Tuli noottia päiväkodista koskien meidän 4 v poikaa
Pussailee liikaa toisia lapsia, täytyypi toppuutela :)
Kommentit (73)
kaikkia ja muut lapset sitten juoksivat karkuun sitä. Poika itse ei tajunnut, että muut pitivät häntä outona, kyse oli sitten jo lopulta eskari-ikäisistä. Itsekin muistan piiloutuneeni häntä naulakoihin, koska tarhatädit vain nauroivat, jos siitä valitti, ja itse olin arka tyttö, joka halusi tilaa ympärilleen.
Toisaalta on kyllä ainoa poika, jonka muistan koko tarhasta ja eskarista. :) Eikä nyt sen kummempia traumoja tullut. Onpahan ensimmäinen poika, joka on suudellut minua - ja aika montaa muutakin tyttöä jo 5-6-vuotiaana.
Tarinan pointti on se, että ap:n poikaa pidetään outona, ja häntä voidaan jopa kiusata siitä. Toisaalta yritän tällä sanoa, että 70-luvulla ei turhia rutistu, ja vaikka itse pidin poikaa tosi kiusallisena, äitini selitti, että se on sen pojan tapa ja koeta kestää. Kaikesta ei tarvinnut nostaa meteliä ja pelätä traumoja!
5 vuotta nuorempi veljeni sen sijaan jo 80-luvulla sai 2-vuotiaana huomautuksen tarhasta, kun pitää niin kovasti halailusta ja muut lapset eivät pidä. Piti sitten 2-vuotiaalle opettaa, että halailla saa vain perheenjäseniä. :( Surullista sekin.
Joskus olisi ihanaa, kun puolin ja toisin tultaisiin vastaan. Ap selittäisi pojalleen, että siitä tulee toisille ikävä olo ja ei saa tehdä niin, jos toinen ei halua. Ja ne toiset vanhemmat selittäisivät lapselleen, että tämä ei tarkoita sillä mitään pahaa, osoittaa vaan tykkäämistään pussailemalla. Ehkä siitä tulisi sitten se kultainen keskitie ilman että kenenkään lapsi on outo ja kummallinen, vieläpä ihan kiusaaja, kun on erilainen kuin toiset. :(
siitä mä olisin eniten huolissani. Hän ei ymmärrä, että esimerkiksi miltä vaivaantunut tai pelästynyt ihminen näyttää.
Kyseessä voi olla joku asperger tyyppinen ongelma, jos hän ei osaa lukea muiden viestejä.
Tuollainen tapa ei ole oikeasti kivaa.
Jostain joskus luin, että lasta ei saisi pakolla/väkisin halata tai pussailla, jos lapsi ei itse halua. Mieluummin pitäisi kysyä lupa ja lapsella on oikeus kieltäytyä.
Oma tyttöni halaa ja suukottelee äitiä ja isää. Välillä ei kuitenkaan halua, että häntä halitaan tai suukotellaan, joten usein kysynkin "luvan" esim. iltapusun antoon.
Itsekään en pidä, että vieraat haluavat halailla mua. Itselleni riittää halailut mieheni ja lapseni kanssa.
oikeus fyysiseen koskemattomuuteen. Se on tärkeä tulevaisuudessa. Ketään ei saa koskea sillä tavalla, että henkilö kokee olonsa hankalaksi.
Eihän lyöminenkään ole sallittua.
Ei sillä, hyvä lapsen on oppia että myöskään halailu ja pussailu eivät ole hyvästä jos toinen ei tykkää. Mutta vähän perspektiiviä mammat, parempi tuo halailukin kuin lyöminen.
Minkä ikäiselle tuo pussailu ei sitten enää sovi?
Vai onko ok, että esim. 15v pussailee väkisin?
itselläni on ylisosiaalinen lapsi ja voin sanoa et se on vaka asia.
nimittäin jos lapsi "rakastaa" kaikkia, myös ventovieraita ihmisiä niin voi tulla hankaluuksia kun lapsi menee kouluun, alkaa liikkua yksin. lapsi ei välttämättä tiedä mikä on väärin ja mikä ei, ja tarkoitan nyt siis sitä jos vieras aikuinen esim käy halailemaan tai pussailemaan. niitäkin on nim. pedofiileiksi. :(
4-vuotias on hieman eri asia kuin 15-vuotias!! Vai luuletko, että tämä muksu on 11 vuoden päästä samalla henkisellä tasolla? Kyllähän 2-vuotiaatkin vielä kakkaa housuihinsa, voihan se sitten olla että ne kakkaa vielä 12-vuotiaanakin. Tätä samaa logiikkaa noudattaen... Jotain järkeä tähän keskusteluun nyt, pliis.
-31
4-vuotias on hieman eri asia kuin 15-vuotias!! Vai luuletko, että tämä muksu on 11 vuoden päästä samalla henkisellä tasolla? Kyllähän 2-vuotiaatkin vielä kakkaa housuihinsa, voihan se sitten olla että ne kakkaa vielä 12-vuotiaanakin. Tätä samaa logiikkaa noudattaen... Jotain järkeä tähän keskusteluun nyt, pliis.
-31
Ei sillä, hyvä lapsen on oppia että myöskään halailu ja pussailu eivät ole hyvästä jos toinen ei tykkää. Mutta vähän perspektiiviä mammat, parempi tuo halailukin kuin lyöminen.
Siinä vaiheessa kun lapsesta on ikävä mennä hoitoon toisen ahdistelun takia on ihan sama johtuuko se pussailusta vai muusta kiusaamisesta.
poika (7v.) on siinä mielessä rasittava, että tunkee jatkuvasti meidän pojan iholle. Ei nyt sentään pussaile mutta aiheuttaa selvästi ahdistusta meidän pojasta joka on reviiristään tarkka kuten äitinsäkin.
Toinen ei kunnolla kävelemään pääse kun kaveri on koko ajan kiinni. Aika rasittavaa...
Minkä ikäiselle tuo pussailu ei sitten enää sovi?
mutta edelleenkin 4-vuotiasta on turha verrata 15 vuotiaaseen. Kyllä kai teidän aivot sen ymmärtää? Ja kuten ensimmäisessä kirjoituksessa kirjoitin, 4-vuotiaankin täytyy oppia, että halailu ja pussailu ei sovi jos toinen ei tykkää MUTTA silti lyöminen on minusta pahempaa.
Väännän rautalangasta tyhmille: en hyväksy pussaamista jos toinen kiusaantuu, mitä moni lapsi varmasti tekee ja se on ihan ok. lyömistä en hyväksy sitä vähääkään vertaa.
nottia annetaan jos tappelee,tönii tai heittelee kivillä. Tuosta varmaan vaan haluttiin keskustella ja ottaa asia esille että lapsi opiisi hillitsemään itsensä. Itse en näe tuossa suurtakaan ongelmaa. Meidän pkssa esiintyi ihan samaa ja asiaan auttoi se kun asiasta juteltiin.Samaisen pkn eskarissa sitten tytöt jo kikattelivat ja olivat pelissä mukana kun poikien kanssa tuota pussausleikkiä menivät. Ole onnellinen että sun lapses vain pussaa eikä tuupi tai lyö!
vastaa onko lapsei yli sosiaalinen?
oikeesti se on vakava asia..
t. se ylisosiaalisen lapsen äiti nro 33?
niin se ei ole vielä mikään ylisosiaalisuuden merkki! Oletpa tyhmä...
ollut chileläinen poika ja kulttuurieron huomaa selvästi. Tämä poika ollut pienestä pitäen hyvin avoin ja sosiaalinen. Tykkää kavereitaan halia halii samalla siinä pikkusiskotkin :D koskaan ei ole mun poikani kokenut tätä ahdistavana mutta ymmärrän jos joku muu kokee. Sitten pitää omalle lapselle opettaa että sanoo tiukasti EI SAA ja sille toiselle opettaa että hillitsee itsensä. Mistään ylisosiaalisuudestä tässä nyt ei todellakaan ole kyse!
jokaisella on oikeus reviiriinsä, ja mitä aikaisemmin teidän miehenalku sen sisäistää sen parempi...
maailma on kova paikka ja hellyys ei siihen kuulu, kuin kotioloissa.