Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmeessä viette omia leivonnaisia kylään?

Vierailija
04.10.2010 |

Todella kummallinen tapa. Jos minä kutsun ihmisiä kylään, niin kutsuun sisältyy myös tarjottavat kyläpaikan puolesta.

Ymmärrän sen vain, jos kyseessä on nyyttikestit tai kyläillään ihan lähiomaisten kesken.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja aina on otettu lisätarjottavat ilolla vastaan. Kyllä täälläkin päin ja meidän tuttavapiirissä on tapana jotain viedä. Ja parempi se itsetehty on kuin keksipaketti kaupasta.

Vierailija
2/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut koskaan rotinoista esimerkiksi? Ja kyllä minä olen ilolla ottanut vastaan kaikki vieraiden tuomiset, oli se sitten syötävää, juotavaa tai jotain muuta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinasin viedä anopille, vastavuoroisesti saamme leivonnaisia häneltä

Vierailija
4/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menen uuteen kyläpaikkaan, saatan sanoa, että tykkään leipoa, tekisinkö jotain? Sitten sovitaan vielä kutsujan/emännän kanssa että suolaista vai makeaa, jotta hän osaa jengata tarjottavansa sen mukaan. Erikseen sopimatta voin kuvitella leipovani vain siskolleni ja äidilleni mennessä.

Vierailija
5/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sovittu että mennään vaan kahville, ja vaan jos ollaan tosi tuttuja (hyvät ystävät + sukulaiset). Tykkään leipoa, ja ajattelen että kiva ilahduttaa muita :) Ei kyse ole siitä että veisin leipomuksia siltä varalta ettäö tarjottavat on huonoja. En kyllä vie mitään kovin isoa, vaan esim. pussillisen pikkuleipiä, pieni marjapiirakka tms. Enkä vie jos toinen on esim. keliaakikko tai karppaaja.

Kai sitä on niin fakkiutunut omaan ajattelutapaan, itse nimittäin ilahdun jos joku tuo leipomuksia että en osaa ajatella sitä vaihtoehtoa että joku loukkaantuisi. Pahoittelen.

Vierailija
6/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittäin meidänkin piireissä on erittäin tavallinen ja kohtelias tapa viedä jotain leivonnaista kylään mennessä. Ihan samaan tapaan kun saatetaan viedä kukkia vaikka kyläpaikassa olisikin upea puutarha.

Vierailija
7/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on tapana viedä jotain ja leivonnainen on hyvä sellainen. Itse otan ilolla vastaan ja niin ovat tuttavanikin ottaneet. Hävettäisi mennä täysin tyhjin käsin.

Vierailija
8/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos nyt jostain syystä puolitutulle menen eka kertaa käymään niin en välttämättä vie mitään kun en edes tiedä mistä kyseinen ihminen pitää. Enkä vie aina tutuillakaan käydessäni.

Joskus taas leivon jotain muutenkin ja vien jotain mennessäni;sitä sanotaan huomaavaisuudeksi :)

Vierailija
9/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kohteliaisuudesta?

ja keksipaketti on niin huhhuh

Vierailija
10/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siltä varalta vien, että siellä on sitten jotakin kelvollista tarvottavaa. = P

Vierailija
11/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kuullut koskaan rotinoista esimerkiksi? Ja kyllä minä olen ilolla ottanut vastaan kaikki vieraiden tuomiset, oli se sitten syötävää, juotavaa tai jotain muuta.

vauvaa ekaa kertaa katsomaan. Ei muulloin. Ja ns. rotinat voi olla kyllä tavaraakin.

Vierailija
12/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaa ekaa kertaa katsomaan. Ei muulloin. Ja ns. rotinat voi olla kyllä tavaraakin.

Vierailija
13/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi muuten olla kulttuuriero: alueellinen tai sitten sukupolvien välinen. Kuvittelisin, että Itä-Suomessa viedään noita leivonnais-tuliaisia enemmän. Ja sitten vanhempi väki tuo usein jotain ruokaa tullessaan. Mutta länsisuomalaiset nuoret (alle 50-v) ihmiset eivät mielestäni vie ruokaa kyläpaikkaan. Kukkia voidaan viedä tai viinipullo.

Itse en syötävistä tuliaisista loukkaannu, mutta meillä on yleensä niin, että jos vierailu on sovittu, pöytä on katettu notkuvaksi, eikä siihen kertakaikkiaan tahdo mahtua mitään lisää. Syötävää on muutenkin liikaa ja sitten tuodaan jotain nopeasti pilaantuvaa herkkua vielä. Kuten sanottu, en loukkaannu, ja ymmärrän, että tarkoitus on hyvä, mutta ärsyttää kyllä joskus.

Vierailija
14/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä syö kuin läheisten ihmisten leipomuksia, ei sitä tiedä millä likaisilla käsillä ja bakteerisilla alustoilla ne on tehty, lapset on tökkineet tahmasormiaan taikinaan sun muuta.

Vierailija
15/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joko kukkia tai leivonnaisia.

juontuu ajoilta, jolloin ei ollut niin itsestään selvää, että kaikkea on yltäkyllin.

Miksi suomalaiset niin kamalan huonosti kestävät omien kansalaistensa eriäviä tapoja, mutta kaikki ulkomaanpelleilyt on niin hienoa, että?

Muuten, useassa amerikkailaisessa hömppäsarjassa viedään jotain itseleivottua, kun mennään kylään...

Vierailija
16/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tulevat meille kylään ( siis "terveellisesti" tehtyjä kuivia känttyjä)

Kun meille tulee vieraita, teen viimeisen päälle leipomukset ja kunnon aineista enkä todellakaan laita pöytään jos anoppi tuo jotain. Mielestäni epäkohteliasta kun kuitenkin tietää että minä teen aina kaikkea ihanaa.

Appiukkokinon aina ihan onnessaa kun meillä saa kaikkea herkkuja. Kotonaan vaan kuivaa pullaa

Vierailija
17/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka tuo ylpeenä jonkun täytekaku, joka "on koristeltu Nico-Petterin kanssa". Hyi helvetti, eihän sellaista kukaan ilkeä syödä!

Vierailija
18/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sitten syyä siellä kyläsä ja kehuskeella että ai ku on hyvvää, empä oo ennen onnistunut näin hyvin. Ja pyydän saada loput omista eväistäni kotiin mukaan.

Vierailija
19/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei siis tosiaan ole kysymys siitä että toinen on just toipumassa synnytyksestä tai sairaudesta. "Lapsivuodeaikana" tuomispulla oli erittäin tervetullut!

Jos ihan normaalisti olisin kutsunut vieraita jotka toisivat omat ruokansa mukanaan, siitä saattaisi kyllä tulla sellainen olo kuin se olisi vihje siitä etteivät usko mun tarjoavan riittävästi tai riittävän hyvää omin nokkineni. En kyllä muista että niin olisi koskaan käynyt, ei taida olla Helsingissä kovin yleinen tapa.

Vierailija
20/22 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vien tuliaisia, se on kyllä jotain muuta kuin leivonnaisia. Enkä sellaisten saamisesta kyllä juuri ilahtuisi, en ole mikään pulla/piirakkaihminen. Vanhemmilta ihmisiltä ymmärrän tuon kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän