Pojan puhelinlasku 149,90e!!!
Voi viddu sanon mä. Miehen piti hoitaa siihen saldoraja ja palvelunumeroestot kun on lapsen kanssa ollut hankaluutta tässä puhelimen käytössä. Eipä ollut sitten hoitanut asiaa.
Ja koska meillä on muutenkin tiukkaa rahasta, on tämä pois sitten kuukauden ruokabudjetista. Mietin kyllä olisiko kohtuullista laittaa lapsi myymään omaisuuttaan ja maksamaan lasku siten itse. Nyt ainakin lähtee pleikka ja tietokone pois määrättömäksi ajaksi. Tai jopa myyntiin jotta saadaan lasku maksetuksi.
Eikö tohon 13-vuotiaaseen tehoa mikään??? Mikä taisto näistä asioista on käyty!
Oisko neuvoja tai keinoja jaettavaksi?
Kommentit (37)
13v. tietää syy-seurauksen, mutta se ei vielä ihan voikaan ymmärtää sitä, sitä varten on vanhemmat. Musta pleikan myyminen olisi liian rajua, ja kuitenkin jossain kohtaa joutuisitte ostamaan uuden (ja maksamaan siitä enemmän kuin mitä olette vanhasta myymällä saaneet). Jos millään saatte tuta summaa haalittua kasaan, ehdottaisin että pleikka hyllylle ja teini korvaa työllä vahingon. Mummulle ikkunoiden pesu ja palkka teille, naapurin/tädin/sedän lehtien haravointi jne. Ja kotona esim imurointi seuraavat 4 viikkoa että rangaistus tuntuu vähä pidempään. Mutta huom. joku roti siihen työn määräänkin, vaikka oikeasti tarvittaisiin n. 15h työtä tuon korvaamiseen, musta vähempikin riittäisi, esim. n 10h.
PREPAID!!
Nuo saldorajoituksethan ei käytännössä edes päde, iso lasku tulee helposti saldorajan yli jos vaikka käyttää nettiä/soittelee palvelunumeroihin, eikä saldon ylittyminen ole ehtinyt päivittyä operaattorille. Meillä vielä poika soitteli peräkkäisinä päivinä omaa saldorajaansa isommaksi ja puhelinfirma nosti sitä lapsen pyynnöstä, sanoi vaan mun henkilötunnuksen..
Nyt on prepaid, vinkuu jotain tekstariliittymää joka tulisi halvemmaksi, mutta en suostu enää. Ottakoon parin vuoden päästä itse.
Hymistellään ja naureskellaan, kun meidän teinillä oli puhelinlasku 500 euroa! Tosi hauskaa!
Jo puhelinta hankkiessa ja iän karttuessa tehdään selväksi, että laskut saavat olla niin ja niin paljon. Johan tuo on vanhempien silmille sylkemistä!
Kyllä joillakin tuntuu vain varaa olevan maksella järkyttäviä laskuja..
Kunnon rangaistus vaan. Teinit valvoo yöt ja tekstailee maikkarin chättiin...
1) Tiukimmat estot sekä puheluihin ja tekstiviesteihin ja saldoraja päälle
tai
2) Prepaid. Sitä muuten paljon vanhemmat laittaa lapsilleen. Lataa vaikka 20e joka kuukauden alussa, eikä lataa yhtään aikaisemmin vaikka lapsi käyttäisi koko saldon 3vrk sisällä. Oppiihan käyttämään.
OT muuten. Eikö ole jännä että saldoraja ei ole aukoton. Ts. sillä voi tehdä suuremmankin laskun kuin mitä rajaksi on sovittu. Mutta prepaidilla ei tasan voi puhua minuuttiakaan enempää kuin mitä siihen on rahaa ladattu. Arvaatte varmaan mistä johtuu...
en tajua noita saldorajoja! Entä jos oikea hätä tuleekin just sillon, kun saldo on loppu??
Meillä toimii niin, että mä maksan 20e/kk ja lapsi ylimenevän.
en tajua noita saldorajoja! Entä jos oikea hätä tuleekin just sillon, kun saldo on loppu?? Meillä toimii niin, että mä maksan 20e/kk ja lapsi ylimenevän.
jos se menee täyteen voivat lapset vielä mulle soitella, eli jos hätä tulee saavat mut kiinni ja toki pahaan hätään voi soittaa tavallisen hätäpuhelun, oli saldoa tai ei.
Siis oikeesti!!! :(
Suosittelen saldorajaa ja pelikieltoa vähäksi aikaa. Mut on kyllä vanhempien vika, jos ei kykene saldorajaa hoitamaan. Vai pitäis lapsen omaisuutta sitten myydä.....
Saa puhua niin paljon, kuin tahtoo ja mihin numeroon tahtoo. Hinta 40 euroa/kk.
Palvelunemerot ei kuulu hintaan ja niihin tarvitaan esto.
Jos ei pojalla ole rahaa niin sitten pleikka myyntiin.
Ostakoot uuden kun pääsee töihin vaikka mainoksia jakamaan.
Tottakai tyhmyydestä pitää kärsiä. Jos vaikka ei sitten ottaisi isompana tekstiviestivippejä.
Ja prepaid käyttöön välittömästi.
Saa puhua niin paljon, kuin tahtoo ja mihin numeroon tahtoo. Hinta 40 euroa/kk.
Palvelunemerot ei kuulu hintaan ja niihin tarvitaan esto.
rajaton. Kyllä niissä yleensä on joku minuuttimäärä, esim. 3000 minuuttia = 50 tuntia (DNAlla). Jotku saa ylitettyä tuonkin minuuttirajan.
en tajua noita saldorajoja! Entä jos oikea hätä tuleekin just sillon, kun saldo on loppu??
Meillä toimii niin, että mä maksan 20e/kk ja lapsi ylimenevän.
Mutta mietin vain, että mistä lapsi saa ne rahat siihen ylimenevään osaan? Tekeekö töitä vai onko sekin kuitenkin vanhemmilta saatua? Ja minkä ikäisestä lapsesta on kyse?
olen vähän "natsikasvattaja", mutta laittaisin jotain lapsen tavaraa myyntiin, oli se sitten pleikka tms ja niillä maksaisin ko. maksun.
Lapsi voi sitten säästää rahat, ja ostaa uuden pleikan tms. tilalle.
olen vähän "natsikasvattaja", mutta laittaisin jotain lapsen tavaraa myyntiin, oli se sitten pleikka tms ja niillä maksaisin ko. maksun.
tää on niin tätä. Tuon ikäisen lapsen pitää ymmärtää jo puhelimenkäytön päälle ja ymmärtää että se maksaa. Mitä tekee AV-mammat, eihän nyt meidän Nico-Petteriltä pleikkaa pois oteta, sattuuhan sitä.
Pleikkaa myyntiin, oppii syyt ja seuraukset.
12 vuotias poika, eikä saldon seuraamisen kanssa ole ollut mitään ongelmaa, sitähän voi seurata netistä koko ajan. Meillä määritelty raja 30e/kk, alittuvan osan saa kuukausittain käteen. Yleensä saldo kympin luokkaa, mesessä tuntuvat asiansa hoitavan, niin ei juuri puhelinlaskua tule. Aiemmin meilläkin oli ongelma tuon saldon seuraamisen kanssa, mutta kun luvattiin rahana tuo erotus, niin alkoi itse seuraamaan puhelinlaskuaan.
tää on niin tätä. Tuon ikäisen lapsen pitää ymmärtää jo puhelimenkäytön päälle ja ymmärtää että se maksaa. Mitä tekee AV-mammat, eihän nyt meidän Nico-Petteriltä pleikkaa pois oteta, sattuuhan sitä.
Pleikkaa myyntiin, oppii syyt ja seuraukset.
Mutta toisaalta mun mielestä tässä ei nyt voi sälyttää vastuuta _vain_ lapselle. Ap:n ja miehensä piti hoitaa puhelimeen saldoraja ja heidän huolimattomuuttaan lapsi sai tehtyä kalliin laskun. Oliko ap edes sopinut lapsen kanssa saldorajaa vai oliko puhelin vain annettu käyttöön ja juteltu miehen kanssa, että hoitaa saldorajan?
En siis sitä pleikkaa alkaisi myymään, vaan laittaisin takavarikkoon tietyksi ajaksi. Ja ottaisin esim. viikko-/kuukausirahasta laskunmaksua varten.
ja maksakaa sillä lasku.
Sopikaa että 30€/kk on saldoraja (ja asettakaa se operaattorin kanssa), jos tulee lasku joka on alle 30€, niin saa erotuksen käteisenä. Säästelkööt sitten niistä rahoista uuteen pleikkariin.
mutta kun oli 404€ että silleen...
Ja sitten sellainen homma tuosta prepaid puhelimiin. dna arvo ainakin on sellanen minkä saa vanhaan numeroon.
Ja mikä noissa prepaideissa on hyvä on se et kun saldo on täys niin edelleen siihen voi soittaa. Se ei mene mykäksi koko puhelin.
Meillä muksuilla osalla prepaid osalla tavis nyt tämäkin poiku saa prepaidin.. ja minulla on molemmat sekä että.