Syrjitäänkö perheellistä työnhakijana?
Kahden lapsen äitinä en voi kuin ihmetellä, miten muka niin tasa-arvoisessa Suomessa saa silti niin räikeästi harrastaa syrjintää työhönotossa joko raskauden tai vanhempainvapaan takia.
Minulla ja ystäväpiirilläni on jo pitkä lista niistä työpaikoista, joissa kyllä oltiin TODELLA kiinnostuneita työnhakijasta kunnes ilmeni että hän on joko raskaana tai vanhempainvapaalla, jolloin keksittiin mitä ihmeellisimpiä selityksiä sille, että hän ei tullutkaan valituksi, vaikka työsopimus oli allekirjoitusta vaille valmiina.
Asiaa säätelee tasa-arvolaki. Tasa-arvolain 8 §:n 1 momentin 2. kohdan mukaan " työnantajan menettelyä on pidettävä tasa-arvolaissa kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja työhön ottaessaan tai tehtävään tai koulutukseen valitessaan tai palvelusuhteen kestosta tai jatkumisesta päättäessään menettelee siten, että henkilö joutuu raskauden, synnytyksen tai muun sukupuoleen liittyvän syyn perusteella epäedulliseen asemaan. Edellä mainittu lainsäännös koskee myös tilanteita, joissa määräaikaisen työsuhteen kestoa tai sen jatkumista rajoitetaan sukupuolesta johtuvan syyn kuten raskauden tai perhevapaalle jäämisen vuoksi. "
Miksi siis me monet perhesyistä syrjityt emme alkaisi tekemään listaa niistä työantajista, jotka tällaista syrjintää harrastavat? Minusta voisimme alkaa itse syrjiä noita epäeettisesti toimivia yrityksiä ja tuoda nämä asiat muidenkin kohtalotoverimme tietoon vai mitä?
Tässä ne organisaatiot, mistä minulla on tietoa syrjinnästä raskauden tai perhevapaiden takia:
Patria Aviation, Boliden, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria hoitoketju, Avon Cosmetics.
jos hän haastattelussa julistaisi, ettei todellakaan tule hankkimaan enempää lapsia??!