Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kieltäytyä kohteliaasti (haltija)kummiudesta.

Vierailija
09.10.2010 |

Kysyjänä kälyni, miehen ainoa sisko. On monta syytä miksei haluta, ei haluta olla tekemisissä tämän perheen kanssa yhtään enempää kuin on pakko.

Miten voimme toimia mahd. kohteliaasti, jos haluamme vetäytyä koko hommasta?

Ajatuksia?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen Tuhkimosta se hyvä kummitäti. Että bibedi bobedi buu vaan.

Tarkoitettaneen siviilikummia, eli kummia sellaiselle lapselle, jota ei liitetä kirkkoon.

Vierailija
2/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lapselle kostatte? Hän on sinun (mahdollisten?) lastesi serkku ja miehesi lapsen eno. Yleensä noin läheisen sukulaisen kanssa ollaan joka tapauksessa tekemisissä, oli sitten kummilapsi tai ei.

tekemisissä niin vähän kuin mahdollista vaikka läheisiä sukulaisia ovatkin. Miehen veljen vaimo on yksinkertaisesti kamala ihminen. Välit kohteliaat silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan edes voi esittää tuollaisen kysymyksen. Hävetkää!!

Vierailija
4/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleen Tuhkimosta se hyvä kummitäti. Että bibedi bobedi buu vaan.

naur!

Vierailija
5/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti hän kuitenkin arvostaa veljeään ja veljen vaimoa, koska omalle lapselleen kummeiksi pyytää. Eli inhon tunne ei varmastikaan ole vastavuoroinen?

Vierailija
6/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummin tehtävähän on opettaa kummilapselle uskon asioita ja olla näissä tukena - noin niin kuin kristillisesti ajateltuna.

Ei kai sitä voi kristittyä ihmistä vaatia kertomaan lapselle ateismista, mennikäisistä, islamista tai haltijoista. Ihan siis riippuen siitä, mikä on vanhempien näkemys.

Kyllä minä haluaisin ainakin kuulla, mikä on vanhempien kommentti tähän kummiuden henkiseen puoleen, vaikken kehtaisikaan kieltäytyä hommasta. Harva kai sanoo, että kahjoja pitäisi saada. Ja aika oudolta kuulostaa sekin, että haluaisi, että sellainen aikuinen, jonka kanssa ei itsekään tule vaivatta toimeen, tulisi kummilapselle läheiseksi aikuiseksi...

Vierailija
7/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ette suostu, koska kyseessä ei ole oikea kummius. Itse en haltiakummi juttuja ole ymmärtänyt lainkaan, enkä aio suostua yhteenkään pyyntöön siihen vedoten. Oikeaksi kummiksi voin toki ryhtyä mikäli pyydetään.

Vierailija
8/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysyisin ensin, mitä tuolla haltijakummilla tarkoitetaan, eli mikä tuollaisen kummin tehtävä olisi. Veikkaanpa, että ei ole mitään järkevää selitystä siihen. Jos sanoisivat, että olla lapselle tärkeä henkilö, sanoisin, että en ehkä koe olevani oikea ihminen siihen, tai että voisin yrittää olla tärkeä henkilö ilman minkäänlaista keinotekoista kummiutta.

Jotekin siis vetoaisin tuohon, että kyseessä ei ole oikea kummi.

Vierailija
9/34 |
10.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos joku haluaa vielä sanoa jotain, niin kyllä tsekkaan ketjua vielä muutaman päivän ajan.

Vierailija
10/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksiköhän alunperinkään haluavat sinut kummiksi :( Voi raukkoja eikö heillä ole muita? Kieltäydy sinä, toivottavasti miehesi edes suostuu.

Vierailija
11/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on vielä vähemmän innostunut kuin minä. Ja jos joku on tyly, niin se on käly ja etenkin hänen avomiehensä, joka on silkka paskiainen, tosi törkeä appivanhemmillemme ja moukka ylipäätäänkin.

ap

Vierailija
12/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos kyseessä on haltijakummi, niin se ei edes ole pakollinen. Vaikuttaa, että haluavat saada teidät lahja-automaatiksi.

Vierailija
13/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja itse asiaan.

Kieltäydy niin kohteliaasti kuin mahdollista, ja jos käly loukkaantuu, niin sille ei voi mitään. Minusta ainakin on reilumpaa kieltäytyä kuin suostua pitkin hampain. Voi olla ettei käly sitä näin nää, mutta sille ei vaan voi mitään...

Vierailija
14/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun me olemme tällaisia kirkkoonkuuluvia ja kokemusta meillä mun kummitytön verran, joka on jo aikuinen. Hänen elämäänsä olemme osallistuneet paljonkin, ja tosi paljon nyt, kun me molemmat opiskelemme yliopistossa, minä toista ja hän ekaa tutkintoaan.

Ja mikä sellaisen haltijakummin rooli on itse nimenantotilaisuudessa?

ap

Vierailija
15/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi millään halunnut kerran kummiksi mutta lapsen vanhemmat ikään kuin "pakottivat" minut siihen eli ei jätetty vaihtoehtoa. Ei kai oikeen kysyttykään onnistuuko vaiko ei.

Lopputulos, en tiedä oikein lapsen syntymäpäivää, ei ole koskaan kutsuttu synttäreille tms. Minulla ei ole mitään suhdetta lapseen. Juuri tämän takia en halunnut kummiksi kun tiesin mihin tämä johtaa.

Kyseessä hankala sukulainen joka oli päättänyt että kummi olen minä (varmaan pakollisuuden vuoksi)

Itse antauduin painostuksen alla mutta mitä siinä olisi voinut sanoa - se kiinnostaa minuakin!

Vierailija
16/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kastamattomassa nimenantotilaisuudessa. Puhdasta matkimista, halutaan juhlat ja rituaalit ja lahjat, muttei sisältöä.

Vierailija
17/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekemisissä, niin kieltäydy mahd. tylysti. Miksi edes ajattelet jotain kohteliasta kieltäytymistä, jos ette ole kiinnostuneet sukulaistenne kanssa olemaan väleissä? Sano vaikka "ei kiitos, sillä emme halua olla teidän kanssanne tekemisissä yhtään enempää kuin on pakko".

Vierailija
18/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisi lapselle "kostaa" olemalla poissaoleva kummi. Mutta kun nämä ihmiset ovat sellaisia, ettei heidän kanssaan yksinkertaisesti voi olla tekemisissä.

Voisiko sanoa, että lapsi ansaitsee enemmän läsnäolevat ja läheisemmät kummit?

ap

Vierailija
19/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää välit ns sivistyneinä. Appivanhemmat ovat kultaisia, ja he murehtivat tätä perhettä siinä kuin mekin, mutta ovat kuitenkin enemmän tekemisissä.

ap

Vierailija
20/34 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kysymästä ja luottamuksesta. Mietimme miehen kanssa asiaa ja tulimme siihen tulokseen, että emme ota haltijakummipyyntöä vastaan.

Jos kysyy, miksi. Sanotte, että ette halua. Sitä paitsi ette ymmärrä koko haltijajuttua. Olettehan jo lapsen sukulaisia ja sillä lailla mukana lapsen elämässä.

Eli sanot suoraan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän viisi