Kävin lenkillä melko uudella ok-taloalueella ja kyllä mä ihmettelin miten ihmisillä on varaa tuohon
Monen uuden uutukaisen ok-talon pihalla oli autojakin vähintään 2 kpl. Onko ne saaneet perintöjä vai onko ihmisillä todella noin hyvät palkat?
Kommentit (393)
Hyvät palkat niin saa pankista lainaa.
Itse ihmettelen työkavereita. Useita matkoja vuodessa, hienot autot ja omakotitalot. Heillä tosin puolisot, ja itse olen yksin, mutta kuluttavat aivan älyttömästi rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Osalla on, osalla ei.
Kun sitten jos katson täältä päin myytäviä ok-taloja niin noiden hintapyynnöt on vähintään puoli miljoonaa. Siis että noin paljon rahaa kiinni seinissä? Sitten siellä välissä on satunnaisesti jotain alkuperäisasutustakin, ok-taloja vuosikymmenten takaa. Yhtäkin katsoin että tuohan olisi sopivan pieni itsellekkin mutta varmasti sitten jos se joskus myyntiin tulisi, pelkän tontin hinnalla. Oli sen verran ränsistyneen näköinen ulkoa että tuskin siihen on tehty mitään ylläpitoremontteja tässä vuosien varrella. Onkohan se noilla hulppeilla ok-taloilla sama kohtalo sitten?
Perintöä ei ole eikä tule, ei edes tukiverkkoja. Ite rakennettu verellä ja hiellä, joka vuosi jotain lisää kotiin ja pihaan
Veroja maksettu niska limassa tavallista työtä tehden. Älkää olko ainakaan kateellisia
Käydään kumpikin töissä. Ekat asunnot ostettu parikymppisinä.
Ei niillä olekkaan vaan kaikki on ostettu lainarahalla
Samaa olen ihmetellyt. Ja kun ei velkaakaan saa kaikki, pitää olla jotain takuita ja hyviä palkkatuloja.
Nykyään pitää olla hyvät vakuudet. Nuoret aloittavat asuntosäästämisen.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihmettelen työkavereita. Useita matkoja vuodessa, hienot autot ja omakotitalot. Heillä tosin puolisot, ja itse olen yksin, mutta kuluttavat aivan älyttömästi rahaa.
Mun työkaverit taas jatkuvasti selittävät että täytyy olla super halvat eväätkin ja antavat ymmärtää että rahaa ei olisi mutta silti on lemmikkejä, autoja ym että sinnekkö se raha menee ja eletään kädestä suuhun. Itse yksineläjänä säästän kyllä monta sataa mutta reissaan kaikki ne rahat kun ei ole mitään muutakaan mihin sitä upottaisi (ei siis autoa/lemmikkejä saati näitä hulppeita asumuksia)
Ei lainaa saa jos ei ole pitkää määräaikaisuutta tai vakinaista työsuhdetta.
Ne on pankin taloja ja autofirmojen autoja.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan elämäksi. Haudassa ei tarvi enää kuluttaa, eikä matkustella.
Talo ostetaan pankkilainalla ja autot on työsuhdeautoja.
Ja siis itsellä / omassa tuttavapiirissä tekisi tiukkaa hankkia edes sitä kaasugrilliä joka näiden takapihoilla järjestäen oli!
Vierailija kirjoitti:
Käydään kumpikin töissä.
Ekat asunnot ostettu
parikymppisinä.
Kerrotko tarkempaa tietoa neuvoksi. Miten tuo mahdollista.
Niinpä. Olisi kiva kuulla millaisilla tuloilla ostetaan yli 300000 e asuntoja ja miten tuohon on päästy?
Minun ja mieheni yhteiset bruttovuositulot ovat noin 130000e. Asunnon hinta oli noin 250000e eikä yhtään kalliimpaan olisi rahaa. Kaksi vanhaa autoa ja kaksi teiniä.
Käyvät töissä, hoitavat taloutensa järjevästi.
Turhaa kadehdit.
Osalla on, osalla ei.