Aina kinastellaan hyvästä äitiydestä. Entäs hyvä isyys??
Miksi mieheltä on niin hyväksyttyä olla "uraisä"?
Miksi miehet saa käydä kaljalla tai pelaamassa sählyä ja he ovat silti hyviä isejä?
Miksei miesten tarvitse raahata lasia joka puolelle mukaan ja menetä silti hyvä isi-kruunua?
Miksi ne miehet saa käydä parturissa ja kammata tukkansa ja ne on silti hyviä isejä?
Miksi isät ei kiistele jatkuvasti siitä kuka heistä on mallikain isi? Kuka on eniten lastensa kanssa ja voi vittu kun se Pena menee jo toista kertaa tällä viikolla kalaan ja Kaitsu tekee taas ylitöitä, kyllä ne on sitten paskoja isejä. Ja vittu näitkö kun Turo oli TAAS käynyt parturissa ja nyt se aattelee vielä olevansa hyvä isä kun oli varpajaisissa ja sanoi että olipa kivaa kun ei ollut kukaan lahkeessa roikkumassa.
Menkää naiset itseenne.
Kommentit (8)
isän rooli on palautettu 50-luvulle. Hyvä isä on se, joka tienaa niin paljon, että äiti voi olla kotona. Pienten lasten isät tekevät eniten töitä ja osasyynä tähän on juuri se, että perheen talous on nykyisin yhä useammin yhden ihmisen tulojen varassa. Silloin ei ole varaa löysäillä.
Eroa entiseen on tosin siinä, että isien odotetaan olevan osallistuvampia ollessaan kotona. Ei ehkä niinkään lasten suhteen kuin korkeintaan leikkikavereina, mutta kotitöiden kanssa yms.
Onneksi omassa kaveripiirissä on isiä, jotka ovat hoitovapaalla enemmän kuin isäkuukauden verran ja tekevät esim. nelipäiväistä viikkoa. Ammattaja on yksityisyrittäjistä juristeihin joten tuntuu aika monella miehellä olevan kotiinjäänti ihan siitä omasta tahdosta kiinni eikä vain työnantajan asenteesta. Ja näissä perheissä äiti ei siltikään tienaa eniten.
Meillä on lapset yhdessä hankittu ja yhdessä ne hoidetaan pois lukien pikkuvauvavaihe.
Täällä taitaa olla muutaman hysteerikkoäiti paikalla, joiden mielestä äidin pitää olla sidottuna lapseen 24/7 kunnes hän täyttää 18vuotta ja siitä eteenkinpäin, luultavasti.
Mutta hei, ymmärtäähän sen jos joutuu olemaan kotona alistettuna hellan ja nyrkin väliin ja mies ei saa edes vaippaa vaihdettua lapselle, puhumattakaan lääkkeiden annosta/lääkäriin viemisestä.
Onneksi mulla on mies, joka tekee ihan kaiken mitä minäkin ja ei tuota vaikeuksia antaa hänen olla isä lapsilleen, minulla on mies isolla M:llä.
mutta on aina puolet vuodesta lasten kanssa kotona ja minä silloin töissä.
Esikoinen oli 4kk, toinen 2kk kun mies jäi kotiin kausiluontoisen työnsä takia ja minä lähdin töihin. Ja voi sitä kauhistelua ja vatvontaa kun MINÄ olin lähtenyt töihin. Kukas ne lapset hoitaa ja miten sä voit? Vastasin aina että niillä lapsilla on myös isä ja ne pärjää keskenään siinä missä mekin. Mutta kylläpä vaan olen naisilta saanut arvostelua osakseni. Osan olen saanut hiljaiseksi sanomalla että kai ymmärrät että noilla puheillä sun miehes on paska isä?
Itsekin olen kauhulla katsellut, mitä kaikkea äidiltä vaaditaan, ainakin tällä foorumilla. Kuka oikeasti kestää olla vuosikausia kiinni lapsessa ilman yhtäkään taukoa, samalla kun toinen vanhempi saa jatkaa elämäänsä kuin aina ennenkin. Itselläni ei ole vielä lapsia, mutta jos parisuhteessakin pitäisi olla yksinhuoltaja ilman yhtään vapaapäivää, niin enpä kyllä uskalla hankkiakaan. Mielestäni isä on ihan yhtä arvokas vanhempi kuin äitikin, vaikka ei synnytä ja imetäkään.
Isä on hyvä isä teki mitä tahansa. Äiti on huono äiti teki mitä tahansa.
Täällä on ollut aivan uskomatonta keskustelua viime päivät. Tällainen keskustelu aiheuttaa vain pahaa mieltä. Huvittavin palstalta bongattu käsite on "jättää lapsi isälle hoitoon". Isä on toinen VANHEMMISTA, ei mikään hoitaja!
Onneksi mieheni antaa minun "toteuttaa itseäni", treenata, opiskella... Miten ME yhdessä nyt päätämmekin.
Miksi näin??