Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saako USA:ssa tehdä abortin raskauden loppuun saakka?

Vierailija
02.10.2010 |

Tuolla aborttiketjussa joku kirjoittin näin. Pitääkö paikkansa? Miten abortti tehdään jos lapsi on jo niin iso, että pysyy hengissä kohdun ulkopuolella?

Eikös USA:ssa ole nimenomaan paljon abortinvastustajia?

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
24.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.abortionfacts.com/literature/literature_9313pb.asp

siis.. Onko tää ihan oikeasti ollut sallittua vielä 2000-luvulla? Vai onko se laillista yhä, tietyin perustein?

Vierailija
42/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättekö tosiaan noin pumpulissa? Jos ette olleet tietoisia tästä, niin oletteko tietoisia muistakaan kauheuksista ja vääryyksistä, mitä maailmalla tehdään joka päivä pienille ja vähän isommille lapsille, nuorille ja aikuisillekin? Maailmassa kuolee päivittäin tuhansia ihmisiä vääryyksien seurauksena. Miten voi aikuinen ihminen järkyttyä tällaisesta kuultuaan? Eikö aikuisen ihmisen pitäisi olla tietoinen näistä asioista ja järkytyksen sijaan vaikka tehdä jotain maailman muuttamiseksi paremmaksi?

En ole elänyt pumpulissa. Puolet elämästäni olen elänyt pois Suomesta, useassa eri Euroopan maassa (Englanti, Saksa, Ranska) ja ei käynyt mielessäkään, että abortti voi tarkoittaa jotain tällaista Yhdysvalloissa! Todella järkyttävää ja surullista. Mikä ihme takapajula ja junttila se Yhdysvallat voikaan olla, vaikka toisin yritetään väittää!

Oletko 100% varma etta nain ei tehda muualla? Kylla sita muuallakin osataan mutta ei pideta isoa aanta asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa ensin selvää, mistä oikein on kyse.

Ensinnäkin, oikea termi englanniksi (lääketieteellinen) on 'Intact dilation and extraction', partial birth -nimitystä ei käytetä kuin lähinnä poliittisessa keskustelussa.

Toiseksi, kaikista aborteista USAssa näitä on 0,17% (Guttmacher.org Abortion Incidence and Services in the United States in 2000), eli ei kovin yleinen keino myöhäiseen aborttiin, joita (vkon 21 jälkeen tehtäviä) on USAssa vain 1,6 % kaikista aborteista (http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/ss5511a1.htm).

Kolmanneksi, osa osavaltioista kieltää myöhäiset abortit, mikäli sikiö olisi elinkelpoinen. Ja yhdeksässä osavaltiossa on toisen lääkärin oltava paikalla, mikäli ulos tuleva (esim käynnistetään synnytys, mikä on yksi myöhäisen abortin menetelmiä) sikiö voidaan pelastaa. Tällöin se myös pyritään pelastamaan (http://www.guttmacher.org/statecenter/spibs/spib_PLTA.pdf)

Neljänneksi, toimittaja seurasi myöhäisvaiheen abortteja, ja tarkkaili näkyikö sikiöillä merkkejä siitä, että se tuntisi jotain. Ei huomannut mitään (http://archive.salon.com/mwt/feature/2002/07/24/late_term/index.html).

Ja itse operaatiosta: lueskelin asiasta (skippasin suoraan abortinvastustajien jutut) ja luin useamman kuvauksen siitä miten koko toimenpide etenee. Harvassa oli tieto siitä, missä vaiheessa sikiö oikeastaan 'menehtyy' (sydän ei lyö). Parissa tekstissä tosin mainittiin, että sen sydän pysäytetään, ennen kuin viilto kallonpohjaan tehdään, jopa jo kun käydään ensikäynnillä saamassa esilääkitystä (kohdun suuta avataan).

Jos minä tosin saisin päättää, abortti olisi mahdollinen milloin vain, mutta myöhäisessä vaiheessa aborttimenetelmänä olisi synnytyksen käynnistäminen, ja paikalla olisi lääkäri, joka aina yrittäisi pelastaa sikiön. Mikäli onnistuu, se menee sairaalasta päästyään suoraan adoptoitavaksi.

Syy tuolle toiveelle/päätökselle/mielipiteelle on se, että katson elämän alkavan (siis sikiö muuttuu oikeasti ihmiseksi/vauvaksi/jne) siinä vaiheessa kun se on riittävän kehittynyt selvitäkseen edes jokseenkin omillaan (keuhkot riittävän kehittyneet että pystyy hengittämään itse), eli on elinkelpoinen (viable).

Itse tuskin muuten heppoisin syin aborttiin päätyisin, mutta sallin sen niille, jotka kokee että sillä hetkellä se on paras ratkaisu.

Vierailija
44/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunpa Suomeen saataisiin laki, että teiniraskaudet pitää ilmoittaa vanhemmille.

Vierailija
45/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös 18 ja 19 v on teinejä. Pitäisikö näistäkin ilmoittaa?

Vierailija
46/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun puhutaan (abortti-)lainsäädännöstä on aivan sama onko tämä ko 18-vuotias mielestäsi/mielestäni teini vaiko ei. Lain mukaan hän ei ole.

Vierailija
47/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun puhutaan (abortti-)lainsäädännöstä on aivan sama onko tämä ko 18-vuotias mielestäsi/mielestäni teini vaiko ei. Lain mukaan hän ei ole.

... minä kun yritin sanoa lainaamalleni samaa :)

ps: minun mielestäni vanhemmille ei tarvitsisi ilmoittaa, jos teini (alaikäinenkin) on riittävän kypsä, ja kieltänyt kertomisen.

Vierailija
48/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mammojen iloksi ohitusleikkauksesta ja viela aanitehostein!

Tai kun diabeetikolta sahataan jalat pois, jihaa!

Laaketiede on harvoin esteettista.

Vierailija
49/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
50/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitetaan semmoisista synnytyksistä, missä paikkoja repeää pahasti. Olisi muuten parempi keino estää ei-toivottuja raskauksia kuin aborttivideot, kun nuoret ei uskaltaisi olla käyttämättä ehkäisyä :)

Tavallinenkin synnytysvideo riittänee.

Nimim. "Autokoulussa nähdyn onnettomuusvideokoosteen jälkeen ajoi eittäin varovaisesti viikkoja" :P

Vierailija
51/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps: minun mielestäni vanhemmille ei tarvitsisi ilmoittaa, jos teini (alaikäinenkin) on riittävän kypsä, ja kieltänyt kertomisen.

itsehän vedit nämä 18-19 vuotiaat tähän kohtaan teinit mukaan, eikö?

"Myös 18 ja 19 v on teinejä. Pitäisikö näistäkin ilmoittaa?"

Vierailija
52/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihjaisin, että koska 18-19 v ovat täysi-ikäisiä (joista siis ei ko kirjoittaja edes maininnut mitään), ovat he myös teinejä, joten pitäisikö myös silloinkin ilmoittaa.

Tätä yritin sanoa, en maininnut tai yrittänyt vihjata että olisin kirjoittajan kanssa samaa mieltä, vaan päin vastoin. Sarkasmia nääs.

Vierailija
53/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihjaisin, että koska 18-19 v ovat täysi-ikäisiä (joista siis ei ko kirjoittaja edes maininnut mitään), ovat he myös teinejä, joten pitäisikö myös silloinkin ilmoittaa.

Tätä yritin sanoa, en maininnut tai yrittänyt vihjata että olisin kirjoittajan kanssa samaa mieltä, vaan päin vastoin. Sarkasmia nääs.

mutta LAKI ei ymmärrä sarkasmiasi. Etkä sinä näköjään miten LAKI toimii. Siitä siis oli kyse; aborttilainsäädännön muutosehdotuksesta.

Vierailija
54/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mun mielestä yksikin tälläinen elinkelpoisen lapsen murha on liikaa! Sivistysvaltioksi eio voi kyllä kudtua sellaista valtiota, jossa tällaista tapahtuu. Termistö on mulle yksi hailee, asiasisältö aivan kammottava.

Meillä on myös eri käsitys siitä, missä vaiheessa sikiö on ihminen. Mun mielestä sikiössä on valmiina kaikki se, mitä hän on myös synnyttyään, siis IHMINEN, jota ei saa murhata! Miksi päivää ennen syntymää ihmisen saisi murhata, mutta ei päivää syntymän jälkeen? Erona se, ettei ihminen ole ehtinyt vielä hengittää itse.

Sikiö olit myös sinä aiemmin, niin kuin me kaikki. Sait itse syntyä, miksi et sallisi muille samaa mahdollisuutta?

Ottakaa ensin selvää, mistä oikein on kyse.

Ensinnäkin, oikea termi englanniksi (lääketieteellinen) on 'Intact dilation and extraction', partial birth -nimitystä ei käytetä kuin lähinnä poliittisessa keskustelussa.

Toiseksi, kaikista aborteista USAssa näitä on 0,17% (Guttmacher.org Abortion Incidence and Services in the United States in 2000), eli ei kovin yleinen keino myöhäiseen aborttiin, joita (vkon 21 jälkeen tehtäviä) on USAssa vain 1,6 % kaikista aborteista (http://www.cdc.gov/mmwr/preview/mmwrhtml/ss5511a1.htm).

Kolmanneksi, osa osavaltioista kieltää myöhäiset abortit, mikäli sikiö olisi elinkelpoinen. Ja yhdeksässä osavaltiossa on toisen lääkärin oltava paikalla, mikäli ulos tuleva (esim käynnistetään synnytys, mikä on yksi myöhäisen abortin menetelmiä) sikiö voidaan pelastaa. Tällöin se myös pyritään pelastamaan (http://www.guttmacher.org/statecenter/spibs/spib_PLTA.pdf)

Neljänneksi, toimittaja seurasi myöhäisvaiheen abortteja, ja tarkkaili näkyikö sikiöillä merkkejä siitä, että se tuntisi jotain. Ei huomannut mitään (http://archive.salon.com/mwt/feature/2002/07/24/late_term/index.html).

Ja itse operaatiosta: lueskelin asiasta (skippasin suoraan abortinvastustajien jutut) ja luin useamman kuvauksen siitä miten koko toimenpide etenee. Harvassa oli tieto siitä, missä vaiheessa sikiö oikeastaan 'menehtyy' (sydän ei lyö). Parissa tekstissä tosin mainittiin, että sen sydän pysäytetään, ennen kuin viilto kallonpohjaan tehdään, jopa jo kun käydään ensikäynnillä saamassa esilääkitystä (kohdun suuta avataan).

Jos minä tosin saisin päättää, abortti olisi mahdollinen milloin vain, mutta myöhäisessä vaiheessa aborttimenetelmänä olisi synnytyksen käynnistäminen, ja paikalla olisi lääkäri, joka aina yrittäisi pelastaa sikiön. Mikäli onnistuu, se menee sairaalasta päästyään suoraan adoptoitavaksi.

Syy tuolle toiveelle/päätökselle/mielipiteelle on se, että katson elämän alkavan (siis sikiö muuttuu oikeasti ihmiseksi/vauvaksi/jne) siinä vaiheessa kun se on riittävän kehittynyt selvitäkseen edes jokseenkin omillaan (keuhkot riittävän kehittyneet että pystyy hengittämään itse), eli on elinkelpoinen (viable).

Itse tuskin muuten heppoisin syin aborttiin päätyisin, mutta sallin sen niille, jotka kokee että sillä hetkellä se on paras ratkaisu.

Vierailija
55/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elättekö tosiaan noin pumpulissa? Jos ette olleet tietoisia tästä, niin oletteko tietoisia muistakaan kauheuksista ja vääryyksistä, mitä maailmalla tehdään joka päivä pienille ja vähän isommille lapsille, nuorille ja aikuisillekin? Maailmassa kuolee päivittäin tuhansia ihmisiä vääryyksien seurauksena. Miten voi aikuinen ihminen järkyttyä tällaisesta kuultuaan? Eikö aikuisen ihmisen pitäisi olla tietoinen näistä asioista ja järkytyksen sijaan vaikka tehdä jotain maailman muuttamiseksi paremmaksi?

En ole elänyt pumpulissa. Puolet elämästäni olen elänyt pois Suomesta, useassa eri Euroopan maassa (Englanti, Saksa, Ranska) ja ei käynyt mielessäkään, että abortti voi tarkoittaa jotain tällaista Yhdysvalloissa! Todella järkyttävää ja surullista. Mikä ihme takapajula ja junttila se Yhdysvallat voikaan olla, vaikka toisin yritetään väittää!

Oletko 100% varma etta nain ei tehda muualla? Kylla sita muuallakin osataan mutta ei pideta isoa aanta asiasta.

Ei tarvi kuin vähän googlettaa Euroopan maiden aborttisääntöjä ja äkkiä vilkaistessa Englannin, Ranskan, Espanjan, Italian, Ruotsin jne. lakeja, niin kyllä ne hyvin pitkälti ovat Suomen aborttilakien mukaisia. En itseasiassa löytänyt yhtään Euroopan maata, joka toimisi niin barbaarisesti kuin USA. Takapajula mikä takapajula.

Vierailija
56/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://en.wikipedia.org/wiki/Partial-Birth_Abortion_Ban_Act

Täällä joku abortinvastustaja yrittää käännyttää levittämällä valheellista tietoa.

Vierailija
57/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin 0,17 % mukaan noin 1700 bartial birth aborttia vuodessa......

Yhdysvalloissa vähiten abortteja 30 vuoteen

25.9.2008 5:00

A A

STT–AFP

Washington. Aborttien määrä on pudonnut Yhdysvalloissa alimmilleen 30 vuoteen. Raskaudenkeskeytyksiä tehdään aiempaa vähemmän erityisesti nuorille, joita vaivasivat pitkään maan korkeimmat aborttiluvut.

Keskiviikkona julkistetun raportin mukaan nuorille tehtyjen aborttien määrä on puolittunut viidessätoista vuodessa.

Raportissa sanotaan, että raskaudenkeskeytysten määrä lähti laskuun jo ennen kuin liittovaltio alkoi rahoittaa seksistä pidättäytymistä korostavia valistusohjelmia.

Yhdysvalloissa aborttien määrä oli huipussaan vuonna 1990, jolloin raskaudenkeskeytyksiä tehtiin 1,6 miljoonaa. Vuonna 2004 luku oli laskenut 1,22 miljoonaan. Tuolloin tuhatta 15–44-vuotiasta naista kohti tehtiin 20 aborttia.

Vierailija
58/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obama's Abortion Bombshell: Unrestricted Abortion Over Wishes of Individual States a Priority for Presidency

DONATE | LSNALL TODAY'S HEADLINES | SEND NEWS TIPS | SUBSCRIBE

SHARE: E-mail E-MAIL Print PRINT

By Peter J. Smith

WASHINGTON, D.C., June 10, 2008 (LifeSiteNews.com) - Barack Obama, the presumptive pro-abortion nominee of the Democratic Party, has plans to reward the allies that helped him topple Hillary Clinton from her throne by making total unrestricted abortion in the United States his number one priority as president.

In light of Obama's recently achieved status as the presumptive Democratic presidential nominee, Focus on the Family's CitizenLink has decided to remind its supporters that almost one year has passed since Obama made his vows to the Planned Parenthood Action Fund that abortion would be the first priority of his administration.

"The first thing I'd do as president is sign the Freedom of Choice Act," Obama said in his July speech to abortion advocates worried about the increase of pro-life legislation at the state level.

The Freedom of Choice Act (FOCA) is legislation Obama has co-sponsored along with 18 other senators that would annihilate every single state law limiting or regulating abortion, including the federal ban on partial birth abortion.

The 2007 version of FOCA proposed: "It is the policy of the United States that every woman has the fundamental right to choose to bear a child, to terminate a pregnancy prior to fetal viability, or to terminate a pregnancy after fetal viability when necessary to protect the life or health of the woman."

Obama made his remarks in a question-and-answer session after delivering a speech crystallizing for abortion advocates his deep-seated abortion philosophy and his belief that federal legislation will break pro-life resistance and end the national debate on abortion. (see transcript: http://lauraetch.googlepages.com/barackobamabeforeplannedparenthoodacti…)

"I am absolutely convinced that culture wars are so nineties; their days are growing dark, it is time to turn the page," Obama said in July. "We want a new day here in America. We're tired about arguing about the same ole' stuff. And I am convinced we can win that argument."

Besides making abortion on demand a "fundamental right" throughout the United States, FOCA would effectively nullify informed consent laws, waiting periods, health safety regulations for abortion clinics, etc.

Furthermore, medical professionals and institutions that refused abortions also would lose legal protections. FOCA would expose individuals, organizations, and governments - including federal, state, and local government agencies - to costly civil actions for purported violations of the act.

"Thirty-five years after Roe, abortion supporters, like Senator Obama, are dismayed that abortion remains a divisive issue and that their radical agenda has not been submissively accepted by the American public," states Denise M. Burke, vice president of Americans United for Life.

"Rather than confronting legitimate issues concerning the availability and safety of abortion, they choose to blatantly ignore the concerns and interests of everyday Americans, as well as the growing evidence that abortion hurts women."

Hillary Clinton, once the longtime Democratic front-runner and anticipated abortion president, conceded defeat last Saturday to Obama, who captured the nomination from her after a long and bitter campaign.

Obama has won the crucial endorsement of abortion activist Frances Kissling, who broke from the ranks of other radical feminist leaders earlier this year to endorse Obama, saying Obama, not Clinton, would better use the bully pulpit of the presidency to accomplish their aims and end the culture wars over abortion.

Vierailija
59/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes täysikäinen sikiö abortoidaan?? Eikö raskaus ole käynyt jo selväksi koko lähipiirille?

Adoptio???

Vierailija
60/75 |
03.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta LAKI ei ymmärrä sarkasmiasi. Etkä sinä näköjään miten LAKI toimii. Siitä siis oli kyse; aborttilainsäädännön muutosehdotuksesta.

Ei pitäisi yrittää sarkasmia nettipalstalla -huoh-

Olet väärässä, tunnen ja ymmärrän lain.

Rautalankaa (ja tämän jälkeen en jaksa enempää selittää, muutakin tekemistä): Kirjoittaja halusi että _kaikkien_ teinien (ei eritellyt alaikäisiä täysi-ikäisistä) raskaudet pitäisi ilmoittaa vanhemmille. Siis myös täysi-ikäisten. Tätä kritisoin.