Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisitkö abortin jos saisit kuulla odottavasi down-syndroomavauvaa?

Vierailija
12.10.2010 |

Mihin rv asti tekisit sen?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuitenkin, jos tulisin raskaaksi (oli sterilisaatio tahi ei), niin aborttia en haluaisi henkisistä syistä. Downin syndrooma-ihmiset voivat elää aivan täyttä elämää. ko. kehitysvamma on "parhaassa tapauksessa/helpoimmillaan" melko vähäinen vamma. "Raskaimmillaan" ko. vammaan voi liittyä todella vaikeita asioita ja oheissairauksia tvs. Tunnen perheitä, joissa on eri ikäisiä downin syndrooma-lapsia (osa jo aikuisia), joten siksikään en osaa ajatella downin olevan abortin syy.

Vanhemmuuteen liittyy vastuita ja raskaitakin asioita, olivat lapset sitten terveitä tai eivät.

Vierailija
82/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei, en murhaisi lastani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se taistelu ole ollut turhaa.

Vierailija
84/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät olleet hyödyllisia populaation kehityksen kannalta.

Nyt pidetään jo kuolemaa odottavat vanhuksetkin hengissä ja kenenkään ei annettaisi kuolla.

jos joutuu esim. vastoin tahtoaan omaishoitajaksi, tai jos sille vammaiselle on erittäin vaikea saada asianmukaista hoitoa, jos se vammaisen hoitaminen syö niin paljon voimia ettei niitä jää esim. muille lapsille tai jos peruskehitysvamman lisäksi tulee vakavia fyysisiä ongelmia (esim. paha sydänvika). Yksi sisaruksistani on vaikeasti vammainen, joten en puhu vain mielikuvien pohjalta. 35 v jatkuvaa taistelua vei veronsa, sekä vanhemmilta että koko perheeltä ja kuolema oli myös helpotus kaikille.

meneekö elämänne pilalle vammaisen lapsen kanssa? en todellakaan tekisi, minulla ei ole valtaa päättää kenenkään elämän loppumisesta.

Vierailija
85/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riski leukemiaan on pikkuisen korkeampi kuin ei downilla, mutta ei mitenkään tavallinen.

Vierailija
86/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ja aikuisia ja kaikentasoisia. En ole kuitenkaan nähnyt letkuilla syötettävää ja täysin avutonta downia. Ei sellainen downiin kuuluu tyypillisesti. Noin vaikeaan vammaisuuteen on jokin muu syy. Puhutkohan sinä edes downeista.

Vierailija
87/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsia ja aikuisia ja kaikentasoisia. En ole kuitenkaan nähnyt letkuilla syötettävää ja täysin avutonta downia. Ei sellainen downiin kuuluu tyypillisesti. Noin vaikeaan vammaisuuteen on jokin muu syy. Puhutkohan sinä edes downeista.

on, että olen hoitanut hyvin huonotasoisiakin downwja. Ja ensinnäkin, en puhunut letkulla syötetyistä mitään. Mutta sellaistakin olen tehnyt downille.

Kaikki downit ei tosiaan ole söpöjä, pikkuisen hassuja ihmisiä. Vaan heitä on todella syvästi kehitysvammaisia. Osa on myös hyvin väkivaltaisia ja aggressiivisia. 50-vuotias down on jo ihan iäkäs, sillä elinikä on yleensä lyhyempi.

Se keh.vamm. hoitaja, alalla 28 vuotta

Vierailija
88/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kerropa mitä sillä saavutettiin?

Olen uskossa ja ajattelen niin, että kaikella on Jumalan näkökulmasta jokin tarkoitus, kärsimykselläkin. Ihminen ei vain aina sitä kykene ymmärtämään, mutta Jumalan perspektiivi on laajempi.

Vierailija
89/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, että olen hoitanut hyvin huonotasoisiakin downwja. Ja ensinnäkin, en puhunut letkulla syötetyistä mitään. Mutta sellaistakin olen tehnyt downille. Kaikki downit ei tosiaan ole söpöjä, pikkuisen hassuja ihmisiä. Vaan heitä on todella syvästi kehitysvammaisia. Osa on myös hyvin väkivaltaisia ja aggressiivisia. 50-vuotias down on jo ihan iäkäs, sillä elinikä on yleensä lyhyempi. Se keh.vamm. hoitaja, alalla 28 vuotta

vaikka heillä olisi aivan normaalit kromosomit. Tuo on huono peruste abortille.

Vierailija
90/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en usko, että kolmatta lasta enää yritämmekään, tiedostan riskit ja en enää uskalla! Meillä siis 2 lasta, joista molemmat syntyneet terveinä mutta myöhemmin vanhemmalla todettu kehitysviive. Rankkaa on elämä hänen kanssaan, vaikka ei kehitysvammainen olekaan. En mitenkään jaksaisi enää toista erityislasta.

Ennen olin idealisti ja sanoin, etten ikinä voisi tehdä aborttia jos ei nyt henki ole vaarassa. Niin se elämä opettaa. Kuinka monella teistä abortin vastustajista on oikeasti kokemusta siitä, millaista on elämä vaativan erityislapsen kanssa?

Vierailija
91/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itse tekisin. Olen nähnyt sen kääntöpuolen, mistä ei yleensä puhuta. Ne uupuneet vanhemmat ja nämä äidit, jotka ovat kädet syvillä naarmuilla kun vihdoin saavan 60-vuotiaan poikansa pariksi viikoksi hoitoon vuodessa. Kuinka uupuneita ja rikki he ovat.

Nähnyt senkin, kuinka vanhemmat ja ympäristö pelkää aikuista down-miestä kun se panee kodin sileäksi muutamassa minuutissa.

Ja nähnyt sen helpotuksen kun kuolema vihdoin tulee. En yhtään moiti näitä vanhempia, jotka silloin huokaisevat helpotuksesta.

se keh.vamm.hoitaja

on, että olen hoitanut hyvin huonotasoisiakin downwja. Ja ensinnäkin, en puhunut letkulla syötetyistä mitään. Mutta sellaistakin olen tehnyt downille. Kaikki downit ei tosiaan ole söpöjä, pikkuisen hassuja ihmisiä. Vaan heitä on todella syvästi kehitysvammaisia. Osa on myös hyvin väkivaltaisia ja aggressiivisia. 50-vuotias down on jo ihan iäkäs, sillä elinikä on yleensä lyhyempi. Se keh.vamm. hoitaja, alalla 28 vuotta

vaikka heillä olisi aivan normaalit kromosomit. Tuo on huono peruste abortille.