Miten hoidatte OMAN osuutenne asuntolainasta sillä välin kun olette hoitovapaalla?
Lyhennän velkaa nyt 350 euroa kuussa ja maksan 100 euroa vastikkeesta. Lisäksi maksamme perheen kulut puoliksi.
Äitiyslomalla kai raha riittää velan lyhennykseen palkasta, mutta entä sitten kun tippuu kotihoidontuelle?
Saako siitä lainasta lykkäystä jos esim sanoo, että on kotona siihen asti kun lapsi täyttää 2 vuotta?
Onko kukaan anonut omaan osaansa asuntolainaan lykkäystä? Onnistuuko se kuinka helposti?
(meillä siis 50%-50% asunto ja molemmat maksaa oman osansa)
Kommentit (60)
menen takaisin töihin. 3-vuotta siis maksavat minun osuuttani.
Välit äijään ovat niin kaavoihin kangistuneet, että pitää pyytää omia vanhempia maksamaan lainaosuus miehelle... En jaksaisi sinun elämääsi hetkeäkään.
Jotenkin arvasin, että ei yhtään asiallista vastausta, taas vaan näitä " mitä? eikö teillä oo yhteisiä rahoja?"
Ois pitäny mennä kaksplussalle kysymään. Tuli taas vaan paha mieli, mutta kai se oli vastaajien tarkoituksin.
-ap
Minusta on vaan hienoa jos on omiin vanhempiinsa hyvät välit. Mitä ihmettä olet tehnyt jos et kehtaa omilta vanhemmiltasi pyytää rahaa? Toivon, että minusta ei ikinä tule tuollaista!
Tuli ensimmäisenä mullekkin mieleen että kai miehes sitten maksaa sulle puolet lastenhoitajan palkkiosta?? lapsi kai on yhteinen..
mäö en never ever kykenis tuohon systeemiin toi on sun ja toi on mun..laskut maksetaan kun ne tulee, viim. seuraavana tilipäivänä kummalle nyt sattuu ennemmin rahaa tulemaan, siirtelen millon kumman tililtä kummalle. onhan lasten menot yhteisiä ja mielestäni kannan oman osani perheen elatukseen työllä. eikai kukaan työtäkään tekis ilman palkaa... no eri asia jos olis vaikka lasten hoitaja ja kodinhoitaja jotka hoitas kaiken,ittensä tarttis tikkua ristiin laittaa sit voisin " oman osan" jostain maksaakkin..
kokoperheen hyväksi, ei varsinaisesti lainan maksuun.
Meillä mies maksaa lainan lyhennystä ja mä kykyjeni mukaan muita menoja, olen työtön tällä hetkellä.
i millään pahalla mutta minä en edes kehtaisi pyytää omia vanhempia maksamaan omia lainojani. aikuisia ihmisiä ollaan ja tota lainaa olis varmaan pitäny miettiä ennen lasten tekoa jos ei ole varaa sitä itse maksaa.. MITÄ JOS MYISIT OMAN OSUUTESI ASUNNOSTA??
Sinun täytyy olla aika tyhmä ellet tajua, että tuota pidetään kyllä yleisesti lähipiirissäsikin todella omituisena.
Meillä yhteinen asuntolaina joka suoraveloitetaan joka kuukausi miehen tililtä,itse maksan vastaavasti perheen ruuat,lapsesta aiheutuneet kulut ja lisäksi muita laskuja mm. vesilaskun jne. ja tietenkin lisäksi omat kuluni,kuten vaatteet,meikit jne.
Ei meillä mitenkään lasketa että onko kulut just tasan vaan maksamme siinä suhteessa miten kumpikin ansaitsee eli jos mies käy töissä ja minä olen hoitovapaalla niin tottakai mies tienaa silloin myös enemmän niin kyllä hänelle kuuluu myös maksaa enemmän.
Jos mies vetoaa siihen että sinä olet päivät kotosalla,niin sanot hänelle että ihan samalla viisiin sinä teet päivät työtä eli hoidat lastasi/lapsianne.Yleenä myös kotiäidit ovat " työssään" kiinni sen 24/vrk,mitä nyt joskus johonkin pääsee harrastamaan jotain, mutta miehillä se työpäivä on yleensä se 8 h/vrk/5 pv viikossa.
Eli jos miehellesi ei käy että hän maksaa sinunkin osuuden asuntolainasta,niin sano että sinä lähdet töihin ja mies saa jäädä lasta hoitamaan pienien kodinhoidontukien turvin niin katsokaa miten silloin miehen osuuden asuntolainasta käy.Tai sitten mies puoliksi hoitamaan lastanne sen 12 h/vrk niin kuin joku jo aikaisemmin kirjoitti.
Älä alistu missään nimessä tuollaiseen järjestelyyn.Jos perheenä eletään niin on kyllä aika höperöö jos kulut jaetaan maksettavaksi sentilleen puoliksi.
Vierailija:
Eli jos miehellesi ei käy että hän maksaa sinunkin osuuden asuntolainasta,niin sano että sinä lähdet töihin ja mies saa jäädä lasta hoitamaan pienien kodinhoidontukien turvin niin katsokaa miten silloin miehen osuuden asuntolainasta käy.
Siinä varmaan käy niin, että mies pyytää vanhemmilta ennakkoperintöä jotta saa oman osuutensa maksettua. Minulla taas ei ole ketään, keneltä pyytää rahaa, vaan on itse omat menot maksettava.
Oletko jo tällä hetkellä raskaana vai suunnitteletteko vasta raskautta sillä jos vasta suunnittelette,niin kannattaa neuvotella tuosta lainanmaksuasiasta.
Sillä on mielestäni todella epäreilua että jos sinä jäät yhteistä lastanne kotiin hoitamaan kodinhoitotukien turvin niin joutuisit niillä rahoilla vielä lyhentämään lainaanne,tuskin se hoitoraha ja hoitolisä edes riittäisivät koko lainanlyhennykseen jos maksat 350 ¿ kuussa ja lisäksi 100 ¿ yhtiövastiketta.
Eli jos miehellesi ei käy että hän maksaa sinunkin osuuden asuntolainasta,niin sano että sinä lähdet töihin ja mies saa jäädä lasta hoitamaan pienien kodinhoidontukien turvin niin katsokaa miten silloin miehen osuuden asuntolainasta käy.
Siinä varmaan käy niin, että mies pyytää vanhemmilta ennakkoperintöä jotta saa oman osuutensa maksettua. Minulla taas ei ole ketään, keneltä pyytää rahaa, vaan on itse omat menot maksettava.
Anna miehen jäädä kotiin lapsenne kanssa,olisi kyllä varmasti todella ikävää koska varmasti haluaisit itse hoitaa lapsen, mutta jos ei yhteisymmärrystä asiaan tule niin pakkohan sinun on päästä töihin sillä noilla kodinhoidontuilla ei riitä lyhentämään asuntolainaa.
Sitten kun palaan töihin maksetaan taas 50-50, eli hetken on tiukkaa molemmilla mutta sen lapsen eteen tietysti kärvistelemme.
Vierailija:
Miten olet suostunut alunperin tuollaiseen järjestelyyn? Onko lapsi yhteisesti toivottu? Miten aiotte lapsen kulut järjestää?
ei ole mitään omia osuuksia kummallakaan
Maksamme siis OMAA lainaa, mikä oli minusta itsestään selvyys. Alkutilanne oli kylläkin se, että minulla on kaksi lasta, miehellä ei lapsia. Ja miehellä oli oma talo jo ennestään, sekin puoliksi jo maksettu. Siitä emme ole miettineet, että jos/kun saamme yhteisen lapsen, miten hoidan oman osuuteni lainasta.
Kuvittelen kyllä, että mieskin ymmärtää, että hoidan hänenkin lapsiaan kotona, mutta tuskimpa silti minun osuuttani lainasta maksaa, eikä hänen rahansa siihen riittäisikäään.
Joten taidampa ottaa asiian puheeksi illalla ja katsotaan mitä hän asiasta tuumaa.
Koska onhan sekin epäreilua, että maksaisin pelkkiä korkoja pari vuotta kotona ollessani ja hän pystyisi lyhentämään omaa lainaansa.
Eri asia olisi ollut se jos molemmat olisivat olleet samassa lähtötilanteessa, eli kummallakaan ei olisi ollut enempää pääomaa kuin toisella sijoittaa asuntoon.
Kyllähän mies maksaa sentään puolet päivähoitomaksuista? Se on paljon selkeämpää kun ulkopuolinen hoitaa lapsenne.
15