Miten hoidatte OMAN osuutenne asuntolainasta sillä välin kun olette hoitovapaalla?
Lyhennän velkaa nyt 350 euroa kuussa ja maksan 100 euroa vastikkeesta. Lisäksi maksamme perheen kulut puoliksi.
Äitiyslomalla kai raha riittää velan lyhennykseen palkasta, mutta entä sitten kun tippuu kotihoidontuelle?
Saako siitä lainasta lykkäystä jos esim sanoo, että on kotona siihen asti kun lapsi täyttää 2 vuotta?
Onko kukaan anonut omaan osaansa asuntolainaan lykkäystä? Onnistuuko se kuinka helposti?
(meillä siis 50%-50% asunto ja molemmat maksaa oman osansa)
Kommentit (60)
Yhteinen tili,yhteiset rahat...josta mies tuo 95% ja minä 5 % kodinhoidontukena...ilman mitään lisäosaa...Yhteinen asunto ja yhteinen laina joka lähtee yhteiseltä tililtämme...Mun mielest aika hyvä systeemi ...koska minä olen tulottomana lapsemme tähden, koska hoidan poikaamme kotosalla...ja toista vaavia odotellaan syntyväksi ensivuonna...
Mutta jokainen tablaa tyylillään...ja jokaisen tyyli on se itselle sopivin=)
Mukavat perjantai-illat kaikille
Suomen lain mukaan kumpikin puoliso avioliitossa on velvollinen osallistumaan perheen elatukseen, ja toinen puoliso voi hoitaa oman osuutensa hoitamalla lapsia ja kotia. Näin sanotaan laissa. Toiselle jää sitten se taloudellinen puoli elatuksesta.
Vai oletteko avopari? Sitten en tiedä, koskeeko tuo lain kohta teitä...
uskon että miehen mieli muuttuu. Eiköhän tuo sitten maksa ruoka- yms kulut kun huomaa, että meikäläisen kotihoidontuella ei paljon juhlita. Tai jos en tarvitse kotihoidontukea ja lapsilisää perheen kuluihin, voin maksaa niillä asuntolainaani jos mies suostuu maksamaan ruuat, vastikkeen, sähkön ja vauvan menot. Mutta saa nyt nähdä.
-ap
Mahdollistan miehelleni sen että saa paneutua työhönsä täysillä. Ei tarvi oola kotona esim. lasten sairastuessa.
Me todellakin maksamme kaiken puoliksi...
- ap
Eihän sitä pientä nyt 9kk:n ikäisenä voi vieraalle hoitoon viedä :(.
Vierailija:
Me todellakin maksamme kaiken puoliksi...
- ap
Mieti tosiaan tarkkaan lähdetkö tuohon, lapsi -jos jotain tässä maailmassa voi olla - on YHTEISTÄ!
Vierailija:
uskon että miehen mieli muuttuu. Eiköhän tuo sitten maksa ruoka- yms kulut kun huomaa, että meikäläisen kotihoidontuella ei paljon juhlita. Tai jos en tarvitse kotihoidontukea ja lapsilisää perheen kuluihin, voin maksaa niillä asuntolainaani jos mies suostuu maksamaan ruuat, vastikkeen, sähkön ja vauvan menot. Mutta saa nyt nähdä.
-ap
Miten kävisi esim. silloin, jos toinen jäisi työttömäksi tai joutuisi onnettomuuteen ja tulisi työkyvyttömöksi? Onko silloinkin 50-50 ajattelu voimassa. Ovatko tulonnekin saman suuruiset, kun kerran maksatte tasan samanverran muista kuluista? Syökö kumpikin samanverran? Tai kuluttaako vettä/sähköä samanverran?
Anteeksi, mutta minä en ymmärrä tällaista ajattelutapaa. Minulle perhe on yksikkö, jonka eteen kumpikin tekee töitä. Välillä minä tuon enemmän rahaa talouteen, välillä mieheni.
Kukin kuitenkin tyylillään. Mutta kyllä minusta on kohtuutonta vaatia, että hoitorahasta lyhennettäisiin noinkin isoa lainaa ja vastike-osuutta kuin teillä... Keskustelkaa ihmeessä asia selväksi _ennen lapsenyritystä.
Saisin asumistukeakin, joten tuloni olisivat paremmat kuin tapauksessani.
Ihan tosi. Mä tekisin näin, jos mieheni ei itse ehdottaisi, että hän maksaa lainat.
Ja mä olen korkeastikoulutettu ja meillä on omat tilit. Yhteisiä rahat kuitenkin periaatteessa ovat, vaikka kukin hoitaa oman tilinsä ilman että toinen saisi nuuskia sitä.
On oikeasti todella outoa. Ethän sinä olisi ilman lasta ja siis miestä ja siis teidän perhettä tuossa tilanteessa.
Kuluiksi luen myös sen, että äiti jää yhdessä sovituksi ajaksi kotiin hoitamaan lasta ja tulot pienenevät. Totta kai mies työssäkäyvänä maksaa silloin suuremman osuuden asumisestakin.
ja on yhdistetty jo tilikin, mitä sitä kahden tilin rahoja kierrättämään milloin mihinkin, selkein systeemi näin.
Kun mies oli työtön, minä tienasin enemmän, kun mies on töissä ja minä kh-tuellla, mies tienaa enemmän. Se tiedetään, mutta kumpikaan ei laske kumpi milloinkin tuo enemmän leipää tai rahaa.
En jaksanut ihan kaikkia lukea, muta miksi ihmisten pitää aina selittää täällä, että " meillä tehdään näin ja näin ja jos olisin ap niin kyllä sanoisin miehelle sitä sun tätä, yms." Eihän ap kysynyt teidän ihanista elämistänne yhtään mitään. Ja mistä te taivastelijat ap:n tilanteen niin tarkasti tiedätte, että voitte ruveta mitään arvostelemaan. Saattaa olla, että eri lainat on jopa fiksu veto, mistä sen koskaan tietää. No, mutta älä sure ap: ihan varmasti saat lainaasi lyhennysvapaata tai pienennettyä sitä. Ihme pankki, jos ei siihe tossa tilanteessa suostu. Rohkeasti vain pankkiin juttelemaan. Ja usko pois, tiedän, koska eilen viimeksi myönsin samassa tilanteessa olevalle lyhennysvapaata hoitovapaan ajaksi. Eli vaihda pankkia, jos ei muuten onnistu.
T: pankkineiti
mua on aina kiinostanut, miten te maksatte ruokakulunne? onko teillä jääkaapissa omat hyllyt ja ruoat vai miten? koska eihän se ole reilua maksaa ruoat puoliksi, jos toinen syö enemmän...
Eli en hoida " Omaa osaani" mitenkään.
a) kantamaan lapsen, mikä on fyysisesti ja henkisesti raskasta
b) joudut olemaan työelämästä pois, jolloin tulosi laskevat ja ammattitaitosi ruostuu ja riskeeraat jopa työpaikkasi ja menetät eläkettä.
Entäpä jos miehesi jäisi kotiin vaikka 3 kk jälkeen? Ilmoita meneväsi töihin. Näin näet miehesi arvot.
Tämä keskustelu alkoi aapeen kysymyksestä: ' Miten hoidatte OMAN osuutenne asuntolainasta sillä välin kun olette hoitovapaalla?'
Ja valtaosa vastasi, että heillä on yhteinen tili ja yhteiset rahat. Mikä niissä vastauksissa sinua niin ärsytti?
täydellistä tasa-arvoa. Näinh meillä ei kitistä tai ki9ristetä sillä mitä kumpikin ostaa. Silloin, kun mies haluaa tehdä yhdessä jotain mihin rahani ei riitä hän maksaa viulut. Selvääkin selvempi peli. Mikään ei oo pennin tarkkaa, koska kummallakaan ei oo koskaan tili tyhjänä ja asuntolaina lyhenee. Mistään tärkeästä ei oo tarvinnut tinkiä. Kyse on myös siitä, että haluamme elämässä eri asioita. Kun mies menee golfaamaan valitsen mielummin ilmaisen lenkin tai kirjan lukemisen. Olisi se nyt sentään hullua, että minun pitäisi alkaa tehdä asioita vaan jonkun rahan kulutuksen vuoksi, jotta olisimme tasoissa.
eta ropoja toisiamme vastaan.
Vierailija:
täydellistä tasa-arvoa. Näinh meillä ei kitistä tai ki9ristetä sillä mitä kumpikin ostaa. Silloin, kun mies haluaa tehdä yhdessä jotain mihin rahani ei riitä hän maksaa viulut. Selvääkin selvempi peli. Mikään ei oo pennin tarkkaa, koska kummallakaan ei oo koskaan tili tyhjänä ja asuntolaina lyhenee. Mistään tärkeästä ei oo tarvinnut tinkiä. Kyse on myös siitä, että haluamme elämässä eri asioita. Kun mies menee golfaamaan valitsen mielummin ilmaisen lenkin tai kirjan lukemisen. Olisi se nyt sentään hullua, että minun pitäisi alkaa tehdä asioita vaan jonkun rahan kulutuksen vuoksi, jotta olisimme tasoissa.
Vierailija:
En jaksanut ihan kaikkia lukea, muta miksi ihmisten pitää aina selittää täällä, että " meillä tehdään näin ja näin ja jos olisin ap niin kyllä sanoisin miehelle sitä sun tätä, yms." Eihän ap kysynyt teidän ihanista elämistänne yhtään mitään. Ja mistä te taivastelijat ap:n tilanteen niin tarkasti tiedätte, että voitte ruveta mitään arvostelemaan. Saattaa olla, että eri lainat on jopa fiksu veto, mistä sen koskaan tietää. No, mutta älä sure ap: ihan varmasti saat lainaasi lyhennysvapaata tai pienennettyä sitä. Ihme pankki, jos ei siihe tossa tilanteessa suostu. Rohkeasti vain pankkiin juttelemaan. Ja usko pois, tiedän, koska eilen viimeksi myönsin samassa tilanteessa olevalle lyhennysvapaata hoitovapaan ajaksi. Eli vaihda pankkia, jos ei muuten onnistu.T: pankkineiti
Hoitorahalla hankitaan vaatteita yms. kivaa koko perheelle.Eihän sillä paljon ostele mutta kivaa vaihtelua kotiäidille.