On hulluutta elättää huijareiden pyörittämiä vakuutusfirmoja ottamalla lapselle vakuutus.
Ainakin Helsingissä pääsee HYKS:in Lastenklinikalle akuuttitapauksissa ilman lähetettä ja arkipäivinä voi viedä lapsen neuvolaan jos sairastuu. Neuvolakäynnit ovat ilmaisia. Vain idiootti ottaa lapselleen vakuutuksen.
Kommentit (52)
Niin empä tiedä...Meille tuli postissa juuri
esikoisen vakuutuslasku joka oli peräti 35 kuudelta kuukaudelta... Kyllä mä ainakin sen maksan ihan siitä iloista, että pääsee mahd.nopeasti tarvitaessa hoitoon! Vuosi sitten
migreeniepäillyn yhteydessä otettiin magneetti ja muuta kokeet jotka maksoivat lähes tuhat euroa.
Lääkäri totesi, että ette te pääsisi kunnallisella puolella migreenin takia näihin tutkimuksíin todennäköisesti ikinä!!!! Että, todella mielelläni maksan nämä muútamat kympit:)
etenkin jos on varaa tarvittaessa käyttää spesialisteilla ym. ilmankin. Sitäpaitsi jos perheessä on useampi lapsi niin esim. tuo 320 euroa kerrottuna esim. kolmella on jo tuntuva summa maksaa vain varmuuden vuoksi.. Mutta kukin käyttäköön rahansa miten tykkää, me maksamme mieluummin hoitokuluja ym. sitä mukaa jos niitä tulee eikä etukäteen vakuutusten muodossa.
Kuinkas paljon sitä rahaa on vuosien saatossa mennyt vakuutukseen? Veikkaisin, että enemmän kuin 600 euroa, jos lapsi ei ihan vauva enää ole.
Kyllä yksityisellä saa käydä ihan omallakin rahalla :)
Pojallemme täytyi laittaa putket korviin jatkuvan korvatulehduskierteen takia. Kunnallisessa kuukausien jonot ja yksityiselle päästiin seuraavana päivänä. Maksoi 600e joka meni vakuutuksen piikkiin. Eli ap, ole hyvä ja jonota vaan ja syötä lapsellesi antibioottokuuri toisen perään;) Korvatulehduskierre kuitenki aika yleinen vaiva.
Niillä vakuutusrahoilla käy yksityisellä hoidatuttamassa isommatkin vammat moneen kertaan.
etenkin jos on varaa tarvittaessa käyttää spesialisteilla ym. ilmankin. Sitäpaitsi jos perheessä on useampi lapsi niin esim. tuo 320 euroa kerrottuna esim. kolmella on jo tuntuva summa maksaa vain varmuuden vuoksi.. Mutta kukin käyttäköön rahansa miten tykkää, me maksamme mieluummin hoitokuluja ym. sitä mukaa jos niitä tulee eikä etukäteen vakuutusten muodossa.
lapsivakuutukset sekä tapaturma vakutuukset. Itselläni on myös tapaturma vakuutus.
Asutaan espoossa ja terveyskeskukseen ei saa aikoja ja jos saa niin yleensä päivystys aikoja, jolloin joutuu jonottamaan ainakin pari tuntia. Yksityiselle pääsee heti!
Jos sattuu jotain ja pitää lähteä Jorviin, niin sielä jonotus on monesti 5-8 tuntia! Yksityiselle pääsee heti.
Jos tarvitaan jotain tutkimuksia ym.. niin yksityisellä otetaan kaikki mahdolliset/tarpeelliset testit ja pyydettäessä ylimääräisiäkin. Terveyskeskuksessa vain pakolliset ja monesti jätetään ottamatta testejä, koska ne maksaa. Yksityisellä pääsee myös magneettikuvauksiin heti, jos tuntuu ettei joku vaiva parane. Julkisella puolella voit joutua odottamaan kuukausia.
Meillä lapset ovat sairastaneet paljon ja ollaan kyllä plussan puolella selkeästi. Itse olen myös loukkaantunut scootterilla kaatuessa, josta kiertyi loppupeleissä n. 2000 euron kustannukset ja hevosen selästä tippuessa kustannuksia tuli n. 1000 euroa. Vakuutus maksaa 40 euroa..
Kattaa kaikki kulut, ei omavastuita. Korvaa kaikki menetetyt palkkatulot täysmääräisinä, maksaa korvauksia kivusta ja särystä jne...
Ymmärrän kyllä jos joku ei halua vakuutusta ja haluaa jonottaa arvauskeskuksessa tuntukausia, mutta itse arvostan sitä, että pääsemme lääkäriin heti kun tarvetta ja tarvittaesas pääsemme erikois sairaanhoitoon HETI. Ei tartte odotella viikkoja/kuukausia..
Meillä
Pitää mennä helsinkiin varmaan lääkärille
Tuli mieleen tosta, että itse kun loukkasin käteni scootterilla kaatuessani, niin sairaala laskutti suoraan vakuutusyhtiötä ja itse ei tarvinnut kertaakaan maksaa mitään, mihinkään suuntaan. Minulla ei todellakaan olisi ollut extempore rahaa magneettikuvauksiin, joka maksoi melkein 800 euroa. (kun joku tuolla aiemmin puhui, että makselee niitä käyntejä sitten kun niitä tulee)
Kävin myös yksityisellä käsikirurgilla pari ekrtaa viikossa ja aina maksu olisi ollut reilu 100 euroa.
allergia- ja astma-asioissa vakuutukset maksaneet jo itse itsensä takaisin moninkertaisesti. Niin kalliita ovat lääkkeet, lääkärimaksut ym.
Meillä pojallemme tuli nivustyrä alle 2-vuotiaana. Viikon aikana tyrä paheni niin pahaksi, että sitä piti painella koko ajan takaisin. Painelusta huolimatta parina iltana tyrä meni niin kovaksi ja kipeäksi, ettei sitä saanut enää itse painettua takaisin.
Reilun viikon aikana kävimme Päijät-Hämeen keskussairaalan päivystyksessä 4 kertaa. Joka kerta käännytettiin takaisin ja todettiin, että nivustyräleikkauksia pienille lapsille ei tehdä päivystyksessä - ja kehoitettiin hakeutumaan lasten poliklinikalle. Leikkaava lääkäri oli kuitenkin ensin kongressimatkalla ja sitten sairaslomalla, ja kukaan muu ei koko sairaalassa suostunut ottamaan asiasta mitään vastuuta.
Kävin koko Etelä- ja Keski-Suomen yksityiset lastenkirurgit läpi saadakseni pojallemme mahdollisimman nopeasti leikkausajan. Nopeimman leikkausajan saimme lopulta kolmen päivän päähän. Leikkaus onnistui hyvin ja maksupuoli hoitui lapsivakuutuksesta omavastuuosuutta lukuunottamatta. Korvaus, jonka vakuutusyhtiöltä saimme vastasi n. 4 - 5 vuoden lapsivakuutusmaksuja.
Vaihtoehtona yksityisen kirurgian käytölle olisi ollut julkinen leikkausjono, johon siis poikani ei vielä ollut edes päässyt. Jos kyseinen vaiva päivittäisen kovan, jopa 2 - 3 tuntia yhtämittaa kestävän kiputilan lisäksi olisi aiheuttanut kuolion tyrälle menneeseen "hirttäytyneeseen" suolenmutkaan, niin tällöin olisi kyllä suostuttu leikkaamaan Päijät-Hämeen keskussairaalan päivystyspoliklinikalla. Olisi otettu samalla pätkä suolta pois... (päivystyspoliklinikan päivystävän lääkärin sanomana).
Jostain syystä lapsillamme on edelleenkin lapsivakuutukset.
on tietysti riskienhallintaa. Meilläkään ei ole vakuutusta ja nuoremman kanssa on juostu usean alan erikoislääkäreillä pääosin julkisella mutta myös privaattipuolella ja nyt ainakaan vielä ei ole tullut sellainen olo että vakuutuksesta olisi ollut mitään hyötyä. Paras asiantuntemus kuitenkin on yliopistosairaaloissa, ei privaattipuolella jos on jotain vähänkään erikoisempaa vaivaa. No putkitukseen olisi päässyt nopeammin yksityisellä, mutta ei se 2kk jono ainakaan meidän tapauksessa ollut mitenkään liian pitkä.
eipä pidä paikkaansa tuo sinun lause, että paras asiantuntemus yliopistosairaaloissa... ainakin pääkaupunkiseudulla. yleensä nämä parhaat lääkärit siis oikeat asiantuntijat ovat yosairaalassa sen verran korkealla tasolla (esim ylilääkäreitä) että harvat asiakkaat pääsevät juuri heidän vastaanotolle, mutta nämä samaiset parhaat lääkärit kyllä sitten pitävät yksityisvastaanottoa ja sitä kautta voit varmistaa, että saat sen yosairaalankin parhaiden lääkäreiden hoidon. Ja mennä suoraan sille parhaalle asiantuntijalle.
Toissa vuonna viikon aikana saimme kunnallisesta terveyskeskuksesta samalta lääkäriltä lapsillemme kaksi väärää (ylisuurta) reseptiä korvatulehduksiin, toisessa penisilliiniä tupla-annos ja toisessa puhelinreseptinä tulehduskipulääkettä 5-kertainen annos... Onneksi apteekissa osasivat hommansa, ettei tullut ikäviä jälkiseuraamuksia, mutta kertoo kyllä julkisen puolen terveydenhuollosta aika paljon (kun säästetään kilpailuttamalla lääkäripäivystyspalveluja ja otetaan mistä halvimmalla saadaan). Varmaan alueellisia eroja on huomattavasti ja uskon, että omassa kaupungissammekin on päteviä lääkäreitä, mutta silti... Eli tuon tapauksen jälkeen olemme kyllä kääntyneet yksityisen lastenlääkärin puoleen ihan pienemmissäkin vaivoissa, jos vain on aikoja löytynyt.
Tuli mieleen tosta, että itse kun loukkasin käteni scootterilla kaatuessani, niin sairaala laskutti suoraan vakuutusyhtiötä ja itse ei tarvinnut kertaakaan maksaa mitään, mihinkään suuntaan. Minulla ei todellakaan olisi ollut extempore rahaa magneettikuvauksiin, joka maksoi melkein 800 euroa.
Siis jos ensiapuun joutuu esim. onnettomuuden vuoksi, siitä peritään käyntimaksu, joka kattaa kaikki tutkimukset. Ei sitä magneettikuvaa olisi tarvinnut erikseen alkaa maksaa! Vakuutuksen ottajat eivät useinkaan tunnu olevan kärryillä siitä, mitä terveydenhoito Suomessa oikeasti maksaa, kun "kaikki menee suoraan vakuutuslaitoksen piikkiin".
Itse olen ravannut neurologin vastaanotolla ja tutkimuksissa ihan julkisella puolella ja aina olen maksanut vain sen käyntimaksun. Kalliiksi sekin tietysti voi tulla, jos käyntejä on paljon. Mutta usein ne ajoittuvat sitten samaan syssyyn, jolloin käyttöön tulee maksukatto (johon muuten myös lasten kulut kirjataan).
Kahdella lapsella meillä ei ole vakuutusta, kuten ei itsellämmekään. Toinen on joutunut turvautumaan pari kertaa erikoislääkäriin, jolloin käytimme häntä yksityisellä. Sitä kautta saimme kuitenkin lähetteen julkiselle puolelle ja nyt homma etenee hienosti (ja ilmaiseksi) sitä kautta. Erona on kyllä sekin, että me emme kiikuta lapsia heti lääkärille jos vähän korvaa särkee tms., vaan hoidamme kotikonstein perusjutut. Panostamme ennaltaehkäisyyn, eli syömme terveellisesti, liikumme paljon ja lapset nukkuvat pitkät yöunet.
Olen aika varma siitä, että jos olisi vakuutus, lapset kävisivät lääkärillä huomattavasti useammin, varmuuden vuoksi.
Mutta jokainen tyylillään!
Ennen puhallettiin lapsen korvaan piipun / tupakan savua, jotta kipu lähtisi. 33, millaisia teidän kotikonstit korvasärkyyn ovat?
yksi lapsi ja vakuutus on joka vuosi ns. maksanut itsensä takaisin eli vakuutus on korvannut meille kuluja, jotka ovat olleet noin kolme kertaa suuremmat kuin vakuutusmaksu.
Meidän lapsemmekin on kohtuu terve, mutta ne kerrat, kun on lääkäriä tarvittu ovat olleet ilta-aikaan/ juhlapyhinä ja on kyllä ollut aika ruhtinaallista marssia yksityiselle lääkäriasemalle ja mennä esim. 5 minuutin jonotuksella röntgeniin. En epäile yhtään, etteikö julkisella puolellakin asiat hoituisi, mutta se joka väittää, että hoituisivat siellä yhtä kätevästi ja nopeasti, ei tiedä mistä puhuu. Ainakaan täällä Vantaalla.
Ja neuvolat eivät kyllä ota mitään äkkisairastapauksia vastaan, kokeiltu on. Siellä suurin piirtein alettiin huutaa, että kuka ihme teille on sanonut, että tänne voisitte tulla, kun kerran yritettiin lapsen palovammaa siellä hoidattaa. Mutta yksityisellä lääkäriasemalla tuokin hoitui ystävällisesti saman tien.
esikoisella on synnynnäinen sairaus joka on vaatinut pari leikkausta. Kaikki sairauteen liittyvä on hoidettu Lastenklinikalla, mutta kyllä niistä sairaalapäivämaksuista ja poliklinikkakäynneistä on joka vuosi kertynyt enemmän maksettavaa kuin vakuutusmaksusta! Joten meidän kohdallamme vakuutus on ollut tosi hyvä vaikka olemmekin käyneet pääasiassa julkisella puolella!
Ollaan keskituloisia. Meillä ei ole vakuutusta, emmekä koe sitä tarpeelliseksi. Julkisella puolella on hoidettu putket korviin ja kitarisat pois kohtuullisella jonottamisella. Siinä on tietty taktiikka, miten ne jonot lyhenee ihan silmissä :)
Lasten ja nuorten sairaalan päivystys on loistava asia. Ja päiväaikaan omalta terveysasemalta saa lähetteen lapselle melko kivuttomasti lastenklinikalle.
Pari kertaa on käyty tarkastuttamassa korvat yksityisellä. Ollaan oltu reissuun lähdössä ja edellisenä iltana lapsi on valittanut korviaan. Yksi normaali lääkärikäynti ei maksa niin paljon, etteikö siitä selviäisi ilman vakuutustakin.
Pojallemme täytyi laittaa putket korviin jatkuvan korvatulehduskierteen takia. Kunnallisessa kuukausien jonot ja yksityiselle päästiin seuraavana päivänä. Maksoi 600e joka meni vakuutuksen piikkiin. Eli ap, ole hyvä ja jonota vaan ja syötä lapsellesi antibioottokuuri toisen perään;) Korvatulehduskierre kuitenki aika yleinen vaiva.
pojalla oli infektiokierre 2-vuotiaana, ratkaisuna oli nielu- ja kitarisaleikkaus. Julkisella puolella (Hki) oli lähes 4 kuukauden jono, yksityiselle päästiin alle viikossa. En käsitä miten joku voi väittää että julkinen ja yksityinen pelaisi yhtä hyvin täällä pk-seudulla! Mitä teillä on sitä vastaan että jollakulla on varaa ottaa lapselleen vakuutus ja nauttia siitä luksuksesta että saa itse valita mille lääkärille menee ja milloin?
Koska haluan käyttää tiettyä lääkäriasemaa, jossa hyvät, tutut lääkärit. Sinne pääsee 24h. Itse asiassa sijaitsee meidän kotoa paremmalla paikalla kuin nuo julkiset laitokset. Ja kotikuntamme terveyskeskukseen ei pääse helpolla.
lapseni vakuutus maksaa aivan murto-osan siitä, mitä maksan autovakuutusta --- harvoin sitä autovakuutusta olen tarvinnut - en kai ikinä.
Mutta lapsen vakuutusta olen tarvinnyt, enkä koe maksavani TURHASTA -- en sittenkään, vaikka en lekuripalveluita/lääkkeitä tarvitsisikaan.
Kun joku painaa mieltä, niin mieluummin varaan suoraan yksityiseltä ajan sen alan spesialistille kuin menen terveyskeskukseen, jossa en pääse suoraan spesialistille.
Ja vakuutus maksaa myös kunnallisen puolen maksut - ei sielläkään kaikki ilmaista ole.
Lääkkeet saa myös vakuutuksen kautta.
Maksan vuodessa lapsen vakuutuksesta noin 180 euroa + oma vastuu noin 140 vuodessa eli noin 320 vuodessa.
Kyllä mä mieluusti maksan siis 320 euroa vuodessa siitä, että käytän lapsen sillä lääkärillä jolla haluan + lääkkeet. Ja jos sitten joku vuosi jää vähemmälle käyttämiselle - niin ei haittaa.
Verrattakoon, että autosta maksan vuodessa vakuutusmaksuja liki 900 euroa - omavastuut on hiukan eri luokkaa. Ja auton vakuutusta en ole tarvinnut.
Kun on vakuutus, niin eipähän ikinä tarvii ainakaan ajatella, että "voi kun olis vakuutus" - esim. kitarisaleikkaus (meilläpäin jono oli aikas pitkä, mutta yksityisellä pääsimme samalla viikolla).
Kerran olen meilläpäin käynyt jonottamassa kunnallisen yöpäivystyksessä - 4 tuntia jonotettiin ja kandi ei osannut sanoa sitä eikä tätä. Sen jälkeen en ole meidän kunnan päivystyksiin mennyt - vaan suoraan vähän pidemmälle yksityiselle.
Eli siis minä en ajattele, että lapsen vakuutus on TURHA - ainakaan sen rinnalla, mitä maksetaan autojen vakuutuksia. Aika pieni maksu tuo on.