Työnantajat kusettavat ihmisiä...
jotka eivät osaa pitää puoliaan. Olen palkanlaskijana ja tiedän yrityksiä joissa ei makseta lakisääteisesti ylitöitä eli joko 50% tai 100% korotettuna. Maksetaan vain tunti tunnista jos maksetaan ollenkaan. Ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan!
Kommentit (21)
työntekijä ei uskalla puolustaa oikeuksiaan. ap
Eikö muuten kouluissa opeteta mitään työlainsäädännön perusjuttuja yläasteella tai lukiossa? Luulisi kuuluvan ns. kansalaistaitoihin.
"Jos olisimme aikaisemmin tienneet sinun olevan raskaana, voi olla, että ollisimme ottaneet tilallesi jonkun toisen. En tietenkään sano, että olisimme niin tehneet, mutta olisimme voineet."
(Olen määräaikaisilla soppareilla ollut samassa paikassa yli 5 vuotta.)
ja monilla työpaikoilla ei ole varsinaista luottamusmiestä työläisen oikeuksia puolustamassa saati tarkistamassa että kaikille maksetaan kuten kuuluu. Työnantajan tehtävä se on viime kädessä ja työnantaja toki vastaa siitä että rikkoo lakia. Onneksi sentään aika monelle työpaikalle tehdään tarkastuksia liittyen juuri ylitöiden maksamiseen ja ylityökirjanpitoon. ap
olen kuullut miten nuori kesätyöntekijä ei saanut ylityökorvauksia eikä uskaltanut niistä alkaa tappelemaan kun sanottiin ettei ole määräaikaisen sopimuksen jälkeen takaisin tulemista...ap
Kun kerran olet ongelman havainnut, niin vie tietoa eteenpäin. Pyydä vaikka tarkastusta työpaikallesi.
vanhemmat osaavat yleensä pitää kiinni oikeuksistaan.
että jos tuntee oikeutensa ja yrittää ajaa niitä, leimautuu vaan todella hankalaksi työntekijäksi.
ei mulla ole oikeutta pyytää tarkistuksia asikasfirmoihin! Olen aina ottanut yhteyttä työnantajaan ja kertonut että toimivat väärin mutta loppukädessä vastuu työnantajalla. Olen kehottanut työntekijöitä viemään asian eteen päin muuta en voi tehdä. Oman selustani olen aina turvannut vaatimalla esim sähköppostin missä työnantaja kertooe ttei lakisääteisiä makseta. Voin joutua itsekin vastuuseen muuten. ap
Onko sinua kielletty laskemasta tiliin ylitöitä? Jotkut yksityisyrittäjät eivät tiedä työehtosopimuksista paljoakaan, vaan luottavat että palkanlaskija hoitaa sen puolen omatoimisesti. Ja ainahan voit pyytää työsuojeluvaltuutetun käymään jos oikein korpeaa.
jotka eivät osaa pitää puoliaan. Olen palkanlaskijana ja tiedän yrityksiä joissa ei makseta lakisääteisesti ylitöitä eli joko 50% tai 100% korotettuna. Maksetaan vain tunti tunnista jos maksetaan ollenkaan. Ihmiset eivät tiedä oikeuksiaan!
Yhtiö on ulkoistanut palkanlaskennan sinulle, joten olet vastuussa, tai yhtiösi on.
Kaikissa työsuhteissa koitettu jotenkin vedättää. On uhkailtu potkuilla kun tulin raskaaksi, ja oltu sitten jatkamatta määräaikaista työsuhdetta, vaikka tilalleni palkattiin uusi pysyvällä sopimuksella. On yritetty jättää määräaikaisissa sopimuksissa lomarahoja ja -korvauksia maksamatta. Laitettu määräaikaista uusittaessa työsopimukseen 4kk:n koeaika, vaikka olin tehny samaa työtä jo vuoden. Kyllä sitä tapella saa ja vedota liittoon.
on kielletty maksamasta lakisääteisiä ylitöitä siten ettei makseta korotuksia. Tunti tunnista on määrätty maksamaan ja mun kädet on sidotut. Toiset eivät maksa mitään kun mulle asti ei tule ylityömääräyksiä. En mä tietoa voi asiakasfirmasta lähteä hakemaan. olen puun ja kuoren välissä kun miettii että en todellakaan voi lähteä pyytämään tarkastajia asiakasfirmaan. Mä en ole pomo tässä omassa firmassani ja jos alan toimia niin saan itse takuulla nuhteet. Toki työntekijän pitää tarkastaa laskelma mutta eivät he kaikki uskalla pitää puoliaan kun pelkäävät työnsä puolesta...ensin he eivät tiedä oikuksiaan ja kun kerron he eivät uskalla puolustaa niitä. Kertoo jotain työpaikkojen ilmapiiristä nykyään. ap
Joku vielä flippaa, kun kuulee tulleensa huijatuksi.
tilitoimistolla ei ole valtuuksia ohittaa asiaksfirman määräyksiä vaikka miten tietäisimme että toimivat lain vastaisesti! Sieltä tulee ylityömääräykset joiden mukaan maksetaan. Tilitoimisto ei ole vastuussa niin kauan kuin firmasta tulee määräykset kirjallisena! ap
Eihän siellä edes tiedetä jos joku tekee ylitöitä eikä asiakasfirma toimita tietoa tilitoimistoon! Haloo!Olen itsekin ollut tilitoimistossa työssä ja tiedän miten tämä kuvio menee...ei se ulkoistaminen poista ollenkaan työnantajan vastuuta!
ei mulla ole oikeutta pyytää tarkistuksia asikasfirmoihin! Olen aina ottanut yhteyttä työnantajaan ja kertonut että toimivat väärin mutta loppukädessä vastuu työnantajalla. Olen kehottanut työntekijöitä viemään asian eteen päin muuta en voi tehdä. Oman selustani olen aina turvannut vaatimalla esim sähköppostin missä työnantaja kertooe ttei lakisääteisiä makseta. Voin joutua itsekin vastuuseen muuten. ap
työnantaja voi sanella palkanlaskijalle tällaiset ehdot? Eikö työnantajan tehtävä ole vain toimittaa palkanlaskijalle tiedot tehdyistä tunneista ja työntekijöiden sovituista palkoista ja verokortit. Eikö ylityökorvausten laskeminen kuulu sille palkanlaskijalle?
Yhtiö on ulkoistanut palkanlaskennan sinulle, joten olet vastuussa, tai yhtiösi on.
Asiakkaalle täytyy kertoa faktat, mutta asiakas viime kädessä päättää mitä tekee. Meillä on myös asiakkaita, jotka eivät maksa ylitöistä, vaikka heille on kerrottu että pitää maksaa. Tilitoimiston palkanlaskija tekee kuten asiakas määrää, siis laskee palkat niillä tunneillä mitkä asiakas antaa. Jos huomaa että ylityöitä pitäisi maksaa, niin sitten sähköpostia asiakkalle asiasta. Vastauksesta riippuu, mitä ylitöiden kanssa tehdään, yleensä niitä ei makseta.
jotka eivät tiedä oikeuksiaan