Tupakan lopetus: kerralla vai vähentäen?
Poltan 10-12 tupakkaa päivässä ja nyt on pakko lopettaa kun työni alkaa kk päästä ja laitoksemme on savuton.
Kumpi on kivottomampi tapa lopettaa. Tästä kerta kysäykellä vai pari päivää vähentäen ja sitten kokonaan lopettaen?
Tuskaa se on silti. Edellesin röökin poltin eilen klo 21 ja nyt oon jo ihan tuskissani, siis ihan hikoilen.
Kommentit (21)
ja niin kai sitä suositellaan kaikille.
Itse poltin melkein askin päivässä 20 vuoden ajan ja lopetin kertarysäyksellä viime keväänä tehtyäni positiivisen raskaustestin. Pari päivää meni kituessa, sen jälkeen helpotti. :)
Tsemppiä lopettamiseen!!!
itse olin polttanut lähemmäs 10 vuotta ja harkinnut lopettamista jo jonkin aikaa. positiivisen raskaustestin jälkeen en vain kyennyt enää polttamaan =)kerralla poikki niin on sekin sitten hoitdettu,kyllä siihen pystyy suomalaisella sisulla!
Mä aluksi totuttelin ajatukseen ja vähensin. Poltin pitkään n. askin päivässä, ja kun olin saanut määrän puolitettua, lopetin kokonaan.
Ajattelen että tulisi vähemmän vierotusoireita. En tiedä auttoiko, mutta ainakin sain lopetettua :)
kun tajusin olevani raskaana, mutta kun sitten sorruin uudestaan, niin nyt onkin aivan supervaikeaa. Polttamista takana nyt 2 vuotta.
Ja hikoilu ei näytä olevan ainoa oire, kirjoittaminenkaan ei näytä sujuvan, sen verran typoja tuossa aloituksessa oli :D
-ap
polttamassa yksi. En kestänyt.
T: heikko ap :(
Lopetettiin miehen kanssa molemmat 2 kuukautta sitten ja kävi tosi helposti. Purkkaa käytetään tarvittaessa, harvoin sitäkään menee enää. Lähinnä jos käyn viihteellä niin otan purkan.
mietit joka savukkeella, miksi ylipäätään poltat.
Mieti sitä hajua, mikä on vaatteissa, iholla ja hiuksissa. mieti niitä alentuvia katseita joita saat, kun tupsahdat paikalle röökille haisten...
Mieti miksi poltat.
Itse ajattelin aluksi kokeilla miltä tuntuu olla viikko polttamatta. Ostin pikku askin jemmaan, jotta koko ajan oli takaportti käydä röökillä. Viikon päästä olo oli jo parempi ja ajattelin, että pystynköhän oleen kuukauden polttamatta. Muutaman kerran tuli olo, että nyt lopetan tän, pakko päästä röökille. Tälläisen tunteen tultua, annoin itselleni luvan polttaa seuraavana päivänä, jos vielä mieli tekee. Seuraavina päivinä ei enää tehnyt mieli, koska tarve polttaa ehti raueta yön aikana. Kun olin ollut puoli vuotta polttamatta, olin varma etten enää ratkea. Tupakki ei enää hallitse elämääni! -3-vuotta kuivilla-
Itse en ole polttanut, mutta isäni lopetti tupakoinnin viime keväänä jäätyään eläkkeelle "kertarysäyksellä". Sitä ennen hän oli polttanut yli 40 vuotta askin päivässä.
Hän ei tupakoinut kotona sisällä tai pihalla eikä autossa, mutta töissä tupakkatauot olivat osa sosiaalista kanssakäymistä. Siksi eläkkeelle jääminen oli sopiva irtautumishetki hänelle. Isäni ei heittänyt tupakoitansa heti roskiin, vaan joka päivä päätti, että "tänään en aio polttaa, huomenna mietitään uudestaan". Lopettamisesta on kohta puoli vuotta eikä tupakkaa kuulemma enää tee edes mieli.
Tsemppiä! Lopettamispäätös varmasti kannattaa!
kuitenkaan. Kerrasta poikki ja kärsit vähemmän aikaa.
reilu seitsemän vuotta sitten, olin polttanut sitä ennen kahdeksan vuoden ajan 10-15 (joskus saattoi mennä koko askikin) röökiä päivässä. Yritin joskus vähentää, mutta ei siitä mitään tullut: kun rajoitin päivittäisten tupakoiden määrän esim. viiteen, niin olin polttanut ne viisi jo ennen puolta päivää, ja lopulta päädyin polttamaan lähes kahta kauheammin kuin normaalisti.
Lopulta vain kyllästyin polttamiseen niin totaalisesti, että päätin, että tämä on nyt tässä. Yllättävän kivuttomasti lopettaminen onnistui, psyykkiset ja sosiaaliset vieroitusoireet olivat paljon pahemmat kuin fyysiset oireet, joita ei tullut juuri lainkaan.
Kun kieltäydyt tupakasta kaksi viikkoa, siitä tulee tapa. Poltin kaksikymmentä vuotta, lopetin kerralla, ja en ole polttanut neljään vuoteen savukettakaan - eikä tee edes mieli.
Nykyinen tupakointikielteinen ilmapiiri on hyvänä apunasi.
se on paras tapa. Mutta mulla se ei toiminut vaan otin tuon toisen tavan, vähentäen. Jotenkin vaan helpotti ajatus siitä, että on tupakkaa ja sitä voi polttaa jos tuntuu tosi pahalta (tai esim. aamukahvin kanssa, se ainakin oli mulle se tärkein tupakka). Kun tupakkaa ei ollut laisinkaan, hypin vain seinille. Menihän tuossa tietysti hieman enemmän aikaa mutta nykyään olen siis tupakoimaton.
Jos ennen on polttanut esim. kerran 2tunnissa ja vähentää sitä siihen että polttaa kerran 4 tunnissa ei ole enää yhtä riippuvainen nikotiinista. Jos siitä sitten vähentää vaikka niin että polttaa vaan 2 päivässä nikotiinia kaipaa vielä vähemmän.
Kyllä tiedän ihmisiä jotka näinkin ovat lopettaneet, suurin osa kyllä on kerralla katkaissut.
kuitenkaan. Kerrasta poikki ja kärsit vähemmän aikaa.
niin sitten sun ei tarvitse enää lakkoilla ja odottaa sitä hetkeä kun saat polttaa taas yhden, vaan voit aloittaa heti sen savuttoman loppuelämän.
Mulla tämä auttoi, ja lopetin ihan kerrasta poikki. Sen jälkeen kun olin vuosia yrittänyt lopettaa vähentämällä ja miten milloinkin.
Suosittelen kirjaa Stumppaa tähän, sen luettuaan monet tututkin on lopettaneet kivuttomasti.
mulla olisi myynnissä Nicotinell Nikotiinipurkkaa 2mg ja nikotiinilaastareita 7mg ja 14mg..myyn edullisesti 1/4 osa apteekin hinnoista +toimituskulut jollei asu PK-seudulla.. kysy sähköpostilla pakettitarjous Vepari84@outlook.com
hyödytön keskustelu........ Odotan kommentteja niiltä jotka ovat polttaneet 40 -60 savuketta päivässä kauemmin kuin 10 vuotta. Kerralla poikkia vai vähentämällä? Eihän muutaman röökin päivävauhdilla saa kuin henkisen riippuvuuden eli samahan se silloin on ollut polttamatta kokonaan. Vai kuinka?
Lopettaminen on helppoa vain jos pyydät reseptillä champix-kuurin.
ei vieroitusoireita.
tupakka ja jopa kahvi alkavat oksettaa, pelkkä ajatuskin.
ei tule enää tunnetta, että haluaa polttaa, koska lääke vaikuttaa mielihyväkeskukseen.
en edes laskenut päiviä, viikkoja tai kuukausia miten kauan olen ollut polttamatta.
kysyn vaan mieheltä, milloin lopetinkaan.
SUOSITTELEN.
rahaahan siinä ensin menee, mutta kolmen kk päästä alkaa jo kertymään säästöön ja hengitys helpottuu.
tuoksut paremmalta ja äänesi kirkastuu.
Itse en onnistunut vähentämään. Välillä poltin jotain hiton ultralightia, jonka filtteriin oli vielä tökitty reikiä että muka vähän vierottuisin ja välillä taas valehtelin itselleni ostamalla punaista tupakkaa, että poltan niitä vain muutaman päivässä ja vain puolikkaan kerrallaan. Haha :D kohta taas kessuttelin sen 20 päivässä olipa väri mikä tahansa.
Sain sitten onneksi lopetettua kerralla, tosin söin vajaan viikon aikana pahimpiin oloihin pari nikotiinipurkkaa ja vajaan rasian niitä imeskelytabletteja.