Takausasiantuntijoita paikalla? Takasin ystävälle lainan 10 vuotta sitten
ja nyt tuo 10 vuoden määräaika on umpeutunut.
Silloin kun takasin, että takaan vain tämän 10 vuotta, enkä enempää.
Nyt on kuitenkin tilanne, että ystävä ei ole maksanut lainaa pois, eikä pysty sitä kerralla maksamaan. Oli kysynyt pankista, että mitä tapahtuu jos siihen lainaan ei tule enää takaajaa ja että hän haluaisi maksaa sen osissa pois.
Pankin vastaus oli, että pitää maksaa kerralla, johon ystävä ei pysty. Ja jos siihen ei tule takaajaa --> tulee laina minun maksettavakseni. Eli jos en suostu laittamaan uutta takausta aikaisemmin takaamaani lainaan, lankeaa se maksettavaksi minulle eikä varsinaiselle velalliselle.
Kuulostaa minusta todella oudolle - onko asia tosiaan näin?
Kommentit (45)
Onko tollaisia lainoja muka olemassakaan, että kerralla maksetaan kaikki pois?
lällällää -asennetta! Jos joku HYVÄÄ HYVYYTTÄÄN takaa, ja joutuukin maksajaksi, ni sekö on vaan "sille ihan oikein, kun oli kerran niin tyhmä että lähti takaajaksi"?! Ihmeellinen ajattelumaailma..
Minä ainakin olen pahoillani, jos joudut maksumieheksi, mutta toivon todella ettet joudu!
Toi kuulostaa nyt siltä että on nimeltään ainakin meidän pankissa "jatkuva luotto". Luottoraja on tällä henkilöllä se vajaa 2000e (1681e?)ja kun sitä on maksettu takaisin, voi sitä taas nostaa luottorajaan saakka. TAKAUS on aina voimassa 10 vuotta, jonka jälkeen se vanhenee, jos siitä ei muistuteta. Pankit ottavat yhteyttä tuon ajan lähestyessä ja sovitaan "saatavan vanhenemisen katkaisuilmoituksen" tai uuden takaussitooumuksen allekirjoittamisesta. Jos takaaja ei suostu allekirjoittamaan, ei hän sillä pääse takauksesta eroon, vaan sitten pankki maksattaa koko velan takaajalla.
Voisi olla niin että ko velallinen on jatkuvasti jättänyt maksuja rästiin, mistä syystä pankki haluaa että ko luotto lopetetaan ja se pitää maksaa pois. Ei noissa jatkuvissa luotoissa mitään aikarajaa ole milloin ne menee umpeen, ne on jatkuvia sopimuksia. Takaaja ei pääse takauksestaan, jos ei allekirjoita niin sitten hän maksaa lainan pankille.
Toivottavasti selvensi. Koita saada pankin kanssa sopimus että luotto muutetaan sellaiseksi ettei sitä voi enää nostaa lisää ja takaat sen lainan maksamisen niin pääset siitä eroon.
On sellaisiakin lainoja olemassa, vaikka selvisikin että tässä tapauksessa ei ole sellaisesta kyse.
Joka kuukausi tehdään tietty lyhennys, jonka velallinen on hoitanut.
Mutta vastaavasti tästä luotosta voi luottorajan puitteissa nostaa rahaa takaisin. Eli velallinen on maksanut kk-erät, mutta kuitenkin nostellut sieltä rahaa ulos niin, että velka on maksamatta.
Nyt tuli umpeen vain sovittu takaukseni aika.
Kuten arvaatte, olen hyvin pettynyt, että summaa ei ole maksettu tämän 10 vuoden aikana. Olisi todella ollut kuukausi jos toinenkin aikaa lyhentää.