Saako USA:ssa tehdä abortin raskauden loppuun saakka?
Tuolla aborttiketjussa joku kirjoittin näin. Pitääkö paikkansa? Miten abortti tehdään jos lapsi on jo niin iso, että pysyy hengissä kohdun ulkopuolella?
Eikös USA:ssa ole nimenomaan paljon abortinvastustajia?
Kommentit (75)
on eri asia/ei ole yhtä kuin teini.
Täysi-ikäinen on (Suomen lain mukaan) kahdeksantoista(18)vuotias.
Tässä rautalankaa.
Piste.
Ja mun mielestä yksikin tälläinen elinkelpoisen lapsen murha on liikaa! Sivistysvaltioksi eio voi kyllä kudtua sellaista valtiota, jossa tällaista tapahtuu. Termistö on mulle yksi hailee, asiasisältö aivan kammottava.
Meillä on myös eri käsitys siitä, missä vaiheessa sikiö on ihminen. Mun mielestä sikiössä on valmiina kaikki se, mitä hän on myös synnyttyään, siis IHMINEN, jota ei saa murhata! Miksi päivää ennen syntymää ihmisen saisi murhata, mutta ei päivää syntymän jälkeen? Erona se, ettei ihminen ole ehtinyt vielä hengittää itse.
Sikiö olit myös sinä aiemmin, niin kuin me kaikki. Sait itse syntyä, miksi et sallisi muille samaa mahdollisuutta?
Ensinnäkin, sama mitä järjestöt tai ihmiset sanovat, abortti ei ole murha tai tappo, koska laissa sikiöllä ei ole jo olemassa olevan oikeuksia, eikä sitä näin ollen lain silmissä voi murhata.
Elinkelpoisen kohdalla olen osin samaa mieltä, en pidä sellaisen abortointia (jos se aina johtaa sikiön kuolemaan, mikäli sen voisi pelastaa) oikeana, mutta ei se silti murha ole.
Sivistysvaltio huolehtii kansalaisistaan, myös niistä odottavista naisista ja tytöistä, joita ei saa pakottaa riskeeraamaan terveyttään tai henkeään raskauden takia. Ketään ei saa mielestäni pakottaa aborttiin, muttei myskään viemään raskautta loppuun. Jo olemassa olevalla ihmisellä kun on suuremmat oikeudet kuin mahdollisella.
Jälleen, laissa ihmissikiö on ihminen vain geneettisesti, ei muuten, ja laki on tehty lääketieteen asiantuntijoiden avulla. Jos he katsovat, että sikiö on ihminen vasta kun on elinkelpoinen, niin lain ja lääketieteen silmissä se on niin. Tässäkään yhdellä ihmisellä ei ole valtaa lain yli. Mielipiteisiin kaikilla on toki oikeus.
Kun sikiö on syntynyt, sillä on ihmisoikeudet, ja laki pätee siihen. Syntynyttä ei saa murhata. Kuten tosin jo aiemmin sanoin, en pidä oikeana näin myöhäisvaiheen abortteja, jos sikiö olisi elinkelpoinen.
Jos äitini olisi keskeyttänyt raskauden, olisin syntynyt toiseen ruumiiseen. En sitten tiedä olisiko se toinen elämä ollut miten erilainen ja mihin suuntaan...
Teini-ikä on ikävuodet 13-19 (teen-pääte englannin kielessä). Eli voi olla sekä täysi-ikäinen että teini. Piste :)
Samoin naisten oikeudet ja elämä. Suomessakin nuorilla ja vanhemmillakin miehillä tärkeintä pelkkä pillun saaminen. Ilman kumia, kyllä noita tarinoita piisaa... Naisen velvollisuus on vain estää raskaus, mutta kuka sitäkin aina ja aina jaksaa! Aobortit eivät lopu koskaan.
Nuoret tytötkin elävät kamalassa paineessa ja kaveripiiri sekä pojat painostavat seksiin. Kännissä sählätään. Poika kävelee tiehensä ja tytöllä raskaus. Ja klamydia.
tässä kulminoituu koko konsepti!
laakareita loytyy, jotka suostuvat tekemaan rahasta mita vaan!
Monelleko laakarille olet tarjonnut rahaa ja kuinka paljon?
Ja noille 'junttila' nimittelijoille, ei se etta asioista puhutaan ja kiistellaan tee maasta junttilaa.
Minusta Suomessa on monta lakikaytantoa joista voisi kayttaa 'junttila'-nimitysta suuremmalla oikeutuksella.
Minusta Suomessa on monta lakikaytantoa joista voisi kayttaa 'junttila'-nimitysta suuremmalla oikeutuksella.
sanomiset pitää pystyä perustelemaan.
murhaamaan uudestaan. Raiskaaja ei saa rangaistusta koska hanella on vakityo jne.,jne.
Liikennerikkomuksesta rangaistaan tulojen perusteella.
djäkne-sanasta joka taas tarkoittaa noin 16-22-vuotiaita nuorukaisia. Englannin teenagerin kanssa EI suomen kielen teinillä ole mitään yhteistä.
Teini-ikä on ikävuodet 13-19 (teen-pääte englannin kielessä). Eli voi olla sekä täysi-ikäinen että teini. Piste :)
Aivan kamalaa!
Enkä myöskään minä tiennyt mitään tälläisestä (ikää 30+ ja elämänkokemusta kyllä on).
=(
djäkne-sanasta joka taas tarkoittaa noin 16-22-vuotiaita nuorukaisia. Englannin teenagerin kanssa EI suomen kielen teinillä ole mitään yhteistä.
...itseasiassa opetti vähän toista. Alunperin asia on kyllä noin (tarkoitti nuorta opiskelijaa), mutta nykyversio tulee teen-päätteestä.
Aivan kamalaa! Enkä myöskään minä tiennyt mitään tälläisestä (ikää 30+ ja elämänkokemusta kyllä on). =(
maailmanmenosta. Kun luen suomalaisia uutisia olen aina aivan ymmallani siita mita teille kerrotaan ja miten ja mita jatetaan kertomatta. Tasta asiasta on USAssa kiistelty vuosikaudet. Se etta nain voidaan laaketieteellisesti tehda ei kuitenkaan merkitse sita etta nain tehtaisiin tai etta se olisi jokapaivainen kaytanto.
Mita mielta olet sitten siita etta Ita-Euroopan mafia roudaa tanne konttikaupalla (jo syntyneita) nuoria tyttoja seksiorjiksi? Onko siita uutisoitu Suomessa? Toisin kuin Suomessa, USAssa on sananvapaus ja kaikesta voidaan puhua ja vaitella ja kansa saa aanestaa.
mistä maasta vaan ja myöskin lukemaan minkä maan lehtiä eli kyllä täällä tiedetään myöskin siitä että Itä-Euroopasta tuodaan tyttöjä sinne seksiorjiksi. Suomessa on edelleen sananvapaus.
Että se siitä sananvapaudesta. Usan sanavapaus on nykyään pelkkää sananhelinää.
Abortti herättää suuria tunteita. Keskeinen teema on myös naisen oikeus määrätä kehostaan. Kukaan ei kuitenkaan huomaa tärkeintä: LAPSEN OIKEUKSIA! Jos abortti kielletään, syntyy EI TOIVOTTAJA LAPSIA, useimmiten entuudestaan köyhille naisille ja perheille, joilla ei ole mahdollisuutta tarjota lapselle riittävää hoivaa, ravintoa, terveydenhoitoa tai koulutusta! KUKA HUOLEHTII NÄISTÄ LAPSISTA?! Valtio? Osavaltiot? Toivottavasti kustannukset on jo konservatiiveilla budjetissa ja rakastavat hoitajat palkattuna aina aikuisuuteen saakka.
En kannata myöhäisiä abortteja mutta varhaisia kyllä. Keho on aika pikku juttu kun vertaa sitä vastuuseen lapsesta. Ei toivotun lapsen asema on surkeista surkein.
että 18-vuotias on täysi-ikäinen
:DDDD