Koomista, että joskus näkee todella yksinkertaisia ihmisiä, jotka pukeutuu tai sisustaa todella taidokkaasti.
Oon aina ihmetellyt, mistä sitä älyä siihen sitten löytyy? Jos muuten ei todellakaan leikkaa.
Kommentit (30)
Jos ainoa lukemistosi ovat muotilehdet (tai sisustus-) ja ainoa harrastuksesi kaupoissa kiertely, niin varmasti sieltä tarttuu jotain päähänkin. Yksinkertaisiksi luokiteltavilla ihmisillä ei välttämättä riitä kapasiteettia kiinnostumaan muista kuin näistä pinnallisista asioista. Minäkin tunnen vastaavasti näitä 19:n mainitsemia todella älykkäitä ihmisiä, jotka eivät juuri välitä vaatteidensa tai sisustuksensa muodinmukaisuudesta, vaan ehkä enemmänkin toimivuudesta. Heillä on yleensä monia muita kiinnostuksenaiheita, eikä välttämättä aikaakaan sipsutella kaupoissa sovittelemassa vaatteita. Jos heidät laitettaisiin kuukaudeksi pänttäämään pelkkää muotia, he varmasti osaisivat pakon edessä sisustaa ja pukeutua aivan siedettävästi - he vain eivät koe sitä oleelliseksi.
Silti vaatteet näyttävät hyviltä ja harkitusti valituilta. Mitäs nämä ihmiset sitten ovat?
Olen kiinnittänyt huomion samaan. Myös eräs todella yksinkertainen tuntemani ihminen on lahjakas taidemaalari. Kun ekan kerran tutustuin häneen, suui loksahti auki kun näin "tyhmän bimbon" maalaukset.
Todella monet hyvin yksinkertaiset ihmiset ovat esteetikkoja, sisustavat tyylikkäästi ja osaavat pukeutua.
Minäkin olen erehtynyt pitämään sellaisia ihmisiä yksinkertaisina joita parempi olen joissakin asioissa. Se on omaa tyhmyyttä jos ei tajua miten monenlaisia lahjakkuuksia voi olla olemassa.
Melkein 10 vuotta vanha keskustelu sitte nostettu esille :D:D:D parasta :D
Siis ei siinä, kiinnostava aihe kuitenkin.
Mä oon kiinnittänyt huomiota samaan, huomaa joskus että ihmiset joille ei ole välttämättä kauheasti ns. älyä suotu, pitävät paikat puhtaina ja tip top. Mä luulen että tässä vois olla vähän kyse siitä että kun ei ole ns. älykäs ja ajatteleva tyyppi, keskittyy yksinkertaisiin asioihin kuten kodin puhtaana pitämiseen ja pukeutumiseen.
Usein älyköillä on kodit huiskin haiskin eikä viitsitä tuhrata turhaa aikaa johonkin siivoamiseen tai pukeutumiseen, kun maailmassa on niin paljon kiinnostavampia ja tärkeämpiäkin asioita joihin aikansa ja huomionsa keskittää.
En kuitenkaan yleistä. Ei aina mene näin mut usein kyllä.
Mun on aina ollut vaikea tajuta miten moni sellainen, joilla on matikassa vaikeuksia, pystyy tekemään mitä upeimpia neuleita ja virkkauksia. Niissähän ohjeet ovat välillä hyvinkin matemaattisia.
Mun kaverilla on paljon ns. kognitiivisia vaikeuksia, mutta hänellä on loistava tyylitaju sekä pukeutumisen että sisustamisen suhteen, samoin hän on hyvä tekemään käsitöitä.
Heillä on enemmän aikaa käsissään. Toinen on se, että iso osa vain kopio jotakin tyyliä, on se sitten vaate- tai sisustustyyli, eikä se nyt niin suurta aivokapasiteettia vaadi.
On niitä edelläkävijoitäkin.
Samoin vähän yksinkertaisempi tyyppi saattaa olla liikunnallisesti todella lahjskas, siis esim. Loistava tanssija joka hallitsee todella aistikkaasti kehon kaikki liikkeet ja linjat. Tai musijaalisesti todella lahjskas.
Tämä keskustelu vain tukee ns. moniälykkyysteoriaa. Vaikka esim. Mensan testiä pidetään luotettavana suuntaa antavana testinä henkilön älykkyyden määrittelyssä, niin kyllä vain usein arkielämässäkin törmää ihmisiin, joilla on huomattavaa lahjakkuutta jossain asiassa, eli lahjakkuus on keskittynyt yhteen tai muutamaan asiaan, sitten taas ovat surkeita jossain toisessa asiassa. Yleisälykkyyttä taitaa olla vaikea oikeasti määritellä, meissä ihmissä on niin paljon erilaisuutta ja monimutkaisuutta.
Itse olen matemaattisesti lahjaton, mutta omaan hyvät ihmissuhdetaidot ja olen hyvin musikaalinen ja taiteellinen.
Mulla on voimakas kyky abstrakttiin ajatteluun ja pidän surrealistisista näytelmistä, David Lynchin elokuvista, progressiivisesta/taide rockista sekä jazzista sekä kaikenlaisesta oudosta ja kokeellisesta. Omaan siis kykyä todella monimutkaiseen ja kokonaisvaltaiseen ajatteluun, mutta en lähtis edes yrittämään mensan kuviopäättelytestiä, koska en ole yhtään looginen. Epäilen etten pärjäisi siinä erityisen hyvin.
Nykyaikana ajatellaan, että vaikka lahjakkuutta on monenlaista, niin kyvyt tuppaavat kasaantumaan tietyille ihmisille ja sillä perusteella esim. Mensan testi olisi pätevä "yleisälykkyyden" mittari, mutta itse epäilen sitä vahvasti!
[quote author="Vierailija" time="14.10.2005 klo 22:16"]
Oon aina ihmetellyt, mistä sitä älyä siihen sitten löytyy? Jos muuten ei todellakaan leikkaa.
[/quote]
Kehitysvammaisilla ihmisillä on sitä sydämen sivistystä prosentuaalisesti enemmän kuin meillä vammattomilla.
t. Kehitysvammaisten hoitaja
[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 21:11"]
Suvi pitkänen
[/quote]
Kuka?
Toisilla vain on joku erikoiskyky, mikä ei näy päälle.
Useinhan esim. downilaiset ovat erittäin hyviä jollain pienellä kapealla saralla ja muuten " yksinkertaisia" .
Äly, luovuus ja viisaus ovat eri asioita. Älykkyyskin jaetaan moneen eri osioon. Älykkyys ei myöskään ole vain peritty ominaisuus.
joilla on kotona paljon kukkia ja kaikkea hempeää.
Ei, en todellakaan osaa sisustaa. Enkä myöskään pukeutua. Minä olen tietenkin kateellinen+ihailen ihmisiä, joilla nämä taidot ovat. Pointtini olikin se, että joskus jotkut tod. yksinkertaiset ihmiset ovat kuitenkin todella kyvykkäitä joissain tuollaisissa jutuissa, ja se jollain tavalla häkellyttää. En tiedä miksi, ehkä se tosiaan on ihan älystä irrallinen asia. Mut jotenkin aattelisin, että siihen tarvitaan älyäkin, että oppii sisustamaan tms. ap
Eli ei ne ihmiset ihan idiootteja ole. Ei kannata panna ketään halvasta.
Hän on puolentoista vuoden ikäisestä itse osannut valita vaatteensa sävy sävyyn. Kasvaessaan hän on oppinut yhdistämään esimerkiksi vastavärejä todella taitavasti ja lisäksi sisarensa on opettanut hänet valitsemaan vaatteensa kuten muutkin teinit.