En voi sille mitään, että mua ärsyttää tuttavani valinta!!
Pitkälle kouluja käynyt akateeminen -> päivääkään ei oo tehnyt alan hommia, vaan on alkanut pykätä kersoja ja ollut jo vuosia kotona. Ihan vaan elelee miehen rahoilla. Mies maksaa asuntoa, autoa yms. kun tämä pikkurouva hääräilee kotona mukuloitten kanssa onnellisena. Ainoat uutiset mitä sillä on, on tyyliä " No nyt tyttö teki kakat pottaan" ja " Tein tänään omenapiirakkaa" . Kehtaa vielä sanoa, ettei halua töihin ollenkaan, ettei häntä kiinnosta työelämä kun tämä arki lasten kanssa on " niin paljon palkitsevampaa" .
Tällaisiako maistereita Suomi tarvitsee? Tämänkö takia Suomi kouluttaa kalliilla rahalla naisia, että ne voivat sitten elää pikkurouvan elämää kyökin perukoilla? Tällaista " tasa-arvoa" en ymmärrä, en todellakaan. Miksi joillakin ei oo lainkaan yhteiskunnallista velvollisuudentuntoa?
Kommentit (68)
Siitä että toisella on huomattavasti parempi koulutus ja hänen ei tarvitse tehdä juuri mitään!
Hanki kunnon ammatti ja koulutus, jää kotia. Sinä haluat tasan samaa kuin ystäväsi.
tässä olikin kyse siitä että tämä maisteri-äiskä on ollut fiksumpi ja päässyt sisään yliopistoon ja nyt näyttääkin kaverista ärsyttävältä että se VAAN pusaa lapsia.
Voi kuulkaa ihmiset hyvät: kyllä täältä Suomesta koulutetaan niin paljon ihmisiä " ei-mihinkään" , lähtevät ulkomaille töihin tai ovat jo ulkomaalaisia, älkää nyt yhteiskunnan tukipylväitä kadehtiko. Kotiäitikin saa olla mun mielestä koulutettu, kyllä se veroja maksaa kaikesta tulostaan sekin.
Eipä jää epäselväksi ap:n puoluekanta...
" kaksi naismaisteria, yhteiskunta satsannut heihin molempiin saman koulutuksen
toinen jää heti työelämästä ja tekee 4 lasta, uusia veronmaksajia
toinen ei saa kuin pätkätöitä ja uskaltaa tehdä 1 lapsen 35 v. vanhana
kumpi parempi yhteiskunnan naisjäsen?"
Elä sinä vaan yhteiskunnalle, minä elän itselleni ja perheelleni. Kumpi nainen on onnellisempi?
opiskelijan elinkustannuksiin. Opiskelu on siis ilmaista... yhteiskunnan maksamaa siis.
Riippumatta siitä onko opintolainaa nostettu tai ei ja onko sillä ostettu ruokaa vai silmälasit, OPISKELUN maksaa yhteiskunta.
Tuliko nyt selväksi?
naisilla on käsittämätön logiikka ja miehillä on JÄRKI!
Tässä maassa ei tarvita maisterikotiäitejä. Puoli vuotta amiksen talouskoulussa riittää kyllä siihen, että hoitaa lapsia kotonaan.
ettei ystäväsi ehkä koulutuksen aloittaessaan edes suunnitellut perhettä, ehkäpä hän ei edes ollut tavannut nykyistä miestään?
Aivan älytöntä ajatella, että jos teoriassa unelmoi kotiäitiydestä, niin ei mukamas saisi kouluttautua ollenkaan yhteiskunnan varoilla. Vaikka haluaisikin olla kotiäiti ja elää miehen " siivellä" niin ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys että välttämättä tällaiset unelmat toteutuvat. Kaikki eivät löydä elämänkumppania tuosta vaan, eivätkä lapsetkaan mikään itsestäänselvyys ole.
Suunnitelmat muuttuvat ajan ja iän mukana, voihan olla että muutaman vuoden kuluttua ystäväsi lähtee innolla työelämään, mutta ihanaa että hän nyt osaa nauttia äitinä olemisesta.
Taidat todella olla vaan kateellinen...
Kaikki koulutetut on tarpeen, kansakunnan sivistystaso lähtee kotoota. Kuinkahan moni täälläkin on talouskoulun käyneen kotona kasvattama? Työvoimapula tulee ja silloin on näitä koulutettuja kotiäitejä reservissä, ei ne siellä kotona koko elämäänsä aio luudata.
Vierailija:
ettei ystäväsi ehkä koulutuksen aloittaessaan edes suunnitellut perhettä, ehkäpä hän ei edes ollut tavannut nykyistä miestään?Aivan älytöntä ajatella, että jos teoriassa unelmoi kotiäitiydestä, niin ei mukamas saisi kouluttautua ollenkaan yhteiskunnan varoilla. Vaikka haluaisikin olla kotiäiti ja elää miehen " siivellä" niin ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys että välttämättä tällaiset unelmat toteutuvat. Kaikki eivät löydä elämänkumppania tuosta vaan, eivätkä lapsetkaan mikään itsestäänselvyys ole.
Suunnitelmat muuttuvat ajan ja iän mukana, voihan olla että muutaman vuoden kuluttua ystäväsi lähtee innolla työelämään, mutta ihanaa että hän nyt osaa nauttia äitinä olemisesta.
Taidat todella olla vaan kateellinen...
Elämä ei nimittäin mene käsikirjoituksen mukaan!
Vitsi, jos tietäisin mitä tulevaisuudessa tapahtuu, tekisin asiat aivan toisella tavoin!
Järki hoi!
Tehkää palvelus, jos tiedätte, että jäätte kotiin, älkää ainakaan maisterin papereita hankkiko. Säästyy rahat muuhunkin.
... äidin koulutustaso vaikuttaa lapsiin ja mitä paremmin äiti on kouluttautunut, sitä parempia tulee lapsista :).
Fiksu ihminen tämä ap:n ystävä. :).
Eli karrikoidusti tällaisin miettein naisen täytyisi siis joko:
a. Luopua biologisesta ominaisuudestaan lisääntyä ja sen sijaan täyttää elämänsä opiskelulla, huom. AKATEEMISELLA!
tai
b. Pitäytyä ei-akateemisena ja käyttää elämänsä lisääntymiseen.
Hmmmm... Enpäs ollut yksinkertaisempaa ajatuksenkulkua saanut aikohin seurata. Mitenkäs se lasten kasvatus: Miten välittää lapselleen laajempi kuva maailmasta (mm. yliopisto-opinnot, mikäli ei itsellä ole moisesta kokemusta), jollei äitinä oleva ole lainkaan saanut opiskella? Itse olen opettaja, ja mielestäni äidinvaiston, kokemuksen ja muun lisäksi juuri kasvatusalan opinnot antavat minulle paljon myös kotona tapahtuvassa kasvatustyössä. Useimmat kehityspsykologit, mikäli olet aihetta harrastanut, ovat sitä mieltä, että pikkulapsen paras paikka on kotona. Ei päiväkotihoitokaan kaameaa ole, mutta alle 3-vuotiaan perusturvallisuuden vuoksi on hienoa, jos äiti tai isä mitenkään voi olla hänen kanssaan hiukan enemmän kuin ne 9 kk. Itse olen ollut eri hoitopaikoissa 3 kk:n ikäisestä asti, sillä äitini opiskeli ja oli työssä samanaikaisesti. Vasta paljon myöhemmin syntyneiden sisarusteni kanssa äitini pystyi vihdoin nauttimaan rauhassa pikkulapsiajasta ja vietti muutaman vuoden kotona. Sitä ennen ehti tehdä töitä yli kymmenen vuotta ja sen jälkeen samoin - vallan akateemisesti. Itse olen akateeminen, niin Suomen kuin Italiankin yhteiskunnan tukemana opiskellut, ja opintolainaakin on kertynyt. Nyt nautin kotona olosta, omppupiirakan teosta ja muusta väheksymästäsi TÄYSIN RINNOIN. Toinen lapsi on tulossa, yhä vähentyvä oppilasmäärä saa täydennystä omalta osaltani. Ü Tuntuisi mielettömältä viedä oma lapsi KALLIISEEN YTHEISKUNNAN TUKEMAAN HOITOON vain siksi, että itse tahtoisin mennä kaitsemaan yhteiskunnan maksamana (sehän se palkkani maksaa) toisten lapsia. Kun lapset hiukan kasvavat ja työtilanne opettajienkin osalta paranee (ei kuule yhteiskunta kovin työteliästäkään akateemista tue ikuisine pätkätöineen ja työttömyysjaksoineen), menen mielelläni töihin. Siihen asti pidän itse omista lapsistani huolta, koetan kasvattaa heistä kaikella taidollani kelpo yhteiskunnan jäseniä, etteivät vallan ole tuolla rajattomina ilman vanhempien läsnäoloa hillumassa ja aiheuttamasa lisäkustannuksia yhteiskunnalle (kärjistetään nyt, kun sitä tahdot!). JA nyt menen saunaan.
KÄyttäisit ap tuonkin energian johonkin hyödylliseen, sinäkin. Jos koulutus on näin järjestetty ettei siinä vaadita mitään takuita työelämään siirtymisestä, miksi se sinulle on tuollainen herne? Mikä sinä olet määrittelemään toisen ihmisen puolesta hänen elämänkaartaan ja elämisensä oikeutusta? Kantaasi olet oikeutettu, pännii pännii. Ja toivottavasti tuttavasi pääsee sinusta eroon, on kammottavaa jos on tuollainen lähipiirissä kuin sinä.
Vierailija:
Tehkää palvelus, jos tiedätte, että jäätte kotiin, älkää ainakaan maisterin papereita hankkiko. Säästyy rahat muuhunkin.
Niitä ennätän kyllä vielä tekemään kunhan lapset kasvavat. Nyt haluan nauttia kiireettömyydstä ja pienistä lapsistani! En todellakaan koe olevani hellan ja nyrkin välissä, tämä on ikioma valintani, ja ikioma elämäni josta nautin parhaalla mahdollisella tavalla.
Ihmettelen jos tämä yhteiskunta kaatuu siihen ettei saa työpanostani muutamaan vuoteen.
Tämä tyyppi on AINA puhunut, että hän haluaa jäädä kotiin. Ammatillisia haaveita hän ei ole koskaan tuonut esiin, ja järkytyin itse asiassa kovasti, kun hän meni yliopistoon. En ole koskaan ymmärtänyt, mikä hänet sai ylipäätään opiskelemaan, kun ambitiot ovat aivan muualla. Ihmettelin sitä jo silloin, ja nythän se nähdään - hän ei halua tehdä töitä.
No, miksi tekisi, kun mies maksaa ja elättää koko perheen. En pidä itseäni kateellisena, yksinkertaisesti peräänkuulutan yhteiskunnallista vastuuntuntoa. Verojen maksaminen ei tässä ole ainoa miinus - kukaan eikä mikään taho hyödy hänen koulutuksestaan, kun hän antaa sen rämettyä kotiympyröissä. ap
ja myös olla lastensa kanssa kotona niin kauan kuin haluaa,törkeää kun joillakin tuntuu olevan aina nokankoputtamista asiaan!
Juuri sen takia maksamme veroja jotta jokaisella on oikeus kouluttautua mihin ammattiin haluaa (jos vaan saa opiskelupaikan) ja jokaisella oikeus hoitaa lapsiaan 3-vuotiaaksi asti kelan kodinhoidontuella.Tottakai kannattaa käyttää kaikki yhteiskunnan tarjoamat edut hyväkseen,itsekö et käyttäisi?
Luulenpa vain että AP olet kateellinen ystävällesi hänen koulutuksestaan ja mahdollisuudestaan olla kotona lasten kanssa,sillä kaikilla meillä ei siihen todellakaan ole mahdollisuutta.Älä sekaannu toisten elämään.
Ja eiköhän ystäväsi sitä paitsi lähde työelämään kunhan lapset ovat vähän isompia.Ja täällä suomessa on kuule monia tuhansia ihmisä jotka eivät todellakaan tee niitä hommia mihin on itsensä kouluttaneet,useilla saattaa olla moniakin ammatteja eikä näistäkään ole minkään alan hommissa.
- ostin uudet silmälasit ja kustansin muut siihen liittyvät maksut
- ajoin ajokortin. Välttämätön paha, koska matkaa oli ja julkinen liikenne ei korvessa pahemmin kulkenut...
Näin siksi, koska vanhempani eivät auttaneet rahallisesti. Itse en ymmärrä sitä että opiskelijoita auttavat vanhemmat, mutta nämä opiskelijat silti ottavat lainaa..