Jos synnytyksessä päädytään sektioon tehdäänkö se nukutuksessa?
Kommentit (12)
Voiko sinne synnärin papereihin kuitenkin esittää toivomuksen että nukutetaan vaikka ei olisi hätäsektio?
minua ainakaan nukutettu vaikka hätäsektio tehtiin.
minua ainakaan nukutettu vaikka hätäsektio tehtiin.
sinulla on ollut kiireellinen sektio, ei hätä sektio!
Mulle tehty 11h avautimisen ja 2h ponnistamisen jälkeen hätäsektio puudutuksessa koska puudutus oli valmiina päällä
että nukutetaan vain, jos äidinkin henki on erityisessä vaarassa.
Sektio tehdään ensisijaisesti epiduraalipuudutuksessa tai kuten minulla, spinaalipuudutuksessa.
kyse lienee siitä, että halutaan käyttää mahdollisimman vähän lääkkeitä ja toisaalta, äidin on hyvä olla "mukana" synnytyksessä, saa lapsen heti rinnalleen, edes hetkeksi.
Keskustele asiasta oman lääkärisi kanssa, kysy häneltä kaikki mieltäsi painavat asiat.
Minulle tehtiin hätäsektio myös kun puudutus oli jo laitettu, synnytys kesti 23 h. Että älä sä esitä tietäväs kaikkea jos et tiedä,tuskin oot ees synnyttäny??
5
Mulle tehty 11h avautimisen ja 2h ponnistamisen jälkeen hätäsektio puudutuksessa koska puudutus oli valmiina päällä
Tiedät helposti, onko sinulle tehty hätäsektio vai kiireellinen sektio. Hätäsektiossa vatsaasi on tehty pystysuora haava, koska vauva täytyy saada ulos vatsastasi HETI. Vaakasuorassa haavassa vauvaa otellaan vähän varovaisemmin ja hienovaraisemmin ja onpa se haavakin lyhyempi. Paraneminenkin kai helpompaa.
Eli meillä vauvan sydänäänet romahtivat, mutta silti tehtiin kiireellinen sektio. Valmisteluihin meni se puoli tuntia, joten siitä hetkestä kun lääkäri julisti sektion, meni puoli tuntia siihen, että vauva oli ulkona mahasta. Vauvan sydänäänet eivät olleet normit mutta eivät nyt niin hälyttävätkään, että olisi pitänyt hötkyillä. Niin, ja vauva oli väärässä tarjonnassa ja napanuora kaksi kertaa kaulan ympäri, joten se kahden tunnin ponnistus tosiaan oli ihan tarpeetonta...
Puudutusta käytetään yleensä suunniteltuihin ja kiireellisiin sektioihin mutta hätäsektioissa äiti vedetään tajuttomaksi minuutissa. Yleensä. Kai kaikessa voi olla poikkeuksiakin?
Tiedät helposti, onko sinulle tehty hätäsektio vai kiireellinen sektio. Hätäsektiossa vatsaasi on tehty pystysuora haava, koska vauva täytyy saada ulos vatsastasi HETI. Vaakasuorassa haavassa vauvaa otellaan vähän varovaisemmin ja hienovaraisemmin ja onpa se haavakin lyhyempi. Paraneminenkin kai helpompaa.
Eli meillä vauvan sydänäänet romahtivat, mutta silti tehtiin kiireellinen sektio. Valmisteluihin meni se puoli tuntia, joten siitä hetkestä kun lääkäri julisti sektion, meni puoli tuntia siihen, että vauva oli ulkona mahasta. Vauvan sydänäänet eivät olleet normit mutta eivät nyt niin hälyttävätkään, että olisi pitänyt hötkyillä. Niin, ja vauva oli väärässä tarjonnassa ja napanuora kaksi kertaa kaulan ympäri, joten se kahden tunnin ponnistus tosiaan oli ihan tarpeetonta...
Puudutusta käytetään yleensä suunniteltuihin ja kiireellisiin sektioihin mutta hätäsektioissa äiti vedetään tajuttomaksi minuutissa. Yleensä. Kai kaikessa voi olla poikkeuksiakin?
Voihan se olla sairaalan valmiuksistakin kiinni.
Että vaikka on hätä, mutta jos nukuttaminen ei onnistu (tarvitaan anestesialääkäriä ja -hoitajaa ja mitä kaikkea), niin voihan se lääkäri päätellä, että nyt ei ehdi odotella, lapsi ulos
heti.
Kyllähän kaikki päättyi onnellisesti, lapsi kunnossa ja äiti selvinnyt järkytyksestä?
no mulla tehtiin kiireellinen sektio, tosin uskallettiin odottaan sen aikaa että syönnistä oli kulunu se 6 tuntia eli kauhee hätä ei ollu ja multa lääkäri kysy haluanko nukutuksen vai epiduraalissa. ilman muuta valitisin epiduraalin, sillä mä halusin heti nähdä vauvan ja tietää että se selviää...olis ollu kauhee ajatus herätä tietämättä onko lapsi elossa vai ei.
tässä on tullut esille monenlaista tapaa toimia.
Kertoisitko ap, miksi toivot nukutusta? Va toivotko edes?
Kun on onnellisesti raskaana ( ja hyvä niin) sitä ei aina tule ajatelleeksi, että jotain voi mennä vikaan.
sinä selkeästi pohdit sitäkin tilannetta, että synnytyksessä ilmenee komplikaatioita ja kyllähän se on mahdollista.
Hyvä että mietit eri tapoja toimia, mutta suosittelen edelleen, että ensisijaisesti keskustelet lääkärisi kanssa.
yhden asian. Kiireellisessä sektiossa ei nukuteta vaan spinaali/epiduraalipuudutuksessa tehdään se, on toki kiirettä mutta ei ole hengenhätää. Toimitaan ripeästi mutta ei ole hätää. Tämä esim jos pitkään ponnistettu mutta s-äänet kestävät vielä. Hätäsectiossa on erittäin kiirettä, esim säänet voi romahtaa ja jäädä sinne alas, massiivinen vuoto tai napanuoran esiinluiskahdus, silloin puhutaan muutamasta minuutista.
Miksi on eri näkökulmia tästä on se että monesti lääkäri puhuu hätä - sanalla jolloin synnyttäjä saa väärän kuvan asiasta. On monta keskustelua käyty tästä ja joku sanoo että "viimeksi oli hätäsectio" ja sit kun tarkistaa papereista onkin kiireellisestä sectiosta kysymys. Vaikka ei kukaan mainitsisi edes sanaa hätä- vanhemmille voi helposti tulla se kuva että on hätä koska kaikki alkaa yhtäkkiä toimimaan nopeasti.
nukutuksessa. Jos ei ole kiire niin ei nukuteta. Nukutuksessa on aina suuri riski eli ei sitä huvikseen tehdä.