Kaverin lapsi, tekosyy tyottomyyteen? En tieda uskonko kaikkia lapsen oireita todeksi?!!!
Lapseni ryhmassa on eras poika jonka aitiin olen tassa tutustunut noin puolen vuoden aikana ja yleensa saan hyvin nopeasti selville millaisesta ihmisesta on kyse, mutta nyt en kerta kaikkiaan ymmarra tata ihmista.
Lapsella on atooppinen iho, astma, ja moni-allerginen. Aiti holhoaa poikaansa taukoamatta, on kotona, koska hanen koko paivansa kuulemma kuluu pojan laakariaikojen yms jarjestelyissa (lapset ovat koulussa 9-15 joka paiva).
Tama aiti on yh, exan kanssa riidoissa, oman perheensa kanssa riidoissa, kay terapiassa, ja esim. koululla on vaatinut pojalleen kaiken mahdollisen ylimaaraisen mita keksia voi, voi vieda luokkaan aikaisemmin koska rasvaa siella lapsen, ja on vaatinut talle oman pienen laakitsemishuoneen ym.
Han surffaa nettia lapi siina toivossa etta "loytaisi" lapselle lisaa erilaisia "syndroomia"; kertoi minulle etta epailee etta lapsella on mm. adhd, autismi, tykkaa pukeutua tytoksi jne jne. Minusta tama on poika on alyttoman fiksu, aitinsa vaan on vahan tarahtanyt!!
Kommentit (2)
http://fi.wikipedia.org/wiki/M%C3%BCnchhausenin_oireyhtym%C3%A4
Münchhausenin oireyhtymä on psyykkinen sairaus, josta kärsivät teeskentelevät sairastavansa tauteja saadakseen huomiota ja hoitoa. Oireyhtymän nimi tulee paroni von Münchhausenista, joka esiintyy kirjallisuudessa tarinansepittäjänä. Münchhausenin oireyhtymän ICD-10-mukainen luokituskoodi on F68.1.
Taudista kärsivä saattaa sekä teeskennellä jonkin sairauden oireita tai aiheuttaa itse vammoja tai oireita. Sairaala- tai lääkärihoitoon pääsy tuottaa potilaalle mielihyvää, mutta on ongelmallista hoitajille; saattaa kestää pitkäänkin, ennen kuin potilaan todetaan olevan terve.
Myös välillisiä Münchhausenin oireyhtymiä (ns. "Münchhausen syndrome by proxy") tavataan. Näissä tapauksissa holhoavassa asemassa oleva (esimerkiksi äiti-lapsi-suhde) väittää holhokkinsa olevan sairas ja oireilevan, tai vastaavasti aiheuttaa tälle vammoja itse. Näin esimerkiksi äiti yrittää saada lohtua ja ymmärrystä muilta asettumalla "kärsivän vanhemman" osaan. Ilmiön kuvasi brittiläinen lastenlääkäri Roy Meadow vuonna 1977.
Vaikka potilas hakeutuu mielellään hoitoon keksimistään sairauksista, hän on tyypillisesti haluton hoitamaan Münchhausenin oireyhtymää itseään.[1] Tarkoituksellista psykoosin "tuottamista" itselleen nimitetään Ganserin oireyhtymäksi.
minullakin on e-lapsi ja en joudu esim. järkkäämään lääkäriaikoja, ne tulevat ihan määrättyinä kotiin.
varsinkin kun kyse on monesta ongelmasta ja erikoissairaanhoidosta...
ja tuo holhoaminen kuulostaa aika sairaalta..