Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syrjitäänkö perheellistä työnhakijana?

Vierailija
30.09.2010 |

Kahden lapsen äitinä en voi kuin ihmetellä, miten muka niin tasa-arvoisessa Suomessa saa silti niin räikeästi harrastaa syrjintää työhönotossa joko raskauden tai vanhempainvapaan takia.

Minulla ja ystäväpiirilläni on jo pitkä lista niistä työpaikoista, joissa kyllä oltiin TODELLA kiinnostuneita työnhakijasta kunnes ilmeni että hän on joko raskaana tai vanhempainvapaalla, jolloin keksittiin mitä ihmeellisimpiä selityksiä sille, että hän ei tullutkaan valituksi, vaikka työsopimus oli allekirjoitusta vaille valmiina.

Asiaa säätelee tasa-arvolaki. Tasa-arvolain 8 §:n 1 momentin 2. kohdan mukaan " työnantajan menettelyä on pidettävä tasa-arvolaissa kiellettynä syrjintänä, jos työnantaja työhön ottaessaan tai tehtävään tai koulutukseen valitessaan tai palvelusuhteen kestosta tai jatkumisesta päättäessään menettelee siten, että henkilö joutuu raskauden, synnytyksen tai muun sukupuoleen liittyvän syyn perusteella epäedulliseen asemaan. Edellä mainittu lainsäännös koskee myös tilanteita, joissa määräaikaisen työsuhteen kestoa tai sen jatkumista rajoitetaan sukupuolesta johtuvan syyn kuten raskauden tai perhevapaalle jäämisen vuoksi. "

Miksi siis me monet perhesyistä syrjityt emme alkaisi tekemään listaa niistä työantajista, jotka tällaista syrjintää harrastavat? Minusta voisimme alkaa itse syrjiä noita epäeettisesti toimivia yrityksiä ja tuoda nämä asiat muidenkin kohtalotoverimme tietoon vai mitä?

Tässä ne organisaatiot, mistä minulla on tietoa syrjinnästä raskauden tai perhevapaiden takia:

Patria Aviation, Boliden, puolustusvoimat, Nokia, Coronaria hoitoketju, Avon Cosmetics.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos hän haastattelussa julistaisi, ettei todellakaan tule hankkimaan enempää lapsia??!

Vierailija
2/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen hyvässä isossa firmassa ja osastollani on kolme naispomoa, ikää 45-60 v. Yksi on lapseton, yhdellä on kaksi lasta ja yhdellä kolme lasta. Näiden pomojen pätevyys ei tunnu mitenkään riippuvan siitä, onko lapsia vai ei ja kuinka paljon, joten pitää toivoa että itsekin samanikäisenä olen vastaavassa asemassa.

Ja mulla ei ole lapsia vaikka ikääkin on jo 33.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
29.03.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen koulutettu ja laajan työkokemuksen omaava nainen. Mutta jatkuvasti törmään siihen, että työ jää saamatta. Haastatteluihin pääsen lähes joka kerta, kun haen jotain paikkaa. Viimeksi minulle sanottiin suoraan jo haastattelussa, että minua ei palkata, koska minulla on vain yksi lapsi ja jos minut palkataan, olen kuitenkin heti jäämässä äitiyslomalle. Loistavilla työtodistuksilla, suosittelijoiden suosituksilla ja osaamisellani ei ollut mitään merkitystä, koska olen äiti ja lapseni 2 vuotta.

Vierailija
4/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

firmassamme syrjitä. Puolet työntekijöistä nuoria naisia ja uusia palkataan.

Vierailija
5/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työhaastattelussa, niin voi voi...

Vierailija
6/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työnhaussa...

Vierailija
7/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, että joku vihdoinkin uskalsi avata ketjun, jossa puutaan syrjinnästä, ÄITIEN syrjinnästä yhtiöiden oikeilla nimillä!

lisää hönkää pesään!

Vierailija
8/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitäisi valhedella työhaastattelussa??

Mulla on kokemusta syrjinnästä kun palasin hoitovapaalta takaisin töihin. En sanut samaa vastuuta ja työprojekteja jaeltiin muille. Ei tarvinnut kauaa katsella tuollaista meininkiä, hain toista työpaikkaa ja sain sen!

Vierailija
9/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaana olevaa työnhakijaa sen vuoksi, että valitsi tehtävään jonkun häntä pätevämmän hakijan. Millä sitten todistat, että syynä oli nimenomaan raskautesi?

Vierailija
10/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikeita työpaikkoja naisille,miehiä tuntuvat helopommin sinnekin palkkaavan.

Vierailija
11/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

et jos on yksinhuoltaja, niin työnantaja ei palkkaa sen vuoksi et jos lapset sairastuu niin äiti jää aina kotiin lapsiaan hoitamaan. Tämä myös helvetin törkeää.

Vierailija
12/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon kuullu semmostakin et jos on yksinhuoltaja, niin työnantaja ei palkkaa sen vuoksi et jos lapset sairastuu niin äiti jää aina kotiin lapsiaan hoitamaan. Tämä myös helvetin törkeää.

olivat haastattelussa sitä mieltä, että jos selviän arjesta yksin lapsien kanssa, niin sit selviän mistä tahansa :)

Vierailija
13/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työhaastattelussa tai muussakaan, ettei lapsia ole. Jokaiseen hakemukseen on pakko liittää cv, josta pakostikin paljastuu lapset - tai sitten pitää jättää viimeiset 6 vuotta cv:ssä tyhjäksi... Ja sitähän ei työantaja ihmettele missä on viimeiset kuusi vuotta ollut.

Vierailija
14/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entinen työntantajani ajautui konkurssiin hoitovapaan aikana ja nyt siis olen etsinyt töitä. Työtilanne on huono kaikille, mut on aivan järkyttävää että en saa töitä, en mistään, vaikka ennen lasta niitä tuntui olevan tarjolla valittavaksi asti. En pääse edes haastatteluun, ja kun näen ammattialan tapaamisissa entisiä työkavereitani ja tuttujani, on yleisin kysymys että joko suunnittelen toista lasta tai onko lapseni sairastanut paljon. Nyt sitten tosiaan odotankin toista lasta, ja nuo kysymykset on vaihtuneet onnitteluihin siitä että on järkevää tehdä lapsia tässä työtilanteessa ja keskittyä vaan kotielämään ja perheeseen. Ihmiset on selvästi helpottuneita ettei tarvitse enää jännittää aionko kysyä töitä. Mä oisin niin toivonut pääseväni töihin tässä välissä, mut pitää ajatella niin että onpahan nyt aikaa lapselle ja perheelle kun ei vaihtoehtojakaan ole.

Opiskeluaikana opettajamme sanoi kerran, että te nuoret naiset luulette että Suomi on tasa-arvoinen maa. Odottakaapa kun saatte lapsia ja todellinen taistelu työstä ja urasta alkaa, niin voitte yllättyä. Mä en tuolloin uskonut tuota, nyt uskon.

Vierailija
15/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pitäisi valhedella työhaastattelussa??

Mulla on kokemusta syrjinnästä kun palasin hoitovapaalta takaisin töihin. En sanut samaa vastuuta ja työprojekteja jaeltiin muille. Ei tarvinnut kauaa katsella tuollaista meininkiä, hain toista työpaikkaa ja sain sen!

Jos työantaja kysyy, oletko raskaana, se on kiellettyä toimintaa, joten yhtä hyvin voit sitten valehdella eli vastata samalla mitalla.

Vierailija
16/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

työhaastattelussa tai muussakaan, ettei lapsia ole. Jokaiseen hakemukseen on pakko liittää cv, josta pakostikin paljastuu lapset - tai sitten pitää jättää viimeiset 6 vuotta cv:ssä tyhjäksi... Ja sitähän ei työantaja ihmettele missä on viimeiset kuusi vuotta ollut.

erikseen. Mä olen laittanut vaan tyyliin että

projektipäällikkö 1.1.2002 lähtien, ja tottahan se on, olen ollut firmassa töissä projektipäällikkönä vakituisena työntekijänä vuodesta 2002, olkoonkin että siinä välillä tein neljä lasta...

Vierailija
17/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin kävi myös minulle. Ilmoittivat, että en voi saada entistä paikkaani takaisin, koska olivat nostaneet paikan vaatimuksia, esim. ruotsin kielen taito. Työpaikan nimeä en (ainakaan vielä) julkista, kun uutta ei ole tiedossa. Mutta kyllä vituttaa mennä takaisin!!

Vierailija
18/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräaikaisilla ei.

erikseen. Mä olen laittanut vaan tyyliin että

projektipäällikkö 1.1.2002 lähtien, ja tottahan se on, olen ollut firmassa töissä projektipäällikkönä vakituisena työntekijänä vuodesta 2002, olkoonkin että siinä välillä tein neljä lasta...

Vierailija
19/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauan kuin olin lapseton tai yhden lapsen äiti. Haastatteluissa sonottiin päin naamaa, että olet pätevä ja ammattitaitoinen, mutta teet kohta kuitenkin lapsia ja jäät perhevapaille. Mutta sitten kun olin kahden lapsen äiti, töitä suurinpiirtein tyrkytettiin väkisin. Kertonee siis siitä että olen myös oikeasti ammatillisesti pätevä. No, hassua sikäli, että vaihdoin kyllä työtä parempaan tokan lapsen jälkeen ja tein kohta kolmannen lapsen =)

Firmat, jotka eivät palkanneet vaan vetosivat raskautumismahdollisuuteeni rekrytointitilanteessai olivat Pilkington, Georgia Pacific, Metso ja Gardner Denver. Eli isoja firmoja eli ei luulisi miesvaltaisissa firmoissa yhden naisen äippäloma olevan ongelma.

Eipä tulisi mileeni mennä noihin firmoihin enää töihin vaikka rukoilisivat jalkojeni juuressa...

Vierailija
20/21 |
30.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

40+ äidin kuin nuoren lapsettoman naisen tai yhden lapsen nuoren äidin. Niin se vaan on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi