Tuli noottia päiväkodista koskien meidän 4 v poikaa
Pussailee liikaa toisia lapsia, täytyypi toppuutela :)
Kommentit (73)
jotain, niin kommentoimaan.
Tämä on tärkeä asia!
väkisinpussailija. Millainen hän mahtaa olla toiminnassa... Valitsee uhrin ja käy halaushyökkäykseen... uhri kirkuu kauhusta kun kaveri tuli halaamaan, AAARRG! Nyt heti psykiatrille jokainen, joka on kyseisen halailijahirmun kasvatukseen osallinen, sillä eihän tuollainen voi mitenkään olla normaalia! Kyllä suomalaislapsi osaa olla näyttämättä positiiviset tunteensa jos se on kunnolla kotona kasvatettu!
Ihanhan tässä ahistuu aikuinenkin ajatuksesta, että siellä ne lapset halii toisiansa päivät pääksytysten. Tiedä vaikka puhuisivat ystävällisesti toisilleen kaiken sen halimisen tiimellyksessä - se olisi jo aivan liikaa. Mihin tämä maailma on mennyt?
väkisinpussailija. Millainen hän mahtaa olla toiminnassa... Valitsee uhrin ja käy halaushyökkäykseen... uhri kirkuu kauhusta kun kaveri tuli halaamaan, AAARRG! Nyt heti psykiatrille jokainen, joka on kyseisen halailijahirmun kasvatukseen osallinen, sillä eihän tuollainen voi mitenkään olla normaalia! Kyllä suomalaislapsi osaa olla näyttämättä positiiviset tunteensa jos se on kunnolla kotona kasvatettu! Ihanhan tässä ahistuu aikuinenkin ajatuksesta, että siellä ne lapset halii toisiansa päivät pääksytysten. Tiedä vaikka puhuisivat ystävällisesti toisilleen kaiken sen halimisen tiimellyksessä - se olisi jo aivan liikaa. Mihin tämä maailma on mennyt?
vähän ohi sinulta?
Vihelsi ilmeisesti itse asia
vähän ohi sinulta?
Näin kyllä asian, mutten pitänyt sitä muunlainen kommentoimisen arvoisena.
Ehkä se nahan kovettaminen on hyvä aloittaa vaikka halailuyritysten torjunnalla. Ainakin oman lapsen kohdalle toivoisin mieluummin halailijaa ahdistelijaksi kuin nimittelevää nyrkillä turpaan vetäjää, joita niitäkin maailmasta löytyy.
Vihelsi ilmeisesti itse asia vähän ohi sinulta?
Näin kyllä asian, mutten pitänyt sitä muunlainen kommentoimisen arvoisena. Ehkä se nahan kovettaminen on hyvä aloittaa vaikka halailuyritysten torjunnalla. Ainakin oman lapsen kohdalle toivoisin mieluummin halailijaa ahdistelijaksi kuin nimittelevää nyrkillä turpaan vetäjää, joita niitäkin maailmasta löytyy.
nopeasti se yleensä toisten painostuksestakin karsiutuu :) Välitön lapsi on hyvä asia, sanotaan täällä mitä soopaa tahansa. Kyllä pussailusta VARMASTI oppii suomalaisessa yhteiskunnassa eroon ihan itsestään.
En ymmärrä, miten monien mielestä se on ihan järkyttävää, että lapset pussaavat, vielä suulle. En itsekään pidä siitä, mutta että se olisi jotenkin luonnotonta ja järkyttävää... on kyllä ikävän kylmiä ihmisiä maailmassa.
väkisinpussailija. Millainen hän mahtaa olla toiminnassa... Valitsee uhrin ja käy halaushyökkäykseen... uhri kirkuu kauhusta kun kaveri tuli halaamaan, AAARRG! Nyt heti psykiatrille jokainen, joka on kyseisen halailijahirmun kasvatukseen osallinen, sillä eihän tuollainen voi mitenkään olla normaalia! Kyllä suomalaislapsi osaa olla näyttämättä positiiviset tunteensa jos se on kunnolla kotona kasvatettu!
Ihanhan tässä ahistuu aikuinenkin ajatuksesta, että siellä ne lapset halii toisiansa päivät pääksytysten. Tiedä vaikka puhuisivat ystävällisesti toisilleen kaiken sen halimisen tiimellyksessä - se olisi jo aivan liikaa. Mihin tämä maailma on mennyt?
mutta lopetti aika pian kun yksi päiväkotikaveri puraisi häntä kädestä. Sama tyttö puri muitakin, joko syystä tai ilman. Sen jälkeen siinä ryhmässä keskityttiin kitkemään puremista ja lyömistä, joten halailu tuntui sen jälkeen aika pieneltä pulmalta.
Kysymys on ihmisen koskemattomuudesta ja muissa roikkuvasta nassikasta, joka ei ymmärrä muiden elekieltä. Ei ranskalaisista poskipusuista.
Jos lapsille ei opeteta sitä, että toista ei kosketa sillä tavalla, että toinen ei pidä - minusta vanhemmuus on ihan pyllyllään. Oltiin sitten jäyhiä suomalaisia tai cosmopoliitteja.
Onpas tämä herättänyt keskustelua! Tämän minun tuhoon tuomitun seksuaaliseksi ahdistelijaksikin (!) määritellyn nelivuotiaani (!), heh, kanssa olen keskustellut asiasta. (Pikkaisen ylilyöntejä joidenkin analyyseissa...)
Olen sitä mieltä, ettei ketään saa väkisin koskea tai pakottaa mihinkään, jos toinen ei tahdo. Mutta tässä on kuitenkin kyse hellyydenosoituksesta, josta nelivuotiaani ei vielä ymmärrä olevan kiusaa muille. Ja oppiiko kaikkien muiden nelivuotiaat kerrasta, kun jotain sanotaan?
Minun poikani on sosiaalinen, mutten sanoisi ylisosiaaliseksi. Hän on rohkea, omapäinen. Enkä usko hänen olevan alttiimpi seksuaaliselle häirinnälle kuin muutkaan lapset, sillä hän tykkää enempi itse pussailla kuin ottaa vastaan pusuja.
Tauteja varmasti levittäisi siinä missä muutkin, kun sairastaa. Hän vain sairastelee tosi harvoin.
Kuten sanoin, en halua poikani ahdistelevan ketään. Mutta mua hymyilyttää tämä poikani ylimennyt hellyydenosoittelu. Aikamoisen ylireagoivia kommentteja täälläkin ollut. Onneksi sentään joukossa on järkeviäkin ihmisiä!
Eilen juuri hakiessani poikaani hänen käsissään kirjaimellisesti roikkui 3-vuotias poika repien poikani paitaa. Jonkinlaista ahdistelua sekin lienee, jos tälle linjalle lähdetään. No, itse ymmärän, että päiväkodissahan opitaan olemaan ihmisiksi ja sietämään myös yleensä ottaen sitä, että on olemassa eri tapoja ja toiset tykkää tosta ja toiset tästä. Enkä sitten laittanut pojan äitiä tai isää tilille moisesta ahdistelusta! :)
Kyllä nelivuotiaan pitäisi osata sen verran tulkita toisen käytöstä, että huomaa mikä ei ole sallittua. Kyllähän sen ikäiset ymmärtävät, että lyömisestä ym. ei pidetä (vaikka silti saattavat niin tehdä). Tässä oli kyse juuri siitä, että poikasi ei ymmärrä toisten reaktioita.
Mutta tässä on kuitenkin kyse hellyydenosoituksesta, josta nelivuotiaani ei vielä ymmärrä olevan kiusaa muille.
Kyllä nelivuotiaan pitäisi osata sen verran tulkita toisen käytöstä, että huomaa mikä ei ole sallittua. Kyllähän sen ikäiset ymmärtävät, että lyömisestä ym. ei pidetä (vaikka silti saattavat niin tehdä). Tässä oli kyse juuri siitä, että poikasi ei ymmärrä toisten reaktioita.
Mutta tässä on kuitenkin kyse hellyydenosoituksesta, josta nelivuotiaani ei vielä ymmärrä olevan kiusaa muille.
JOkaisessa normaalissa perheessä lyöminen on kielletty. Jos kotona lapsi lyö sisarustaan tai vanhempia, niin se napakasti (toivottavasti) kielletään. Yleensä perheissä myös halaillaan ja pussaillaan. Se ei ole kiellettyä. Se on suotavaa ja kaikilla on silloin hyvä mieli.
Eihän 4-vuotias silloin välttämättä tajua, että niin ei ole hyvä tehdä kaverille, joka ahdistuu. Lapsen mielestä lyöminen on tuhmaa mutta pussailu sallittua. Ei tuon ikäinen osaa vielä suoraan ajatella, että "nyt rikon Nicon reviiriä kun näin teen". Lapsi voi hämmentyä siitä, että Nico ei nyt jostain syystä tykkäkään kun sitä pussaillaan vaikka kotona äiti ja isi tykkää. Lapsi voi kokeilla uudestaan ja edelleen huomata ettei se Nico tykkää. Jos hyvin menee, lapsi ei enää yritä pussata Nicoa mutta lapset kun on lapsia, niin voihan lapsi silloin kiusatakseen Nicoa yrittää silloin tällöin pussata. Kuten itse edellä kirjoiti, lapsi tietää ettei saa lyödä, silti lyö joskus.
Summa summarum: lyöminen on kiellettyä joka paikassa, se on negatiivinen asia. Halailu ja pussailu on pääsääntöisesti positiivinen ja iloa tuottava asia. Se tuo aikamoisen ristiriidan lapselle kun yhtäkkiä ei pussailla saakaan.
Ja tällä en tarkoita etteikö lapselle pitäisi opettaa, että kaikkia ei ole tarkoitus halailla mutta yrittäkää nyt ymmärtää se pienen lapsen kannalta. Ei se osaa ajatella vielä saman malliin kuin aikuinen ihminen. Lapselle pitää asia opettaa ja nyt ap:llä on tilaisuus lapselle se tehdä.
On eri asia halaila ja pussailla perheenjäsenten kesken kuin joku tarhakaveri tulee VÄKISIN pussailemaan.