Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ahistaa... Hirveä Kysin käynti...

Vierailija
30.09.2010 |

Käytiin mieheni kanssa Kysin lapsettomuushoidoissa eilen ekaa kertaa ja se oli opetusaika. Oon käyny ennenkin opetusajoilla (lapsettomuus,raskaus,synnytys) ja ei ole ennen ollu mitään ongelmia. Eilinen oli aivan hirveä!!!

Ite oon siis vähän päälle parikymppinen, hoikka nainen. Ja toinen mukana olleista opiskelijoista oli suurinpiirtein saman ikänen poika kun minä. (mulla on ennekin ollu miespuolisia ja se on ok jos ovat asiallisia, vaikkakaan eihän se kovin kiva ole).

No ensinnäkin se jätkä kysy haastattelussa, että haluaako minun mieheni tulla mukaan? Vaikka lapsettomuushoidoissahan toisen läsnäolo on melkeinpä pakollista. Sitten...

Heitin verhon takana vaatteet pois ja menin tutkimuspöydälle makaamaan. Toinen opiskelija ja lääkäri järjestelivät vielä papereita selkäni takana. Ja tämä jätkä seisoi jalkovälissäni ja tuijotti häikäilemättömästi alapäätäni (jossa ei ole mitään erikoista). Sitä kesti _usean_ minuutin ajan.. arvatkaa vaan oliko ahistava kokemus maata siinä jalat levällään ja pillu paljaana, kun jätkä vaan tuijottaa ja tuijottaa... siis ihan hirveen kauan ja ei kattonu yhtään minnekkään muualle, sitten vielä rupee asettelemaan lamppua oikeen hitaasti ja hartaasti :(

Todella ahistavaa. Tunnen itseni niin nöyryytetyksi ja häväistyksi. Ei ole asiallista tuijottaa toisen alapäätä silloin kun siihen ei vielä toimenpiteitä tehdä. Jos lääkäri tekisi noin, niin siitä vois nostaa syytteen seksuaalisesta häirinnästä.... joku taso noilla lääkäriopiskelijoillakin pitäisi olla!

Oli kamala tilanne niin minulle kun miehellenikin... molempien kokemus lapsettomuushoito käynnistä on pilalla, ihan niin kuin tämä ei olisi muuten tarpeeksi vaikeaa :(

Ja jonkunlaiset traumat jäi... enää en suostu opiskeluaikoihin tai miesgynelle.

Kiitos jos jaksoit lukea, oli pakko purkaa tätä ahdistusta ja pahaa mieltä!

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Kiitos siitä, että ymmärrät ja jaoit minule oman kokemuksesi. Hirveää, miten pääsit siitä yli? Teitkö valituksen? Voin kuvitella tilanteesi..käsittämätöntä!

Ja kyllähän minä tiedän, että av:llä näitä projosoivia riittää. Ajettelisivat vaan omalle kohdalleen!

Nyt vaan mietin, että miten pääsen tästä yli... oli niin nöyryyttävä ja halventava kokemus. (Ja jos tarkkoja ollaan minua on aikaisemmin käytetty seksuaalisesti hyväksi, niin osittain varmaan johtuu suhtautumiseni siitä). Mutta toisaalta ystävänikin minulle sanoivat, että olisi ollut niin kauhea tilanne, että toinen olisi ruvennut itkemään tutkimuspöydällä ja toinen ei olisi suostunut tutkimukseen ollenkaan kun on kyseessä nuori mies. Ja näillä ystävilläni ei siis ole mitään traumoja entuudstaan...

Ap

Vierailija
22/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuon tilanteen myös ahdistavana vaikka ikää reilusti enemmän kuin aloittajalla. Ystävälläni on kolme lasta, ja hän oli järkyttynyt myös, kun vähän vastaavassa tilanteessa lääkäri oli pyytänyt, saako jokainen ryhmässä ollut opiskelija kokeilla kohdunkaulaa. Hän oli suostunut, mut sanoi myöhemmin että se tuntui hirveän nöyryyttävältä koska aikaa meni paljon ja kokemattomat opisklelijat olivat kovakouraisia ja yhden kokeillessa muut tuijottivat hipihiljaa siinä ympärillä. Tuollainen tilanne on niin herkkä, että siinä ei huumorilla ole paljoa sijaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kuinka olen rempseä ja sanavalmis muuten, niin kyllä sitä ihminen on tuossa tilanteessa niin alasti (kirjaimellisesti mutta muutenkin...) että ei tulisi mitään "nasevaa" mieleen. Jotenkin kummasti sitä suhtautuu noihin valkotakkeihin kuin johonkin auktoriteettiin, eikä ihan heti tule mieleen alkaa näsäviisastelemaan, sitä vaan keskittyisi kestämään sen tilanteen. Jonka voin kuvitella tuntuneen loputtomalta... :( Ja vaikka kuinka olen estoton ja omasta mielestäni :p kaunis joka kohdasta minua, niin jos toinen noin estoitta tuijottaa katsetta irrottamasta, niin vähintään epämukava tulisi!!

Joten sympatiat täältä ap, älä itseäsi syyttele ettei tullut siinä tilanteessa mieleen sanoa mitään, eikä miehellesikään. Ihminen kun menee kipsiin niin se menee, eikä se mene tuosta vain ohi kuin tilanteen lauettua jollain lailla.

Häväistyksen tunteesi on ihan ymmärrettävää, vaikka varmasti aiheetonta, muiden kuin itsesi mielestä. Sinussa ei ole mitään vikaa etkä ole toiminut väärin (kun et sanonut mitään vastaan), tuo juntti siinä oli ihan täydellinen törppö.

Ota puheeksi lääkäriaseman kanssa jos siltä tuntuu, mikä vaan oloasi helpottaa. Tsemppiä asian käsittelyyn, ja ihan oikeasti - halaus! :)

Vierailija
24/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mieslääkäreistä. Ei jaksa enää.

Kyllä niillä miespuolisilla lääkäriopiskelijoilla hei kysyntää on, ei tarvi minkään lapsettomuushoitoihin äijänsä kanssa tulevan raahkan toosasta fantasioida.

Vierailija
25/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän minä kunnioitan lääkäreitä, mutta jotenkin tuli alapääasia niin yhtäkkiä sen reseptin jälkeen, olin mielestäni valmis kotiin lähtemään ja sitten yksi kysyy kuinka se alapää jakselee...

Tästä on vuosia aikaa, ja välillä muistuu mieleen jopa vainoharhaistakin -löiköhän lääkäri vetoa joidenkin kanssa että saa minut pöydälle jne.

Kun kokee jotain mitä ei ole valmistautunut kohtaamaan kuten Sinä sen tuijotuksen ja minä sen tutkimuksen, niin "jälki" jää muistiin.

En tajunut että mistään kukaan valittaa, vuosia sitten ei niinkään ollut kai ihmiset yhtä tietoisia asioista kuin nykyään, omista oikeuksistaan ja asiallisesta kohtelusta.

Myös olen jo aiemmin joskus tänne kirjoittanut käynnistäni mammografiassa:

Edellisellä kerralla oli kaksi henkilöä huoneessa, hoitaja siinä valmisteli ja joku toinen otti kuvat...Riisua sai aina verhon takana yläsansa paljaaksi jne.

Kun viimeksi menin kuviin, niin paikka oli muutettu muualle. Käytävällä oli pieni huone, jossa laite ja hylly kansioille ja mitään riisumisen suojaa ei ollutkaan..

Huoneessa oli mies, ketään muuta ei ollut läsnä. Ilmeisesti säästösyistä kunnallisissa toimitaan näin...

Mies pyysi riisumaan yläosan..kun hain katseellani missä riisun niin ei muuta kuin paita ja rintsikat konttorituolin päälle..

Mies alkoi laitella levyjä kuvauksia varten ja katsoi siinä koko ajan samalla minuun päin, ymmärrän että rintojeni koko sai miettimään kai minkä kokoinen levy jne. joten ainakin koin sellaista katsetta ja mielestäni olin riisunut turhan aikaisin koska odottelin rinnat paljaana kun hän laitteli kaikkea kuntoon.

No ei tietysti kauaa kestänyt mutta paljaana ollessa aika tuntui liian pitkältä, olla vieraan miehen lähellä..vaikkakin mies on työasioissa siinä.

Minulla on suret rinnat ja noissa hyvissäkin kokemuksissa aiemmin ovat joutuneet "vekslaamaan" rintojani että mahtuu kuviin jne.

Mies otti rinnastani napakasti kiinni ja "muotoili" sopivan mahtuvaksi kuviin... se ote oli tosi tuntuva rinnoista, olisipa entinen tyyli jolloin nainen laittoi rinnan, sen koin mukavampana.

Ja, mies sanoi että pitää ottaa joku isompi levy tai jotain kun ei mahdu...

Kerroin autossa miehelleni tästä joskin huvittavasta kokemuksesta isoine rintoineni, mutta osin pettyneenä kun oli se mies vain siinä entiseen verrattuna.

Mieheni ihmetteli että kuinka toisaalta on vain mies siinä, koska tämän kuvaajankin oikeusturvan takia olisi oltava kaksi ihmistä, sillä ajatellaanpa että joku nainen syyttäisi kuvaajamiestä esim. rintojen "hyväilystä" ym.

Millä se mies kieltää ettei ole tehnyt väärää, vaan väittää että nainen keksii koko jutun...

Mieheni työ on sellainen että hänen työssään toimii pari, toinen on todistajan kaiken varalle..

Saa nähdä kun ensi kesänä menen kuvaukseen...en ainakaan riisu ihan aluksi.

Vierailija
26/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä teitä urpoja oikein sikiää!

Vierailija
27/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kikseja tammosista laakariseta/nuori kandi-tarinoista.. pervoa..

Vierailija
28/30 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni ihmetteli että kuinka toisaalta on vain mies siinä, koska tämän kuvaajankin oikeusturvan takia olisi oltava kaksi ihmistä, sillä ajatellaanpa että joku nainen syyttäisi kuvaajamiestä esim. rintojen "hyväilystä" ym. Millä se mies kieltää ettei ole tehnyt väärää, vaan väittää että nainen keksii koko jutun...

Tuo on kyllä amerikkalaisesta tv-sarjasta repäistyä. Suomi ei ole ihan tuollainen oikeusvaltio. Mitäs te muorit siihen sanoisitte, jos siellä teidän hekumoimanne iiiiiiiiihqqquuun miesgynen vastaanotolla pönöttäisikin ärhäkkä naishoitsu vahtimassa?

Vierailija
29/30 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella törkeää ja ajattelematonta. Ei opiskelijakaan saa käyttäytyä noin sopimattomasti!

Vierailija
30/30 |
01.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kaikissa ryhmissäni KUKAAN ei ole koskaan käyttäytynyt sopimattomasti. Joskus joku kysyy tyhmiä yms, mutta uskon rehellisesti että tässä sinä käsitit ja luit tilanteen väärin. Sille kandille alapääsi on sama kuin esim olkapää, sydän yms paikka, ja hän tuskin on oikeasti sinne sillä silmällä tuijotellut! Siinä ei ole mitään seksuaalista siinä tilanteessa. Samanikäinen lääkäri eli kandi voi tuntu sinusta kiusalliselta. Jospa katse vain jäi, ilman että kandi tajusi? OIkeasti unohda koko juttu, ketään ei kiinnosta sinun alapääsi. Me näemme niitä kyllä paljon, kuten muitakin elimiä ja paikkoja. Se kandi on ihan pian lääkäri, ja saakin jo toimia lääkärinä. Turha kiusaantua!