Ei ollut kreikkalaisessa ruuassa juurikaan kehumista.
Ihmettelen suuresti että sitä noin yleisesti kehutaan/hehkutetaan.
Tokikaan en väitä että viikon reissulla kaikenkattavaa kokemusta saa mutta jonkinlaisen kuitenkin
Kommentit (34)
Kreetalla on aivan uskomattoman hyvät ruoat. Jos tykkäät todella tulisesti maustetusta ruoasta, niin niitähän siellä ei ole. Tosin en oo käynyt siellä yhdessäkään pitseriassa...
Pienissä tavernoissa ja yleensä pienemmissä kylissä ja kaupungeissa turistialueen ulkopuolella saa loistavaa ruokaa.
Tuoreet raaka-aineet, vihannekset, hedelmät, tuoreet yrtit, tuore kala...Feta on hyvää,samoin jogurtti ja hunaja NAM!
jossa ravintolaruoka ei ala viikossa tökkiä. Verrattuna johonkin Kanariaan ja moneen Keski-Euroopan maahan ruoka Kreikassa ihan omaa luokkaansa!
hampparia, ranskalaisia, pikapizzaa ynnä muita niin en ihmettele.
Jos oikeasti tutustuisit kreikkalaiseen tai ylipäätään välimerelliseen ruokavalioon, niin et ehkä ajattelisi tuolla tavalla.
Ja jos silti ajattelisit, niin sitten kiva että pääsit takaisin nakkikastikkeen, makaroonilaatikon, kalapuikkojen, lihaperunasoselaatikon ja lauantaimakkaran luvattuun maahan.
WT = White Trash
olen saanut elämäni parhaat pihvit. Ja olen syönyt noin 20 eri maassa.
on jumalaisen hyvää ruokaa. Ja niinkuin joku sanoikin, kreetalaisen ruuan juttu on sen tuoreus, raikkaus, yksinkertaisuus. En myöskään ole koskaan syönyt- matkoilla tai kotimaassa niin hyvin kuin kreetalla. Ja ihme juttu- siinä missä kanarian saarilla viikon loman jälkeen olo on kuin jouluporsaalla kreetalla olo senkun keveni..
Turistikeskuksissa saa samaa paskaa ympäri maailman- pitää osata hakea ne paikaillisemmat ravintolat...
Kreikkalainen ruoka on minusta hyvää, mutta turkkilainen ruoka on taivaallista!!! Asuin myös Turkissa muutaman vuoden, ja se ruoka hakkaa kreikkalaisen milloin tahansa.
Kreikassa oli parhaat ruuat, mitä olen syönyt ikinä. Tuoreita, raikkaita salaatteja, ihanaa fetaa, loistavia oliiveja, valkosipulileipää, punaviiniä.. hyvää olutta.. eihän mikään noita voita! Puhumattakaan ihanista juustoista. Tykkäsin paljon myös niistä turistiruuista, kuten mussakasta. Oli ihanaa istua rauhallisessa tavernassa ja nauttia loistavasta ruuasta. Kreikkaan menisin uudestaan milloin vain.
ja itse asiassa koko perhe tykkää kreikkalaisesta ruuasta. Hyvistä raaka-aineista tehty ruoka, yksinkertaiset maut, hyvä oliiviöljy, sitruuna, yrtit, feta (vuohenmaidosta tehty), oliivit, munakoiso, lampaanliha, pavut... Kotonakin tehdään paljon, erityisesti silloin kun pakastimesta löytyy karitsaa.
Toki monista turistipaikoista saa mautonta keskinkertaisista aineksista tehtyä ruokaa, mutta varmasti joka kylällä on myös ne hyvät ruokapaikkansa, ne pitää vaan löytää :)
Kreikkalainen ja kreetalainen nyt ei ole kokonaan eri asia, kreetalainen ruoka on ehkä vähän yksinkertaisempaa, erityinen edellytys on hyvä oliiviöljy, jota syödään paljon, ja hyvät yksinkertaiset raaka-aineet. Monet ruuat ja raaka-aineet kuitenkin yhteisiä manner-Kreikan kanssa.
kreikkalaisessa/kreetalaisessa ruuassa on se miten se syödään. Rauhassa, hyvässä seurassa ruokaa kunnioittaen toisin kuin täällä meillä missä ruokailu tarkoittaa usein kiireistä mikrolämmitystä. Tai jos ei ole kiire kaikki ovat korviaan myöten ahdistuneet siitä kuinka tappavaksi ja epäterveelliseksi ravitsemustieteilijät ovat ruuan tuominneet. Kiireetön, lämmin, ruokaa kunnioittava ruokailu on suomessa lähes historiaa. Vaikka ruoka on yksi rakkauden korkeimmista muodoista. Kun se tehtään- kun se syödään.
Olen ollut kahdesti Kreikassa, ja melkein joka paikassa saanut hyvää ruokaa. Ehkä meillä sitten on ollut hyvä tuurikin. Parhaimmistoa ovat olleet tuoreesta kalasta sekä munakoisosta valmistetut ruoat. Jopa Rodoksella saimme todella herkullista ruokaa, kohtuuhinnalla. Suomessa tämä olisi tosiaan hankalampaa...
kun olen sivusta katsonut minkälaisissa läävissä siellä turistit käyvät syömässä. Turistisesongin loppuessa ne paikat ovat kaikki suljettuina. Juttelin kerran Suomalaisen kokin kanssa (omasta mielestään huippukokki), ei tiennyt mitä ainesosia kuuluu erääseen kreikan kansallisruokaan, että sen tasoista on suomalainen koulutus ja kansainvälisen ruoan tuntemus.
ja mä tykkään todella kreikkalasiesta ruoasta.
Mustekala onmun herkkua, parempaa ei ol ekuin kreikkalainen salaatti. Feta ja oliivit on herkkua.
Uunissa paistetut isot yrttilihapullat, nam, nam.
Täytetyt paprikat ja mussakka on ihanaa.
Zaziki ja tuore leipä.
Jne.