Onko täällä oikeasti ihmisiä jotka ovat laihtuneet pelkällä vähähiilarisella dieetillä?
Kommentit (62)
Mä laihduin 11 kiloa 3,5 kuukaudessa liikuntaa harrastamatta, siis ainoastaan karppauksen avulla. Ja kroppa voi muuten karppiruokavaliolla paljon paremmin kuin aiemmalla vähärasvaisella. Poissa ovat vatsakivut, ihottumat ja univaikeudet. Myös mieliala on parempi kun ei tule verensokerin heittelyitä perunan, pastan ja leivän ansiosta.
olisi pelkästään kalorijuttu, niin läskit vaan lihoisivat ja lihoisivat ja tulisivat ties kuinka painaviksi. Keskitysleiriläiset taas olisivat kuolla kupsahtaneet nälkään ja laihtuneet pois lyhyessä ajassa. Kyllä kyse on myös siitä, miten elimistö nuo kalorit käsittelee, eli paljonko rasvasta yms. imeytyy ja paljonko poistuu imeytymättä. Nopeat hiilarit lisäävät insuliinintuotantoa, joka aiheuttaa rasvan varastoitumisen. Jos insuliinitaso ei pääse korkeaksi niin ruuasta ei imeydy niin paljon läskiksi. Eikös tämä ole karppauksen ja esim Montignacin dieettien idea? -Tina, joka on laihtunut 5 kiloa elokuun alusta liikkumatta yhtään sen enempää kuin ennenkään. Lipsunutkin olen aika paljon. ja kaloreja on taatusti tullut rutkasti.
Tosin insuliinin lisäksi tähän vaikuttaa mm. leptiini ja leptiiniresistenssi, johon vaikuttaa suuresti mm. fruktoosi, ja tämäkin vhh:lla jää pois:) ei ihmisen metabolia ole niin yksinkertainen kuin "syö vähemmän kuin kulutat" vaan siihen liittyy monta monta asiaa, suurimpinä hormoonituotanto, ja tähän vhh vaikuttaa eniten, tasapainottamalla sitä.
Ettei vaan totuus olisi se että syödään enemmän kuin ennen ja liikutaan vähemmän kuin ennen...ei niinkään hiilareista kiinni.
Taita se mitä syödään enemmän kuitenkin olla ensisijaisesti hiilaria tyyliin 'ei leipä lihota' soopa.
helpompaa niin? Tärkeintä mulle on ollut rasvan ja ennen kaikkea sokerin vähentäminen.
Vähärasvaisuus vain ei ole elimistölle terveellistä, vhh on. Ei vhh-dieetissä ole kysymys pelkästään laihtumisesta, vaan kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista!
ei todellakaan elimistö kaipaa aamupalaksi pekonia pärjätäkseen :D verisuonet eivät ainakaan kaipaa vaikka jonkun mieli ehkä kaipaa...mä syön vähärasvaista ruokaa ja rasvan saan esim kalasta. Riittää oikein hyvin !
Mun isäni on ikänsä syönyt sellaista ja sen huomaa valitettavasti. Ylipainoa 40kg ja diabetes diagnosoitu juuri. Lääkäri suositti vähärasvaista ja sokeritonta ruokavaliota...hiilareita saa syödä normaalin märään eli perunaa joka päivä sekä tummaa leipää jonkin verran.
ei todellakaan elimistö kaipaa aamupalaksi pekonia pärjätäkseen :D verisuonet eivät ainakaan kaipaa vaikka jonkun mieli ehkä kaipaa...mä syön vähärasvaista ruokaa ja rasvan saan esim kalasta. Riittää oikein hyvin !
Karppaamalla voi laihtua saman määrän kuin ns. virallisterveellisellä ruokavaliolla, mutta huomattavasti nopeammin. Karppi joutuu luopumaan monesta, mutta vt. ruokavalio vaatii pitkäjänteisyyttä myöskin. Karppaus ei sovi kaikille!
Meinaan vaan että itse laihduin 4kk 16kg enkä tunne yhtäkään karppia joka olis laihtunut sitä nopeammin :D
laihtuu nopeammin :) kiitos! Sitä paitsi eikös sitä sanota että hitaampi laihdutus pysyvämpää laatua kuin nopea?
Millä logiikalla elimistö kaipaa sitä käristettyä pekonia?
Mun isäni on ikänsä syönyt sellaista ja sen huomaa valitettavasti. Ylipainoa 40kg ja diabetes diagnosoitu juuri. Lääkäri suositti vähärasvaista ja sokeritonta ruokavaliota...hiilareita saa syödä normaalin märään eli perunaa joka päivä sekä tummaa leipää jonkin verran.
Ehkä juuri siksi isälläsi on diabetes ja ylipainoa kun on syönyt pekonia JA PERUNAA.yms muuta hiilaripitoista. Hiilarit ja rasva yhdessä ovat tappava,ilman hiilareita ei. Ja lääkäri varmaankin suositteli tuon normaalin perunamäärän lisäksi insuliineja/tabletteja? HAH
Kun välttelee nimenomaan noita lisäaineita, niin kyllä se pekoni sinne kaupan hyllylle jää. Mutta sitä oikeaa rasvaa kyllä tarvii, ja nimenomaan sitä tyydytettyä.
onko tää sulle jokin uus asia? Ihminen myös keskitysleirissä kuoli nälkään aika helposti kun laihtui ja laihtui vaan kunnes elimistö lopetti toimimisen. Maailma on pullollaan 200kg ihmisiä jotka eivät lopeta ylensyömistä...kyllä se homman juju nimenomaan on kaloreissa.
Jos 1 kilo on noin 7000 kcal, niin on helppoa laskea, että kaloriteoria sellaisenaan ei selitä kaikkea. Jos keskitysleiriläinen sai ehkä 500 kcal päivässä (tätä en tiedä, mutta tuskin enempää?), niin viikossa olisi tullut vähintään 7000 kcal vajaus, eli laihtuisi vähintään kilon. Tästä seuraisi että vuodessa olisi laihtunut jo 52 kiloa ja aika moni siis hävinnyt maailmankartalta.
Läski taas, joka syö esim 3000 kcal päivässä saa siis viikossa ainakin kilon ekstraa. Tästä seuraisi vuodessa 52 kiloa ja kymmenessä vuodessa 520 kiloa. Näin ei kuitenkaan käy, eihän. Painon nousu ei jatku loputtomiin. 200 kiloinen olisi keijukainen tuhatkiloisiin verrattuna. Eli kyllä tämä taitaa olla sinulle uusi juttu, eikä minulle. Taisit missata pointin.
Tarkoitin vain, että jos kalorit sellaisenaan selittäisivät painon niin kävisi kuten kirjoitin edellä. Myöskin laihat ns. läpipaskot selittyvät erilaisella aineenvaihdunnalla.
Terveisin, 25
nutrauksella ja siitä jatkoin perus terveellisesti eli vähärasvaisesti hiilareita turhia sellaisia vältellen. ja lähti painoa hitaammin vielä 5kg ja tällä on pysytty.
Tää kertoo jo niin paljon! Jos isäsi jättäis noi perunat ja leivät, niin ei olis diabetestä eikä ylipainoa. Kipasepas isällen Antti Heikkilän kirja "diabeteksen hoito ruokavaliolla" Jos haluat, että isäsi elää jatkossakin.
laihtuu nopeammin :) kiitos! Sitä paitsi eikös sitä sanota että hitaampi laihdutus pysyvämpää laatua kuin nopea?
http://www.annals.org/content/153/3/147.abstract?aimhp
Ja tässä suomennettuna
http://sundqvist.blogspot.com/
Ja tässä myös tuodaan hyvin esille, että veriarvot yms. olivat vhh:lla paremmat, eli vhh on terveellisempää kuin vähärasvainen dieetti
Jokaisen laihduttajan sopii kokeilla vähähiilihydraattista ruokavaliota, sittenpähän sen tietää, toimiiko itsellä. Vai onko se hyvä syy jättää kokeilematta, jos se jollain ei ole toiminut?? Saa mässätä pullaa ihan entiseen malliin ja ajatella, että ei se varmaan olis mullakaan toiminut?
Vierailija kirjoitti:
Esim. perunamuussi ja jauhelihakastike. Millaista maitoa, millaista rasvaa ja paljonko, sehän vaikuttaa paljon? Mistä tiedän paljonko mun muussissa ja kastikkeessa on niitä hiilareita?
Noi ei todellakaan kuulu tähän ruokavalioon. Hiilarit lasketaan ihan punnitsemalla ja laskemalla ne hiilarit, ja siis lähinnä vain kasviksista otetaan ne hiilarit.Rasvana voita ja oliivi-ja kookosöljyä. Maitoa ei käytetä, vaan kermaa. Tai tilamaitoa.
Kaliumin takia on hyvä syödä VÄHÄN perunaa, mut laita siihen suolatonta luomuvoita, niin tulee hyvä. Suola kerää nestettä, mutta sitähän ei moni usko koskaan.
Olen laihtunut 15 kg vähähiilarisella.
Perunamuussin olen vaihtanut kukkakaalimuusiin, on hyvää.
Lisäksi vaikka kalaa tai jauhelihapihvejä ja kantarellikermakastiketta.
Aamulla en syö mitään, kahvia juon.
Lounaaksi vaikka munia voilla tai muuten.
Päivällinen illemmalla. Ei välipaloja. Pätkäpaasto tulee näin syödessä ihan luonnostaan. Helppoa.
Ne vaan makaa kaiket päivät. Ainoastaan silloin liikkuvat kun ruokaa saalistavat eli kerran viikossa tai harvemmin. Ei ne lihoo vaikka eivät liikuntaa harrasta kummemmin koska syövät vain lihaa ja sitäkään ei koskaan liikaa. Liikunnalla on pieni merkitys laihtumisessa, ruokavaliolla suuri.