla mukana politiikassa, julkisuudessa ym. Mua häiritsee suunnattomasti että tuntemattomat ihmiset kuvaa kotiamme. Onko tällainen toiminta jo laitonta? Normaalia se ei ainakaan ole.
Kommentit (5)
On kotirauhan rikkomista.
"Kotirauha suojaa muun muassa asuntoja, mökkejä, asuintalojen porraskäytäviä, pihoja ja hotellihuoneita. Niissäkin voi kuvata, jos saa luvan."
Tee ilmoitus poliisille! Varsinkin tuo ikkunoihin zoomailu on todella epäilyttävää, ehdottomasti kannattaa infota poliisia vaikka tapauksesta ei juttua nostettaisikaan. Olisi kuitenkin hyvä, että poliisi tietää tällaisten ihmisten liikkuvan alueella, jos alkaa tulla jotain hälyttävämpiä merkkejä. Kyseessä voi olla täysin harmiton juttu, väärinkäsitys tai puhtaasti kauniin pihapiirin ihailu, mutta aina on mahdollisuus myös siihen, että raiskaaja, pedofiili tai varas varmistelee ja valmistautuu rikokseen.
että laitonta toi on. Pitääpä soittaa tutulle poliisille ja kysyä neuvoa sekä pyytää naapureita pitämään pihaa silmällä. Tämä ei ole mitään varakasta asuinaluetta joten en oikein usko että kukaan näkisi noin paljon vaivaa että saa murtautua näihin koteihin. Piha tai arkkitehtuuri ei myöskään eroa näistä muista identtisistä rakennuksista joita tässä on. Jos naapureilla ei ole mitään suuria salaisuuksia niin en keksi mikä näissä vois ketään kiinnostaa.
ap.
pelkän talon kuvaaminen yleiseltä kadulta ole rikollista, mutta ikkunoihin zoomailu ei ole enää talon kuvaamista. Voit verrata esim. googlen katunäkymien kuvamateriaaleihin, sekin firma on joutunut poistamaan joitakin kuviaan, joissa näkyy ihmisiä vaikka eivät ole edes tarkoituksella kuvanneet.
Jos minun lastani joku kuvaisi, niin poliisille heti ilmoitus. Puhelimen kameralla olisin ottanut kuvan tyypistä ja vienyt sen poliisille samalla.
varsinkin, jos juoksevat karkuun, kun lähdet kohti. Ihan varmuuden vuoksi ehkä soittaisin poliisille ja kysyisin asiasta.