Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekisitkö abortin jos saisit kuulla odottavasi down-syndroomavauvaa?

Vierailija
12.10.2010 |

Mihin rv asti tekisit sen?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkio ja sikiö ovat eläviä olentoja, niillähän on henki heti hedelmöityksestä lähtien. Eihän henki tule sikiöön synnytys hetkellä.

Vierailija
22/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En silti kiellä muilta abortin tekoa, mutta olenkin vain tavallinen humanisti ja ateisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäkin keskustelussa taas näitä fundamentalisteja jotka pitävät varmaan spermaakin pyhänä...

Vierailija
24/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä olen heitä nähnyt. En välttämättä olisi tehnyt aborttia, nyt ei tarvitsekkaan on jo ikää sen verran.

Vierailija
25/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoksissa ei downeja olekaan juuri ollenkaan.

t yli 20 vuotta kehitysvammaistenhoitajan ollut.

se 28 vuotta alalla työskennellyt ja juuri laitoshoidon puolella.

Vierailija
26/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä missä itsen ole, ei ole downeja, vaikka taitaa olla maan isoimpia laitoksia. se toinen kvh

Vierailija
27/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkio ja sikiö ovat eläviä olentoja, niillähän on henki heti hedelmöityksestä lähtien. Eihän henki tule sikiöön synnytys hetkellä.

Vierailija
28/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että silleen.

Näistä asioista ei voi sanoa mielipidettään ilman että jonkun äiti ottaa sen itseensä ja kokee rakasta (tietenkin!!) lastaan haukuttavan. Jos jo raskauden alussa saisin asiasta tietää, tekisin ilman muuta abortin. Jos en saisi tietää tai abortti olisi liian myöhäinen, synnyttäisin lapsen ja rakastaisin ja kasvattaisin. Että silleen.

Se downlapsen äiti, jolle ei kuulu mitä muut tekevät, mutta saa oman näkemyksensä ja kokemuksensa (kai???) kertoa.

Vierailija
29/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä missä itsen ole, ei ole downeja, vaikka taitaa olla maan isoimpia laitoksia. se toinen kvh

missä laitoksessa olen töissä.

Mutta olen työskennellyt kolmessa isossa laitoksessa ja kaikissa on ollut hyvin matalatasoisiakin downeja.

Kerro sinä näin julkisesti, missä Suomen isoimmassa laitoksessa ei downeja ole.

Vierailija
30/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sanotaan vaikka näin, että Etelä-Suomessa.Siellä missä oli ei ainakaan kolme vuotta eikä muutama vuosi sitä ennen ollut kuin yksi down.

Vierailija
31/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähentynyt jyrkästi juuri näiden seulontojen takia. Mutta olen työskennellyt alalla jo silloin, milloin ei down-seulontoja tehty ja siksi olen nähnyt ja hoitanut myös nämä hyvin matalatasoiset.

Minusta sinä annan liian positiivisen ja valheellisen kuvan näistä. Kun tosiasia on, että osa downeista on hyvin matalatasoisia ja vaikeasti hoidettavia. Muuten en olisi sekaantunut sinun höpötykseen, mutta epäilen sinun olevan erään nikillisen täällä, joka ihan pokkana vakuuttaa myös samaa, että downit on niin suloisia ja pystyy lukemaan ja asumaan yksin ja tekemään töitä. Kun todellisuus ei todellakaan tätä ole.

Tuolla ulkona näkyvät vain ne, jotka pystyvät huolehtimaan itsestään tai asumaan ryhmäkodeissa. Laitospaikkaa on erittäin vaikea saada nykyään, koska paikkoja on vähennetty. Mutta näistä vanhemmista downeista voin sanoa, että kukaan ei pystyisi asumaan edes tuettuna. Ja heitä on meillä aika monta. Joten älä viitsi leikkiä asiantuntijaa, koska ilmiselvästi sinulla ei ole kokemusta alalta.

missä laitoksessa olen töissä.

Mutta olen työskennellyt kolmessa isossa laitoksessa ja kaikissa on ollut hyvin matalatasoisiakin downeja.

Kerro sinä näin julkisesti, missä Suomen isoimmassa laitoksessa ei downeja ole.

Vierailija
32/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sanotaan vaikka näin, että Etelä-Suomessa.Siellä missä oli ei ainakaan kolme vuotta eikä muutama vuosi sitä ennen ollut kuin yksi down.

Mutta kyse on nyt siitä, onko down aina söpö ihminen, joka osaa tehdä töitä ja pärjää yksin. Näitä ei enää ole, koska sikiöseulontojen takia downit abortoidaan. Toiseksi, laitokseen ei enää saa kovin helposti ja vanhemmat väsyneinä hoitavat itse matalatasoiset downitkin.

Mutta ei tarvitse mennä kuin 90-luvulle niin matalatasoisia downeja oli paljon vuodeosastoillakin ja liikuntakyvyttömien osastoilla ja sairaalaosastoilla.

se 28 vuotta laitoshoidossa alalla työskennellyt.

Vierailija
33/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta todellakin olen hoitanut ja avustanut ja ohjannut kymmeniä downeja. Ja olen ollut aitiopaikalla siellä laitoksessa näkemässä ketä siellä asuu. Ja kyllä minusta voi todenmukaisesti sanoa, että downit eivät ole laitoshoitoa vaativia yleensä. Kyllä downeja kuitenkin sen verran paljon syntyy nykyäänkin, että kaikki tasot tulevat näkyviin. Minulla ei ole mitään henkilökohtaista syytä valehdella tässä asiassa. On olemassa hyvin vaikeasti sairaita ja huonokuntoisia kehitysvammaisia, mutta he ovat muita kuin downeja.

Vierailija
34/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otathan huomioon sen, että nykyään downien kuntoutus on ihan toista luokkaa kuin mitä se oli esim. 20 vuotta sitten. Eli downeille annetaan alusta asti paremmat edellytykset pärjätä elämässä ja oppia asioita. Että todella "heikkotasoisia" downeja ei nuoremmissa ikäluokissa oman kokemukseni perusteella ole niin paljon kuin vanhemmissa.

Vierailija
35/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on jo yksi kehitysvammainen lapsi ja se riittää.

Vierailija
36/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivon niin etten joudu siihen tilanteeseen.

Vierailija
37/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä maailma on pelkästään terveillekin tarpeeksi vaikea paikka elää.

Vierailija
38/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessa sitä on niin eri mielentilassa, että en voi varmasti sanoa mitä silloin ajattelisin. Olen kerran ollut valinnan edessä, onneksi sitä ei silloin tarvinnut tehdä (osoittautui tuulimunaksi).

Periaatteessa nykyisenlainen elämä kävisi ihan mahdottomaksi eli joutuisin ainakin luopumaan urasta.

Vierailija
39/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kauan kuin abortin voisi tehdä kaavinnalla.

Vierailija
40/91 |
12.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin. niin kauan kuin abortin voisi tehdä kaavinnalla.