Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

minkälainen elämä alkoholilla läträäjän vaimolla...

Vierailija
04.10.2010 |

meillä menee miehen olusiin ja muihin juomiin kuukaudessa noin 400 - 500 erkkiä rahaa

juo joka ilta vähintään 2-3 olutta /lonkaa useimmiten noin 8-10 olutta viikolla ja viikonloppuna noin 2 pulloa viiniä / ilta

Nyt olen siinä pisteessä että en enää jaksa. Olen vastuussa lapsista ja kodista yksin, työnsä hoitaa vielä, kuinka kauan?

Sanoo ettei koskaan pysty olemaan absolutisti ja välillä yrittää kyllä "vähentää" onnistumatta siinä muutamaa päivää kauempaa.

Nyt on alkanut myös humaltuessaan (tämä tapahtuu sietokyvyn noustua jossain 10:nnen olusen tienoilla) olemaan kärkäs, vittumainen, vainoharhainen jne... Alkaako jo aivot liueta? En tiedä...

Mitä meillä lienee edessä, miten tästä pääsee eteenpäin.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, meillä mies ei suostu autettavaksi, hänen mielestään ongelma on minussa, en anna tarpeeksi lempeä ja hän siksi lohduttautuuu juomisella, tai sitten vetoaa työstressiin (onhan sitä - minullakin).

Nyt pelottaa että siltä menee terveys, lapset kasvaa kieroon ja itse uuvun. Mahdoton paketti. Mistä saisi voimaa löytää jonkun ratkaisun, mikä se ratkaisu voisi olla.

Tähän saakka ei moitteen sanaa isänä, nyt alkaa olla sillä hilkulla (en voi luottaa esim. että tulee / lähtee / hakee / vie silloin kun on sovittua / koulu alkaa tai päättyy jne).

Tähänkö kaatuu liitto, mitä se tekee lapsille? Voiko mies vielä palata entiselleen?

En oikein kehtaa hakea apua msitään.

Vierailija
42/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoon voi mennä/pääsee vain jos alkoholisti itse haluaa hoitoa. Ja harva haluaa hoitoa. sInun vastuullasi ei ole hänen parantaminen, koska sinä et siihen pysty. Et saahäntä edes väkisin hoitoon, jos häne itse ei hoitoa halua.

Vaatii rohkeutta, mutta älä peittele juomista. Jos sukulaisvierailu peruuntuu sen takia, että mies ei ole kunnossa, sano sukulaisille suoraan, mikä on peruuntumisen syy. Älä hoitele miehesi aiheuttamia sotkuja, vaan anna hänen itse selvitä vaikeuksistaan. Jos aina peittelet ja selvität hänen asiansa, helpotat vain hänen juomistaan.

Puhu lapsille rehellisesti siitä, mistä on kyse.

Hae itsellesi apua. Suosittelen lämpimästi esim. AL anonia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvätuloinen mies, ja muuten elämme suht vaatimattomasti, mutta tiukaksi tekee budjettimme, jossa toisissa olosuhteissa olisi reilusti pelivaraa

ap

Vai laittaako omat rahansa viinakauppaan. Älä ainakaan anna penniäkään rahaa omistasi, juokoon omia rahojaan, sitten on perseaukisena paha ryypätä. Aika isolta summalta tuo 400-500 euroa tuntuu kun mies voisi käyttää ne rahat järkevämminkin, ostaa vaikka lapsille jotain. Että mä inhoan alkoholisteja, vituttaa juuri tuo kun pitää perheen elämä pilata. T: Alkoholistien tytär

Vierailija
44/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja nähdä totuus. Miehesi vaikuttaa mitä ilmeisimmin alkoholistilta ja alkoholisti löytää aina syyn juoda. Aina. Niin kauan ennen kuin hän itse tajuaa tilanteensa, tunnustaa alkoholisminsa ja hakee apua. Sitä ennen tilanne menee yleensä vain huonompaan suuntaan.

Al-Anon on paikka, jossa saat tukea ja apua, näet asiat uudella tavalla ja saat voimia.

http://www.al-anon.fi/

Ja kyllä - runsas alkoholinkäyttö aiheuttaa fyysisiä oireita ja kuvaamiasi käytöshäiriöitä. Kirjastosta löydät helposti aiheesta kirjoitettuja kirjoja, suosittelen pikaista käyntiä lähimmässä kirjastossa.

Voimia toivottaen,

sekakäyttäjän ex-puoliso

Vierailija
45/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli alkoholisti etsii aina syyt juomiseensa muualta kuin itsestään ja sairaudestaan. Kunnes mennään niin pohjamutia myöden, että herätys tulee (jos tulee).

Toivoa on ja moni alkoholisti toipuu, joko omin voimin tai muulla avulla. Mutta se tosiaan edellyttää sitä, että alkoholisti itse tunnustaa ongelman olevan. Sinä et voi sitä tehdä hänen puolestaan. Se on kamala paikka läheiselle! Et voi tehdä mitään muuta kuin viheltää peli poikki tai sitten kärsiä ja toivoa että mies itse herää.

Toivottavasti teet oikean ratkaisun ja toivon sydämestäni, että miehesikin tekee sen.

Olen itse toipunut alkoholisti.

Vierailija
46/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainahan se juomisen syy on muissa henkilöissä, ei koskaan juopossa itsessään. Nyt AP älä anna periksi, kun mies seuraavan kerran syyllistää sinua tuolla tavalla niin haistata pitkät. Voit sanoa miehellesi ihan suoraan että ei paljon kiinnosta lempeä annella kun mies löyhkää viinalle! Hyi helevetti! Pistä nyt vain kova kovaa vastaan muutoin teidän tilanne ei parane vaan huononee. Ja tosiaan kuten jo joku tuossa mainitsikin niin hänen jälkiään älä peittele. Sano vaan miehellesikin suoraan että et peittele.

Vierailija
47/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rrakastamme toisiamme mutta asumme erillämme tuon takia eli rahat ovat erillään ja näen miestä vain hyvässä kunnossa.

Vierailija
48/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saamaan toiselle sellaisen tunteen, että he olisivat tehneet jotain väärää. Tämän tunnistaminen helpottaa jo kummasti.

Ja alkoholisti tosiaan löytää aina syyn, aina on työstressiä, väsymystä, joku syy juhlia jne. Ei pidä mennä tuohon lankaan.

Vierailija
49/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kerran on mennyt miehellä niin överiksi että on luvannut ja vannonut että parempaan mennään, minun täytyy vain olla kärsivällinen... Pohjamutaa hän ei sitten ilmeisesti ole kohdannut, kun pysyvää vaikutusta ei ole näkynyt kuitenkaan.

Kyllä hän myöntää että hänen pitäisi juoda vähemmän, mutta alkoholista luopumista ei siis edes harkitse.

Miten sinä raitistuit? Itse vai vertaistuella vai kuinka? Pystyitkö käymään töissä yms prosessin aikana? Onko sinulla vielä ehjä perhe / miten puolisosi jaksoi?

Kiitos jos jaksat vastata.

t ap

eli alkoholisti etsii aina syyt juomiseensa muualta kuin itsestään ja sairaudestaan. Kunnes mennään niin pohjamutia myöden, että herätys tulee (jos tulee). Toivoa on ja moni alkoholisti toipuu, joko omin voimin tai muulla avulla. Mutta se tosiaan edellyttää sitä, että alkoholisti itse tunnustaa ongelman olevan. Sinä et voi sitä tehdä hänen puolestaan. Se on kamala paikka läheiselle! Et voi tehdä mitään muuta kuin viheltää peli poikki tai sitten kärsiä ja toivoa että mies itse herää. Toivottavasti teet oikean ratkaisun ja toivon sydämestäni, että miehesikin tekee sen. Olen itse toipunut alkoholisti.

Vierailija
50/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullekin on ehdoteltu tuota. Mutta mä en käytä aikaa sellaseen. Mitä mun tukiryhmissä käynti auttaa miehen juomiseen?!? Muutenkin hoidan perheen arjenpyörityksen, jos saan joku iltaa omaa aikaa, käytän sen omaan harrastukseeni, josta saan myös energiaa ja voimaa.

Jos sulla on tukiverkot kunnossa ja rohkeutta, lähde! Mä on olen jämähtänyt ja pärjään päivästä päivään. Olen säästänyt vuokratakuut valmiiksi siltä varalta, että lähdemme lasten kanssa. Ja muutenkin suunnittelen minä + lapset asioita.

Eli seuraava aste tuohon sun miehen tilanteesen tuli meillä seuraavasti: mies meni töihin haisten. Joten sai varoituksia, joista ei välittänyt. Sitten jäi työttömäksi. Mikäs kätevämpää kuin juoda päivätki, ansiosidonnaisella on vara. Nyt loppuu kohta ansiosidonnainen ja mulla on niin iso palkka, ettei saa mitään työkkäristä sen jälkeen. Enkä mä anna rahaa viinaan, sen ole jo päättänyt.

Siinä vaiheessa varmaan tulee tehtyä ratkaisuja. Mulla se huono, että kaikki tukiverkko on miehen puolelta :(. Ja ovat miehen puolella ja hyysäävät, että eihän se niin paljon juo. Mutta eivät ole näkemässä, että se lipittää koko ajan. Siis heräämisestä nukkumaan menoon asti, koko ajan joku tölkki jossain auki. Minä liioittelen, huh huh. Eli sieltä ei enää sitten apuja tule lasten osalta. Aika karmivaa, että jopa lasten isovamhemmat asettavat poikansa juomisen hyysäämisen omien lastenlasten hyvinvoinnin eteen.

Voimia! Toivottavasti toimit nopeammin ja määrätietoisemmin kuin minä. Minä "tulin kaapista" vasta kesän kynnyksellä, mutta olisihan nuo tuttavat yms miehen juomisen huomanneet. Ei vaan ole helppo edes itselleen takoa päähän, että on alkoholistin vaimo, että tarttis tehdä jotain!!!!!!!!

Vierailija
51/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun menin mieheni kanssa vihille, hän ammattiurheilija, eikä juonut juuri lainkaan. Viitisen vuotta sitten, urheilun loputtua, väkevien ja kaljapullon korkki alkoi enemmän aukeilla, varsinkin kesäisin, ongelmana oli vetää pää ihan täyteen lasten aikana ja joskus käytös muuttui vittumaiseksi ja uhkaavaksi. Kesäviikonloput mökillä oli yhtä 24 kaljapullon vetämistä lauantai-iltaisin, aloitus n. klo 15.

Toissakesänä minulta loppui sietäminen, kun mies lasten kuullen uhkasi tappaa minut eräänä viikonloppuna. Oli eka kerta. Otin sen jälkeistä kännikäytöstä, sammumista ja matolle oksentamista digikameran nauhalle (muka kuvasin lapsia). Odotin että mies sammui ja lasten kanssa lähdin keskellä yötä mökiltä. Mies joutui tulemaan perästä taksilla ja bussilla, muisti kuulemma pätki eikä muistanut mitään, mutta minä, lapset ja kamera kertoi karua totuutta (kerroin että tätä totuutta kerrotaan myös lastenvalvojan luona valvotuista tapaamisoikeuksista keskusteltaessa, että nyt riitti) ja mies säikähti. Ilmoitin että en tarvitse juoppoa miestä mihinkään, enkä varsinkaan ottaakseni turpiini. Pärjään ihan hyvin ilman häntäkin. Nykyisin meillä juodaan lauantaisin pelkkää limpsaa, ja kyllä sen juomattomuuden vaikutukset näkyy meidän elämässä pelkkänä positiivisuutena. Hän käy taas salilla, treenaa lapsia ja mökillekin on perustettu kuntosali.

Miehelläsi ei ilmeisti ole harrastusta, ja viinasta on tullut ajanviete. Aika monella alkoholistilla (sehän miehesi on) viina on korvannut terveen tekemisen.

Juttu on kuitenkin niin, että vaihtoehdot on korkki kokonaan kiinni tai jos miehesi muka siihen ei pysty, se on järkevintä lasten kannalta ottaa ero. Et kai halua pelätä kotonasi?

Vierailija
52/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kerran on mennyt miehellä niin överiksi että on luvannut ja vannonut että parempaan mennään, minun täytyy vain olla kärsivällinen... Pohjamutaa hän ei sitten ilmeisesti ole kohdannut, kun pysyvää vaikutusta ei ole näkynyt kuitenkaan. Kyllä hän myöntää että hänen pitäisi juoda vähemmän, mutta alkoholista luopumista ei siis edes harkitse. Miten sinä raitistuit? Itse vai vertaistuella vai kuinka? Pystyitkö käymään töissä yms prosessin aikana? Onko sinulla vielä ehjä perhe / miten puolisosi jaksoi? Kiitos jos jaksat vastata. t ap

eli alkoholisti etsii aina syyt juomiseensa muualta kuin itsestään ja sairaudestaan. Kunnes mennään niin pohjamutia myöden, että herätys tulee (jos tulee). Toivoa on ja moni alkoholisti toipuu, joko omin voimin tai muulla avulla. Mutta se tosiaan edellyttää sitä, että alkoholisti itse tunnustaa ongelman olevan. Sinä et voi sitä tehdä hänen puolestaan. Se on kamala paikka läheiselle! Et voi tehdä mitään muuta kuin viheltää peli poikki tai sitten kärsiä ja toivoa että mies itse herää. Toivottavasti teet oikean ratkaisun ja toivon sydämestäni, että miehesikin tekee sen. Olen itse toipunut alkoholisti.

Tajusin itsekin, että pian siellä pohjalla tosiaan ollaan ja kai jo oltiinkin. Teen töitä yrittäjänä, joten tavallaan pystyin juomaan kenenkään huomaamatta aikani. Mutta sitten alkoi kärsiä jo työt ja asiakassuhteet - samoin kuin parisuhde. Mies pani minut valinnan eteen ja itsekin olin valmis tunnustamaan, että ongelma on ja mahdollisuuksia on vain kaksi: juomisen jatkuminen tai lopettaminen. Minä olen pärjännyt omin voimin ja puolison tuella ja töitäkin olen voinut tehdä normaaliin tapaan.

Ehkä al-anon-tapaaminen voisi auttaa sinua tässä vaiheessa? Lukemattomat ihmiset ovat samassa tilanteessa, joko alkoholisteina tai alkoholistin läheisenä.

Vierailija
53/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä minä olen miehestä taloudellisesti riippuvainen, tai en yksin pysty vastaamaan lasten asumisesta jne. kuluista. Minulla on hätävarasäästöt jotka kyllä riittävät pikaiseen irtiottoon, mutta miten jatko?

Jos jättäisin lapset miehelle, auttaisiko se? Tulisiko järkiinsä? Nyt olen ottanut koko ajan lisää vastuita arjesta ja miehelle on jäänyt tilaa ryypätä ja hoidella krapuloitaan jne. Sehän pitäisi tietysti lopettaa. Pitääkö esim. lapsen myöhästyä miehen juomisen takia koulusta, onko tämä reilua lapselle? Töistään ei voida saada "potkuja" on yrittäjä.

On mulla tukiverkko, hyväkuntoiset vanhemmat ja sisaruksia kaksi (jotka ei tiedä mitään näistä ongelmista, uskovatko edes?)

t ap

Mullekin on ehdoteltu tuota. Mutta mä en käytä aikaa sellaseen. Mitä mun tukiryhmissä käynti auttaa miehen juomiseen?!? Muutenkin hoidan perheen arjenpyörityksen, jos saan joku iltaa omaa aikaa, käytän sen omaan harrastukseeni, josta saan myös energiaa ja voimaa. Jos sulla on tukiverkot kunnossa ja rohkeutta, lähde! Mä on olen jämähtänyt ja pärjään päivästä päivään. Olen säästänyt vuokratakuut valmiiksi siltä varalta, että lähdemme lasten kanssa. Ja muutenkin suunnittelen minä + lapset asioita. Eli seuraava aste tuohon sun miehen tilanteesen tuli meillä seuraavasti: mies meni töihin haisten. Joten sai varoituksia, joista ei välittänyt. Sitten jäi työttömäksi. Mikäs kätevämpää kuin juoda päivätki, ansiosidonnaisella on vara. Nyt loppuu kohta ansiosidonnainen ja mulla on niin iso palkka, ettei saa mitään työkkäristä sen jälkeen. Enkä mä anna rahaa viinaan, sen ole jo päättänyt. Siinä vaiheessa varmaan tulee tehtyä ratkaisuja. Mulla se huono, että kaikki tukiverkko on miehen puolelta :(. Ja ovat miehen puolella ja hyysäävät, että eihän se niin paljon juo. Mutta eivät ole näkemässä, että se lipittää koko ajan. Siis heräämisestä nukkumaan menoon asti, koko ajan joku tölkki jossain auki. Minä liioittelen, huh huh. Eli sieltä ei enää sitten apuja tule lasten osalta. Aika karmivaa, että jopa lasten isovamhemmat asettavat poikansa juomisen hyysäämisen omien lastenlasten hyvinvoinnin eteen. Voimia! Toivottavasti toimit nopeammin ja määrätietoisemmin kuin minä. Minä "tulin kaapista" vasta kesän kynnyksellä, mutta olisihan nuo tuttavat yms miehen juomisen huomanneet. Ei vaan ole helppo edes itselleen takoa päähän, että on alkoholistin vaimo, että tarttis tehdä jotain!!!!!!!!

Vierailija
54/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo yrittäjyys siis... minähän mahdollistan senkin, teen kaiken kotona jotta miehen kaikki liikenevät voimat voi käyttää työntekoon. Jota hän taas käyttää verukkeena juomiseensa, joka taas johtaa siihen että olen entistä tiukemmalla.

Minusta ei taida enää olla hänen tuekseen =( tunnen olevani niin loppu ja meidän välit on tosi tulehtuneet. Olen yrittänyt laittaa hänet valinnan eteen, ja se johtanee siihen että minä saan pakata kimpsuni ja kampsuni jäi häipyä... se on ainoa muutos joka tähän on tulossa.

Hienoa että olet pysynyt päätöksessäsi ja sait pitää työsi, terveytesi ja perheesi, olen siitä aidosti iloinen. Kumpa se olisi mahdollinen vielä minunkin miehelleni, lasteni isälle.

t ap

ps tuo alanon voisi olla hyvä juttu, kun kukaan läheinen ei tiedä en voi tästä puhua muiden kuin miehen kanssa = riita

muutaman kerran on mennyt miehellä niin överiksi että on luvannut ja vannonut että parempaan mennään, minun täytyy vain olla kärsivällinen... Pohjamutaa hän ei sitten ilmeisesti ole kohdannut, kun pysyvää vaikutusta ei ole näkynyt kuitenkaan. Kyllä hän myöntää että hänen pitäisi juoda vähemmän, mutta alkoholista luopumista ei siis edes harkitse. Miten sinä raitistuit? Itse vai vertaistuella vai kuinka? Pystyitkö käymään töissä yms prosessin aikana? Onko sinulla vielä ehjä perhe / miten puolisosi jaksoi? Kiitos jos jaksat vastata. t ap

Tajusin itsekin, että pian siellä pohjalla tosiaan ollaan ja kai jo oltiinkin. Teen töitä yrittäjänä, joten tavallaan pystyin juomaan kenenkään huomaamatta aikani. Mutta sitten alkoi kärsiä jo työt ja asiakassuhteet - samoin kuin parisuhde. Mies pani minut valinnan eteen ja itsekin olin valmis tunnustamaan, että ongelma on ja mahdollisuuksia on vain kaksi: juomisen jatkuminen tai lopettaminen. Minä olen pärjännyt omin voimin ja puolison tuella ja töitäkin olen voinut tehdä normaaliin tapaan. Ehkä al-anon-tapaaminen voisi auttaa sinua tässä vaiheessa? Lukemattomat ihmiset ovat samassa tilanteessa, joko alkoholisteina tai alkoholistin läheisenä.

Vierailija
55/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

perheen kulissit on isot ja vahvat. Ei kukaan uskoisi miten paljon mies juo. Ei käyttäydy pahasti päissään, ainakaan vielä. Meillä kärsii talous. Olemme muutenkin tiukilla ja miehen viinaan ja oluisiin palaa rahaa.

Eipä ole tietoa miten tästä selvitään, kai jotenkin. itse mies ei näe juomisessaan mitään ongelmaa.

Vierailija
56/56 |
04.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

samassa veneessä.

Meilläkin on kulissia, ei nyt niin isosti, mutta yritämme vielä kuitenkin.

Nyt tuntuu että minun puolestani saisi kulissit kaatuakin jo, lapsia käy niin sääliksi... Minkälaisen elämän minä voin heille yksinäni tarjota, rakastavat isäänsä ehdoitta. Minäkö sen sitten turmelen, eihän isän kaljoittelu heitä vielä kosketa, kuinka he voisivat ymmärtää...

Voi jestas mikä päätös... voimia sinulle!!

perheen kulissit on isot ja vahvat. Ei kukaan uskoisi miten paljon mies juo. Ei käyttäydy pahasti päissään, ainakaan vielä. Meillä kärsii talous. Olemme muutenkin tiukilla ja miehen viinaan ja oluisiin palaa rahaa. Eipä ole tietoa miten tästä selvitään, kai jotenkin. itse mies ei näe juomisessaan mitään ongelmaa.