Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Paljon D-vitamiinia päivässä, jotta huomaa terveysvaikutukset?

Vierailija
08.10.2010 |

eikä maksa vielä mene pilalle? jollain palstalla porukka kertoi syövänsä D-vitamiinia aina 100 mikrogrammaan asti per päivä, useimmat luokkaa 50 mikrogrammaa...

Suositushan on nyt alle (?) 10, mutta THL harkitsee sen nostamista, koska kuulemma alkaa olla painavaa näyttöä että kyseinen vitamiini suojaisi influenssoilta, lisäisi vireyttä ja kohentaisi ihoa (mm. atoopikot).

Ostin tänään pillereitä, joissa 20 mikrogrammaa/kpl, mutta uskaltaako ottaa enemmän kuin 1 kpl/päivä? Syön muutaman kerran viikossa kalaa.

Niin ja kärsin siis väsymyksestä, alavireydestä, iho-ongelmista ja jatkuvista lenssuista näin syys-talvikaudella.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veriarvojen mittaus tehtiin mulla kirurgisessa sairaalassa (ja itseasiassa mun tietämättä) eli sain sen yhteiskunnan piikkiin, mutta luulisin, että ei tuo miehen tutkiminen (menee siis yksityisesti) varmaan 40 euroa enempää tule maksamaan. Yksi verikoehan se vain on. Lähete tosin pitää saada, joten jos ei ole muuta asiaa, niin voinee vaatia sitten vielä jonkun yleislääkärikäynnin päälle.

Niin ja meillä käytetään lähes aina ihan luontaistuotekaupoista saatavia öljykapselin muodossa olevia d-vitamiineja. Niissä on 20-25 µg. Sellaisia syötän siis lapsillekin ja itse vedän 2. Esim. D-pearls on meillä tykätty valmiste. Kaikkia kapseleita ei saa purra, joten niitä sitten en syötä 3-vuotiaalle kuitenkaan.

Vierailija
22/38 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

D3-vitamiini sama asia kuin D-vitamiini? Syön jotain Lidl:n ravintolisää, jossa mainittu D3-vitamiini??

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä, toinen n 10 mikrogramman tabletti, loput 7, 5 tulee multitabsista lisäksi mitä ravinnosta ja auringosta saan

Väsymys kaikonnut, alavireys kaikonnut, iho-ongelmissa ei suurempia muutoksia (varmaan suurempi annostus auttaisi, mutta pidän kohtuullisuudesta), mieliala huomattavasti parempi. Suosittelen.

Vierailija
24/38 |
08.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

D3-vitamiini sama asia kuin D-vitamiini? Syön jotain Lidl:n ravintolisää, jossa mainittu D3-vitamiini??

D-vitamiinipillereissäkin on joko d2:sta tai d3:sta, joista d3 on parempaa.

Vierailija
25/38 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietty maara eli jos otatte isoja annoksia niin jakakaa se useammalle kerralle paivassa. Eli nappi suuhun aamulla ja illalla parempi kuin kaks kerralla. Lisaksi pitaa ottaa jotain rasvaa, koska muuten ei imeydy.

Itse syon 4x annoksia (laakarin maarays) ja verikokeilla seurataan arvoja jatkuvasti (muu syy). Eli voi aika huoletta ottaa reilusti isomman annoksen, 2-5X nykysuosituksen verran.

Vierailija
26/38 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siten, että aamulla otan raskausvitsun ja yhden muistaakseni devisolin, joista tulee yhteensä 30 mikrogrammaa ja samalla otan kalaöljykapselin. Illalla otan vielä mustaherukkaöljykapseleiden kanssa yhden devisolin (20 mikrogrammaa). Kesän söin pelkkiä raskausvitamiineja ja aloin syyskuussa käyttää sitten tuota pelkkää d-vitamiinivalmistetta lisänä. Ainakin toistaiseksi olen pysynyt terveenä, vaikka kaikki muut meidän perheestä on sairasteneet pitkäkestoisen ja ikävän flunssan. Ennen olen ollut tosi herkkä saamaan kaikki mahdolliset flunssat, joten ehkä tuo d-vitamiini vaikuttaa parantavasti vastustuskykyyn.

Vierailija
27/38 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä uskallan kohta lisätä lastenkin annostusta vähäsen.

Vierailija
28/38 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

, Ottakaa n. 100 mkrg, niin huomaatte eron.

Itse otan päivittäin 50-100. Lapsille annan iästä riippuen 20-50 mkrg/päivä

Vierailija
29/38 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

apteekista sanoi että kumpaa vaan...ostin sitten lapselle jekovitia (d2). pitäiskö antaa lisäksi d3?

Vierailija
30/38 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kait se on hyvä määrä?

Vierailija
31/38 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka syö d3 vit. itse ja mies 40-60 mikrogrammaa päivässä ja lapsille annan 20-40 vaihdellen.

Vierailija
32/38 |
09.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on niin tietämättömiä. d3 eli eläinperäinen imeytyy paremmin ja se on sitä samaa, mitä ihmiselläkin, eli eläimellä, muodostuu ihon rasvassa/sen avulla auringonvalon vaikutuksesta. Purkki-d3 on saatu lampaiden villan rasvasta, olen lukenut.

Vierailija
33/38 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. nostelija

Vierailija
34/38 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on vienyt meidän perheeltä räkätaudit.

Vierailija
35/38 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy edes kesäisin järvessä, ellei se ole vähintään 28 asteista. Meressä en ui Suomessa lainkaan.

Vierailija
36/38 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy edes kesäisin järvessä, ellei se ole vähintään 28 asteista. Meressä en ui Suomessa lainkaan.

liikaa kun maksa sanoo poks.

Minun medialukutaitoni ei ainakaan riitä lukemaa ulkomaisia d-vitamiini tutkimuksia ja tietämään mitkä niistä ovat luetettavia, siksi meillä syödään d-vit suomalaisten suositusten mukaan ja käydään avannossa, ei siitä ainakaan ole mitään haittaa terveydelle, vaikka ei siitäkään mitään tieteellistä tutkimusta ole tehty;), ihan empiirinen omaa perhettä koskeva.

Vierailija
37/38 |
19.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päivässä kuluneen vuoden ajan, sitä ennen pari vuotta n 20-25 mikroa/vrk. Kävin mittauttuamassa d-vitamiinipitoisuuden ja tulos oli 159 nmol/ltr, mikä on riittävä. Ei flunssia ja muutenkin hyvä olo. Aion jatkaa samalla linjalla. Lisäksi syön omega3:sta.

Vierailija
38/38 |
20.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä tuollaisella mittarilla teet?

Näyttää rasvaprosentit, varsinkin sisäelin rasva on haitallista.