Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkälaisia nettilaskuja teillä oli silloin kun oli käytössä ISDN ja minuutti taksa.

Vierailija
01.10.2010 |

Muistelen, että joskus surffasin opiskelijana netissä 900 markan edestä.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne tuntuivat silloin ihan hirvittävän suurilta (ja joo, onhan se iso raha nettiliittymästä). Olin teini-ikäinen tuolloin ja jouduin tietokoneen käyttökieltoon kuukaudeksi.

Vierailija
2/4 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

. Olin teini-ikäinen tuolloin ja jouduin tietokoneen käyttökieltoon kuukaudeksi.

"Ihanaa", että joku muukin töpeksi noin pahasti! Minä veivasin myös tonnin (taisi olla vähän ylikin) edestä puhelinlaskua, kun en vain hahmottanut paljonko netin käyttäminen maksoi. Elettiin modeemielämän alkuaikoja ja meni eri hinta lähi- ja kaukopuheluista. Otin sitten modeemilla harva se päivä kaukopuheluyhteyttä ja kyllä lähti väri naamasta kun lasku tuli.

Hävettää oikeasti vieläkin tuo, sitä ei koskaan puhuttu selväksi vaan laskua vain hierottiin naamaan ja oli sellainen painostava hiljaisuus. Meillä kun ei rahaa ollut muutenkaan liiaksi, niin en tänä päivänäkään tiedä miten äitini laskun maksoi. Jos en muuta oppinut niin ainakin sen, että töppäykset käydään lapsen kanssa läpi, jutellaan ja sovitaan + selitetään miten homma hoidetaan. Mulle jäi möykky ja typerä olo, nousevat vieläkin pintaan kun ajattelen asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni sai hirveitä raivareita nettilaskujen vuoksi, nämä raivarit ja niiden yhteydessä sanottu ja tehty vaikuttaa suhteeseemme vieläkin, niin hassulta kun se kuulostaakin.

Tosiaan nettilaskun kertymistä ei oikein hahmottanut tuolloin, erityisesti sitä, että eniten siinä maksoi yhteyden muodostaminen. Tein ison laskun pelossa mm. paljon sitä, että yhdistin alle minuutiksi, katkaisin yhteyden ja parin minuutin päästä taas. Siitähän sitä laskua vasta kertyi.

Puhelinlaskun saapumispäivä oli aina kuukauden pelätyin päivä, lähdin äkkiä pois kotoa kun löysin sen postilaatikosta ja uskalsin kotiin vasta illalla. Joskus jemmasin laskuja pariksi päivää, jotta sain vähän "armonaikaa".

t. 2

Vierailija
4/4 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kohtalotovereita ollaan. :) Minäkään en osannut miettiä netin käyttöä pidemmällä aikavälillä ja tuon megalaskun jälkeen kaipasin edelleen nettiin ja pelkäsin puhelinlaskuja niin pirusti. Jossain kohti se modeemi muistaakseni piilotettiin kokonaa ja piuhat jonnekin eri paikkaan. Kun muutin omilleni, oli suurin hätäni siinä, että miten pian saa netin auki. Sitten mulla oli jo onneksi sellainen netistä ladattu laskuriohjelma, joka raksutti aina yhteyden ollessa auki ja summa näkyi ruudulla. :)

Nyt olen nii-iin onnellinen, että netissä on kiinteä kk-maksu, yhteys on nopea ja nettiä voi käyttää ihan milloin vain. Mulla on ikää 31 v. ja jollain tasolla olen kouluikäiselle lapselleni katkera siitä, että sen ei tarvinnut kärsiä tuollaista netin alkuajan kauheutta. :D