Lestadiolaiset ja muut uskovaiset, vastatkaapa ateistille näihin kysymyksiin:
Jos Jumala on kaikkitietävä ja kaikennäkevä, ja hän tietää jokaisen elämänkulun etukäteen jo ennen kuin ihminen on syntynytkään, MIKSI hän sitten luo pahoja ihmisiä, ei-uskonlahkoon kuuluvia ihmisiä, ja meitä ateisteja, jotka siis joudumme uskontonne mukaan automaattisesti helvettiin (älkääkä please perustelko tätä "vapaalla tahdolla", koska vapaa tahto ei ole todellinen, jos jumala kerran kuitenkin tietää ihmisen tulevat valinnat jo etukäteen).
Miksi Jumala siis luo ihmisiä joutumaan helvettiin? Onko hänellä joku helvettikiintiö?
Entä ne ihmiset, joilla ei ole edes mahdollisuutta valita kristinuskoa, koska he eivät ole koskaan siitä kuulleetkaan (sademetsien alkuasukasheimot jne)? Miksi heidät on luotu, ja miksi heille ei ole valinnan mahdollisuutta annettu?
Jumala on täydellinen, mutta kuitenkin hän on luonut ihmisen omaksi kuvakseen. Ihminen ei ole täydellinen, joten miten täydellinen olento luo omaksi kuvakseen ihmisen, joka on epätäydellinen. Ja jos Jumala teki ihmistä luodessaan virheen, sehän todistaa ettei jumala olekaan täydellinen ja kaikkitietävä?
Kaikkitietävä Jumala olisi myös tiennyt Aatamin ja Eevan syntiinlankeemuksen etukäteen.
Miksi hän siis luo epätäydellisiä ihmisiä (kun ilmeisesti pystyisi parempaankin), ja sitten rankaisee ihmistä hänen puutteistaan, vaikka itseasiassahan ihmisen puutteet ovat jumalan oma vika.
Ettekö uskovaiset koskaan mieti näitä uskontonne järjettömyyksiä?
Kommentit (153)
Mielenkiintoista. Tiesitkö että on myös olemassa kristillistä ateismia? Siinä ihminen ei usko jumaliin mutta kyllä Jeesukseen. Seuraa siis hänen opetuksiaan.
Pelkäättekö, että jos alatte kyseenalaistaa Raamatun kirjoituksia, päädytte menettämään uskonne? En keksi muuta syytä siihen, että uskossa olevan eivät halua näistä keskustella.
En yritä "käännyttää" ketään ateistiksi, eikä minulla ole mitään uskontoja vastaan sinänsä. Minun on vain vaikea hyväksyä tietynlaista sokeutta ja kykenemättömyyttä kyseenalaistamiseen, joka taas johtaa rikoksiin uskonnon varjolla tai sen suojissa (vrt. pedofiliaskandaalit vl ja katolisissa piireissä).
Paitsi ehkä sen tyylisiä, että "tutkimattomia ovat Herran tiet" :D
Paitsi ehkä sen tyylisiä, että "tutkimattomia ovat Herran tiet" :D
Kukaan ei tunnu osaavan sanoa mitään (ja ketjua on käyty kuitenkin lukemassa).
mutta vastaan. Kyse on uskosta, ei totuudesta. Uskosta kaiken tarkoituksellisuuteen, tarkoitusta ei näe, ehkä se selviää sitten tuonpuoleisessa, jos selviää.
T: ns. tapakristitty, jolla aika kristilliseen uskoon perustuva moraali...
mutta vastaan. Kyse on uskosta, ei totuudesta. Uskosta kaiken tarkoituksellisuuteen, tarkoitusta ei näe, ehkä se selviää sitten tuonpuoleisessa, jos selviää.
enemmänkin agnostikko. Eli en suorastaan kiellä korkeamman voiman olemassaolon mahdollisuutta, mutta tarkoitukseni oli kritisoida sitä, että Raamattua (tai muuta uskonnollista kirjaa) luetaan täysin kirjaimellisesti ja kyseenalaistamatta.
Samoin nämä vl:en korvakorusynnit ym...
Minusta myös uskovainen ihminen voisi opetella kyseenalaistamaan asioita. Ei se uskonvanhin tai lahkojohtaja ole kuitenkaan se Jumala.
Paholaisen aikaansaamaa on paljon.
kertoo myös Saatanasta. Joka saa pahaa aikaan ja tekee koko ajan työtänsä ja haluaa ihmiset pois Jumalan yhteydestä.
Jos saatana yrittää saada ihmiset pois jumalan luota ja jumala loi sekä saatanan että ihmisille halun mennä pois jumalan luota niin miksi se teki sen? Helvettikiintiö täyteen? Mikä hyöty siitä helvetistä on? Mikä hyöty oli luoda ihmiset sellaisiksi että haluavat satuttaa toisiaan?
oisko Roomalaiskirjeessä, että nämä luonnonkansat tuomitaan heidän omatuntonsa perusteella.
"Sillä kun pakanat, joilla ei lakia ole, luonnostansa tekevät, mitä laki vaatii, niin he, vaikka heillä ei lakia ole, ovat itse itsellensä laki ja osoittavat, että lain teot ovat kirjoitetut heidän sydämiinsä, kun heidän omatuntonsa myötätodistaa ja heidän ajatuksensa keskenään syyttävät tai myös puolustavat heitä." (Room. 2:14-15)
eikö Lucifer houkutellut taivaasta mukaansa enkeleitä. Aloittivat sitten työnsä ns. toisaalla. Ei kai Jumala varsinaisesti sitä pahan olemassaoloa luonut?
fiksaatio seksiin. Maailmassa on ihan oikeitakin ongelmia ja ne jaksavat vaan jauhaa siitä kuka saa tehdä kenen kanssa ja mitä.
Olen kyllä miettinyt (jo lapsesta asti) samantyyppisiä kysymyksiä kuin ap. Eikä niihin mitään vastausta saa, ainakaan sellaista jonka ymmätäisi. Tietysti olisi tylsää asua maailmassa, jossa kaikki ihmiset olisivat hyvinkäyttäytyviä robotteja.
Jos saatana yrittää saada ihmiset pois jumalan luota ja jumala loi sekä saatanan että ihmisille halun mennä pois jumalan luota niin miksi se teki sen? Helvettikiintiö täyteen? Mikä hyöty siitä helvetistä on? Mikä hyöty oli luoda ihmiset sellaisiksi että haluavat satuttaa toisiaan?
Mun selitys, ei kylläkään mitenkään kovin kristillinen, on tämä:
Ihmiset keksivat jumalan, että olisi joku johon turvautua. Varsinkin silloin kun menee huonosti ja elämä potkii päähän.
Saatana taas keksittiin siksi, että on joku jota syyttää omista heikkouksista ja vääristä teoista, ettei tarvitse itse ottaa niistä vastuuta.
ja vaatii, ymmärrettävästi, kannanottoa kirkoltakin.
Omasta tuoreesta kokemuksestani voin sanoa, että kun avoimin sydämin tutkii Raamattua ja puhuu Herralle, Hän vastaa. Olen Häntä 40 vuotta etsinyt ja pohtinut ihan samoja kuin ap:kin - ja ihmetellyt, miksi Pyhä Henki ei minulle puhu. No, suuren kriisin keskellä viimein puhui ja olen siitä niiiiin onnellinen.
mutta uskovainen kyllä. Itse ajattelen niin, että Jumalan kuvana olemiselle on niin olennaista tuo vapaa tahto, että Jumala ei siihen puutu, vaikka ihmiset tekevät hirveitäkin valintoja. Siis, jotta voimme olla Jumalan kuvia, erilaisia kuin esim. eläimet, meillä on oltava mahdollisuus valita. Jumalan kuvaksi luominen ei siis liity täydellisyyteen, vaan nimen omaan tuohon vapaaseen valintaan, jonka tosin haluat viestissäsi kieltää. Vapaan valinnan ansiosta meidän on mahdollista olla Jumalan ystäviä, ei vain hänen orjiaan.
En itse usko mihinkään ryhmään kuulumisen pelastavan ihmistä, joten tuohon kysymykseesi en osaa vastata. Alkuasukasheimojen kohtalosta en osaa sanoa mitään.
Varmaan vastaukseni eivät ole täysin tyhjentäviä ja lyhyeen viestiin on vaikea saada kaikkia ajatuksia mahtumaan. Jonkinlainen yritys toki. Kannattaa varmaan lukea aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, jos kysymykset pohdituttavat. Hyllystäni löytyvät esim. Boyd, G. A. & Boyd, E. K. 1996. Epäilijän kirjeet ja Yancey, P. 2002. Näkymätön Jumala. Jo hieman vanhempia kirjoja, mutta kirjastosta voisi löytyä. Hyvin paljon muutakin kirjallisuutta aiheesta löytyy.
eikö Lucifer houkutellut taivaasta mukaansa enkeleitä. Aloittivat sitten työnsä ns. toisaalla. Ei kai Jumala varsinaisesti sitä pahan olemassaoloa luonut?
Kaikista kaunein enkeli, Valon tuoja. Sitten se lankesi ja siitä tuli paha.
Muistin kyllä, että hänkin oli taivaan enkeli.
terveisin se koulun uskontotuntien oppeja muisteleva
kysymyksiisi, esimerkiksi miksi nyt on kaikkea pahaa löytyy aivan Raamatun alusta.. Jumala antoi ihmiselle tahdonvapauden hän ei tehnyt ensimmäisistäkään ihmisistä robotteja. Miten ihmiset ovat vapauttaan käyttäneet? Onko heille siitä seurauksia?
Ja helvetti, pistäisitkö sinä kissan takkaan? Miksi niin tekisi Jumala, joka on Rakkaus ihmisille edes pahoille? No miten siellä tulessa kävisi? Raamatussa on paljon vertauskuvia. Toivon, että löydät vastaukset.
Tosi on, aika hassu tyyppi on jos on olemassa ja tekee noinikään.