Tekisitkö abortin jos saisit kuulla odottavasi down-syndroomavauvaa?
Mihin rv asti tekisit sen?
Kommentit (91)
En silti kiellä muilta abortin tekoa, mutta olenkin vain tavallinen humanisti ja ateisti.
Tässäkin keskustelussa taas näitä fundamentalisteja jotka pitävät varmaan spermaakin pyhänä...
missä olen heitä nähnyt. En välttämättä olisi tehnyt aborttia, nyt ei tarvitsekkaan on jo ikää sen verran.
Laitoksissa ei downeja olekaan juuri ollenkaan.
t yli 20 vuotta kehitysvammaistenhoitajan ollut.
se 28 vuotta alalla työskennellyt ja juuri laitoshoidon puolella.
Siellä missä itsen ole, ei ole downeja, vaikka taitaa olla maan isoimpia laitoksia. se toinen kvh
Alkio ja sikiö ovat eläviä olentoja, niillähän on henki heti hedelmöityksestä lähtien. Eihän henki tule sikiöön synnytys hetkellä.
Että silleen.
Näistä asioista ei voi sanoa mielipidettään ilman että jonkun äiti ottaa sen itseensä ja kokee rakasta (tietenkin!!) lastaan haukuttavan. Jos jo raskauden alussa saisin asiasta tietää, tekisin ilman muuta abortin. Jos en saisi tietää tai abortti olisi liian myöhäinen, synnyttäisin lapsen ja rakastaisin ja kasvattaisin. Että silleen.
Se downlapsen äiti, jolle ei kuulu mitä muut tekevät, mutta saa oman näkemyksensä ja kokemuksensa (kai???) kertoa.
Siellä missä itsen ole, ei ole downeja, vaikka taitaa olla maan isoimpia laitoksia. se toinen kvh
missä laitoksessa olen töissä.
Mutta olen työskennellyt kolmessa isossa laitoksessa ja kaikissa on ollut hyvin matalatasoisiakin downeja.
Kerro sinä näin julkisesti, missä Suomen isoimmassa laitoksessa ei downeja ole.
Mutta sanotaan vaikka näin, että Etelä-Suomessa.Siellä missä oli ei ainakaan kolme vuotta eikä muutama vuosi sitä ennen ollut kuin yksi down.
on vähentynyt jyrkästi juuri näiden seulontojen takia. Mutta olen työskennellyt alalla jo silloin, milloin ei down-seulontoja tehty ja siksi olen nähnyt ja hoitanut myös nämä hyvin matalatasoiset.
Minusta sinä annan liian positiivisen ja valheellisen kuvan näistä. Kun tosiasia on, että osa downeista on hyvin matalatasoisia ja vaikeasti hoidettavia. Muuten en olisi sekaantunut sinun höpötykseen, mutta epäilen sinun olevan erään nikillisen täällä, joka ihan pokkana vakuuttaa myös samaa, että downit on niin suloisia ja pystyy lukemaan ja asumaan yksin ja tekemään töitä. Kun todellisuus ei todellakaan tätä ole.
Tuolla ulkona näkyvät vain ne, jotka pystyvät huolehtimaan itsestään tai asumaan ryhmäkodeissa. Laitospaikkaa on erittäin vaikea saada nykyään, koska paikkoja on vähennetty. Mutta näistä vanhemmista downeista voin sanoa, että kukaan ei pystyisi asumaan edes tuettuna. Ja heitä on meillä aika monta. Joten älä viitsi leikkiä asiantuntijaa, koska ilmiselvästi sinulla ei ole kokemusta alalta.
missä laitoksessa olen töissä.
Mutta olen työskennellyt kolmessa isossa laitoksessa ja kaikissa on ollut hyvin matalatasoisiakin downeja.Kerro sinä näin julkisesti, missä Suomen isoimmassa laitoksessa ei downeja ole.
Mutta sanotaan vaikka näin, että Etelä-Suomessa.Siellä missä oli ei ainakaan kolme vuotta eikä muutama vuosi sitä ennen ollut kuin yksi down.
Mutta kyse on nyt siitä, onko down aina söpö ihminen, joka osaa tehdä töitä ja pärjää yksin. Näitä ei enää ole, koska sikiöseulontojen takia downit abortoidaan. Toiseksi, laitokseen ei enää saa kovin helposti ja vanhemmat väsyneinä hoitavat itse matalatasoiset downitkin.
Mutta ei tarvitse mennä kuin 90-luvulle niin matalatasoisia downeja oli paljon vuodeosastoillakin ja liikuntakyvyttömien osastoilla ja sairaalaosastoilla.
se 28 vuotta laitoshoidossa alalla työskennellyt.
Mutta todellakin olen hoitanut ja avustanut ja ohjannut kymmeniä downeja. Ja olen ollut aitiopaikalla siellä laitoksessa näkemässä ketä siellä asuu. Ja kyllä minusta voi todenmukaisesti sanoa, että downit eivät ole laitoshoitoa vaativia yleensä. Kyllä downeja kuitenkin sen verran paljon syntyy nykyäänkin, että kaikki tasot tulevat näkyviin. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista syytä valehdella tässä asiassa. On olemassa hyvin vaikeasti sairaita ja huonokuntoisia kehitysvammaisia, mutta he ovat muita kuin downeja.
Otathan huomioon sen, että nykyään downien kuntoutus on ihan toista luokkaa kuin mitä se oli esim. 20 vuotta sitten. Eli downeille annetaan alusta asti paremmat edellytykset pärjätä elämässä ja oppia asioita. Että todella "heikkotasoisia" downeja ei nuoremmissa ikäluokissa oman kokemukseni perusteella ole niin paljon kuin vanhemmissa.
Tämä maailma on pelkästään terveillekin tarpeeksi vaikea paikka elää.
Raskaana ollessa sitä on niin eri mielentilassa, että en voi varmasti sanoa mitä silloin ajattelisin. Olen kerran ollut valinnan edessä, onneksi sitä ei silloin tarvinnut tehdä (osoittautui tuulimunaksi).
Periaatteessa nykyisenlainen elämä kävisi ihan mahdottomaksi eli joutuisin ainakin luopumaan urasta.
Alkio ja sikiö ovat eläviä olentoja, niillähän on henki heti hedelmöityksestä lähtien. Eihän henki tule sikiöön synnytys hetkellä.