Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkärisivulta: Lihavuuden syyt

Vierailija
06.10.2010 |

Lihavuuden syyt

Lihavuus johtuu aina siitä, että energian saanti ruoasta on pitkään suurempi kuin energiankulutus. Lukuisat muutokset yhteiskunnassa viimeisten 50 vuoden aikana ovat johtaneet siihen, että tämä epätasapaino syntyy aikaisempaa herkemmin. Energiankulutusta ovat pienentäneet ruumiillisen työn ja arkiliikunnan väheneminen sekä istuvan elämäntavan (TV:n ja tietokoneen ääressä, autossa jne.) lisääntyminen. Energiansaantia ovat lisänneet ruoan suuri rasvamäärä, napostelukulttuuri ja perheen yhteisten kotiaterioiden väheneminen. Lisäksi tunnetaan lukuisa joukko muita lihavuutta edistäviä tekijöitä, kuten kiireiseen elämään liittyvä stressi, erilaiset psyyken häiriöt ja vähentynyt yöuni.

Lihavuuden lisääntyminen koko väestössä voidaan selittää kokonaan edellä mainituilla elämäntapojen muutoksilla. Yksittäisten ihmisten kohdalla alttius lihomiseen vaihtelee ja on osittain perimän säätelemää. Siksi samassa ympäristössä elävistä ihmisistä toiset lihovat helpommin kuin toiset. Lihominen ei yleensä ole tasaista, vaan tapahtuu herkemmin tietyissä elämäntilanteissa. Näitä ovat esimerkiksi naimisiinmeno (etenkin miehillä), raskausaika, tupakoinnin lopettaminen ja aktiiviurheilun lopettaminen.

Joten lopettakaa mielenterveysvouhkaaminen. Perse ylös ja lenkille ja herkut pois. Perimäjutut ovat ikäviä, mutta niitäkin vastaan pystyy liikunnalla taistelemaan.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä autan.

Tee näin.

Joka päivä tunnin lenkki.

Mies kauppaan kauppalistan kanssa. Terveellistä ruokaa.

Avot

Vierailija
42/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Morre, varmasti laihdut, kunhan on tahdonvoimaa.

Meinaat, että olen huvikseni lihava? Että nautin tästä? Että mielelläni pidän yllä ylipainoani ja epätervettä suhdetta ruokaan?

En mitään muuta niin haluaisikaan, kuin olla normaali asian suhteen. Vähän samoin kuin mieheni tekee (on normaalipainoinen). Hän syö ja nauttii ruoasta - normaalisti. Niistä herkuistakin. Hän ei ahmi. Ei oksenna. Ei ajattele ruokaa 24h/vrk. Ei pode syyllisyyttä siitä mitä söi tai ei syönyt.

Painosta itseasiassa viis. Hartain toiveeni on terve suhde ruokaan.

jolle auttavat normaalit konstit. Sinulla on bulimia, ja sen kanssa on mentävä sitten syömishäiriölääkärille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin salilla (30min aerobista), vein ja hain lapsen päivähoitoon (vähintään 15min suuntaansa reipasta kävelyä) ja kävin Postissa (kävellen jälleen).

Tämä, vaikka olen sairaslomalla.

Työpäivinä hyötyliikuntaa on isompi määrä, kun kuljen julkisilla ja pysäkit ei ole kotioven eikä työpaikan oven vieressä.

Vierailija
44/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on liian satunnaista.

Näin on lääkäri todennut eikä ole aihetta erityslääkärin pakeille.

Mun BMI antaisi oikeudet lääkitykseen, mutta en silti ole lääkärin mielestä tarpeeksi lihava. Minun pitää vain liikkua enemmän ja syödä vähemmän. Tuo lause on kaikki, mitä lääkäreiltä olen saanut.

Vierailija
45/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minusta olisi erittäin tähdellistä miettiä, miksi jotkut ihmiset syövät yli kulutuksen. Mikä näillä ihmisillä mättää? Onko vika hormonitoiminnassa, eikö henkilö tunne kylläisyyttä? Vai onko niin, että sissän ahdetusta ruasta puuttuu jokin elintärkeä ainesosa, jonka puutetta kompensoidaan ahmimalla paljon sitä ja tätä?

Olen itse ollut koko ikäni hoikka ja pienikokoinen mutta en myöskään tunne nälkää kovin usein, enkä mielitekoja juuri koskaan. On siis todella helppoa olla ylensyömättä.

Raskausaikana koin mielitekoja minäkin ja vetelin kymmeniä litroja kermajäätelöä. Millainen olisinkaan, mikäli nämä samat mieliteot vaivaisivat minua myös normaalioloissa? Osin tietysti uskon myös siihen, että raskausaikana mättämäni jäätelöt menivät johonkin tarpeeseen.

Onhan täällä joitakin, jotka tajuaa mistä puhutaan :D! Ymmärrän mitä ajat takaa, ja olen kanssasi juurikin samaa mieltä, kuten Morrekin, luulisin :). MIKSI ihminen napsii, ahmii...usein takaa löytyy selittävä tekijä, joka liittyy mieleterveyteen. Ei tässä kukaan sen taakse ole menossa. Tämä nyt on hiukan sama juttu kun aikoinaan alkoholismista keskusteltaessa...pitää miettiä miksi Jeppe juo, eikä hokea sitä että raappahousu paskiainen vaan ryyppää kaikki rahansa, ei hae duunia, hajoittaa perheensä jne.

Vierailija
46/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

se olisi silloin tälloin.

Ja laita mies ruokakauppaan, jos et voi pysyä erossa herkuista.

Vierailija
47/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että minusta olisi erittäin tähdellistä miettiä, miksi jotkut ihmiset syövät yli kulutuksen. Mikä näillä ihmisillä mättää? Onko vika hormonitoiminnassa, eikö henkilö tunne kylläisyyttä? Vai onko niin, että sissän ahdetusta ruasta puuttuu jokin elintärkeä ainesosa, jonka puutetta kompensoidaan ahmimalla paljon sitä ja tätä?

Vierailija
48/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut koko ikäni hoikka ja pienikokoinen mutta en myöskään tunne nälkää kovin usein, enkä mielitekoja juuri koskaan. On siis todella helppoa olla ylensyömättä.

Raskausaikana koin mielitekoja minäkin ja vetelin kymmeniä litroja kermajäätelöä. Millainen olisinkaan, mikäli nämä samat mieliteot vaivaisivat minua myös normaalioloissa? Osin tietysti uskon myös siihen, että raskausaikana mättämäni jäätelöt menivät johonkin tarpeeseen.

Onhan täällä joitakin, jotka tajuaa mistä puhutaan :D! Ymmärrän mitä ajat takaa, ja olen kanssasi juurikin samaa mieltä, kuten Morrekin, luulisin :). MIKSI ihminen napsii, ahmii...usein takaa löytyy selittävä tekijä, joka liittyy mieleterveyteen. Ei tässä kukaan sen taakse ole menossa. Tämä nyt on hiukan sama juttu kun aikoinaan alkoholismista keskusteltaessa...pitää miettiä miksi Jeppe juo, eikä hokea sitä että raappahousu paskiainen vaan ryyppää kaikki rahansa, ei hae duunia, hajoittaa perheensä jne.

kun suurimmalla osalla(lihavista) syy se, että ei liiku tarpeeksi! Ei pystytä kuluttamaan energiaa kehosta pois, kun kaikki matkat hoituu autolla.

Vierailija
49/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun suurimmalla osalla(lihavista) syy se, että ei liiku tarpeeksi! Ei pystytä kuluttamaan energiaa kehosta pois, kun kaikki matkat hoituu autolla.

Vierailija
50/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätee aikuisiinkin. Hyvä teksti.

Mistä lasten lihavuus johtuu?

Lasten ja nuorten lihavuuden yleistymisen takana on ennen muuta koko kulttuurimme muutos. Yleistymisen syy ei ole niinkään yksilöissä, vaan yhteiskunnan kehityksessä.

Ruokailukulttuurimme on muuttunut, ja olemme siirtyneet yhä enemmän napostelusyömiseen. Nykyisin syödään pieniä määriä jatkuvasti pitkin päivää, jolloin ravinnon määrä kasvaa nopeasti liian suureksi. Parissakymmenessä vuodessa makeisten myynti on lisääntynyt 66 prosenttia, jäätelön myynti 45 prosenttia ja virvoitusjuomien myynti 30 prosenttia. Samalla annoskoot ja kalorimäärät ovat lisääntyneet.

Samanaikaisesti ruokailukulttuurin muutoksen kanssa hyötyliikunnan määrä on vähentynyt huomattavasti. Liikuntasuoritukset ovat usein suhteellisen lyhytaikaisia, eikä niillä ole painonhallinnan kannalta suurta merkitystä. Uusi teknologia, esimerkiksi tietokonepelit ja internet, on osaltaan vähentänyt liikuntaan käytettävää aikaa.

Lihomiseen vaikuttavat toki myös yksilölliset ominaisuudet. Toiset ihmiset vain lihovat helpommin kuin toiset. On myös olemassa harvinaisia, selkeästi perinnöllisiä ja geneettisiä tekijöitä, jotka edesauttavat lihomista. Samoin on selkeää näyttöä siitä, että lihavien vanhempien lapsella on suurempi riski tulla ylipainoiseksi kuin muilla. Perheessä omaksuttu elämäntyyli siirtyy usein vanhemmilta lapsille.

Vierailija
51/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tässä tullaan taas tähän mt-ongelma-asiaan. Kaikki lihavat ei tietty oksentele. Mutta monet ahmivat. MIKSI.

Tätä minä ajan takaa tällä inttämiselläni.

Lihavuuden tausta ei ole niin yksinkertainen, kun täällä halutaan väittää.

Ennen vanhaan "ei ollut" mielenterveysongelmiakaan.

Vierailija
52/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätee aikuisiinkin. Hyvä teksti.

Mistä lasten lihavuus johtuu?

Lasten ja nuorten lihavuuden yleistymisen takana on ennen muuta koko kulttuurimme muutos. Yleistymisen syy ei ole niinkään yksilöissä, vaan yhteiskunnan kehityksessä.

Ruokailukulttuurimme on muuttunut, ja olemme siirtyneet yhä enemmän napostelusyömiseen. Nykyisin syödään pieniä määriä jatkuvasti pitkin päivää, jolloin ravinnon määrä kasvaa nopeasti liian suureksi. Parissakymmenessä vuodessa makeisten myynti on lisääntynyt 66 prosenttia, jäätelön myynti 45 prosenttia ja virvoitusjuomien myynti 30 prosenttia. Samalla annoskoot ja kalorimäärät ovat lisääntyneet.

Samanaikaisesti ruokailukulttuurin muutoksen kanssa hyötyliikunnan määrä on vähentynyt huomattavasti. Liikuntasuoritukset ovat usein suhteellisen lyhytaikaisia, eikä niillä ole painonhallinnan kannalta suurta merkitystä. Uusi teknologia, esimerkiksi tietokonepelit ja internet, on osaltaan vähentänyt liikuntaan käytettävää aikaa.

Lihomiseen vaikuttavat toki myös yksilölliset ominaisuudet. Toiset ihmiset vain lihovat helpommin kuin toiset. On myös olemassa harvinaisia, selkeästi perinnöllisiä ja geneettisiä tekijöitä, jotka edesauttavat lihomista. Samoin on selkeää näyttöä siitä, että lihavien vanhempien lapsella on suurempi riski tulla ylipainoiseksi kuin muilla. Perheessä omaksuttu elämäntyyli siirtyy usein vanhemmilta lapsille.

Vierailija
53/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se lihominen johtuu siitä mitä syö.

Joku läski valas vetäisee suklaalevyn kerrallaan. Minun pitää juosta 20 kilometriä, että sen energiamäärä kuluu.

ts. muutamassa minuutissa epäterveellisellä syömisellä voi vetää valtavia kalorimääriä.

Puhumattakaan siitä, että uusavuttomat valaat eivät edes ymmärrä, mikä heidän ruokavaliossaan on pielessä.

Tarvittaisiin valistusta, että ihmiset oppisivat edes perusteet ruokavalio-asioista.

Vierailija
54/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka aloitin ton lihavuus on mielenterveysongelma. otsikoin sen ihan väärin, en ole kovin lahjakas kirjoittajana siis. Mutta tässä keskustelussa juurikin on tullut paljon sellaisia asioita esille joita tarkoitin. Se on niin helppoa sanoa, että ihminen on vain laiska jne. En usko, että kyseessä on ihmisen laiskuus. Toki on varmasti niitäkin. Mutta miksi kaikesta tiedosta huolimatta kukaan ylipainoinen haluaisi jatkaa vain pelkkää laiskuuttaan oman terveytensä vaarantamista?

En nyt muista mistä luin, mutta uusin tutkimus jonka luin painon lisääntymisestä ovat muovit. Eli jos olet taipuvainen lihavuuteen, älä lämmitä ruokaasi muoviastiassa! Tais olla Lapin Kansassa toi juttu.

Vierailija
55/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku läski valas vetäisee suklaalevyn kerrallaan. Minun pitää juosta 20 kilometriä, että sen energiamäärä kuluu.

ts. muutamassa minuutissa epäterveellisellä syömisellä voi vetää valtavia kalorimääriä.

Puhumattakaan siitä, että uusavuttomat valaat eivät edes ymmärrä, mikä heidän ruokavaliossaan on pielessä.

Tarvittaisiin valistusta, että ihmiset oppisivat edes perusteet ruokavalio-asioista.

Tottakai se johtuu siitä mitä on syöny että lihoo. Mutta mistä johtuu se, ettei voi olla syömättä ja tarvii pakonomaisesti syödä, että olo on parempi???

Vierailija
56/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

parhaiten se, miksi lihaviin suhtaudutaan niin julmasti. Ei haluta ymmärtää lihavuuden taustalla olevia syitä, vaan ne halutaan kuitata vain laiskuudella (ehkä tästä syystä Suomessa lihavuuden hoitokin on lapsenkengissä?). Ja koska syyksi koetaan vain laiskuus, voi lihavaa kohdella miten tahansa.

Melko surullista. En väitä, etteikö lihavuuden taustalla joillakin voi olla se pelkkä laiskuuskin, mutta läheskään aina näin ei ole. Taustalla on sairauksia, mt-ongelmia ym. Ja silti sellaisetkin ihmiset saavat toisinaan melko lailla paskaa niskaansa. Koita siinä sitten vielä tsempata...

Vierailija
57/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
58/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskon, että joillakin lihavuuteen liittyy pakonomaista ahmimista tai oksentelua tms.

Suurimmalla osalla lihavista ei kuitenkaan ole kyse tuollaisesta, vaan vain siitä ettei liiku tarpeeksi ja syö liikaa herkkuja.

Vierailija
59/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja uskon, että joillakin lihavuuteen liittyy pakonomaista ahmimista tai oksentelua tms.

Suurimmalla osalla lihavista ei kuitenkaan ole kyse tuollaisesta, vaan vain siitä ettei liiku tarpeeksi ja syö liikaa herkkuja.

Täällä toinen lihava joka syö liikaa eikä liiku tarpeeksi. Ei liiku koska aika ei millään riitä siihen että liikkuisi ja kuluttaisi sen kaiken mitä suuhunsa laittaa. Silti minäkin peräänkuulutan sitä samaa kuin Morre: MIKSI pitää syödä liikaa? Miksi mä rupean syömään illalla kun saan lapset nukkumaan? Miksi ahmin päiväruoan jälkeen viisi sämpylää? Siksi että olen laiska? Itsekuriton vätys?

Vierailija
60/60 |
06.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on minullakin.

En liiku tarpeeksi ja syön liikaa.

Se, mitä tässä vängätään, on SYY moiseen käytökseen. Miksi syö liikaa herkkuja? Miksi ei liiku?

Kaikki ei selity vain laiskuudella tai nykyajan mukavuuksilla. Syyt ovat moninaiset.

Esimerkiksi: Yhtenä tekijänä on pidetty nykyajan kiristyvää työtahtia. Ennen vanhaan työ oli paljon fyysisempää, joten ei tarvinnut lähteä lenkille työpäivän jälkeen.

Nykyään taas pitäisi, mutta ajankäyttöongelmat voivat tulla eteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi